Pelham-bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Pelham-bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 18:29

Heeft er iemand ervaring met een ongebroken pelham bit?

Graag jullie ervaringen...


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 21:37

Yep, wat wil je weten? Prima bit in de handen van de juiste ruiter.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 21:48

Ik heb zelf een gebroken pelham bit,omdat mn gele gevaarte buiten weleens een kolder krijgt.
Ik rijd gewoon op de bovenste teugel,heb wel 2 teugels in mijn handen maar neem de 2e pas aan als het echt nodig is.
Ik vind het een heel fijn bit voor buitenrijden,in de bak rijd ik er dus niet mee.


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 22:27

wendy1 schreef:
Ik heb zelf een gebroken pelham bit,omdat mn gele gevaarte buiten weleens een kolder krijgt.
Ik rijd gewoon op de bovenste teugel,heb wel 2 teugels in mijn handen maar neem de 2e pas aan als het echt nodig is.
Ik vind het een heel fijn bit voor buitenrijden,in de bak rijd ik er dus niet mee.


Wereldbit, mits je ermee om kunt gaan, maar dat geldt natuurlijk voor elk hulpmiddel. Ik rijdt het met een enkele teugel, voor mij is het meer een overtuigertje, af en toe wil ze hard, ondanks haar leeftijd en dan dendert ze gewoon door, met de pelham kan ik dan net even iets sterker binnen komen en weet ze weer dat er toch echt geluisterd moet worden.
Ben sinds enige tijd nu over op een grazing snafle (stangetje), dat ligt iets rustiger in de mond en het overtuigertje heb ik maar een of twee keer per jaar echt nodig, gaat prima met die snafle. Zonder snafle of pelham is er buiten echter geen houden aan, ze weet gewoon dat ze er doorheen kan lopen en doet dat dus ook, vandaar dat de snafle er buiten wel altijd inhangt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 22:33

Vandaar dat ik er dus buiten meer ijd omdat er anders buiten echt geen houden aan is.
ik heb dus geen stang maar een gebroken,je moet er echt wel voorzichtig mee omgaan want heeft toch wel een aardige werking dat bit.
Ik heb er dus wel 2 teugels aan,maar die 2 zoals ik al zei hangt meestal losjes en neem ik aan als het gewoon nodig is.

Zania

Berichten: 1065
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vosselare - Nevele (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-02 18:36

Sonja schreef:
Yep, wat wil je weten? Prima bit in de handen van de juiste ruiter.


Ervaringen,...

Omdat we een beetje aan het twijfelen zijn het aan te schaffen

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 23:04

Voor mijn Appaloosaruin was een ongebroken Pelham een uitkomst. Hij ging er altijd vandoor tijdens buitenritten en we lagen regelmatig samen op de grond omdat hij onderuit ging.
De eerste keer met de Pelham heb ik hem een keer goed gebruikt en daarna was het inhangen van het bit al genoeg om hem te kunnen rijden. Ik reed buiten altijd met lange teugel en hij ging in de bak steeds beter op de bustrens reageren omdat ik niet meer zoveel in zijn mond hoefde te zitten.
Ik heb de Pelham laatst ook eens bij mijn Tinker ingehangen omdat hij zich ook nogal sterk kan maken buiten maar dat was geen succes. Hij reageerde totaal niet en werd volkomen onbestuurbaar.
Kan je niet een Pelham lenen van iemand om het uit te proberen? Het zijn behoorlijk dure bitten en als het voor jouw paard niet werkt is het ook zo'n zonde-uitgave. Die van mij hangt nu werkeloos aan een haak, dat zal vast bij meer mensen het geval zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Brittneyx, cherrypower, Idske D, Miriam91 en 32 bezoekers