Paard wat niet in te rijden is!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Paard wat niet in te rijden is!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 23:49

Wie heeft dit ook wel eens aan de hand gehad?
Ik mag toch wel zeggen dat ik geen onervaren paardenmens ben.Doe het inrijden altijd samen met een capabele ruiter.
Het omschreven paard is als volgt: mooi,groot,stevige hals,ruin 4 jaar en een halve Fries X KWPN'er.Is ingereden door een oudere man Scheve mond en toen wij hem kregen was er 3 maanden niets mee gedaan.
Het gaat als volgt: hij laat zich bereidwillig optomen en longeren, opstijgen, daarbij blijft hij doodstil staan, en dan gebeurt het na een half rondje: Extreme duivel Extreme duivel begint ie zo te bokken , met 4 benen van de grond, dat de beste ruiter ook in het zand hapt! Schijnheilig Schijnheilig
Ik weet dat ik hem voorwaarts moet houden aan de longeerlijn, maar daar krijg ik de kans niet voor.
"hangen" heeft ook geen zin, want hier geeft hij niks om.
Tips gevraagd,anders loopt het niet goed af voor hem!!! Verdrietig

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 00:03

Heeft ie niet gewoon ergens pijn? Misschien heeft ie last van het zadel? Ik zou eerst maar eens kijken of er geen lichamelijke oorzaak is! Succes ermee!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Heeft hij ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 00:14

Absoluut niet!
Hij is nagekeken door 2 veeartsen, en heeft een goed ingereden, stubben zadel op zijn rug.
Hij heeft ook absoluut geen rugklachten.Duldt gewoon niemand op zijn rug!! Bloos

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 00:14

Een pop op zijn rug binden en hem zolang laten bokken tot hij merkt dat hij er zelf alleen maar moe van wordt, maar de pop er niet af krijgt. Bedenk wel dat je dit moet doen in een ruimte waar je hem voorwaarts kunt houden zonder longeerlijn, dus het beste in een round pen/longeerkraal. Misschien kun je voor die tijd een Join-up volgens de methode Monty Roberts proberen. Ik heb Monty Roberts tijdens de Equitana in 2001 hetzelfde zien doen.

Het paard heeft gewoon geleerd dat hij met bokken iedereen die op zijn rug zit eraf kan krijgen. Je moet eerst de verhoudingen tussen jullie beide goed weten te krijgen. Daarna met de pop beginnen. Zo'n pop is heel makkelijk zelf te maken. Vul een overall met stro. Goed vastmaken aan het zadel, de benen onder het paard door aan elkaar binden, de armen aan de teugels. Zo'n Crash test Dummie kan er ook tegen als het paard gaat steigeren en achterover klapt. Maar maak het zo goed vast dat de pop niet onder de buik doorschuift, of aan de zijkant begint te zwabberen. De pop moet er echt op blijven zitten.

Voor die tijd zou ik inderdaad even nakijken of het paard niet ergens last van heeft, en of het zadel goed zit. Eventueel een kraker laten komen.

Als je het zelf niet op kunt lossen zou ik er een professional bij halen. De slager is de allerlaatste optie...

Je suis Charlie.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 08:03

Je zegt dat hij pas na een half uur begint te bokken. Ik zou eerder stoppen en hem dan belonen zodat hij leert dat goed gedrag word beloont.Ik had met Golin ook zo een soort probleem. Hij had problemen met galoperen. Door aan de basis te werken zodat hij zijn balans kon vinden hebben we dat bokken eruit gekregen.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 08:07

na een half rondje biep01 Haha!

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 08:08

Heb zelf wel eens een dergelijk verhaal aan de hand gehad met een pony. Al vier pogingen gedaan, maar steeds mislukt.
Toen ik met 'm begon was ze niet te hanteren, maar ik heb een half jaar de tijd gekregen, ZONDER bemoeienis van de eigenaar (erg lekker).

Heel rustig aan gedaan, en de eerste weken niet eens geprobeerd om erop te gaan zitten of wat dan ook. Rustig een band opgebouwd, en toen ze doorhad dat het best leuk was als je met haar bezig ging, heeeeel voorzichtig weer begonnen met erop zitten, en weer afstappen. Steeds een stapje verder.
Ik heb het bewust helemaal alleen gedaan, omdat het paard inmiddels zulke nare associaties had bij een mens met een longeerlijn en eentje op z'n rug, dat dat niet meer zou werken.

Is goed gekomen, maar heeft z'n tijd nodig gehad.


Een andere mogelijkheid is 'breken' bijvoorbeeld zoals hierboven is beschreven met een Spaanse Ruiter op de rug. Ben er persoonlijk geen voorstander van, maar soms schijnt het echt niet anders te kunnen en is er alleen nog keuze uit 1. Breken, 2. Paard om naar te kijken maar niet te rijden 3. slager.

Succes.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 08:10

blieb01"]
Je zegt dat hij pas na een half uur begint te bokken.
[/quote]

[quote="natasha schreef:
na een half rondje: begint ie zo te bokken


Hij begint al na een half rondje. Ik denk dat de dummietip van Cassidy een goede is. Verder zou ik met zo'n paard ook echt elke goede pas belonen en niet zuinig. Loopt hij een heel rondje braaf. Hij is helemaal geweldig, overlaadt hem met complimenten. (Andersom natuurlijk ook, niet braaf = heel streng zijn). Maak het heel duidelijk voor hem wat gewenst is en wat niet.


Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

niet in te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 09:35

Heeft de veearts ook naar zijn gebit gekeken ? Is het paard ook zenuwachtig of bang of heeft het wel rust onder het longeren. Ik denk dat je zoals eerder gezegdt rustig steeds een stapje verder moet gaan en heel consequent moet zijn. Misschien beginnen met 5 min erop is ie braaf stoppen (als het lukt om zo lang te blijven zitten).
Ik zelf heb ook een fries x kwpn maar die is ontzettend braaf maar ook een stevige zware hals en dat maakt ze ook verdommes sterk.
Succes ermee. Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 09:39

Westernzadel erop (roper), goed vasthouden aan de knop, en rijden maar Lachen Ik weet dat je op een dressuurzadel niet bepaald veel grip hebt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:02

Probleem is dat ie donders goed weet dat ie je eraf krijgt, en die visiueze cirkel moet doorbroken worden, maar hoe??????? heb je een ruiter bij de hand die echt super kan zitten??, anders gert van de hoorn ( geloof dat ie zo heet) die maakt heel veel lastige paarden zadelmak.

Je zou heb sedalin kunnen geven, maar of dat werkt bij zoeen, heb ik mijn twijfels over. Ik zou als ik jou was gert eens proberen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 11:21

ik ga toch meer voor de tip van Sonja zo ben ik ook begonnen met een lastigpaard stoppen voordat hij gaat bokken.
erop en er weer af en belonen, wegzetten en de volgende dag weer verder
daarna erop 2 pasjes doen eraf en belonen en weer wegzetten etc.
3 pasjes kan al teveel zijn je moet ze voor zijn dus stoppen en braaf zijn voor het fout gaat.
het breken ben ik geen voorstander van ik kies liever voor de lastige langere weg het verschil in een gebroken paard en een eeuwig lange weg is duidelijk imo na die tijd wbt vertrouwen.

Ik zou alleen voor de pop gaan als ik geen eens de kans kreeg om erop te gaan zitten

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 11:26

Pipo schreef:
Probleem is dat ie donders goed weet dat ie je eraf krijgt, en die visiueze cirkel moet doorbroken worden, maar hoe???????


Ik denk juist door het anders te doen dan dat ze hiervoor geprobeerd hebben. Geen associaties opwekken bij dat dier, dus niet iemand met een longeerlijn eraan en een zweep achter z'n kont, want dat geintje kent hij en is keer op keer bevestigd dat het werkt...

Klinkt misschien raar, maar bij zo'n paard werk ik dus het allerliefst helemaal alleen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 12:31

Nimber schreef:
ik ga toch meer voor de tip van Sonja zo ben ik ook begonnen met een lastigpaard stoppen voordat hij gaat bokken.
erop en er weer af en belonen, wegzetten en de volgende dag weer verder
daarna erop 2 pasjes doen eraf en belonen en weer wegzetten etc.
3 pasjes kan al teveel zijn je moet ze voor zijn dus stoppen en braaf zijn voor het fout gaat.
het breken ben ik geen voorstander van ik kies liever voor de lastige langere weg het verschil in een gebroken paard en een eeuwig lange weg is duidelijk imo na die tijd wbt vertrouwen.

Ik zou alleen voor de pop gaan als ik geen eens de kans kreeg om erop te gaan zitten


Hoe langer je blijft aanmodderen, hoe meer het paard in zijn gedrag word bevestigd.
En ik weet niet of je zoveel vrijwilligers krijgt die er met de voorkennis op gaan zitten dat je er geheid met een paar minuten weer afligt. Geen enkel paard, maar dan ook echt geen enkel paard is het waard dat hij je het ziekenhuis in werkt. Weet jij wat het paard gaat doen als hij een ruiter treft die hij er niet af kan krijgen door gewoon te gaan bokken? Volgende stap steigeren, en misschien wel achterover klappen? Ik vind het knap als je zo'n vrijwilliger vind. Mijn eigen lijf zou ik er in ieder geval niet aan wagen.

Beleren van paarden is: het paard het zo makkelijk mogelijk te maken om iets goed te doen, en zo moeilijk en onaangenaam mogelijk te maken om iets fout te doen.
Als het paard probeert de ruiter eraf te werken en door middel van een Dummy zichzelf alleen maar moe maakt en er geen resultaat mee bereikt, maar zichzelf er ook niet mee bezeerd, dan heb je de eerste stap gezet.

Ik zie deze methode niet als breken. Het is het paard met zichzelf laten uitvechten of het zin heeft door te knokken of niet. Je bind hem niet vast, je slaat hem niet. Je geeft de hersencellen van het paard te denken...

Een paard moet verschillende dingen in zijn carriere leren accepteren. De druk van een zadel moet hij op een gegeven moment leren accepteren. Hij zal accepteren dat hij het er met bokken niet af gaat krijgen. Op een gegeven moment zal hij stoppen ertegen te vechten.
Dan volgende stap, het gewicht erop. Of dat nu een zak met haver is of een pop. Goed vastbinden, zodat hij het er niet af kan krijgen en het hem laten uitvechten tot hij erin berust. Dat noem ik geen breken.

Natuurlijk zijn er altijd paarden die blijven knokken tot ze er bij wijze van spreken dood bij neervallen. De vraag is of je er dan echt een betrouwbaar rijpaard aan overhoudt, als je niet tot het eind gaat. En als dat paard in zijn gevecht de nodig mensen als slachtoffer maakt: is het dat echt waard?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 15:06

Ik denk dat een dummy weinig uithaalt. Een paard is heus wel zo slim om op te merken of er een echte of een dummy ruiter op zijn rug zit. Een dummy geeft geen gewichtshulpen en geen been en is dus niet te vergelijken met een echte ruiter.
wat is de reden dat dit paard staakt? Ik hij tegen het been? Doet hij dit ook aan de longe? Je schrijft dat hij lichamelijk helemaal 100% is. Bokt hij uit angst of meer uit dominatie? In het eerste geval zul je heel veel tijd moeten investeren aan het opbouwen van een band. En misschien moet je het rijden voorlopig maar evetnjes vergeten. Zorg dat het paard op zijn gemak is en behandel hem als een groentje.
Als het dominantie is dat is het zaak het paard voorwaarts te houden. Vraag een aantal zeer ervaren mensen je te helpen. Zij kunnen vanaf de grond je paard voorwaarts houden met een longeerzweep. Maar daarvoor moeten ze dus wel steeds schuin achter je aan blijven rennen Haha! . Als jij schrijft dat je de kans niet krijgt om het paard voorwaarts te houden met de zweep ben je zelf niet voldoende voorbereid en ervaren om dergelijke problemen op te lossen.

En nog eventjes hier over:
Sonja schreef:
Soms schijnt het echt niet anders te kunnen en is er alleen nog keuze uit 1. Breken, 2. Paard om naar te kijken maar niet te rijden 3. slager.

Niet alles is op te lossen met suikerklontjes maar ik ben helemaal tegen het 'breken' van paarden. Dergelijke methodes worden toegepast door ruiters die uit onkunde en onmacht naar geweld grijpen. Paarden zijn erg cooperatief en geen enkel paard vind het fijn om flink op zijn donder te krijgen. Wanneer je zo ver moet gaan dat je overweegt je paard te laten 'breken' dan moet je je ook maar eens bedenken hoe je in de toekomst een plezierige band met wederzijds vertrouwen met je 'trouwe' 4-voeter denkt op te gaan bouwen. Boos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 15:15

Ik mis Tip 4: Professional inschakelen, of als je professional bent, er hulp bij halen, en je eigen beperkingen onder ogen (durven) zien.

Je suis Charlie.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 15:53

Cassidy schreef:
Ik mis Tip 4: Professional inschakelen, of als je professional bent, er hulp bij halen, en je eigen beperkingen onder ogen (durven) zien.


dat heb ik dus gezien met mijn vorige pony.
een week lang de zweep erover en vervolgens krijgt de eigenaar 'm terug niet dat ze zeggen sorry ons lukt het ook niet... nee paard is gek en moet afgemaakt worden.

Ik heb het dus op bovendstaande manier gedaan en ja ben daar bijna een jaar mee bezig geweest maar de pony wordt nu met veel plezier uitgebracht in de endurance.
bovendien zegt ze dat hij het pas na een half rondje gaat doen. uitbouwen dus zorgen dat je stopt voor hij gaat bokken door met pasje voor pasje te werken.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 16:22

Nimber"]
[quote="Cassidy schreef:
Ik mis Tip 4: Professional inschakelen, of als je professional bent, er hulp bij halen, en je eigen beperkingen onder ogen (durven) zien.


dat heb ik dus gezien met mijn vorige pony.
een week lang de zweep erover en vervolgens krijgt de eigenaar 'm terug niet dat ze zeggen sorry ons lukt het ook niet... nee paard is gek en moet afgemaakt worden.

Ik heb het dus op bovendstaande manier gedaan en ja ben daar bijna een jaar mee bezig geweest maar de pony wordt nu met veel plezier uitgebracht in de endurance.
bovendien zegt ze dat hij het pas na een half rondje gaat doen. uitbouwen dus zorgen dat je stopt voor hij gaat bokken door met pasje voor pasje te werken.
[/quote]


De nadruk lag er bij mijn reactie ook op het inzien dat je zelf niet veel verder komt. Het toe durven geven dat je iets niet kunt. En dan hulp zoeken. Dàt is nou net de beslissende factor.

Je moet natuurlijk wel goed kijken waar je je paard heenbrengt voor professionele training. Er zijn trainers die met geweld werken, maar ook trainers die het op de zachte manier doen. Emiel Voest...Eddy Modde, methode Parelli, noem eens wat.

Je suis Charlie.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 19:16

Citaat:
Westernzadel erop (roper), goed vasthouden aan de knop, en rijden maar Ik weet dat je op een dressuurzadel niet bepaald veel grip hebt.


Brr, en dit met een westernzadel. Als je een keer omhoog of knalt of er gaat wat mis en je landt met je 'edele delen Haha!' op de knop....

DAn heb ik liever een springzadel met veel kniewrong waarbij ik mijn beugels heel erg kort doe.

Hoe je dit moet oplossen is van et paard afhankelijk en hoe de situatie precies is, dit is bijna niet te beoordelen via et internet. Ik zou er professionele hulp bijzoeken.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 22:34

hoi

ik ken iemand die ook geen inrijden met zo'n poppeke erop. en heb ook gezien hoe het fout ging. wordt je niet echt heel erg blij van... dus pas alsjeblieft goed op. er kan veel fout gaan.

joycje

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 22:54

Cassidy schreef:
Een pop op zijn rug binden en hem zolang laten bokken tot hij merkt dat hij er zelf alleen maar moe van wordt, maar de pop er niet af krijgt. Bedenk wel dat je dit moet doen in een ruimte waar je hem voorwaarts kunt houden zonder longeerlijn, dus het beste in een round pen/longeerkraal. Misschien kun je voor die tijd een Join-up volgens de methode Monty Roberts proberen. Ik heb Monty Roberts tijdens de Equitana in 2001 hetzelfde zien doen.

Het paard heeft gewoon geleerd dat hij met bokken iedereen die op zijn rug zit eraf kan krijgen. Je moet eerst de verhoudingen tussen jullie beide goed weten te krijgen. Daarna met de pop beginnen. Zo'n pop is heel makkelijk zelf te maken. Vul een overall met stro. Goed vastmaken aan het zadel, de benen onder het paard door aan elkaar binden, de armen aan de teugels. Zo'n Crash test Dummie kan er ook tegen als het paard gaat steigeren en achterover klapt. Maar maak het zo goed vast dat de pop niet onder de buik doorschuift, of aan de zijkant begint te zwabberen. De pop moet er echt op blijven zitten.

Voor die tijd zou ik inderdaad even nakijken of het paard niet ergens last van heeft, en of het zadel goed zit. Eventueel een kraker laten komen.

Als je het zelf niet op kunt lossen zou ik er een professional bij halen. De slager is de allerlaatste optie...

Ik vind dat je wijs praat.Heb inderdaad al vaker "uitgeprobeerde" paarden gehad.En gedacht aan een pop.(ik denk waar haal ik die vandaan, misschien moet ik kopen zo'n opblaasbare uit de sexshop, met zo'n grote open mond Cool ) en die dan op hol slaan, en alle voorbijgangers, want zullen ze dan denken?hahahahahahaha!
FF serieus:hoe maak je zo'n pop vast?!!!!En dat het lijf rechtop blijft staan!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 22:56

Sonja schreef:
Heb zelf wel eens een dergelijk verhaal aan de hand gehad met een pony. Al vier pogingen gedaan, maar steeds mislukt.
Toen ik met 'm begon was ze niet te hanteren, maar ik heb een half jaar de tijd gekregen, ZONDER bemoeienis van de eigenaar (erg lekker).

Heel rustig aan gedaan, en de eerste weken niet eens geprobeerd om erop te gaan zitten of wat dan ook. Rustig een band opgebouwd, en toen ze doorhad dat het best leuk was als je met haar bezig ging, heeeeel voorzichtig weer begonnen met erop zitten, en weer afstappen. Steeds een stapje verder.
Ik heb het bewust helemaal alleen gedaan, omdat het paard inmiddels zulke nare associaties had bij een mens met een longeerlijn en eentje op z'n rug, dat dat niet meer zou werken.

Is goed gekomen, maar heeft z'n tijd nodig gehad.


Een andere mogelijkheid is 'breken' bijvoorbeeld zoals hierboven is beschreven met een Spaanse Ruiter op de rug. Ben er persoonlijk geen voorstander van, maar soms schijnt het echt niet anders te kunnen en is er alleen nog keuze uit 1. Breken, 2. Paard om naar te kijken maar niet te rijden 3. slager.
Op en afstappen is geen probleem bij dit paard.Maar zodra hij gaat stappen,en zich"groot' maakt en opblaast,begint ie zo te bokken dat je al een echte held bent als je ernaast durft te blijven staan!
Succes.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Re: niet in te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 22:58

Nathalie w schreef:
Heeft de veearts ook naar zijn gebit gekeken ? Is het paard ook zenuwachtig of bang of heeft het wel rust onder het longeren. Ik denk dat je zoals eerder gezegdt rustig steeds een stapje verder moet gaan en heel consequent moet zijn. Misschien beginnen met 5 min erop is ie braaf stoppen (als het lukt om zo lang te blijven zitten).
Ik zelf heb ook een fries x kwpn maar die is ontzettend braaf maar ook een stevige zware hals en dat maakt ze ook verdommes sterk.
Succes ermee. Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat.

Hij is inderdaad verdommes sterk!!!Het paard is niet zenuwachtig of bang.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 22:59

Pipo schreef:
Probleem is dat ie donders goed weet dat ie je eraf krijgt, en die visiueze cirkel moet doorbroken worden, maar hoe??????? heb je een ruiter bij de hand die echt super kan zitten??, anders gert van de hoorn ( geloof dat ie zo heet) die maakt heel veel lastige paarden zadelmak.

Je zou heb sedalin kunnen geven, maar of dat werkt bij zoeen, heb ik mijn twijfels over. Ik zou als ik jou was gert eens proberen.

Sedalin helpt niet. Maakt hem alleen maar zwaarder om in de hand te houden.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-02 23:00

Nimber schreef:
ik ga toch meer voor de tip van Sonja zo ben ik ook begonnen met een lastigpaard stoppen voordat hij gaat bokken.
erop en er weer af en belonen, wegzetten en de volgende dag weer verder
daarna erop 2 pasjes doen eraf en belonen en weer wegzetten etc.
3 pasjes kan al teveel zijn je moet ze voor zijn dus stoppen en braaf zijn voor het fout gaat.
het breken ben ik geen voorstander van ik kies liever voor de lastige langere weg het verschil in een gebroken paard en een eeuwig lange weg is duidelijk imo na die tijd wbt vertrouwen.

Ik zou alleen voor de pop gaan als ik geen eens de kans kreeg om erop te gaan zitten

Ik denk dat ik hem alleen maar "wijzer" maak als ik het zo ga doen!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 11 bezoekers