Gemeentebelasting betalen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-11 11:24

Hallo

Ik huur 3 kamers in een groot huis particulier en heb een contract.
In dit contract staat niks over gemeentebelasting.
Ik betaal per maand een voorschot voor de bijkomende kosten.
Ik huur van een meisje, dat meisje huurt het hele huis weer van de eigenaar.
Zij heeft een rekening gehad van de gemeentebelasting en staat erop dat ik de helft betaal.
Er heeft hier ook nog iemand anders gewoond 3 maanden lang en daar eist ze geen geld van.
Mijn vraag: Wat is nou eerlijk?
Moet ik de helft gaan betalen?

Groetjes Naomi

Terug van weggeweest


zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:34

Gemeentebelasting is voor de verhuurder en niet voor de huurders voor zover ik weet behalve als anders is afgesproken.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:37

Gemeentebelasting bestaat uit 2 delen.
Een gedeelte voor de eigenaar en een gedeelte voor de gebruiker (=bewoner).

De gebruikers gedeelte wordt meestal verdeeld over de aantal huurders.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:38

er is een gedeelte voor huurder en een gedeelte voor de verhuurder

heb je een contract??

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:39

Nee dat is niet helemaal waar. Je hebt daar verschillende regels voor.
Er is een rekening van de gemeente voor de eigenaar van het pand voor die belastingen
En er is een rekening voor de huurder van het pand voor die belastingen.
Als jij niets in je contract erover hebt staan zou ik er nog eens heel goed over nadeken voordat ik ging betalen. Dat had ze eerder moeten bedenken dat ze die rekening zou krijgen.
Het is wel zo met die gemeentelijke belastingen dat ze voor het hele jaar gelden en voor de hele gemeente, ook al verhuis je elke maand naar een ander adres in diezelfde gemeente maakt dat niets uit.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:42

De gebruikers gedeelte bestaat ook uit de afvalstoffenheffing, rioolrecht en evt hondenbelasting.
Zou wat zijn dat een huurder dat niet wil betalen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-11 11:50

Ik ben inderdaad bezig met een ander huisje hier.
Dus dan zou ik het opnieuw moeten betalen, omdat zij gewoon de helft van haar rekening wilt delen.
Want de rekening staat niet op mijn naam.
Ik heb een contract en daar staat niks over in over gemeentebelasting.
Ik betaal wel een x bedrag per maand extra als voorschot. Ik weet dat dit GWL is, maar dat staat er niet bij in het contract.
Mocht dit bedrag niet genoeg zijn, dan mag zij dat bedrag het verhogen per maand.

Terug van weggeweest

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:14

Op het moment dat jij naar een ander huis gaat krijg je niet het gehele jaar in rekening maar het resterende gedeelte.
Je geeft aan dat er niets in wordt gemeld over die belasting dus ook niet dat het bij je contract inzit maar ook niet dat deze nog apart in rekening wordt gebracht als deze op de mat valt?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:42

ik woonde ook met meerdere in een huis en wij betaalden het huurders gedeelte onderling. We verdeelden het bedrag, als er iemand niet een heel jaar woonde dan betaalde diegene minder.
Ik ben halverweg het jaar weggegaan en had al wel voor een heel jaar betaald, ik heb toen de helft van mijn bedrag weer teruggekregen.

Charlot_te
Berichten: 378
Geregistreerd: 17-01-10

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:53

De gemeentelijke belastingen zijn voor het komende jaar. Dus je betaalt niet voor iemand die er vorig jaar heeft gewoond. (Althans, zo vat ik jou verhaal op.) Zal het bedrag in verhouding naar jou huur en de huur van dat andere meisje verdelen en niet zo maar de helft. En idd, eerst het contract nalopen.

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:14

Charlot_te ze geeft al aan dat de rekening niet op haar naam staat dus als ze mee gaat betalen dan gaat ze straks nog een keer betalen voor een en hetzelfde als ze een eigen plekje heeft. Of ze moet afspraken kunnen maken dat ze dan het restant weer terug krijgt..

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:23

Naomi schreef:
Ik ben inderdaad bezig met een ander huisje hier.
Dus dan zou ik het opnieuw moeten betalen, omdat zij gewoon de helft van haar rekening wilt delen.
Want de rekening staat niet op mijn naam.
Ik heb een contract en daar staat niks over in over gemeentebelasting.
Ik betaal wel een x bedrag per maand extra als voorschot. Ik weet dat dit GWL is, maar dat staat er niet bij in het contract.
Mocht dit bedrag niet genoeg zijn, dan mag zij dat bedrag het verhogen per maand.

Wat staat er wél in je contract? Staat er in dat je inclusief bijkomende kosten huurt? En zijn die gespecificeerd (gas, kabel, water)

Gemeentebelasting werkt als volgt: er is inderdaad een gebruikersdeel (voor de eigenaar van het pand) en een gebruikersdeel. Het gebruikersdeel moet worden betaald door degenen die in de gemeente op dat adres zijn ingeschreven. Honden- en precariobelasting laten we hier even buiten beschouwing.
Sta je op dat adres ingeschreven of bijvoorbeeld bij je ouders?

De aanslag voor het gebruikersdeel wordt, althans in de gemeente waar ik woon, gestuurd naar de gebruiker die er het langste woont. Als alle gebruikers/bewoners er even lang wonen wordt de aanslag gestuurd naar degene die het oudst is. Lijkt me dus logisch dat als dat meisje er al eerder woonde zij de aanslag krijgt.

Wanneer je binnen de gemeente verhuist krijg je een nieuwe aanslag op het nieuwe adres. Die aanslag gaat in op de verhuisdatum. Dus stel dat je op 1 april verhuist (en je per die datum ook inschrijft op het nieuwe adres) Dan word je op het nieuwe adres voor driekwart jaar aangeslagen. Want je woont daar dat jaar 9 maanden. Als je nou aan je huisgenoot de helft van de aanslag die jullie nu gekregen hebben betaalt betaal je dus eigenlijk te veel. Want dan ben je dat geld al kwijt.

Ik zou het niet betalen. Bij de gemeente kunnen ze zien, als je je tenminste op dat adres hebt ingeschreven, dat jij daar ook woont. Maar de aanslag staat op naam van je huisgenoot. ZIJ moet hem betalen. Als zij vindt dat jij ook een deel moet betalen moet zij daar zelf om vragen bij de gemeente. Zo lang zij daar niet zelf voor zorgt moet zij de aanslag betalen, punt uit. Het is haar probleem dat de aanslag op haar naam staat en het is ook haar probleem dat ze met het opstellen van je huurcontract geen rekening met de gemeentebelasting heeft gehouden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:28

meggiemeg schreef:
Of ze moet afspraken kunnen maken dat ze dan het restant weer terug krijgt..

Die afspraken moet ze dan maken met de gemeente, vooral niet met de huisgenoot! Dat is wachten op ellende.

Afspraken maken over verrekening met de gemeente is niet nodig. Op het moment dat je je op een ander adres inschrijft wordt de gemeentebelasting voor het huidige adres vanzelf verrekend. Maar dat is pas allemaal van toepassing op het moment dat de huisgenoot bij de gemeente voor elkaar krijgt dat beide gebruikers voor een deel worden aangeslagen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

maXcomX

Berichten: 1256
Geregistreerd: 21-01-10
Woonplaats: Sefferweich (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:30

Brainless schreef:
Gemeentebelasting bestaat uit 2 delen.
Een gedeelte voor de eigenaar en een gedeelte voor de gebruiker (=bewoner).

De gebruikers gedeelte wordt meestal verdeeld over de aantal huurders.


Ik neem aan dat het hier gaat om OZB?
OZB wordt betaald door de eigenaar. Tot een paar jaar geleden was dit anders. Maar nu moet deze alleen betaald worden door de eigenaar.
Andere belastingen, zoals riolering, afvalstoffen etc. is voor rekening van de huurder.
In het geval van een hoofdhuurder, bepaald deze de verdeling. Als je het niet eens bent met de aanslag, dan kun je bezwaar indienen bij de gemeente. Als de aanslag ook aan jou is verstuurd. In principe betaal je alleen dat gedeelte voor de periode dat je verwoont hebt. Die 3 maanden van de ander hoef je niet te betalen, de moet de hoofdhuurder verhalen bij de vorige bewoner. Lukt dat niet, dan moet de hoofdhuurder dit zelf betalen. Foutje van de hoofdhuurder, want die had voor de gemeenteheffingen een borg moeten stellen op jaarafrekening. Dus daar hoef jij niet de dupe van te worden.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-11 11:15

Citaat:
Wat staat er wél in je contract? Staat er in dat je inclusief bijkomende kosten huurt? En zijn die gespecificeerd (gas, kabel, water)

Ja, dat staat er in. Mocht het bedrag wat ik er naast betaald te weinig zijn, dan gaat deze omhoog.

Dus als ik het goed begrijp is de aanslag voor het komende jaar?
En niet voor het jaar dat geweest is?
Want vorig jaar heb ik niets betaald.
Ik dacht dat het een rekening was van het laatste jaar, dat geweest is.

Mocht het voor het komende jaar zijn dan kan ik het bedrag door 12 delen. En elke maand dat ik hier nog zit extra bij betalen.
Dat wil ik best wel, hoewel ik vorig jaar niks betaald heb

Terug van weggeweest

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:06

Ja de rekening die iedereen nu ontvangt is voor dit jaar.
Wel een idee wat je aangeeft, bedrag delen door aantal bewoners, dan dat bedrag weer delen door 12 maanden en zo mee betalen wat je ook daadwerkelijk verschuldigd bent per maand bij je huur extra. Zo betaal je keurig wat je moet betalen en doe je jezelf en die ander niet te kort.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-11 12:50

ahh bedankt voor je antwoord. Ik ben heus niet iemand die niet wil betalen. Maar ik wil ook niet bedonderd worden. Vorig jaar heb ik niks betaald. Dus dat ga ik eerst mededelen en dat ik om die rede nu ook niet wil betalen.
Tweede optie is het bedrag uitrekenen per maand en dat extra bij de huur te betalen vanaf nu.
(ben ik het ook niet helemaal mee eens, maar is iets wat ik kan voorstellen om moeilijkheden te voorkomen en scheelt me heel veel geld)
Want als ik over 2 maanden weg ben, heb ik maanden voor niks betaald, dat accepteer ik niet.

Terug van weggeweest

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:03

Zou ik ook niet accepteren omdat je als jij je straks inschrijft op je nieuwe adres je dan een rekening gaat krijgen van de gemeente over die belastingen. Toon dan maar eens aan dat je al een gedeelte betaald hebt..

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:47

hestejente schreef:
Afspraken maken over verrekening met de gemeente is niet nodig. Op het moment dat je je op een ander adres inschrijft wordt de gemeentebelasting voor het huidige adres vanzelf verrekend.

Absoluut zeker weten van niet. Ik ben in de zomer van 2010 verhuisd en als ik niks had gemeld, was ik het geld dat ik mijn oude gemeente al betaald had kwijt geweest. Ik heb dit opgevraagd en kreeg na een lange briefwisseling begin 2011 mijn geld pas terug. De gemeentebelasting ( + afvalstoffenheffing etc.) voor mijn nieuwe gemeente heb ik bij de aankoop van mijn huis in 1x betaald.

TS: ik zou doen wat Meggiemeg zegt, en het dus verdelen en per maand berekenen wat je moet betalen. Overigens snap ik niet dat je zegt dat er 3 maanden een ander in heeft gewoond, het is pas maart dus er zijn nog geen 3 maanden voorbij? Gemeentebelasting betaal je niet achteraf maar vooruit, dus wat je nu betaalt, betaal je voor 2011.

meggiemeg

Berichten: 12184
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:52

Als je van gemeente veranderd moet je het idd goed in de gaten houden of ze het restant wat teveel betaald is wel terug storten, verhuis je binnen de gemeente veranderd er verder niets.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Blacksmurf
Berichten: 503
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:57

Bij studentenwoningen wordt gekeken naar degene die het langst er woont. Deze zal de aanslag krijgen voor de gebruikersbelastingen, dit zal zeker de afvalstoffenheffing zijn en in verschillende gemeenten ook de rioolheffing.
Een aanslag kan niet op 2 namen worden gezet, verrekening daardoor via de gemeente gaat dan ook niet op.
Indien de gemeente een tarief op basis van het aantal personen heeft voor de afvalstoffenheffing zal de aanslag afvalstoffenheffing automatisch worden verminderd als jij daar weggaat. Tenminste als jij daar staat ingeschreven en jij je tijdig op het nieuwe adres laat inschrijven. Het is natuurlijk wel reeel dat jij daar ook een deel van betaald. Ik zou als ik jou was een kopie van de aanslag vragen daar de gebruikersbelastingen bekijken en dat delen door 2 ( of meer als er meer mensen wonen) en dan door 12. Je bet. dan per maand een deel mee en als jij weggaat heb je je deel al betaald en betaal je ook niet teveel.
succes

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:58

Ffortuna schreef:
hestejente schreef:
Afspraken maken over verrekening met de gemeente is niet nodig. Op het moment dat je je op een ander adres inschrijft wordt de gemeentebelasting voor het huidige adres vanzelf verrekend.

Absoluut zeker weten van niet. Ik ben in de zomer van 2010 verhuisd en als ik niks had gemeld, was ik het geld dat ik mijn oude gemeente al betaald had kwijt geweest. Ik heb dit opgevraagd en kreeg na een lange briefwisseling begin 2011 mijn geld pas terug. De gemeentebelasting ( + afvalstoffenheffing etc.) voor mijn nieuwe gemeente heb ik bij de aankoop van mijn huis in 1x betaald.

TS: ik zou doen wat Meggiemeg zegt, en het dus verdelen en per maand berekenen wat je moet betalen. Overigens snap ik niet dat je zegt dat er 3 maanden een ander in heeft gewoond, het is pas maart dus er zijn nog geen 3 maanden voorbij? Gemeentebelasting betaal je niet achteraf maar vooruit, dus wat je nu betaalt, betaal je voor 2011.

Wij kregen het wel automatisch van onze oude gemeente het restant teruggestort.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-11 13:59

Ffortuna schreef:
hestejente schreef:
Afspraken maken over verrekening met de gemeente is niet nodig. Op het moment dat je je op een ander adres inschrijft wordt de gemeentebelasting voor het huidige adres vanzelf verrekend.

Absoluut zeker weten van niet. Ik ben in de zomer van 2010 verhuisd en als ik niks had gemeld, was ik het geld dat ik mijn oude gemeente al betaald had kwijt geweest. Ik heb dit opgevraagd en kreeg na een lange briefwisseling begin 2011 mijn geld pas terug. De gemeentebelasting ( + afvalstoffenheffing etc.) voor mijn nieuwe gemeente heb ik bij de aankoop van mijn huis in 1x betaald.

TS: ik zou doen wat Meggiemeg zegt, en het dus verdelen en per maand berekenen wat je moet betalen. Overigens snap ik niet dat je zegt dat er 3 maanden een ander in heeft gewoond, het is pas maart dus er zijn nog geen 3 maanden voorbij? Gemeentebelasting betaal je niet achteraf maar vooruit, dus wat je nu betaalt, betaal je voor 2011.


Ja, ik dus eerst dat het achteraf was, vandaar. Nu is het me allemaal duidelijker geworden :)
Ik ga ook een voorstel doen om per maand extra te betalen. Volgens mijn snapt mijn verhuurder het zelf ook niet. Dus nu kan het aan haar uitleggen. Ik snap alleen niet waar die rekening van vorig jaar is, heb er toen niks over gehoord. Mijn verhuurder ook niet. Die is dan denk ik naar de eigenaar van het huis gegaan.

Ja, dat ben ik ook van plan Blacksmurf

Terug van weggeweest

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:01

Je gebruikt ook het riool, en waarschijnlijk dat er ook een afvalstoffenheffing bij inbegrepen is. Je hebt natuurlijk oof afval.
Of je nou koopt of huurt, de gemeentebelasting is gewoon voor eigenaar/huurder. Dat is een jaarlijks terugkomend iets.


cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Gemeentebelasting betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:26

Huur je wel legaal of is het onderhuur? dan wordt het verhaaltje weer anders.....
Je kunt wel een contract hebben maar als zij het niet bij de gemeente heeft aangeven is zij dus niet fair bezig en betaald ze ook maar voor 1 persoon waarschijnlijk. Heb je inzage in de rekening?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarJon, nien81, Rupser, Typhoon en 29 bezoekers