andere sporen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

andere sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-02 16:11

Gamble is niet super aan het been, ik heb van die stompe sporen maar ook daarop reageert hij niet direct. Het gevolg is dat ik hem nu echt alleen met mijn sporen rij ( kuit reageert hij al helemaal niet op) en steeds moet drijven. Zo kan ik niet ontspannen zitten ( dat ligt weer aan mij) Ik wil graag dat als ik een hulp geef dat hij in ieder geval reageert. Eigenlijk is hij afgestompt op zweep en sporen. Het is niet mijn paard dus ik kan alleen mijn best doen om het te verbeteren ( wat al wel iets gelukt is hoor volgens de mensen die Gamble goed kennen) veranderen wordt moeilijk. Wat kan ik volgens jullie beter doen andere sporen nemen zodat hij wanneer ik een hulp geef in ieder geval reageert en ik dus minder ( niet voor mijzelf) hoef te drijven of juist niet. Een flinke lel met de zweep lost bij hem in ieder geval weinig op en is ook niet mijn manier van rijden. Ik zelf geef liever een duidelijke voor hem begrijpbare hulp ( misschien dan met scherpere sporen ) dan telkens met mijn stompe sporen aan de gang blijven.
Ik hoop op veel reacties,
groetjes en een hoefje van Gamble.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 17:51

De zweep kan dan niet jou manier van rijden zijn, maar volgensmij in zo'n geval de enigste.
Je kunt wel langere sporen aan doen, maar daar is hij binnen een week ook aan gewend en dan moet je weer langere enz enz.
Het einde is dan zoek.
Dus been geven, geen reactie een tik, nog een keer been nog geen reactie een flinke tik, nog niks een hele harde lel!
En dat elke keer doen, zeker weten dat hij het zo snapt.
In het begin zal je dat best vaak moeten doen, en zeker dat is niet leuk, maar hou je het even goed vol hebben jullie beiden er plezier van. Ook het paard die heeft dadelijk niet steeds drijvende benen plus sporen in zijn buik.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:22

Ik sluit me helemaal bij Kawa aan. Jou paard moet eerst leren dat hij zelf voorwaarts moet blijven. Door een paar keer je zweep te gebruiken zal hij dat heel snel begrijpen.
Wanneer jij je hulpen niet juist kunt timen en doseren zul je met het gebruik van de zweep dezelfde problemen tegen komen als bij sporen. Het voorwaarts houden van je paard op een zweep en spoor is een grote fout in de basisafrichting van je paard.
Ik zie veel liever iemand 1 keer uithalen met een zweep of been dat dat het paard gedurende het trainingsuur voortdurend bijgetikt wordt met spoor en zweep. Want in het laatste geval stompt een paard juist af op je hulp terwijl je je paard scherp op je hulp wilt houden.
Investeer eens extra in les en begeleiding. Consequent zijn is iets dat sommige mensen moeten leren.

Zinja
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:26

Ik sluit me helemaal aan met de reacties boven mij. Gewoon laten merken dat als je een kuitdruk geeft, dat hij moet reageren, en zo niet, dan krijgt ie een lel met je zweep. Even doorbijten en succes ermee.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 19:08

Principe dat ik probeer na te streven is....
wakende kuit, zodra het paard in de gang en het gewenste tempo loopt niet meer drijven pas als het paard wil veranderen corrigeren met been of halve ophouding.
Gebruik stemhulpen als het paard daar goed op reageerd.
Deze methode werkt super zodra mijn paard een tijdje onder het zadel is, maar als hij net 4 maanden een blessure heeft gehad wil hij wat plakken aan het been. Dan heb ik er een zweepje bij, mocht hij dan door mijn been lopen tik ik als extra hulp achter de kuit bij.
Door veel tempo overgangen en om de 6 passen bijvoorbeeld een paar passen verruimen, maak ik hem attenter en wat heter op het been.
Zodra je merkt dat hij heter wordt en sneller/feller reageerd altijd voorwaartse actie voor het been belonen, al springt ie in de galop ipv draf vanuit stap, beter reactie dan geen reactie.
Als je dit consequent een week of twee volhoudt (er vanuit gaande dat je ong. 4-5x in de week rijdt) dan moet het zeker vruchten afwerpen.

Wat je ook na moet gaan is of jezelf een goede zit hebt, als je een tegenwerkende zithulp geeft (onbewust) of tegen de beweging komt, dan zal het paard veel moeite hebben goed voorwaarts te gaan.

Succes.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-02 19:41

Les heb ik drie keer in de week, soms meer als de eigenaar niet kan. En het is altijd al een moeilijk paard geweest en hoewel het beter gaat ( het was nog erger) Hij heeft gewoon moeite met tempo houden en snel reageren. Ik heb juist bij hem gemerkt dat hoewel wel concequent maar niet door te slaan met zweep we veel verder zijn gekomen. Hij is namelijk gewend om lellen te krijgen, rukken in zijn mond en een flinke por dat maakt geen indruk meer hij wordt er juist heel dwars van. Ik heb ook zeker niet de indruk dat het onwil is hij is eigenlijk een beetje afgestompt. Vandaar mijn gedachtengang, voor korte tijd met een ander spoortje te rijden om hem weer attent te maken. En mijn motto is toch "eerlijk duurt het langst". (Ookal krijgt hij een flinke lel als hij als hij echt loopt te klieren hoor.)
En ik weet dat mijn niveau niet echt veel voorsteld dus daar ligt het zeker ook aan, wat ik met drie keer in de week les probeer te verbeteren.
Groetjes en een hoefje van Gamble

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 20:37

Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad met een Fjord.
Was totaal niet voorwaarts en een spoortje hielp wel een beetje maar als ik te hard doorkwam als hij niet op mijn been reageerde of een flinke tik met de zweep gaf werd ze heel dwars en ging ze staken.
Met mijn instructrice heb ik toen verschillende dingen uitgeprobeerd.
Bijvoorbeeld zij met de longeerzweep erachter, daar had ze op de een of andere manier wel ontzag voor.
En daarna heb ik een rood-wit stukje plastic (van dat politielint) aan het uiteinde van mijn zweep gebonden waar ze veel meer voorwaarts van werd. Ik hoefde na het drijven (zonder reactie) maar over de kont te kriebelen met de zweep of ze wist het weer.
Heb hier echt bijna 2 weken mee gereden en toen was het klaar.
Kwestie van vanalles uitproberen, ik heb er toen een heerlijk voorwaarts paardje door gekregen die uiteindelijk heel goed op been reageerde terwijl je toen ik haar kreeg moest schoppen om vooruit te komen.