R hand moeilijk afwenden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

R hand moeilijk afwenden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 16:49

Gamble is op de R hand moeilijk af te wenden, een gebroken lijn is voor mij nog onmogelijk te rijden in draf ( behalve als er een paard vlak voor hem rijdt dus hij kan het wel technisch gezien) . Op de L hand gaat dat prima. Ik merk dat als we in galop zijn geweest het veel makkelijker gaat. Nu gooit hij zijn kont naar binnen op het moment dat ik met mijn benen ook maar aangeef af te willen wenden en kunnen we dus helemaal niet meer van de hoefslag af. Wie heeft een heleboel tips om uit te proberen??

groetjes en een hoefje van Gamble


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 17:25

Zo te horen zit je paardje gigantisch vast rechts.
Ik heb hetzelfde probleem gehad, en ik had het best extreem hoor, zo dat ik zelf dacht dat er iets mis was met zijn rug. Het heeft bij mij 4 maanden geduurt. Ik weet niet of je veel geduld hebt, maar je kunt het beste vragen of iemand die er veel verstand van heeft en die jou hiermee wil begeleiden. Blijf vooral rustig en ga niet trekken.... Het is nl eerder een kwestie van loslaten.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 18:21

Het is bij Gamble inderdaad een kwestie van loslaten en ik moet bekennen dat ik me wel eens schuldig maak aan een robbertje touwtrekken met hem. Niet goed dus ik weet het en ik let er zoveel mogelijk op. Hij is soepeler gaan lopen de afgelopen tijd alleen dat dus niet en ik weet dat hij moeilijk in elkaar zit dat zal met zijn 14 jaar niet makkelijk te veranderen zijn. Na de galop is het echt veel beter en dat van de kont naar binnen gooien is nieuw. Wie heeft er nog meer een heleboel tips?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
Het maakt me niet uit hoe lang het duurt als hij maar soepeler aan die kant wordt.
groetjes en een hoefje van Gamble

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 21:11

Hou je links er ook goed bij dan? Want in feite stuur je hem met links (begrenzen). Vooral niet gaan trekken aan de binnenkant want dan kan hij zo over de schouder weglopen, als je bv. een volte inrijd of gebroken lijn.


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:42

Wat Ojasper zegt , en reageert hij wel goed op je been ?
Dan kun je wellicht die kont weer op z'n plek zetten met je binnen been achter de singel , en met een stevig buitenbeen en je beide teugels naar het midden sturen. Vooral ook zelf goed naar het midden "denken" , met je hele lichaam erheen rijden dan gaat het paard vanzelf mee als het goed is Knipoog

Timon

Berichten: 53
Geregistreerd: 21-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 13:11

Het ligt er idd vaak aan dat als je naar rechts stuurt, dat je dan zelf waarschijnlijk ook gaat verzitten. Ik DENK dat het als volgende gaat: Je doet je linker hand naar voren (wat ojasper als zei), je doet je rechter hand op je bovenbeen en je steekt je benen af.

Probeer dus je alleeen je rechter hand een klein beetje van de hals te doen, en links idd goed te begrenzen. Doe vook je linker been op de singel (zodat het paard om je binnenbeen buigt), en je buitenbeen achter de singel (om hem voorwaarts te drijven).

Als je hier moeite mee hebt, en hij draaft gewoon door, ga dan over naar de stap, en probeer dus vanuit de stap. Maar het belangrijkste is dus dat je idd goed blijft zitten!

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 16:09

even ter aanvulling, met mijn handen zit het wel goed ( l begrenzen R van de hals af) maar je hebt gelijk dat ik het best moeilijk vind om mijn benen goed te houden. Op de andere hand is het geen probleem dus ik ga ervan uit dat ik het wel kan. Het wordt een juist een probleem op R omdat het met de "normale" methode op R niet wil lukken. Dus ga ik gespannen zitten etc etc en lukt het al helemaal niet meer. Ik weet het we moeten hier doorheen maar ik wil het graag op een eerlijke manier zonder getrek e.d daarom vraag ik tips. Aangezien veel paarden een moeilijke kant hebben moeten er veel ervaren mensen rondlopen. En niet alleen ik maar ook de eigenaar heeft er bij hem moeite mee.
Bedankt en groetjes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 22:06

Is het niet verstandig om je paard eerst even door de fysio te laten bekijken? Maakt het misschien makkelijker voor jezelf en voor je paard.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 10:06

Het paard van me lesgeefster zat helemaal vast op links . Heeft alles geprobeerd , maar niets dat hielp . Uiteindelijk heeft ze iemand laten komen voor accupuntuur (ofzoiets , iig met naalden zo !) en nu is dat paard helemaal in orde , loopt lekker ontspannen en zit niet meer vast .
Misschien heb je hier iets aan ?

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-02 19:12

Gamble is niet mijn paard ik rij hem 3 keer in de week en als de eigenaar niet kan. Dus kan ik niet beslissen om er iemand bij te halen. Zover ik weet is hij altijd al moeilijk te rijden geweest. Eerst ook qua karakter (rodeo/race paard) en op rijtechnisch gebied. En ik moet eerlijk toegeven dat er al veel verbeterd is.
Ik denk dat ik dinsdag maar eens probeer om alleen mijn lichaam naar binnen te draaien en binnenteugel begrenzen en buitenteugel van de hals. Een van de drie instr. zei dat ik misschien wel teveel hulpen gaf.
nog iemand tips???

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 20:05

Longeren met een hulpteugel (bijzet misschien in dit geval) en dan flink rechtsom draven en galopperen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MecV en 58 bezoekers