caroussellen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

caroussellen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 10:17

Dilemma....
Met mijn hengst doe ik al langer dan een jaar mee in een carousselgroep, we maken een showprogramma. We zijn met allemaal PRE hengsten een enkele ruin. Over het algemeen is het best leuk.
Maar.....
Nu krijgen we ook les van een instructrice, dit staat haaks op wat ik zelf aan lessen krijg bij Vivian. Dat merk ik dus wel behoorlijk aan Imi, ik heb het een paar dagen met hem aan de stok daarna. Vorig weekend was ie zo vervelend, dat ik hem aangepakt heb, (flink spoor gegeven, aangezien hij absoluut niet aan het been was), waarop hij weer pissig werd, wegspoot, en door een gladde ondergrond onderuit ging en ik eronder kwam.
Ík heb dus het idee dat dit niet helemaal werkt. Aan de ene kant vind ik het allemaal wel leuk, maar aan de andere kant....beetje in de war dus. Wat vinden jullie?

Groetjes Suzanne

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 11:48

Ik vind dat je altijd consequent moet proberen te zijn en één lijn moet proberen te trekken ten opzichte van je paard. Probeer hem in de caroussel net zo te rijden als in de gewone lessen. Dat zal heel moeilijk zijn, omdat je je aandacht toch ook bij de anderen en de figuren moet houden, en je niet alleen met jezelf bezig bent.

Ik heb zelf zeker twee jaar aan caroussel gedaaan, en er wordt veel minder gelet hoe het paard loopt, dan dat er op de correctheid van de figuren en het synchroonrijden wordt gelet. Dus als je het tempo van je paard kunt bepalen en kunt sturen heb je 80 tot 90% van het vereiste niveau al binnen. Ik snap daarom ook de tegenstrijdige aanwijzingen niet die je van de instructrice krijgt. Misschien is het het gebrek aan aanwijzingen dat het probleem vormt? Naar de ervaringen die ik heb met de caroussel is er gewoon geen tijd om op rijtechnische détails te letten.Ben je zeker dat ook jouw paard zijn aandacht dan bij jouw heeft en niet teveel bij de anderen?

Verder vind ik dat je een hengst ten allen tijde onder controle moet hebben. Geeft dat problemen, moet je die moeilijke situaties niet opzoeken.

Als de concentratie van jouw hengst het probleem vormt en het bepalen van tempo en richting daardoor een probleem is en er gevaarlijke situaties ontstaan voor jezelf of voor anderen, moet je jezelf af gaan vragen of je deze verder moet blijven opzoeken.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 13:16

We hebben dus 2 uur, waarvan het eerste uur wordt gebruikt om los te rijden, waarbij je dus ook les krijgt. Van tevoren heb ik aangegeven dat ik daar geen behoefte aan had, omdat ik mijn eigen trainer daarvoor heb en ik in staat ben mijn paard zelf los te rijden. Nu gebeurd het dus alsnog en ik slik dat dus......fout natuurlijk. Maar ik vind het ook zo arrogant staan om te zeggen dat ik geen les wil, net alsof ik zo geweldig ben ofzo. Maar ik heb er langer dan een jaar over gedaan om dit paard om te turnen naar dit trainingssysteem en ik heb er veel bloed zweet en tranen in gestoken. Bovendien heeft mijn eigen trainer natuurlijk geen zin om elke keer weer recht te breien wat daar fout is gegaan.
Het nivoverschil onderling is behoorlijk groot, wat voor mijn paard inhoudt dat zijn mate van verzameling niet bij te houden is voor de rest. Hij moet dus flink naar voren, waarbij hij over zijn tempo komt. Doe ik dat niet, dan werkt het voor de rest van de groep niet en het is idd precies zoals jij schreef: het gaat om hoe het plaatje van de groep eruit ziet.
Mijn hengst wordt er soms erg vervelend van, maar soms gaat het ook wel goed. Hij vindt het volgens mij wel leuk om te doen, maar hij moet gewoon te veel uit elkaar lopen, kan dan zijn rug niet gebruiken, raakt in de war, want dat doen we thuis nooit en wordt dan heel pissig. Anderen rekenen het mij dan weer aan als ik ruzie met hem krijg, maar het is precies wat jij zegt: je moet hem wel onder controle houden.
Ik vind het echt lastig om te beslissen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 13:22

Ik zou het wel weten in jouw geval. Als je over je tempo heen moet om de rest bij te kunnen houden, wordt het crossen. Dat is een van de redenen waarom ik er toen mee ben gestopt. Ik wil netjes rijden en beheersd. En niet alleen maar hoeven jakkeren om de rest bij te kunnen houden.

En voor de rest zou ik dat eerste uurtje losrijden niet doen, of dan duidelijk aangeven dat jij je eigen dingetje doet en je instructrice niet op jouw moet letten.

Caroussel is enig. Af en toe jeuken mijn handen om weer eens mee te gaan doen. Als het niet goed is voor mijn paard zou ik mijn eigen wensen achterop zetten en ermee stoppen. Hoe rot het ook is voor de groep.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 13:26

gewoon mee stoppen dan het is niet eerlijk tegenover je paard.
Ik heb in het 4 tal van de groningers gereden en dat ging super omdat we allemaal op 1 lijn zaten vorig jaar hebben we het weer geprobeer met 2 nieuwe paarden en dat werkte dus niet de tempo's lagen teveel uit elkaar en het nivo lag veel te ver uit1 we zijn hier dus mee gestopt.
Ik ging me ergeren aan mijn paard die niet hard genoeg liep.
het paard donderde uit elkaar waardoor ik met mijn eigentraining in de knoop kwam (waarom mag hij dan wel uitelkaar lopen en dan weer niet?)
Ik heb mijn paard gekocht voor de lol en voor dressuurwedstrijden en niet speciaal om 4tal te rijden.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 17:15

Dank je wel voor jullie reacties, het is heel duidelijk. Inderdaad Nimber, je hebt gelijk: waarom de ene keer wel uit elkaar en de andere keer niet? Waarom altijd netjes op het achterbeen en dan in ene keer lekker op de voorhand?
Ik rijd voorop, omdat mijn paard het meest tactmatig is,maar ik moet er alsnog een megatempo ingooien. Als ik ons eigen tempo rijd, dan moet de rest stappen, hihi.
Het is inderdaad leuk, maar ik merk ook wel dat de rest zich aan mij gaat ergeren, omdat ik wil dat mijn paard beheerst en netjes loopt, recht is etc etc.
Stoppen is misschien wel beter....

Groetjes Suzanne

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:13

Het is misschien niet leuk, maar ik zou stoppen met de caroussel.
Ik heb zelf ook caroussel gereden toen ik Laiser nog niet had. Ik vind het caroussel rijden op zich heel leuk. (Over de mensen bij wie ik toen reed was ik minder te spreken...)En bij ons werd ook altijd gezegd dat bij carrousselrijden het een groepsgeheel was en je moest met de groep mee, het individuele paard was ondergeschikt. Maar ik zou het nu niet op de plek doen waar ik het eerst deed.
Ik krijg nu les van Bianca (en je weet hoe ze les geeft) en dat is heel anders dan op die manege. Ik heb daar nog eens een les mee gereden gewoon voor de lol, maar ik had daarna een week lang een paard met gedragsproblemen, Logisch hij wist niet wat er nu van hem verwacht werd.
Zorg dus dat je consequent blijft tov je paard en hem altijd op dezelfde wijze rijd.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 22:52

Je hebt ook gelijk Mickey. Vivian vindt het ook helemaal niks dat ik met die caroussel meedoe. Het heeft heel veel tijd gekost om Imatador naar deze manier van trainen om te turnen. Deze methode heeft een heel goed effect op hem, dus dat moet ik niet verklooien.
Maar ja, wat haar betreft moet ik het met Imi nog zelf weten, zou ik met Maril gaan....wow...hahahaha!
Verstandelijk gezien is de keuze zo gemaakt, maar ja....je traint al een jaar in zo'n groepje, dan is het niet zo makkelijk. Waar ik ook nog mee zit is dat zij allemaal echt PRE liefhebbers zijn. Ik niet zozeer, ik wil gewoon een goed dressuurpaard, daarom hebben we Imi ook, niet omdat het een PRE is. Ik kies in eerste instantie voor een geschikt dressuurpaard, dat zal 9 vd 10 keer een warmbloed zijn en misschien die ene keer een ander type, als die genoeg capaciteit heeft. Maar ik zie niet zozeer een uitdaging in de eerste de beste PRE pakken, puur om dat ras, en dan proberen te presteren in de sport. Ik heb waardering en respect voor degenen die dat wel doen, maar it's not my cup of tea. Maar of zij dus ook het respect voor mij hebben, dat ik er anders over denk.......

Groetjes Suzanne