trailerprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 16:15

Ik heb hon (8 jarige shetlander) bijna 5 jaar. Nooit problemen gehad met de trailer, ze liep er altijd zo in en uit, ze heeft zelfs een tijdje als noodstal een trailer gehad. Niks geen probleem.
Vorige week verloor ze op een rotonde waarschijnlijk even haar evenwicht, en we hoorde een harde klap. Gestopt en gekeken, niks aan de hand, ze stond echter wel heel angstig te trillen (verder geen verwondingen ofzo).
Sinds vorige week heeft ze 3x in moeten stappen (in de trailer dus) en het wil niet meer. Ze is bang, durft niet.
Het voordeurtje is altijd open met laden. Ik heb met veel lieve woordjes en snoepjes/bix geprobeert. Dat ze zelfs hier niet op afkomt is voor mij (+ haar houding) een teken dat ze echt bang is.
De enige manier (voor wat ik tenminste geprobeert heb) is met een longeerlijn achter haar langs, maar dan moeten we nog een paar x "steken" zeg maar voor ze erin staat.
Aangezien hon in het promoteam van het stamboek, en ik binnenkort naar de keuring moet, zal ze regelmatig in de trailer moeten. Nu gaat het allemaal wel hoor, maar hoe krijg ik haar weer vertrouwd ermee?

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 16:20

zorgen dat ze haar evenwicht niet verliest. en dat er geen rare dingen gebeuren als ze op de trailer staat. en verder gewoon normaal doen. ze gaat er iig in ook al is t met moeite. zou me er verder niet druk om maken met geduld komt alles weer in orde.

Kitty

Berichten: 7697
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 16:24

En uiteraard heel voorzichtig rijden zodat haar vertrouwen niet weer geschaad wordt.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 17:03

Ik ken dat probleem . Ramco (6jarige dartmoor) ging vroeger heel gemakkelijk op de trailer. Maar is dan eens geforceerd geweest en sindsdien ging ie der niet meer op. er waren van die wijsneuzen Misselijk geweest , die dachten dat ie er wel op zou gaan . Niet dus , in plaats daarvan hebbe ze hem nog banger gemaakt . Ze zaten hem met een riek te prikken , ramco is 3x op zen rug gevalle ... Echt zielig .
En toen ben ik me eens gaan moeien Knipoog ... Ik had een weddenschap afgesloten met de eigenaar : als ik Ramco op de trailer kreeg , mocht ik 4 maanden gratis komen rijden !!
Ben begonnen met hem aan de trailer vast te zette (buitenkant nog he) ==> 10 touwen stuk getrokken . Maar uiteindelijk bleef ie rustig staan . Dan heb ik wat rondjes rond de trailer gelopen . Eerst wou ie er niet langs , maar het ging beter en beter .
Toen heb ik de laadklep opengedaan en heb het deurtje opengezet . Dan voor de trailer gaan staan en hem gewoon laten kijken . Dan ben ik zelf op de laadklep gaan zitten (vanboven) en hem gewoon laten snuffelen .
Na die dag kon ie al rustig op de laadklep staan . Maar ohnee , niet in die enge ruimte ... dacht ie . Toch wel !!
Ik heb hem ipv een halstertouw een longe aangedaan , en ben dan aan het deurtje gaan zitten . Hij stond voor de laadklep en stapje voor stapje kwam ie tot aan het begin van de eigenlijke trailer . (nog even vermelden dat er 2 vriendinnen meegeholpen hebben !!!!) Maar dan verzette ie geen stap . Ben dan in de helft van de trailer gaan zitten met een emmer eten . Dan kwam ie toch wel eens dichter ... Altijd als zen voorbenen in de trailer stonden , ging ie weer achteruit . Maar gewoon blijven volhouden en toen de 1e achterhoef in de trailer stond , ging ie vanzelf verder . Heb hem heeeeeeeeeel goed beloond en hem er gelijk weer afgehaald .
Volgende keer ietje langer en dan is de eigenaar met hem een toertje gaan doen . (Ramco in de trailer dus he!) Dat was eventje eng , want ie deed heel lelijk in de trailer . Maar alles was dan voorbij , heb hem meteen van de trailer gehaald . Zo zette ik hem er elke dag weer op en nu gaat ie weer bijna gelijk vroeger op de trailer !!! En ik mocht lekker 4 maanden gratis rijden !! Haha!

Gewoon heel veel geduld hebben , goed belonen en nooit iets forceren !! Dus eigenlijk ook niet "steken" . En als het eventjes niet wil lukken , doe dan iets anders en probeer later die dag opnieuw . Het lijkt dan dat de pony gewonnen heeft , maar zo ziet die pony dat niet . (Ramco toch niet) Het ziet dat als een beloning voor de "moed" die het moet hebben .
Maar dit is enkel mijn mening en mijn ervaring met Ramco !! Ieder paard is anders , maar ik hoop dat je hier wat aan hebt !!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 17:04

En misschien een aantal keer leuke uitstapjes met haar gaan doen als je met de trailer weg gaat..
Een vriendin had namelijk ook dat haar paard de trailer niet meer in wou, ze was 2x bij een DA geweest..
Daarna weer leuke dingen gaan doen met de trailer en heeft nu geen enkel probleem meer!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 17:09

tnx romy, maar denk niet dat dat veel uitmaakt, het is echt puur angst, en geen koppigheid ofzo

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 17:21

Als het je eigen trailer is, kun je dan niet gewoon deze in de wei zetten en biks erin voeren? Ze heeft dat eerder gedaan en zo kan ze haar eigen tempo bepalen en haar angst overwinnen voor het eten. Evt. tussenschot weglaten dat het weer een stalletje lijkt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 17:26

tussenschot zit er niet in. Trailer in de wei zetten wordt moeilijk ivm groep paarden (ze staat niet alleen).

Kleine toevoeging: Zodra ik de lijn achterlangs wil doen begint ze te draaien, ze vertrouwt het gewoon niet (en ik altijd maar denken dat we elkaar 100% vertrouwden...)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 17:31

stef schreef:
Kleine toevoeging: Zodra ik de lijn achterlangs wil doen begint ze te draaien, ze vertrouwt het gewoon niet (en ik altijd maar denken dat we elkaar 100% vertrouwden...)


Tsja dat dacht zij ook de laatste keer dat ze normaal de trailer in liep. Maar toen was er een onhandige chauffeur.

De oorzaak is erg duidelijk. Ze is nu echt bang en zal weer opnieuw moeten wennen. Inladen, voeren, uitladen. Inladen, voeren, stukje rijden, uitladen, inladen, uitladen. Enzovoort.

Waarschijnlijk duurt het niet zo lang, maar ja haar vertrouwen is nu toch even weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 18:58

Als het mogelijk is een dicht tussenschot zien aan te komen, dan kan ze in nood daar tegen aanvallen ipv omvallen.

Verder haar nu zoveel als het kan erop zetten.
Liefst 5 min. rondrijden en haar dan uiteraard flink belonen.
Met het erop zetten zou ik proberen zelf heel zelfverzekerd over te komen, dat geef je dan ook weer door.

Zelf hebben we ook een keer een noodstop moeten maken met Kawa erin.
Een hoop gebortel achter in de trailer, maar het voordeel van een groter paard is dat je hem kunt zien staan door de raampjes Lachen
Ik ben toen juist express niet naar hem gaan kijken, we hoefden nog maar 5 min. en ik wilde hem niet de indruk geven dat er wat gebeurd was.
Mocht hij kreupel zijn, was dat toch al gebeurd en kon ik er ter plekke ook niks meer aan veranderen.
Kawa is gelukkig daarna er nog gewoon opgelopen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 23:12

met hon waren we net op weg, ik weet niet wat er is gebeurt, maar het heeft iig niet aan de rijstijl van de chaufeur gereden, aangezien die altijd heel netjes rijdt met een trailer met levende have erin. Ik ben wel gaan kijken, omdat ik haar van buiten de trailer niet kan zien, en de klap was dusdanig dat ik geen flauw idee had wat ik kon verwachten.
Een schot erin heeft niet zoveel nut denk ik, het is een pony trailer (130 breed) denk dat het dan (voor het zicht) te smal word om hon over te halen in te stappen (of niet??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 09:27

Ik zou bij een pony ook zijn gaan kijken omdat je die niet ziet hoor Lachen

Een tussen schot zou je eerst achter op zij kunnen zetten en past recht doen als Hon er in staat.
Maar als je geen tussen schot hebt zou ik gewoon heel veel laden en heb je de mogelijkheid een blokje om. Zo leert ze weer dat het om vallen van laatst een incident was en dat het nu weer gewoon is.