Hoe krijg ik mijn Welsh K hoefsmidmak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Hoe krijg ik mijn Welsh K hoefsmidmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 00:24

Vreemde titel maar ik kan het niet anders zeggen.

Ik heb een Welsh K met driekwart Arabisch bloed. Volgende maand wordt hij drie en hij is de zoon van onze Welsh K merrie. Ik weet dan ook heel zeker dat hij nooit een nare ervaring gehad heeft met mannen of iets anders.
Het is een leuk dier, de afgelopen drie jaar heeft hij in de wei doorgebracht maar af en toe haal ik hem er uit om zijn hoefjes na te kijken en heel soms een borstel over hem heen te halen.
In de wei volgt hij mij en ik heb nooit problemen met hem gehad. Mijn man heeft hij echter wel eens geprobeerd te trappen. Dat is nu ook over en hij wordt met de dag braver. Het is wel een pittig beestje, schrikt snel, en is heel voorzichtig bij nieuwe ervaringen.

Maar met de hoefsmid is hij een ware ramp. De veearts is ook een probleem maar dat is lang niet zo erg als de hoefsmid. Elke keer weer is het een heel gevecht. Ik probeer het eerst rustig en de hoefsmid ook maar we eindigen steeds met de praam. Dat is natuurlijk niet bepaald bevorderlijk voor het vertrouwen van het paardje in de hoefsmid maar die blijft liever uit de ziektewet en ik kan niet anders dan hem gelijk geven.
Onze hoefsmid is een heel geduldig iemand die niet eens een praam bij zich heeft. Ik heb er ook geen dus elke keer moeten we er een in elkaar knutselen.

Vandaag begonnen we weer vol goede moed. Het ging weer niet. Hij sprong alle kanten op en ik kon hem met geen mogelijkheid houden terwijl ik het touw door een ring had geslagen. Toen hebben we zijn moeder er bij gezet. Moeders ging lekker grazen en zoon bleef tekeer gaan. Nadat de hoefsmid een aantal keren net op tijd opzij had kunnen springen en ikzelf ook een paar keer bijna onder de voet was gelopen hebben we het opgegeven en weer een praam geknutseld.
De smid kon nu bij zijn hoeven komen maar het was een ware uitputtingsslag om alle vier de hoeven te bekappen. Een paar keer trapte de pony echt doelgericht naar de smid waarop ik de smid voor het eerst heel boos heb zien worden.
We zijn een uur bezig geweest want hij moest echt bekapt worden, zijn hoeven waren afgebrokkeld en er zaten scheuren in.

Ik ben niet zo voor een praam want zo krijgt hij nooit vertrouwen maar ik weet echt niet hoe ik hem zover krijg dat hij wel de hoefsmid toelaat. Ik snap ook niets van zijn gedrag. Vanavond was hij ook bang voor mij en wilde niet meer in mijn buurt komen. Dit is echt niet leuk meer. Niet voor hem, niet voor mij en zeker ook niet voor de hoefsmid die voor zijn 15 euro het risico loopt om zelf kreupel getrapt te worden.
Ik heb zelf nooit eerder meegemaakt dat een paard zo op een smid reageerde tenzij ze een rotervaring hadden gehad maar zelfs dan was het met een beetje geduld en vriendelijke woorden nog te doen.
Iemand tips?


opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 12:16

oefenen, oefenen en nog eens oefenen. heel rustig, stap voor stap. het liefst dagelijks

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 12:21

Mijn ijslander Rodi is ook zo bang voor de dierenarts en de hoefsmid, zorg dat je een hele rustige hoefsmid hebt met veel geduld, heel veel oefenen en op een gegeven moment komen ze er zelf wel achter dat het niet zo eng is, maar veel geduld is het beste... Niet boos worden..

Strerkte ermee...

Groetjes Marcia

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 13:03

Me verzorgpony Spikkel (mini-Appaloosa) is ook zo .
Het is een hele bange pony en hij is als de dood voor een volwassen iemand . Weet ook niet hoe het komt , maar van kinderen heeft hij hoegenaamd geen schrik . Maar dan snap ik niet wrm ie van mij niet bang is , want ik heb toch wel ongeveer het gestalte van een volwassen iemand . Afin , ik ben dan nog de persoon die hij volledig vertrouwt , maar als er een hoefsmid moet bijkomen ... Dan ist ie heel gevaarlijk , hij springt gewoon op jou , hij trapt naar alle kanten ...
Ik heb heel veel geduld met hem gehad , maar het hielp allemaal niets . En toen ben ik eens HEEL kwaad op hem geworden , maar echt heel kwaad . Ik heb hem goed laten voelen dat IK de baas was en dat hij zich niet zo moest aanstellen . Ik weet het , dat is hard en ik had het er ook enorm moeilijk mee . Maar ik denk dat ie eindelijk gesnapt heeft dat ie zulke dingen niet moet doen , want hij laat nu een hoefsmid toe . Wel allen nog maar bij zn voorhoefjes en nog steeds argwanend . Maar we zijn toch al ver vind ik !!! De achterhoeven komen nog wel .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 15:57

Het verhaal lijkt precies op dat van de K welshes hier, vooral de hengsten zijn vaak erg vervelend! De eigenaar van de K welsh hengsten geeft ze een uur of twee vantevoren dan ook een flinke dosis Sedalin, zodat ze goed ontspannen zijn, zelfs dan blijft het een moeizaam verhaal.
Je hoeft niet bang te zijn dat de praam zelf een zo negatieve ervaring is voor de paarden. Als je de praam opzet komen er endorfinen (morfine achtige stof) vrij in de hersenen waardoor ze zich lekker gaan voelen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 23:59

Hmm, dat belooft niet veel goeds voor de toekomst, wel apart dat andere Welsh K's er ook last van hebben.
Een praam op zich is inderdaad niet zo erg maar hij moet bij hem zo strak dat de wonden nu op zijn neus staan anders hielp het nog niet. En daar baal ik stevig van. Ik zat ook al te denken aan Sedalin.
Oefenen wil ik wel maar bij mij geeft hij geen problemen, het is puur en alleen bij de hoefsmid zelf. En nog niets eens als hij aan de gang gaat. Hij hoeft alleen maar er bij te staan of het is al mis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers