Hooien, om pompaf (=doodmoe) van te worden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Hooien, om pompaf (=doodmoe) van te worden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-02 17:26

Ik weet nog van vorig jaar dat ik geen hooi meer kon zeggen op het einde van het 'hooimoment'.

Elk jaar hooien wij een stuk van onze grond. Vorig jaar hebben we een weide van 60 are gehooid en dat hebben we nu ook gedaan. Alleen zal het aantal balen dit jaar een pak meer zijn. Vorig jaar hebben de pony's er vrij lang opgestaan en was de onderste helft van de wei practisch leeg en dit jaar heeft er nog geen paard op gestaan en stond het gras bijna op ooghoogte. Gevolg 250 balen in plaats van 120. Dit is wel een schatting, want het botten (= in kleine balen doen) moet nog gebeuren.

We zullen weer onze handen vol hebben. Ik sta meestal op de laadkar en mijn vader gooit de balen die vers uit de pers komen op de kar. De eerste 20 balen is geen probleem, maar vanaf dan is het echt loodzwaar, die verse balen. Het wordt dus BALEN. Knipoog

Whish me good luck Knipoog !

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 17:40

hmmm ik moet morgen ook Scheve mond En op dat veld hebben ze vorig jaar 565 balen vanaf gehaald!!! Dat wordt nog wat!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 19:08

Ik moet misschien ook, maar niet op eigen land. Alleen het hooi dat wij nodig hebben, dus een 150 balen. Jullie succes met hooien. Ik vind dit al zat.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 19:47

Ik ken het probleem helaas. Hooi en stro moeten we allemaal zelf van het land halen en dat zijn er voor onze stal nogal wat in een jaar! Ik vidn het altidj het ergste dat die zooi er net afmoet als het heel heet is, dan houdt je het zowat niet meer.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 20:36

ken ik helemaal, is inderdaad k*twerk Gaaaap
veel succes, een lekker warm bad zal goed doen tegen de spierpijn Haha!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 21:48

pfff.... ben ik blij dat we dit jaar het gras in kleine pakjes laten persen (kuil dus!). Ik heb een keer 800 balen van het land moeten halen, niet leuk Boos! Gelukkig waren we met een grote groep Party!!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:50

Wij hadden tot een paar jaar terug 2000 pakjes hooi. Die werden dan ook in een avond geladen en gelost in de hooischuur. We waren dan meestal met 3 man. Nu doen we alles in dikke balen in plastic en hebben we 180 dikke pakken. Dit jaar hooien we alleen nog het weiland van het schapeboertje. Dat is voor als het te slecht weer is om grote balen achter het huis weg te halen. Ik sta dan bovenop, Tony rijdt en mijn vader gooit op. *LOL*

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:53

Bij het hooien zelf, weet ik me altijd succesvol te drukken Schijnheilig , maar bij het verstouwen op de hooizolder, help ik wel altijd mee Knipoog ! Dat vind ik al een giga zwaar karwei; bloedheet, stoffig en alles kriebelt!
Ik wens je dus iig veel succes en ik voel met je mee Knipoog !!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:04

ik wil er liever nog niet aan denken... Gelukkig woon ik nu op mezelf en ben ik er niet als mn ouders gaan hooien Haha! Ik vrees dat ik er in de vakantie wel aan moet geloven. Yech, pakjes slepen en gooien in een bloedheet weiland, zonder schaduw, zonder wind... Huilen Je moet wat over hebben voor je paard he Lovers

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:05

Ik hielp op de manege altijd mee, heel gezellig! Komt de sfeer ten goede, maar de volgende dag....*au* alles doet pijn.

Nu wordt het hooi zelfs gebracht! Tong uitsteken

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:09

Ik heb vorig jaar ook op de kar gestaan. De eerste twintig balen zijn inderdaad nog wel te doen maar daarna.......

Mijn hele vingers open van die rottouwtjes. Dit jaar hoef ik gelukkig niet!
Blijft toch wel mannenwerk hoor Schijnheilig Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:10

kaj schreef:

Mijn hele vingers open van die rottouwtjes.


Handschoenen aan Verward Lachen

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:11

kaj schreef:

Mijn hele vingers open van die rottouwtjes.


Handschoenen aan Verward Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 14:12

werk ze Haha!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 20:20

Sjimmy"]
[quote="kaj schreef:

Mijn hele vingers open van die rottouwtjes.


Handschoenen aan Verward Lachen
[/quote]

Inderdaad van die werkhandschoenen. Werkt perfect, alleen wij vergeten ze altijd te kopen en dan zijn de winkels al dicht. Huilen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 20:29

Sjimmy"]
[quote="kaj schreef:

Mijn hele vingers open van die rottouwtjes.


Handschoenen aan Verward Lachen
[/quote]

Wij gebruiken van die korte haken om de balen te pakken.
Zelf zet ik in het land de balen op het spoor en in de schuur hoef ik alleen te helpen met lossen. Verder lopen hier genoeg sterke kerels rond Knipoog
Wel toevallig dat m'n pa altijd in het buitenland zit met de hooibouw...

Dit jaar hooien we helemaal niet zelf. Ik heb alle pony's thuis lopen en omdat alle merrie's drachtig zijn of zogen, kunnen ze op de hele wei.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 20:40

Yootha"]
[quote="Sjimmy"][quote="kaj schreef:

Mijn hele vingers open van die rottouwtjes.


Handschoenen aan Verward Lachen
[/quote]

Inderdaad van die werkhandschoenen. Werkt perfect, alleen wij vergeten ze altijd te kopen en dan zijn de winkels al dicht. Huilen
[/quote]


Dat heb ik nu ook altijd Haha!
En ja ik zou eigenlijk alleen op de trekker rijden, maar toen ik zag dat er meerdere trekkers reden (was in een polder) vond ik het toch geen goed idee meer.....
Tja ik ben niet zo'n held met trekkers en zeker niet van die grote. Zou ook helemaal niet weten hoe zo'n ding werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 21:48

En daarom ben ik zo blij met de loonwerker. Ik woon op een boerderij, en als het graszaad of tarwe gedorsen is, dan komt de pers, scheurt even heen en weer, en mooie grote balen liggen klaar. Die worden meestal zelf opgehaald (verkocht), en een paar worden achter gelaten voor eigen gebruik. En 1 loonwerker heeft nog een kleine pakken pers, dus da's ideaal, want dan "bouwt" de pers van de pakjes stapels, en dan hoef je ze alleen maar te controleren of ze allemaal goed liggen. En dan de pakkenknijper (ja het heet anders, maar kom ff niet op de naam), op de trekker met voorlader zetten, en maar knijpen en op de wagen zetten. Wagen in schuur rijden, en als ik wat nodig heb, pleur ik gewoon een pak eraf. Makkelijk eigenlijk als je op een boerderij woont wat dat betreft.
Verder, over die strotouwtjes, gewoon eelt kweken, en ik heb er nooit last van. Verder gebruik ik altijd een pikhaak, gewoon aan de zijkant die haak erin rammen, en met 1 hand een touwtje oppakken, en maar verslepen, dan is het een stuk minder zwaar. Of heeft hier niemand een pikhaak?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 10:15

Wij hooien dit jaar voor het eerst van eigen grond... Er zullen tussen de 100 en 150 pakken afkomen. Die laden we dan met 4 man op de aanhanger, thuis op de heftruck en dan hup de zolder op. Scheelt weer het omhoog-steken van de pakken. Een heftruck is dan supermakkelijk. dan nog stro vna het land kopen en weer klaar voor een jaar.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 11:38

Maya schreef:
En dan de pakkenknijper (ja het heet anders, maar kom ff niet op de naam), op de trekker met voorlader zetten, en maar knijpen en op de wagen zetten.
Dan bedoel je een balenklem. Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-02 13:10

Hey!

En dan nu de uitslag:
Het waren 320 pakken hooi Scheve mond .
We hebben zelf 130 voor onze 3 pony van genomen en de rest staat in een schuilstal die nu boordevol is (we dachten dat een klein hoekje genoeg ging zijn).
Nu nog kopers vinden hé. Het is overigens heel goed hooi. *LOL*

Ik moet zeggen dat ik dat hooien wel leuk vind, voor zo een keer per jaar. Je bent er wel bekaf van, maar "moe maar voldaan". Nu is de winter in elk geval goed voorbereid.

zo'n prik-ding ("pikhaak") om balen handmatig op te heffen, ken ik niet. Wat moet je je daar bij voorstellen?

Handschoenen kunnen goed zijn tegen de touwtjes, maar ze zijn bij mij altijd te groot en het geeft zo'n zweterig effect. Inderdaad, hooien is altijd als het heet is. Ik heb deze keer, ondankts de warmte een t-shirt met lange mouwen aangedaan, want anders zit je echt onder bultjes, scrammen en jeuk.

Gelukkig waren er 3 sterke gasten die zijn komen helpen. En sterk dat die waren, niet te geloven! Een was de 'oplader' en die nam met een hand met de hooikeerder (gaffel) zo'n baal en stak die omhoog. Hij moest op de tippen van zijn tenen staan om ze bovenop de stapel te zetten. En zo een 300-tal!
Voor het laten op de hooizolder waren mijn vader, mijn nicht en ik paraat. Dezelfde jongen als die die eerst op de kar laadde, gooien nu aan een snel tempo balen naar binnen. We konden amper volgen met stapelen!
Mijn nicht haar baby was mee in de maxi-cosi en stond op een eindje toe te kijken naar wat er gebeurde. Maar na een tijdje begon het kleintje te wenen en die 2 grote sterke mannen (die ook aan de kant toekeken), stonden bezorgd errond Haha! . Ze hebben de baby dan in een jeep gezet (omdat het kouder aan het worden was, slim he *LOL* ) en dan "een muziekje opgezet om te kalmeren" (lees: knoerarde boem-boem muziek, en daarmee zijn ze toche en beetje ind e fout gegaan Knipoog ). De baby was wel lichtjes overstuur, maar ik vond het toch een mooie geste van zo bezorgd te zijn. *LOL*

Die dag hebben die mannen 14 weides gedaan. En wij waren na een al bekaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 13:51

Een pikhaak, mmm even denken. Stel je een buis van ongeveer 10-15 cm lang voor, dat ongeveer een doorsnede van 3 cm heeft. Dat is het handvat, dit ligt meestal lekker in de hand. Dan gaat er vanuit het midden van die buis een stuk metaal (meestal plat, kan ook rond zijn, plat zit echter lekkerder), en dan gaat dat over in een smalle (dichte) buis met een doorsnede van ong. 1 cm over. En dan het einde is een kromme haak (zoals zo'n haak van een zeerover, maar dan wat groter), met een vrij scherpe punt (die tegelijkertijd stomp is, voor veiligheid). Ik hoop dat je er iets van snapt? Het is heel handig bij het verslepen van kleine pakjes, ik heb echter geen idee waar je die kan kopen, heb ik nog nooit gezien. Maar die van ons (3) zijn er al heel lang, dus ze kunnen wel antiek zijn (heel oud dus).

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 00:41

Het hooi is alweer binnen voor dit jaar (250 pakken) en het lijkt wel elk jaar zwaarder te worden of word ik ouder Verward
Gelukkig helpt de boer die het levert altijd heel hard mee, die man is goud waard!! Dit jaar had hij weer tomaten- en aardbeienplantjes meegenomen voor de kinderen en tussendoor geeft hij ook nog eens advies over snoeien, weilandbeheer etc.
Maar voor het stro ga ik denk ik maar een paar Polen inpikken van de aspergevelden. We krijgen het nauwelijks de hooizolder meer op.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 20:59

Hihihi heerlijk he!!
Ik heb dit jaar op stage ook 2 keer mee mogen hooien.
Heb geen idee hoeveel HA maar de ene waren ong 200 balen en de andere 240! Nou dan ben je BEK af... en nog maar niet te praten over het aantal blaren Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 21:39

Wij hebben donderdag ook hooi gehad, 600 pakjes!! Ik heb er 2 meegelost, ondanks mijn hooikoorts, maar dat voel je dan weer een paar dagen Boos! De rest wat we eventueel dit jaar gaan hooien gaat in plastic balen, waar we er al zo'n 50 van hebben!!! Die zijn wel wat makkelijker!!

gr linda