aan de teugel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-02 22:51

Dat is toch echt de enige manier!
Enneuh..... neem eens goed les, dan kom je er vanzelf achter wat je fout doet. En verder... goed blijven oefenen, het gaat niet vanzelf! je moet er wel wat voor gaan doen. En een paard kan nooit van de een op de andere dag "aan de teugel blijven lopen" of "in de krul" want dat bedoel je waarschijnlijk zo aan je manier van schrijven.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 08:42

Waarschijnlijk geef je de hulpen gewoon verkeerd. ik heb dit volgende ook aan ditta geschreven;

ik zal het nog even vanaf het begin proberen uit te leggen. vaak vragen mensen vragen doormiddel van linkerteugel rechterteugel linkerteugel enz..hun paard naar beneden. dit is eigenlijk gewoon zagen (wel in een diervriendelijk vorm maar toch) zo gaat je paard dus nooit naat beneden. dus even vanaf het begin: geef druk op twee teugels zodat je de mond van het paard voelt (teugels op maat) geef nu been (tweebenen te gelijk) en vraag je paard nu op je buiten teugel naar beneden (vraaaag vraaaag vraaaag vraaaag niet trekken los trekken enz maar vraaaaag los vraaaag los) dit los is niet je teugel in een boogje gooien maar terug naar de druk die je in de eerste instantie had. nu gaat je paard naar buiten kijken (logisch ) dus je geeft meer druk op je binnen teugel om hem recht te houden. geeft hij nu na (denk aan je been!!!) dan vraag je stelling met je binnen teugel in de hoeken en op de voltes en hou je hem los op binnen op de langezijdes. met buiten zorg je door middel van druk en af en toe een ophouding dat hij blijft nageven.

Zorg dat je op tweeteugels gelijke druk houd want ander doet je paard zijn hoofd scheef. dus bij stelling vraag je met je binnen teugel stelling en hou je hem op je buiten teugel nagevelijk.

ik denk dat het zo wie zo verstandig is om les te nemen maar nu kan je in ieder geval iets proberen om het gevoel te krijgen. zodra je paard zijn hoofd heel ver omhoog doet geef je te veel druk reageerd hij niet dan geef je te weinig druk. logisch maar toch ga nooit zitten trekken en schoppen want hier berijk je echt niets mee!

wil je meer weten dan hoor ik het wel. in ieder geval veel succes!

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 21:42

Het is gewoon een gevoel wat je zelf moet ontwikkelen. Met Estor jaren geleden had ik dat ook. Toen ging ik voor de lol eens zonder zadel rijden en of ik daardoo nou meer been gaf of juist minder zat te hannesen met mijn hand? Dat weet ik nog steeds niet, maar toen lukte het ineens veel beter. Dus toen bleef ik expres een tijdje zonder zadel rijden en heb zo mijn eigen gevoel ontwikkeld. Toen met zadel weer even opnieuw begonnen, maar ook dat gevoel heb ik gekregen.
Verder moet je ook zeker weten dat je paard het helemaal kan. Ik weet niet of jij de enige bent die haar rijdt, of dat ze het bij een ander wel doet? Bij Estor was het zo, dat hij erg verkorte rugstrekkers had en hij zich zeker in galop niet rond kon maken. Dat deed hem gewoon echt zeer. Hijdrukte dus vooral in galop echt zijn rug weg. Op een keer had ik hem van voren zo goed opgesloten en ernaar toe gedreven met been, datie voor rond bleef, maar ja, die spier ging zeer doen, dus ging hij heel licht bokken, steeds zijn kont omhoog om zijn rug weer te ontlasten. Met heel veel trainen en masseren van zijn rugspieren is het uiteindelijk steeds beter geworden, tot het gewoon normaal was, datie rond bleef lopen!
Wat verder nog kan helpen om je gevoel te ontwikkelen is eens op een paard rijden wat redelijk makkelijk aan de teugel gaat, maar ook terug omhoog komt, als je teveel met je handen rommelt of te weinig been geeft. Mijn ervaring is, dat als je eenmaal gevoel hebt, voor hoe je een paard kunt laten nageven, dat je op steeds meer paarden goed kunt rijden en hem kunt laten nageven.
Ik weet alleen niet of je hier mogelijkheid voor hebt, maar het heeft mij heel veel geholpen, dat ik in de tijd dat ik dat aan het leren was, eerst een poosje op een en hetzelfde manegepaard reed en daarna steeds doorwisselde, dus toen ik het met een paard 'doorhad' verder gaan verkennen en de verschillende paardenvariaties kon ontdekken.
Verder ben ik het wel eens met wat musje schrijft.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 12:49

Zoiets moet je langzaam opbouwen en dat doe je niet zo 1,2,3. Ik raad je aan om een keer les te nemen zoals al gezegt werd.


Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 18:26

Ik ben het idd met jannievanasseldonk ( lange naam Lachen ) eens, over het losmaken. Wat ook veel helpt is gwoon tijdens het halthouden, stappen en draven xtra doorstellen naar links en rechts (afwisselend). Wat ook nog wel wil helpen is veel overgangen rijden. Hierdoor rijdt je je pony extra aan je been, en rij je automatisch meer naar je handen toe.
Ik weet niet of je ook wel eens een sprongetje maakt of iets dergelijks, maar wat ook wel eens wil helpen is gewoon cavaletties lopen. Hierdoor ben je zelf niet de hele tijd bezig met het aan de teugel lopen, en is het ook een leukere afwisseling voor je paard.

Je zegt trouwens ook dat hij als je vanuit de stap naar de draf gaat, dat hij dan wel een paar passen aan de teugel loopt, wat dan ook wel wil helpen, is zodra je voelt dat hij omhoog wil komen, weer gaan stappen en weer xtra rond instellen. En dit heel veel achter elkaar, in combinatie met figuren. (zodat het niet te eentonig wordt).

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 19:51

Houd er ook rekening mee dat het tijd kost, hij moet ook daar spieren opbouwen,en altijd direct ontspannen als hij nageefelijk loopt. Ook al stopt hij dat direkt, laat hem weten dat hij het goed doet. Smiles deed het eerst alleen 2 sec en dan weer niet, nu loopt hij prima, en niet alleen op het krulletje staren, het is veel belangrijker dat de rest goed gaat.
Maar het allerbelangrijkste is goed les nemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers