Heel mager paard !!! UPDATE

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Heel mager paard !!! UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 16:29

Eerst heb ik hier een berichtje geplaatst over dat je de ribben van mijn merrie iets kan zien. Nu (ongeveer 2 dagen later) is ze een lopend skelet. Ze is helemaal ingevallen in haar flanken en de ribben steken duimendik uit. Gister had ze dat nodg niet en ik kom vandaag en ik schrok me dood.

We hadden haar al uit de kudde gehaald en in een apparte wei gezet samen met een ruin. Ze werd vanaf het begin van de week al bijgevoerd (biks, lanoo, hartog 3,5 kilo) en krijgt sinds gisteren een berg kuil erbij per dag.

Ze is pas ontwormd.

Verder is ze best allert en eet ze alles goed op en staat ze gewoon te grazen. Ze glanst zelfs nog een beetje maar dat trekt ook langszaam weg.

Ik heb als een gek de dierenarts gebeld toen ik mijn merrrieskelet in de wei zag staan.

Het rare was dat ze zelfs heen en weer ging rennen en hinikken toen de ruin eruit werd gehaald. Ze is dus nog levendig. (levend skelet)

Ze is nog nooit van haar leven zo vreselijk mager geweest. Ik snap er niets van, juist nu ze in het land staat en niet meer werkt.

De dierenarts dacht aan vochttekort. Dat zou kunnen. Ik heb haar nog nooit zien drinken en misschien is ze zo dun geworden in 1 dag omdat ze in een nieuwe wei staat en de waterbak niet kon vinden. Ik kan me herinneren dat ze de eerste dagen in het land al aan de diaree was, maar daar heb ik later niet meer op gelet Frusty Dus, zei de dierenarts, zou het kunnen doordat ze diaree heeft en vochttekort. Maar morgen komt hij en dan zou hij het wel zeggen hoop ik.

Maar wat denken jullie hier nou van?? Moet ik haar maar weer naar stal brengen want dit vind ik ook zo naar om te zien. Huilen Huilen Huilen Huilen
Laatst bijgewerkt door Manda op 01-07-02 20:19, in het totaal 2 keer bewerkt


Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 16:47

arme gine!!\

ik hoop dat ze beter word maar ik zou zlef niet weten wat het is
geef gine een dikke knuf Lovers Lovers

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Erwin

Berichten: 23
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 16:52

ik zou als ik jou was gewoon even de veearts bellen.
Maar ik denk dat dat logisch is toch Verward ??

Heel veel succes!!

Groetjes,
Daphne

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 16:54

Erwin schreef:
ik zou als ik jou was gewoon even de veearts bellen.
Maar ik denk dat dat logisch is toch Verward ??

Heel veel succes!!

Groetjes,
Daphne


als je leest zie je dat ik dat allang gedaan heb

Maar die komt morgen en ik ben nu helemaal panisch dus hoopte ik wat ideeen zodat ik er over kan praten.

Afbeelding

Erwin

Berichten: 23
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:10

oh ja sorry Frusty !!

Laat even weten hoe het afgelopen is ok?

Groetjes
Daphne

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 17:12

Ik zal morgen laten weten wat de dierenarts zei... En ik maar denken dat mijn paardje lekker rond en dik zou worden in het land Frusty

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Vervelend hoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 20:43

Hoi, heb je al geprobeerd haar te laten drinken? Verward

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 11:04

Nee, wist ik veel dat ze niet dronk in wei (als dat de oorzaak is). Gisteren zei de dierenarts dat. Ze heeft gewoon een automatische bak in de wei net als in de stal vroeger dus ik ging ervan uit dat ze daar wel uit zou drinken als ze dorst had. Natuurlijk heb ik haar de bak wel laten zien.

Ik meot straks de wei eens controleren op diaree. In de grote wei kon ik dat niet doen, daar staan zoveel paarden in maar nu ze alleen met die ruin staat moet het wel te zien zijn.

In iedere geval is het grote kans dat ze weer terug naar stal moet.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:07

Wij hebben ook zo'n automatische drinkbak in de wei. Alleen we kwamen erachter dat hij het 2 dagen niet deed. Gelukkig konden ze met hun hoofd bij de sloot en we zagen dat ze toen daaruit gingen drinken. Gelukkig maar.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 11:15

Hij doet het wel. Controleren iedere dag of ie het doet. Behalve of alle paarden wel eruit drinken Boos!


bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 16:26

Wat raar dat het in een keer zo snel gaat, maar het zou kunnen hoor vocht tekort, ik wist niet dat ze dan zo snel gingen invallen..
Mijn paard heeft dit vorig jaar ook gehad, stond lekker op het land, verichtte bijna geen werk en ik voerde toch een hoop bij!!aantal kilo biks,muesli, hooi enz, en maar mager worden...
Bleek een geestelijk probleem te zijn, was hem allemaal teveel, terwijl hij heel veel at werd hij toch mager stom he..
Maar dat zal in jou geval wel niet zijn..
zet je je paard straks weer in de groep?anders moet je haar een aantal keren laten zien waar die waterbak is en laten drinken,misschien begrijpt ze het.en als je er bent met een emmerje wat water geven,dan weet je zeker dat ze iets binnen krijgt.
Nou sterkte ermee, ik hoop dat je al wat weet...

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 17:14

Nou de dierenarts is geweest.

Ze heeft geen vochttekort Verward En toen ze op de gang van de stal stond ging ze mesten en het was geen diaree Verward Vreemd. Ik dacht dat dus echt.

Ze was op de gang aan het stampen, heen en weer lopen, hinniken en raar doen dus de dierenarts vond haar levendig en allert genoeg *LOL*

Hij luisterde wat, hart en longen waren goed. Hij voelde wat (arm paard Haha! ) maar ook dat was allemaal goed. Tanden zagen er goed uit.

Er was dus intern niets te vinden en hij vond het niet nodig om een bloedonderzoek te doen omdat ze verder zo levendig en allert was. Hij wou dat ik haar 2x per dag hardvoer bijvoer en 1x per dag kuil. Maar helaas, dat is nou juist iets wat ik niet kan dus ze zou weer terug moeten naar een pensionstal waar anderen haar bijvoeren. Ik kan namelijk niet vragen of de mensen daar haar in de wei gaan bijvoeren omdat ze er dan telkens ook bij moeten blijven om de andere paarden op afstand te houden. Ik ben dus erover aan het denken om haar weer terug op stal te zetten zodat ze aan kan sterken.

Ook vond de dierenarts dat ze behoorlijk in de groei was (ze is 5 Verward ) en dat ze daarom zoveel bijgevoerd moest worden en hij wou me een of ander emmertje met vitamines aansmeren (voor een klein bedrag van wel 150 euro ) Ik peins er niet over.

Maar er is dus niets ernstigs. Ze is een 5 jarig paard van 1,70 die een groeispurt heeft en daarom erg veel moet eten.

pfffff

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 22:38

Wat ik het ergste vond was dat hij allemaal lappen vel zo omhoog tilde om te laten zien dat ze al haar rijspieren verloren had Huilen Huilen

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 10:11

Manda schreef:
Maar helaas, dat is nou juist iets wat ik niet kan dus ze zou weer terug moeten naar een pensionstal waar anderen haar bijvoeren. Ik kan namelijk niet vragen of de mensen daar haar in de wei gaan bijvoeren omdat ze er dan telkens ook bij moeten blijven om de andere paarden op afstand te houden. Ik ben dus erover aan het denken om haar weer terug op stal te zetten zodat ze aan kan sterken.


Begrijp ik hieruit dat ze niet zo lang geleden is verhuisd? Zou het heimwee kunnen zijn?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-02 10:38

Odi"]
[quote="Manda schreef:
Maar helaas, dat is nou juist iets wat ik niet kan dus ze zou weer terug moeten naar een pensionstal waar anderen haar bijvoeren. Ik kan namelijk niet vragen of de mensen daar haar in de wei gaan bijvoeren omdat ze er dan telkens ook bij moeten blijven om de andere paarden op afstand te houden. Ik ben dus erover aan het denken om haar weer terug op stal te zetten zodat ze aan kan sterken.


Begrijp ik hieruit dat ze niet zo lang geleden is verhuisd? Zou het heimwee kunnen zijn?
[/quote]

Nee, ze is niet zo lang geleden verhuisd nee.... Wat een goed idee zeg!! Maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Ze stond in de kudde en vermaakte zich volgens mij wel. Ze werd niet lusteloos of somber voor zover ik kon zien. Nu staat ze alleen met de ruin zodat ze bijgevoerd kunnen worden. Maar je weet maar nooit.... Arm paard dan want ze gaat zowiezo naar een andere stal als ze uit het land komt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 10:48

Waarmee is ze eigenlijk ontwormd? Ik zou haar zeker een keertje met Equest doen. Wormen kunnen in een periode van stress (zoals verhuis) vaak enorm de kop opsteken. Als het dan nog cyathostominae zijn kan je echt een skelet krijgen. Zeker nog een keertje doen dus!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-02 11:33

Zannekin schreef:
Waarmee is ze eigenlijk ontwormd? Ik zou haar zeker een keertje met Equest doen. Wormen kunnen in een periode van stress (zoals verhuis) vaak enorm de kop opsteken. Als het dan nog cyathostominae zijn kan je echt een skelet krijgen. Zeker nog een keertje doen dus!


Ik heb haar pas ontwormd. Is nu nog een geven niet gevaarlijk dan??

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 11:41

wat zielig...succes ermee!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 12:15

Manda"]
[quote="Zannekin schreef:
Waarmee is ze eigenlijk ontwormd? Ik zou haar zeker een keertje met Equest doen. Wormen kunnen in een periode van stress (zoals verhuis) vaak enorm de kop opsteken. Als het dan nog cyathostominae zijn kan je echt een skelet krijgen. Zeker nog een keertje doen dus!


Ik heb haar pas ontwormd. Is nu nog een geven niet gevaarlijk dan??
[/quote]
Als het niet met Equest was, kan dat geen kwaad, anders wordt aangeraden 1-2weken te wachten.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-02 12:23

Zannekin"]
[quote="Manda"][quote="Zannekin schreef:
Waarmee is ze eigenlijk ontwormd? Ik zou haar zeker een keertje met Equest doen. Wormen kunnen in een periode van stress (zoals verhuis) vaak enorm de kop opsteken. Als het dan nog cyathostominae zijn kan je echt een skelet krijgen. Zeker nog een keertje doen dus!


Ik heb haar pas ontwormd. Is nu nog een geven niet gevaarlijk dan??
[/quote]
Als het niet met Equest was, kan dat geen kwaad, anders wordt aangeraden 1-2weken te wachten.
[/quote]

Het was met panomec. Ik wacht voor de zekerheid nog wel een week. Dan krijgt ze volgende week zaterdag weer.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 18:35

ah anna !!!! sterkte met gine hoor ik hoop dta je er achter komt wat het is en wat bedoelde je met een andere stal ???:? ga j toch weg

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:44

Manda schreef:
Het was met panomec. Ik wacht voor de zekerheid nog wel een week. Dan krijgt ze volgende week zaterdag weer.


Zeker dan een keertje met Equest doen als je paard plots mager werd. Bij bloedwormen zijn er altijd een aantal die in de darmwand leven (slapend). Bij stress komen die dan in golven vrij waardoor de wand beschadigd wordt, daardoor minder voedingsstoffen opgenomen worden en die wormen verbruiken zelf ook veel. Equest kan ook die slapende wormen doden terwijl Ivermectine (Panomec oa) enkel de wormen doodt die vrij leven in de darm. Equest is iets duurder maar het gaat wel 3 maanden mee (terwijl Ivermectine maar 2 maanden). Van Ivermectine vind je al erg snel niets meer terug in het bloed, van Equest blijven resten tot 1-2weken aantoonbaar daardoor wacht je dan beter even met herhalen....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 20:18

Ze krijgt nu 5 kilo voer per dag. Maar ze eet niet alles op dus ze zit zo ongeveer op 3 kilo per dag en de hele dag door kuil (wat ze ook niet allemaal opeet)

Ze heeft een vitaminestoot gehad en krijgt iedere dag 30 ml homepatische kruidendrank. Vrijdag geef ik haar nog een wormspuit.

Ze is in iedere geval niet magerder geworden en zelfs al iets dikker op de buik.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 21:21

Hebben jullie veel insecten rond de paarden? DC is ook zienderoog vermagerd door de muggen en vliegen. Ik hoop dat je eruit komt en dat je paardje snel weer opknapt! Knipoog

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 06:20

Ja, zijn wel veel insecten.... kon me herinneren dat ze vorig jaar in juli ook sterk vermagerd was trouwens. Zou het door de warmte kunnen??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM01, boemel, c_alsemgeest en 75 bezoekers