Kermispaardjes of Manegepony's?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Kermispaardjes of Manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 21:23

Wie zijn zieliger? Of vinden jullie dat ze helemaal niet zielig zijn enzo?? Leef je uit en geef je mening!


Dniesy

Berichten: 2140
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Hoorn (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 21:28

nou, soms staan manege pony's er ook heel zielig bij Huilen zoals geen stro of zaagsel in hun stand, etensbak delen met 2 pony's, dak lekt, pony's staan in de tocht, slechte hoeven (de manege eigenaar bekapt ze zelf en hij denkt dat hij het goed doet Frusty )

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 21:35

ik weet niet hoe kermis pony`s gehouden worden en tja bij ons vind ik dat de manege pony`s het goed hebben maar dat verschild van manege dus kan er niet echt antwoord op geven Lachen

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:01

Ik ben in ieder geval absoluut tegen stands. Ze zeggen dan wel dat die manegepony's die in stands staan 6-7 uur per dag lopen, maar dan nog moeten ze 17-18 uur daarin staan Boos! Ook al staan ze af en toe op de weide, dan nog vin'k 't maar nix.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Gaby
Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 06:59

Kermispaardjes vind ik persoonlijk zieliger.

Ik heb in Frankrijk een kermisarractie gezien , waarbij kinderen ponyritjes mochten maken. Tijdens de ritten werkt er alleen gestapt en volgens mij liepen de pony's daar best lang achtereen.

Manegepony's hebben afwisseling tijdens hun loopuren/lessen , en dat hadden de kermispony's dus helemaal niet.

Daarnaast hebben manegepony's een vast ' honk ' en trekt een kermis rond. Ik kan me niet voorstellen dat het die pony's helemaal koud laat , dat ze steeds naar een andere plek verhuizen. Elke pony heeft immers stress , maar dat is mijn beleving Lachen .

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 10:01

bij een manege bij mij in de buurt zou ik als pony niet graag staan. ze staan in stands en worden 's morgens opgezadelt en blijven dat de hele dag. als ze een uurtje niet nodig zijn worden ze dus gewoon met zadel in de stand gezet en het hoofdstel word achter hun kont aan de muur opgehangen, maar dat ook niet altijd soms houden ze die ook gewoon aan. volgens mij is er geen maximum van het aantal lessen dat ze achter elkaar mogen lopen want sommige pony's lopen bijna de hele dag mee.
je leert daar ook echt niet rijden want de eerste stuurt en de rest sjokt er achteraan. en je mag niet te veel afstand houden op de pony voor je Verward
gelukkig voor die pony's word er bijna altijd buitengereden zodat ze niet de hele dag suffe rondje hoeven te sjokke
ik heb daar dus vier jaar gereden. van m'n 6 tot 10 en toen wilde ik wel eens echt leren rijden en ben ik dus weggegaan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 10:38

ligt eraan, hoe ze er staan en verzorgd worden.
bij ons op de kermis vorig jaar stonden de paardjes gewoon de hele tijd in de regen(ok. het zijn geen mietjes maar zag er gewoon zielig uit)
steeds andere kindjes erop en een rondje stappen, en daar staan ze dan wel heel wat uren op de kermis!
maar manegeponys, super veel lesuren lopen(ook vershcillend per manege) worden lekker afgestompt en aan getrokken.

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:51

Ik denk ook dat kermispaardjes zieliger zijn dan manegepaarden. Zeker als ik het vergelijk met de manege waarop ik rijd, ik vind dat ze het daar echt voor een manegepony supergoed hebben. Maar misschien zijn er ook wel kermisbazen die heel goed voor de pony's zorgen. Maar toch... ik denk dat de meeste manegepony's het beter hebben.

YES, M'n foto's in mn PROFIEL doen t weer!!!
Wel kijken he? Knipoog Wie helpt mij aan de 1000 keer profielvieuw? Lachen

sweetbuddy
Berichten: 491
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Ridderkerk-ZoNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 16:14

kermispaardjes (vooral shetlanders) worden gewoon met ze 20en in een hokje gestopt echt zielig! Lips are sealed
manegepony's bij ons hebben het wel goed Haha!

Lang Leve De Glazenwasser
Kortom: LLDG

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 17:10

Ik heb nog nooit kermispony's gezien die "gezond" uit de ogen keken!
Altijd oude beestjes, slecht ter been, en gewoon, geen gezonde uitstraling.
Ze worden van hot naar her gesleept, en worden rustig met te veel in een wagen geduwd.
Iedere 5 minuten een ander kindje er op, manen trekken enzo...


Manege pony's hebben het ook lang niet altijd goed, maar er zijn ook zat manege's waar ze het wel goed hebben!

Dus ik denk dat manege-pony's het beter hebben!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:51

Kermispony's!
Als je de manegepony's van mijn manege neemt.
Want die hebben echt een luxeleven.Rijden nooit meer dan drie groepslessen per dag(was vandaag zo voor een deel van de pony's).En sommigen nog (hebben dan hoogstens twee groepslessen gehad) privélesjes,zo echte longelessen.Of wandelen in het bos,galopperen moeten ze dan nooit.
Ze staan elke dag in de wei,soms al van half 7 smorgens! zoals gisteren. En die bleven tot 5 uur staan.Die hebben echt wel een luxeleven. Hebben ook hoevenvet enzo,en 2 pony's staan in de grote paardenstallen vanvoor, dus niet bij de ponyclub,en 8 staan er in een soort schuur, elk een eigen etensbak en automatische drinkensbak,en er hangen kettingen tussen.Er is maar plaats voor 8 pony's dus vanachter.Maar die twee uitkiezen was heel simpel,want die konden onder de kettingen kruipen Verward Die gingen bijna helemaal liggen.
Maar kermispony's,goed hebben die het meestal niet

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 20:20

hangt helemaal van de manege af. bij ons worden de paarden goed verzorgd, lopen ze genoeg en krijgen ze genoeg aandacht. de stallen zijn schoon en de paarden gelukkig.

I love Kyra+Arabe( miss you 4-ever)!
dag lieve aap ik hoop dat je een leuke eigenaar krijgt met een lekker stuk land......

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 19:03

ligt er heel erg aan. sommige kermispony's hebben het wel slecht maar zodra ze klaar zijn met het werk hebben ze het wel weer goed. bij ons op de manege zijn de pony's best zielig vind ik.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:35

kermis pony's hebben nie zoon leuk leven vind ik uren achter 1 stappen stappen en nog een stappen en dan dat lawaai op een kermis en van die kleine kindjes die met hun kleffe handjes even willen aaien om de 5 minuten een ander kind er op en als ze dan naar een andere plaats gaan worden ze met ze twintige op elkaar gestopt vind nou echt niets sorry ja dan hebben de manege pony's het maar goed


Mellow

Berichten: 6456
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:27

allebei vind ik het zielig.
zij hebben niet 1 persoon die hen liefde geeft en ze staan soms in stallen waarvan ik denk Misselijk
op de manege moet je meestal ze aanpakken en geef je al gauw een klap met de zweep.
ik ben daar altijd heel streng en heb een keer over nagedacht om dat niet meer te doen.
zomaar slaan omdat ze even niet luisteren.
maar ook kermispaardjes vind ik zielig ze hebben geen vaste woonplaats en hebben nooit een plekje voor henzelf.

M_99
Berichten: 320
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 11:47

ik loop ook mee met de kermis pony's maar die worden heel goed vezord pauze hebben ze en ze kunnen drinken wanneer ze willen en als het regent mogen ze terug de rtrailer in enn ze kunnen zelf kiezen stal of wei en manege de belle dat is zielig die staat vanaf 9 tot 8 uur met zadel op en daar over een halster en die hebben bijna geen stro in de stalover het hoofdstel hebbe ze een halster he:P en ze zien er ook ongelukkig uit

Nikkitje
Berichten: 1072
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:21

Melvin, waar je loop jij op kermis? ( met welkuh ponies allemaal, die er staan) ik heb dat in het verleden ook gedaan...
Maar ik ben het niet met je eens dat er op de kermis goed gezorgd wordt voor de ponies, zelfs heel slegt vaak...
Waar ik vroeger werkte werden de ponies niet bijgevoerd, werkte 10/12 uur per dag, hadden slecht passend tuig, stonden in de wei aan een ketting, kregen geen voer na het werk of tijdens, mochten maar bepaald aantal keren drinken ( bijna nooit dus! ), het waren ook voornamelijk paardjes die mishandeld waren, ziek geweest waren, oud of verwaarloosd in het verleden...

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:25

Geen van tweeen.
Tuurlijk, de ene manege is de andere niet, maar op alle maneges die ik ken voldoet de huisvesting en verzorging niet aan de norm die ik aanvaardbaar vind.
Kennissen van mij hebben een ezeltje geadopteerd wat jaren in Ouwehands Dierenpark in Rhenen heeft gelopen. Zodra je iemand op haar rug zette ging het arme dier rondjes lopen over het erf.

Don't dream your life, live your dreams!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:32

Ik denk kermis-pony's. Manegepaarden krijgen toch af en toe wel een 'betere' ruiter op de rug. Loulou, dit is niet bij elke manege zo. Bij ons lopen de pony's 9 uur per week in de lessen. Op woensdag 3 lessen, vrijdag en zaterdag. Als ze een uur niet meelopen, word het zadel en hoofdstel eraf gehaald. Ze staan niet in stands. Ook niet in hele grote mooie boxen, maar ze staan wel los, en kunnen liggen, draaien, enz. Dit is dus niet altijd zo.
kermispaarden krijgen om de 2 minuten een ander op de rug, vooral kinderen die kunnen 'paardrijden' lees: hobbelen, trappen en trekken. Ze leven (volgens mij) in kleine standjes en wordeen steeds maar verplaaatst... Lijkt me duidelijk, wie zieliger is

En wie rijdt daar op zijn paard door de prairie?

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:34

Ben ik nou de enige die nog nooit kermispony's in levende lijve heeft gezien? Verward Ik kan me natuurlijk perfect voorstellen hoe dat er aan toe gaat en dan kan ik eigenlijk niet bepalen welke pony het t beste heeft. Hier in Woerden heb je de paardenmarkt en daar komen dan wat pony's die rondjes lopen met kinderen maar die komen vaak van de manege hier. Het hangt imo ook erg van de manege in kwestie af, de manege waar ik heb leren rijden had eerst allemaal stands maar die zijn inmiddels vervangen door boxen en de beesten zien er al een stuk beter uit vind ik. Sochtends gaan ze de wei in en voor de lessen worden ze eruit gehaald, ze lopen wel aardig wat uurtjes en t tuig is niet al te best maar sinds die stands wegzijn hebben ze t imo een heel stuk beter. Stands keur ik absoluut af! Denk dat als ik nu een vergelijking moet trekken, ik kermisponys zieliger vind, steeds hetzelfde staprondje met verschillende trekkende, duwende en jengelende kinderen, met zn allen in een klein hok, nee dan is een manegepony denk gelukkiger! Voor zover je gelukkig kan zijn als manegepony....

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

_Emma_

Berichten: 6275
Geregistreerd: 18-04-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:35

Op mijn manege worden de ponys supergoed verzorgt.
Ze hebben allemaal een eigen box met veel schoon stro, ze krijgen veel (genoeg bedoel ik daarmee Lachen ) te eten, en ze lopen maximaal 3 uur per dag. Ze lopen gemiddeld 2 uur, maar soms lopen ze zelfs 1 uur of hebben een dag vrij, het is gewoon hoe het uit komt met de lessen Lachen
Verder worden ze goed gepoetst en hebben goed tuig, en veel afwisseling. Binnenbak, buitenbak, naar het bos, in de duinen en op het strand (maar in de les gaan we nooit naar het strand).

Over kermisponys weet ik niet zoveel, maar dan lijkt het mij dat de ponys op MIJN manege het beter hebben dan kermisponys.
Ik heb slechtere maneges gezien dan de mijne (en eigenlijk geen betere Schijnheilig ), maar voor de rest weet ik er niet zoveel van Lachen

If happy ever afters did exist
I would still be holding you like this

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:42

Niet elke manege pony staat in een stand, niet elke kermispony wordt verrot geschopt, je kan er dus gewoon niks over zeggen. Ken ook zat prive paarden die er belabbert bij staan

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:53

onze manege paarden staan in ruime boxen
hebben elk eigen voer en drinkbak
staan in de zomer dag en nacht op de wei
krijgen genoeg voer
nu lopen ze maximum 3 uur per dag
en dat is dan nog per paard bekeken
de meeste eigenlijk maximum2 uur
maar als ze eens te weinig paarden hebben, dan moeten er enkele nog een uurtje extra lopen
geen probleem, ze kunnen dat gemakkelijk aan
het tuig is wat minder, en de stallen zijn soms vuil, maar je kunt niet alles hebben
ik heb een keer op zon kermispony gezeten
de paarden stapten gewoon hun rondjes, er hing een touw van het bit naar het zadel, waar we beslist niet mochten aankomen
als je er op schopte zeiden ze er ook dingen van
die pony's liepen ook los,maar met bit
op een andere actractie liepen ze aan een halster vastgebonden

daar zei je de kwaliteit, met het halster zijn er waarschijnlijk die er niet zo lang lopen, de andere zijn het gewend en zijn braaf
ene heeft voordeel, en nadeel, het andere ook

voordeel van manegepony: je blijft iop 1 stuk,
krijgt meestal ruimere boxzn
nadeel: soms vuile,kleine boxen, tuig past niet goed, veel en hard lopen, veel getrokken en geschopt
dan liever kermispony: moeten veel lopen, maar mogen sloffen, er wordt niet aan getrokken om ze aan teugel te krijgen, wordt niet in geschopt

bij beide zijn er uitzonderingen

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:19

Op de manege hebben ze het meestal wel goed!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:20

Ze zijn beide zielig als je ze gaat vergelijken met onze verwende peerden Tong uitsteken

Maar heb kermis pony's gezien die een aardig leven hadden, natuurlijk werkten die ook voor hun geld, maar als er niets te doen was stonden ze lekker aan een lange ketting in het grasveld, ze waren ook neit de hele dag aan het werk.

Ik heb manege paarden gezien die er goed bijstonden, maar ook die er verschrikkelijk bij stonden en staan.

Zelfde zal voor kermis pony's gelden, maar ik heb tot nu toe alleen maar gezonde en blije pony's gezien.

Je kan het sowieso al niet vergelijken met onze pony's en paarden, zelfde geldt genieten de kermispony's wel van alle kleverige handjes die aaien, de vrolijke kindertjes op de rug *mijn paard vind het iig geweldig, al dat gegil en gekke gedoe* en alle aandacht op de kermis.
Zelfde geld heeft het paard er een hekel aan....who knows?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaike_Ma, Mark0919, Nickeltje, saphire, Webding en 44 bezoekers