Zelf een rij jasje naaien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:21

ik haal mijn stoffen trouwens alstijd op de albert cuyp in Amsterdam, zitten paar goede stoffenwinkels, soms duur soms heel goedkoop

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:29

Albert Cuyp is een beetje ver weg voor mij, maar heb wel gehoord dat ze er heel veel hebben!

Kaula

Berichten: 2492
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:32

MieLo schreef:
oei dan zeg ik mijn prijs maar niet :=
heb de stof gehaald voordat ik het patroon kost, was 35 euro kwijt voor 3,5 meter (liever teveel dan te weinig := benieuwd hoeveel stof ik overhou. en 6 euro voor 3 meter voering.

Kom er trouwens niet helemaal uit met het patroon, vooral betekenissen van woorden en de strepen stippen en ga zo maar door :P maar even goed voor gaan zitten.
Hoe zit dat trouwens met de tussenvoering, doen jullie dit ook? wat voor stof, zat zelf te denken aan een laag vlieseline voor de stevigheid



Ja, ik heb als tussenvoering vlieseline gebruikt. Zo te zien heb jij wel een redelijk dikke stof, dus dan heb je niet zulke stevige vlieseline nodig,
maar zou het zeker gebruiken. Vooral bij de knopenlijst, of hoe noem je zoiets bij een jasje.. onder je revers dus.
Betekenis van stipjes en streepjes kan ik je eventueel wel uitleggen, ben nu zelf bezig met patroontekenen dus het meeste zal ik denk ik wel weten,
dus mocht je hulp nodig hebben!

Albert Cuyp ga ik inderdaad ook weleens heen, maar alleen om rustige doordeweekse dagen, anders word ik gillend gek :D.
Vind vooral Jan de grote Kleinvakman een plezierig winkeltje, als is dat niet echt een stoffenwinkel natuurlijk.
En de Boerenbondhal vind ik ook wel fijn, alleen wel vaak een chaos, vooral smiddags haha.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:33

ik krijg steeds meer zin om mijn jasje ook in elkaar te gaan knutselen maar ik mag niet van mezelf: eerst afstuderen....
Ga misschien wel binnenkort even kijken van Sikkes voor wat inspiratie :)) hij wordt sowieso rood maar hoe precies. gfi nog...

jasje hierboven ziet er al mooi uit, stofje met het rode ruitje ook! Wat mij betreft mogen er wel meer af en aan foto's geplaatst worden ;)

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:35

waar woon je dan? ik woon zelf in zaandam, vriendlief amsterdam, dus zit er gelukkig zo.

volgens mijn moeder was de stof te dun :P ik vind hem redelijk, iets dikker als katoen.
heb voor mijn plaid een redelijk dunne vlieseline bij Jan de vakman gehaald, maar denk dat ik even bij ons op de markt kijk (is goedkoper)
albert cuyp is wel druk vaak, boeren bont hal is mijn favoriet, de 1e stoffenwinkel vanaf de nederlandsche ban- kant heeft ook flink wat stoffen, dara komt mijn stof vandaan.

Zijn een aantal begrippen die ik niet snap, wat het al lastiger maakt.
Ga deze opzoeken en een begrippenlijst maken, maar als ik er niet uitkon (wat vast gaat gebeuren := ) dan hoor je het :P

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:37

M_i_R schreef:
ik krijg steeds meer zin om mijn jasje ook in elkaar te gaan knutselen maar ik mag niet van mezelf: eerst afstuderen....Ga misschien wel binnenkort even kijken van Sikkes voor wat inspiratie :)) hij wordt sowieso rood maar hoe precies. gfi nog...

jasje hierboven ziet er al mooi uit, stofje met het rode ruitje ook! Wat mij betreft mogen er wel meer af en aan foto's geplaatst worden ;)


Dat gaat inderdaad voor ;) hoelang moet je nog? ik ben gelukkig helemaal klaar :D alleen diploma nog krijgen :P

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:46

nog een maandje of drie max hoop ik :)) onderzoek doen en afronden en nog één vak.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:47

MieLo schreef:
waar woon je dan? ik woon zelf in zaandam, vriendlief amsterdam, dus zit er gelukkig zo.


Ik woon vlakbij Goes, in Zeeland. Maar mijn broer en schoonzus gaan wel eens naar Amsterdam en bezoeken dan vaak de Albert Cuyp, kan wel eens vragen of mijn schoonzus daar ook eens rond wilt kijken :j

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:50

oww top M_i_R :D je kunt het :D haha
offtopic: welke opleiding doe je?

Wietsje92, Goes is inderdaad wel stukje ver van amsterdam.
Er zijn trouwens ook stofmarkten door heel Nederland geloof ik, flink sparen en maar een keertje 1 bezoeken :D

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:55

nog meer offtopic: NL recht aan de Uni

Ik Groningen hebben we sowieso één keer in de week stoffenmarkt op (meen ik) dinsdag. Verder hebben we een Jan Sikkes wanneer je een fix nodig hebt en de markt is er niet ;)

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:59

op de markt bij ons in zaandam iz maar 1 stoffenkraam. Soms hebben ze tafels waar lappen stof voor 2 of 4 euro hebben liggen (hier in ieder geval wel), zitten soms nog leuke stoffen tussen ook.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:58

Damn, ik kom er nu al niet uit nu ik het patroon aan het bestuderen ben :')

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:22

Hoe ziet het patroon van de Jean Hardy eruit? Kan iemand een foto van het patroon maken? Ik kan de lijntjes op de Suitability echt niet zien :n

Kaula

Berichten: 2492
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:26

Welk patroon van Jean Hardy heb je precies?


Wat vinden jullie van de pasvorm? Ik twijfel of ik niet een beetje te enthousiast ben geweest bij mijn borstlijn.
Afbeelding

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:23

Hmm, mag ik heel eerlijk zijn? Ik vind het te strak om je middel zitten, daardoor lijk je een heel stuk dikker dan je werkelijk bent. De borstpartij is daarentegen weer wat ruim...

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:27

Ik vind hem ook te strak rond je middel zitten..

Ik heb zelf de Suitability gekocht, maar wil graag weten of de Jean Hardy een patroon heeft wat beter zichtbaar is. Het patroon van de Suitability is op bruinachtig papier, en dus echt niet meer zichtbaar als ik het over moet tekenen.

Kaula

Berichten: 2492
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:33

Nou eigenlijk vrees ik dan eerder dat ik gewoon een dik propje ben geworden haha. Het jasje zit namelijk bij mijn borstgedeelte strakker dan om mijn middel.
Bij mijn middel kan ik er echt nog een ruime vuist tussen stoppen.
Maar bedankt voor je eerlijkheid, dat vind ik juist fijn! Het is soms zo lastig te zien zelf.
Heb het jasje ook alleen nog maar geregen, dus kan nog van alles veranderen.

Het jean Hardy patroon is op wit, wat dikker, papier, dus ik denk dat dat wel makkelijker zichtbaar is.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:35

Als ik goed kijk, zie ik ergens in het midden een speld over dwars zitten. Daaronder zit een grote plooi horizontaal. Als je dat nu met staan al hebt, wordt dat alleen maar meer zichtbaar bij het zitten. Verder naar boven ziet het er echt los uit, maar misschien is dat vertekend omdat je zelf de foto maakt. Moet wel zeggen dat ik het een mooi stofje vind, alleen jammer dat de ruiten niet helemaal recht zitten, als je snapt wat ik bedoel.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:40

Kaula schreef:
Nou eigenlijk vrees ik dan eerder dat ik gewoon een dik propje ben geworden haha. Het jasje zit namelijk bij mijn borstgedeelte strakker dan om mijn middel.
Bij mijn middel kan ik er echt nog een ruime vuist tussen stoppen.
Maar bedankt voor je eerlijkheid, dat vind ik juist fijn! Het is soms zo lastig te zien zelf.
Heb het jasje ook alleen nog maar geregen, dus kan nog van alles veranderen.

Het jean Hardy patroon is op wit, wat dikker, papier, dus ik denk dat dat wel makkelijker zichtbaar is.


Bedankt, dan ga ik die maar proberen!

Je jasje oogt op de foto dan heel anders, want op de foto lijkt het net of tie om je middel strak zit..

Kaula

Berichten: 2492
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:44

Aah daar bedoel je, ja ik zie wat je bedoeld, maar dat is geen plooi. Mijn stof zit daar niet netjes op elkaar.
Het is een vrij dikke stof en daar komen 4 lagen bij elkaar, dit heb ik nog niet gestreken, dus ik denk dat je dat ziet.
Sowieso zit het rok gedeelte in een boogje, omdat deze gespelt zat, dan word het geen platte naad.

Vind het ook jammer dat mijn ruitjes niet recht zitten, maar vond het al lastig genoeg om alles een beetje op elkaar te laten aansluiten, dus ik laat het maar zo haha.

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:47


Kaula

Berichten: 2492
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:59

Dat is mijn jasje, ik vond het ook wel een mooi model.
Ik moet alleen een hoop passen en meten voordat deze goed zit bij mij.

MieLo

Berichten: 2506
Geregistreerd: 28-03-07
Woonplaats: Gouda

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:53

kaula, ik ga met kleinvosje en wietsje92 mee, vind hem helaas niet mooi zitten bij je middel, wel een aparte gave stof zeg :D

Wietsje same here := de patronen zijn nu uitgeknipt en straks wil ik de stoffen uitknippen (wel eerst proefstof), gelukkig is mijn ouwe trouwe machien er weer :D (bleek in de winkel dat mijn elna iets van 40 jaar oud is :oo ), vond ook dat ze even wat opgefleurd mocht worden :D (hart stickertjes gekocht := ) zal straks foto maken voor de liefhebber ^^

Kaula, als ik er niet uit kom, schiet ik je even aan voor het patroon, gelukkig kan me moeder ook wel het 1 en ander met het patroon, dus kijken hoever we komen

flugeltje
Berichten: 960
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:24

Dit is mijn jasje, is dit te of niet ?? Vind hem zelf helemaal gaaf.


Afbeelding

Afbeelding

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:29

Super leuk Flugeltje! Erg chique!