Zelf een rij jasje naaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:58

OK, dank je wel kaula...*gaat op zoek naar niet stretchende stof*

Kaula

Berichten: 2493
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:00

Opzich zou de stof uit de laatste link wel kunnen, die rekt maar een klein beetje waarschijnlijk, gezien de hoeveelheid elasthan die erin zit.
Heb daar trouwens een staaltje van, is een erg mooie stof!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:01

ja, cajra, dat is idd een slipjas. Dank je wel!

Ik ga nu nog even zoeken naar een patroon van een blouse + plastron

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:02

Ja, dat vond ik ook Kaula, dus in het echt is hij ook heel mooi? Maar ja, als hij wat rekt, dan weet ik niet of ik dat wel moet doen. Heb vroeger wel barbiekleren gemaakt, maar dat is heeel lang geleden ;-). Dus ik dnek dat ik voor een niet-rekkende stof ga.

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:04

oeioeioei ik loop hopeloos achter..

@flugeltje, mooi jasje! Was deze ook van het suitability patroon? Het jasje zit erg mooi bij je!

@prakkie, ik heb laatst mijn plastron uitgetekend op papier omdat ik zelf een nieuwe wilde maken. Ik kan het als je het kan gebruiken dit weekend wel even scannen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:11

Kaula!

Ik vind het jasje zo een stuk beter lijken. Maar zo de borst iets ruimer maken. Weet niet of je dat zelf ook over hebt daar boven, maar dan ben je meer in verhouding. Als je dat boven niet over hebt, zou ik er schoudervulling in doen, zodat je wat breder lijkt van boven en wat minder en peer figuur krijgt.
Ik kijk nog even, en zie dat het misschien wel ligt aan de manier waarop de foto is genomen.
Maar ik vind de middel absoluut niet te strak, en het staat ook niet dik zo.

Als je er nog een bandje tussen wilt doen, inderdaad in een egale kleur, misschien de achterkant van de kraag dan in dezelfde kleur?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:11

Oh, dat zou fijn zijn, Kan ik die alvast proberen te gaan maken. Slim bedacht trouwens :)*

Dan hoef ik alleen nog maar een blouse te vinden, gaat goedkomen

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:13

Jullie gaan vandaag wel hard dames! Kan het bijna niet bijhouden.
Flugeltje erg mooi hoor, met opgeheven hoofd op je paard een zondag, super jasje, laat je zondag ons een foto zien hoe het geheel er uit ziet op je paard?

Prakkie, als je geen ervaring hebt en dan gelijk aan een slipjas beginnen, vind ik gewaagd, maar wie niet waagd die niet wint. Ik vind de stof wel erg mooi uit de laatste link. Ik zou zeker niet voor een dikkere streep of ruit gaan als je beginner bent, dan valt het namelijk nog niet mee om dat mooi op elkaar over te laten lopen.
Misschien kan de moeder van Flugeltje ons haar tips hier over vertellen. Ik knip altijd patroondeel voor patroondeel uit om het goed te kunnen zien. Soms zitten er ook wel tekens op het patroon waardoor het eenvoudiger wordt.

Kaula, ik zou het van boven ook iets ruimer maken in het midden zit nu een soort bobbel waardoor het lijkt dat het boven te strak zit.
Valt ook niet mee om met al die patroondelen de ruitjes op elkaar te krijgen. Vooral achter zie je dat. Maar oefening baart kunst!

Nynke_Z
Berichten: 107
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:13

:) zal ik doen, als je maandag nog niks gehoord hebt, stuur even PB. Ik heb een geheugen als een zeef

Kaula

Berichten: 2493
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:15

Ik ben helaas een beetje een peertje :') ,dus ik denk dat het iets met schoudervulling word.
Daarom is het ook zo lastig een rijjasje op mijn figuur te maken, ben erg smal van boven maar vrij breed van onderen.
Normaal gesproken ziet het eruit alsof ik aan de bovenkant het jasje van mn vader aan heb en aan de onderkant het jasje van een kind.

En pff ja die ruitjes, jeetje mina. De ruitjes op de stof zijn ook niet haaks, dat is vast om het makkelijker te maken :Y) .

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:21


prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:22

@XleandrosX: ik weet het, maar ja, ik rijd nou eenmaal met slipjas... Daarom wil ik eerst ook een plastron en een blouse maken. Verder wil ik zeker geen ruitjes of duidelijke patronen, want die wil ik dan idd mooi op lijn hebben end at irriteert me als het niet zou lukken. Dus eerst maar met een "gewone" stof. en dan met mooie accenten.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:23

haha, is goed nynke

flugeltje
Berichten: 960
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:37

Nynke_Z schreef:
oeioeioei ik loop hopeloos achter..

@flugeltje, mooi jasje! Was deze ook van het suitability patroon? Het jasje zit erg mooi bij je!

@prakkie, ik heb laatst mijn plastron uitgetekend op papier omdat ik zelf een nieuwe wilde maken. Ik kan het als je het kan gebruiken dit weekend wel even scannen.



Ja dit jasje is de suitability. Volgende x wil ik hem alleen iets langer en de zakken lager :D

flugeltje
Berichten: 960
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:39

XLeandrosX schreef:
Jullie gaan vandaag wel hard dames! Kan het bijna niet bijhouden.
Flugeltje erg mooi hoor, met opgeheven hoofd op je paard een zondag, super jasje, laat je zondag ons een foto zien hoe het geheel er uit ziet op je paard?

Prakkie, als je geen ervaring hebt en dan gelijk aan een slipjas beginnen, vind ik gewaagd, maar wie niet waagd die niet wint. Ik vind de stof wel erg mooi uit de laatste link. Ik zou zeker niet voor een dikkere streep of ruit gaan als je beginner bent, dan valt het namelijk nog niet mee om dat mooi op elkaar over te laten lopen.
Misschien kan de moeder van Flugeltje ons haar tips hier over vertellen. Ik knip altijd patroondeel voor patroondeel uit om het goed te kunnen zien. Soms zitten er ook wel tekens op het patroon waardoor het eenvoudiger wordt.

Kaula, ik zou het van boven ook iets ruimer maken in het midden zit nu een soort bobbel waardoor het lijkt dat het boven te strak zit.
Valt ook niet mee om met al die patroondelen de ruitjes op elkaar te krijgen. Vooral achter zie je dat. Maar oefening baart kunst!




Ik zal mijn best doen om tevragen of er een foto gemaakt kan worden :D Dan plaats ik hem zeker hier even...

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:26

Kaula schreef:
Ik ben helaas een beetje een peertje :') ,dus ik denk dat het iets met schoudervulling word.
Daarom is het ook zo lastig een rijjasje op mijn figuur te maken, ben erg smal van boven maar vrij breed van onderen.
Normaal gesproken ziet het eruit alsof ik aan de bovenkant het jasje van mn vader aan heb en aan de onderkant het jasje van een kind.

En pff ja die ruitjes, jeetje mina. De ruitjes op de stof zijn ook niet haaks, dat is vast om het makkelijker te maken :Y) .


Dat gaat bij mij ook nog een probleem worden haha :P

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:56

okeej.... ik kom er niet uit := wat betekenen al die symbolen op het jean hardy patroon?
Zoek internet af, maar het schiet niet op :=

Kaula

Berichten: 2493
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:28

Heb je hetzelfde patroon als dat ik heb?
Daar zit in de rok een sucon, dat is een soort puntje. De kleine streepjes zijn knipjes (3mm) om de stofdelen gelijk op elkaar te leggen.
Dan heb je waarschijnlijk een pijl, dat is de draadrichting. En verder weet ik het zo niet uit me hoofd haha.

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:35

ga nu naar me paard, heb al een lijst gemaakt met namen enzo, zal anders straks even een foto maken en hier neerzetten met de symbolen die ik niet snap. Die sucon ben ik nu uit gelukkig, maar verder schiet het niet op :=

Au3

Berichten: 584
Geregistreerd: 24-02-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 00:09

Flugeltje prachtig jasje, zeker voor de eerste keer mooi gelukt ! Ik vind dat kleurtje ook wel erg gaaf.
ik vind ook dat het iets minder braaf mag, dus heb voor paars gekozen !
hopenlijk volgende week de foto's , want dan moet ik hem dragen, Z1 debuut!
Ik heb geen nieuw jasje gemaakt, maar mijn anky gepimpt, toch vind ik het resultaat erg geslaagd.
Had ik maar wat meer vrije tijd dan begon ik ook eens aan een mooie nieuwe.
Mamma is coupeuse, dus aan hulp geen gebrek mocht het nodig zijn, echter ook heel gauw kritiek als het niet goed is.
Kaula ik vind het knap dat je al zover komt, maar erg jammer dat de ruitjes niet doorlopen en recht liggen.
De achterkant zou ik zeker aanpassen door er een effen bandje op te plaatsen. Dan wordtdat verspringend ruitjespatroon ook iets gecamoufleerd.

lovebelly

Berichten: 1114
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:19

Nu ik zie wat jullie allemaal gemaakt hebben wil ik ook zoiets :o

Maar kunnen jullie mij even helpen of ik het goede heb uitgezocht??

Lakenkatoen
Omschrijving: Mooie soepelvallende stof van 65% katoen en 35% polyester
Geschikt voor: Zeer geschikt voor een laken, kleding, hobby, etc.
Kleur: Zwart
Prijs: € 3,00 Per meter
Afbeelding

Voering
Omschrijving: Een soepelvallende voering
Geschikt voor: Voor het voeren van kleding
Kleur: Lichtblauw
Prijs: € 2,00 Per meter
Breedte: 1.50
Afbeelding

Kraagje/zakken
Lakenkatoen lichblauw
Omschrijving: Mooie soepelvallende stof van 65% katoen en 35% polyester
Geschikt voor: Zeer geschikt voor een laken, kleding, hobby, etc.
Kleur: Lichtblauw
Prijs: € 3,00 Per meter
Breedte: 1.50
Afbeelding

Dan wil ik ook nog iets van een koordje eraan ofzo.
Ik wil ook 2 splitten, liefst ook getailleerd.

Kunnen jullie nog iets verzinnen?
En waar zou ik me dekje op aan kunnen passen?
Is blauw wel leuk, en kan ik mijn kavalkade cap (http://www.kavalkade.de/uploads/tx_prod ... chwarz.png) erbij passen?

Edit; knopen natuurlijk :o
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lovebelly op 20-03-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pieteritus

Berichten: 1027
Geregistreerd: 14-04-10

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:31

Mijn jasje is vorig jaar op maat gemaakt door mijn moeder. Morgen kan ze er wéér mee aan de slag: ik ben 10 kg kwijt en mijn jasje hangt als een zak om mij heen. Gister toch punten misgelopen omdat mijn houding/zit niet goed beoordeeld kon worden....

XLeandrosX
Berichten: 3200
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:30

Jammer van je punten maar wel lekker van die -10 kilo!!!!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:05

Die knopen heb ik ook op mijn zwarte jasje :D

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:14

Komt even binnenvallen, heb mijn jasje even opgepimpt!
Het was een Pikeur Diana volledig zwart met zilver/grijsachtige knopen!
en aanschouw hier het resultaat (niet heel duidelijk):

Afbeelding