2,5 jaar, en al op gezeten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

2,5 jaar, en al op gezeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 16:31

Is het heel erg als een paard van 2,5 jaar al is bereden. Niet dat hij ook al figuren enzo kent, maar er eventjes opgezeten en gelongeerd met zadel. Ik vroeg me dit af, lijkt me te jong.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 16:36

Ik vind het jong, maar ik zou persoonlijk niet te vaak erop gaan.... je zou rustig aan kunnen beginnen met longeren( 1 a 2 x per week 10 minuten) eventueel ook met zadel, maar ik zou nog wat maandjes wachten met erop gaan zitten.... Daar heb je straks nog meer dan genoeg tijd voor...............

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 16:46

ja, dat dacht ik ook, maar is het dan niet schadlijk wat die mensen hebben gedaan? Schijnheilig

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 16:55

Ik ben van mening dat je pas mag beginnen als ze 3jaar zijn . Zeker en vast niet vroeger . Ik ben eerder voorstander van pas op 4 jaar te beginnen , want dan ze zijn ze in het algemeen iets rijper . En ik vind ook dat je ze moet laten "genieten" van het veulen zijn . En ach ... wat is 4 jaar wachten nu vergeleken met het (ongeveer) 15 a 20 jaar werken ?

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 16:57

Irisjuh schreef:
is het dan niet schadlijk wat die mensen hebben gedaan?



Naar mijn mening zeker wel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mellow

Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 18:55

ik vind het belachelijk dat mensen nooit kunnen wachten koop dan een paardje dat al 3 jaar is.
en ja ik vind het niet goed en slecht als ze 2,5 zijn groeien ze nog en sommige spieren(enz.) zijn nog niet totaal ontwikkeld.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 20:55

Een paard zal er niet per-se meteen wat van krijgen , maar het is grote onzin om dat te doen.
Ga erop op een leeftijd dat het paard er klaar voor is om licht aan het werk te gaan , en laat 'm daarvoor aan alles wennen zonder er meteen op te klimmen....

Als je op een brave 2,5 jarige nu eens een kindje een rondje laat stappen
terwijl je er mee wandeld , okee , maar een echte ruiter erop :

Gewoon niet doen.

Kans is groot dat je dan de volgende keer een stukje gaat stappen ,
weer een stapje verder enz.

Gewoon met 3 jaar liefst nog later er af en toe eens een rondje op rijden.

Hier op de manege is eens een ponietje al met anderhalf jaar ingereden ,
merkte je in eerste instantie niks aan maar is imo niet normaal om dat te doen.
Lichamelijk is zo'n jong dier daar nog helemaal niet klaar voor......

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:15

Op Pinky heb ik ook voor het eerst gezeten toen hij 2,5 jaar was.
was weldra maar 2 minuten, en heb het in een half jaar maar een keer of 5 gedaan.
Steeds korte stukjes. Kan me niet voorstellen dat je hem in mwa, gok 50 minuten, helemaal kapot rijdt?! (50 min in totaal dus he..)
en als dat we zo is is het mijn probleem niet die van die mensen die er zo streng op tegen zijn Tong uitsteken
Pinky leeft iig nog, en hoe...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Jong inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:29

Zeer zeker doen!!!
Liever als 2 jarige dan als 3 of 4 jarige!!!!!!
Ik spreek uit ervaring.
De paarden willen makkelijker wat aannemen als ze 2 zijn.Wil niet zeggen dat je er langdurig op moet rijden, maar bijv. 2 x per week 20 min.,daarna weer lekker in de wei: geen probleem!
Het geeft later de makkelijkste paarden.Geen stress= geen lichamelijke problemen door de stress.
ik ben nu bezig met een uit de kluiten gewassen 4 jarige, en dit geeft problemen!Voor zowel hem als mij. Knipoog

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Jong inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:42

Natasha schreef:
Zeer zeker doen!!!
Liever als 2 jarige dan als 3 of 4 jarige!!!!!!
Ik spreek uit ervaring.
De paarden willen makkelijker wat aannemen als ze 2 zijn.Wil niet zeggen dat je er langdurig op moet rijden, maar bijv. 2 x per week 20 min.,daarna weer lekker in de wei: geen probleem!
Het geeft later de makkelijkste paarden.Geen stress= geen lichamelijke problemen door de stress.
ik ben nu bezig met een uit de kluiten gewassen 4 jarige, en dit geeft problemen!Voor zowel hem als mij. Knipoog


Kun je niet beter meteen het veulen aanpakken?
Hallo, ze eggen niet voor niks tot 3 jaar wachten, dan pas zijn ze genoeg volgroeid, geestelijk en lichamelijk!
Kijk, wat Pinky Girl Kim zegt, das niet schadelijk voor Pinky maar 20 minuutjes, en dat 2x per week is wel wat anders!
Maarja, jouw probleem! lekker van die doorgezakte rugjes enzo... Frusty

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Jong inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:21

Natasha schreef:
Zeer zeker doen!!!
Liever als 2 jarige dan als 3 of 4 jarige!!!!!!
Ik spreek uit ervaring.
De paarden willen makkelijker wat aannemen als ze 2 zijn.Wil niet zeggen dat je er langdurig op moet rijden, maar bijv. 2 x per week 20 min.,daarna weer lekker in de wei: geen probleem!
Het geeft later de makkelijkste paarden.Geen stress= geen lichamelijke problemen door de stress.
ik ben nu bezig met een uit de kluiten gewassen 4 jarige, en dit geeft problemen!Voor zowel hem als mij. Knipoog


Absoluut mee eens. Even erop zitten door een licht persoon kan absoluut geen kwaad. Ik zou er niet mee aan het werk gaan, maar de basis op die leeftijd is er snel ingebracht. Paarden kunnen meer aan dan men over het algemeen denkt...

Het is een ander verhaal als ze echt met 18 maanden beginnen zoals dat in Amerika het geval is, of twee jaar zoals bij Engelse volbloedpaarden die voor de racebaan worden getraind.

Je suis Charlie.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:34

Fleur heeft toen ze ruim 2.5 was eerst een kindje en toen mij op haar rug gehad. Ze gaf er geen donder om, en ik kan me ook niet voorstellen dat die ca 6x 5 minuutjes haar kwaad hebben gedaan.

Wat Pinky_Girl ook al zegt: het feit dat je dat doet hoeft niet te betekenen dat je daarna niet met het echte werk kan wachten tot ze 3 zijn. Kijk naar Fleur, sinds ze 3 is (nu 2 maanden) heb ik er pas 4 keer opgezeten.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Jong inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:42

Cassidy"]
[quote="Natasha schreef:
Zeer zeker doen!!!
Liever als 2 jarige dan als 3 of 4 jarige!!!!!!
Ik spreek uit ervaring.
De paarden willen makkelijker wat aannemen als ze 2 zijn.Wil niet zeggen dat je er langdurig op moet rijden, maar bijv. 2 x per week 20 min.,daarna weer lekker in de wei: geen probleem!
Het geeft later de makkelijkste paarden.Geen stress= geen lichamelijke problemen door de stress.
ik ben nu bezig met een uit de kluiten gewassen 4 jarige, en dit geeft problemen!Voor zowel hem als mij. Knipoog


Absoluut mee eens. Even erop zitten door een licht persoon kan absoluut geen kwaad. Ik zou er niet mee aan het werk gaan, maar de basis op die leeftijd is er snel ingebracht. Paarden kunnen meer aan dan men over het algemeen denkt...

Het is een ander verhaal als ze echt met 18 maanden beginnen zoals dat in Amerika het geval is, of twee jaar zoals bij Engelse volbloedpaarden die voor de racebaan worden getraind.
[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Paarden kunnen zeker meer hebben, en ze krijgen heus niets van dat kleine beetje werken, dat zielige gedoe eke keer...mensen leven ook gemiddeld zo'n jaar of 70, waarom zou je dan beginnen met leren op hun 4e, als dat op hun 20ste nog steeds kan?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 23:48

Ik heb diverse pony's ingereden. Meestal begonnen we bij 2,5 jaar met longeren, en zorgden dus dat ze een goede conditie en bespiering kregen, en dat ze vertrouwd waren. Hier ging gemiddeld 2 maanden overheen. Dan begonnen we met rijden.
Mijn mening is dus ook dat het best kan. Als je het maar met beleid doet.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 06:48

ik vind niet dat het kan,en dat je ze beter uit kan laten groeien... anders heb je miss later wel een paard die het aan zijn rug heeft of dat soort andere fratsen..

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 07:26

Er is echt een verschil tussen werken (een paard belasten) en er even een paar minuten op gaan zitten. Met het laatste verpest je een paard van 2,5 jaar echt niet hoor. Er even op zitten is niet hetzelfde als hem meteen een half uur berijden en allerlei dingen vragen die belastend zijn en niet goed voor een paard dat nog zo in de groei is. En het zegt inderdaad niet dat mensen die er even op gaan zitten op deze leeftijd of dat een licht kind laten doen er als dit goed gaat meteen fanatiek mee aan de slag gaat. Maar gelukkig mag iedereen het op zijn eigen manier aanpakken Haha!

Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 08:15

Hij is natuurlijk per 1 januari drie geworden, dus volgens mij praten we hier over een driejarige. Als je die afgelopen winter zadelmak hebt gemaakt en je gooit hem de hele zomer nog in de wei, kan het heus niet kwaad. Ik doe het vaak bij brutale paarden, met 2.5 jaar zadelmak maken, 2 weken rijden, en het land weer in.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 08:30

Vickey heeft al 2 jarige een kind van 5 op haar rug gehad. Ze deed helemaal niks, en het was trouwens ook de enigste keer dat er iemand op heeft gezeten. Ik hang soms wel eens over haar rug (maar dat mijn voeten wel op de grond blijven) en dat is ook geen probleem. Ik ben van mening dat ze daar al goed aan kan wennen, en dat het zadelmak maken geen problemen zal geven.

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 08:34

Ik zou wachten tot ze 3 zijn.
is rijden dan zo belangrijk? koop dan gewoon een pony van een jaar of 3/4.
ik vind dat ze tot hun 3 jaar gewoon mogen spelen en van dat soort dingen.
maarja dit is mijn mening

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 08:57

sunshine schreef:
Ik zou wachten tot ze 3 zijn.
is rijden dan zo belangrijk? koop dan gewoon een pony van een jaar of 3/4.
ik vind dat ze tot hun 3 jaar gewoon mogen spelen en van dat soort dingen.
maarja dit is mijn mening


Het hier niet om het niet kunnen wachten om te kunnen rijden. Het gaat hier om het feit dat een drie of vierjarige meer problemen kan geven met het inrijden. Ze hebben zoveel meer gewicht in de strijd te gooien als het echt tot een strijd komt. Paarden van 2,5 accepteren over het algemeen dingen wat makkelijker, en zijn over het algemeen niet zo sterk als een volgroeid paard. Niet alleen lichamelijk, maar ook en vooral psychisch.

Begrijp goed, we hebben het hier over zadelmak maken. Er een paar keer op gaan zitten na voorbereidend longeerwerk. Niet over uitgebreid werken.

Je suis Charlie.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 09:42

Mja , als je der gewoon op gaat zitten en niets vraagt , dan kan ik er misschien wel inkomen . Maar waarom laat je het paard niet gewoon genieten van zn leven wnr hij nog niet moet werken ?? Er komen nog veeeeeeeele jaren waarin hij zal moeten werken , dus waarom al zo vroeg beginnen ?

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:09

Er op zitten is NIET werken.

Ik ben er een voorstander van om zo laat mogelijk te beginnen met WERKEN.

Ik ben er een voorstander van om er redelijk vroeg OP TE GAAN ZITTEN.

En dat is NIET hetzelfde.

Je suis Charlie.

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:06

Ik ga als volgt te werk als een pony 2,5 is geworden:
Eerst longeer ik de pony heel veel, eerst zonder zadel en hoofdstel, daarna met hoofdstel, en als ie daar aan gewend is ook met zadel.
Pas als de pony helemaal reageert op mijn stemhulp (o.a. stap, draf en galop), en ook echt vertrouwen heeft, en lekker ontspannen voorwaarts neerwaarts loopt, dan ga ik er op hangen (dit doe ik meestal alleen). Dit doe ik dan een tijdje,totdat ik merk dat de pony er niet meer op reageert. Dan ga ik er voorzichtig opzitten.
Op het moment dat ik erop ga zitten, ga ik eerst een stappen, en daarna als deze er weer aan toe is, draven. Ik draaf de pony gelijk lekker naar voren, en probeer de pony zoveel mogelijk voorwaarts neerwaarts te laten lopen. Als ze dit eenmaal doen, is er nix slechts meer aan, dit is juist goed voor de spieren! En je moet ze gewoon niet langer dan 20 minuten "rijden".
Wij hebben het zo met al onze pony's gedaan, en ook nooit een probleem gehad!
De 2 die in mijn usericon staan heb ik ook zo ingereden. De vos (dressuur), is een goedgekeurde dekhengst bij het NRPS geweest (word nu in de sport bereden en hebben wij dus verkocht), en de bruine Heb ik M mee gesprongen en M2 mee gedressuurd. Toen was hij 5 jaar, en werd hij verkocht.
Wij hebben een andere pony ook zo ingereden, Othello, en die heeft nu zelfs op het EK gelopen (samengestelde wedstrijden).

Daarbij is rijden bij mij weten ook geen werken voor de pony. Naar mijn idee vinden ze het alleen maar leuk, en krijg je er ook een nog betere band door met de pony.


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:13

Citaat:
Er op zitten is NIET werken.

Ik ben er een voorstander van om zo laat mogelijk te beginnen met WERKEN.

Ik ben er een voorstander van om er redelijk vroeg OP TE GAAN ZITTEN.

En dat is NIET hetzelfde.


Je moet me niet aanvallen hoor . Iedereen heeft zijn mening he .
Maar er gewoon op gaan zitten , daar heb ik ook niet echt problemen mee. Maar ik wacht liever gewoon wat langer . Dat is alleen maar mijn mening he .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:13

Timon schreef:
Daarbij is rijden bij mij weten ook geen werken voor de pony. Naar mijn idee vinden ze het alleen maar leuk, en krijg je er ook een nog betere band door met de pony.


Deze snap ik even niet: rijden is in jouw ogen niet hetzelfde als werken? Verklaar je eens nader?

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 2 bezoekers