Uitslag van veearts onderzoek...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Uitslag van veearts onderzoek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 15:35

Nou, we zijn vanmorgen eindelijk naar de kliniek geweest voor het uigebreide onderzoek.
In eerste instantie konden we niks vinden en was er op de foto's ook niks te zien. Even was ik bang dat we zonder oorzaak naar huis zouden rijden want wat moet je dan... . Op een gegeven moment besloot de veearts om nog een foto van de sprong te nemen van het been dat onder de rolkam zit (weet niet hoe het heet). En daar vonden we een kleine afvlakking in het kraakbeen, m.a.w. er zijn enkele beentjes aan mekaar gegroeid die niet aan mekaar hadden mogen groeien waardoor er natuurlijk een reactie in het gewricht ontstaat omdat de boel niet meer netjes glad is. Met als gevolg dat hij rechts achter stijf wegloopt. Kreupel of onregelmatig is hij niet. Ze noemen dat osteo artritis.
We gaan proberen om dat groeiproces te stoppen dmv gewrichtsinjecties.
Wat betreft het rijden hoeft het geen problemen op te leveren, natuurlijk is er wel meer kans op vervroegde slijtage maar dat hoeft niet.
Net zoveel kans dat hij morgen zijn been breekt eigenlijk.
Ik kan gewoon blijven rijden, het paard zal op een gegeven moment zelf wel aangeven tot waar en niet verder. Maar normaal gezien zou ik zonder al te veel problemen naar de Z moeten kunnen rijden. Zowel dressuur als springen. Als ik dan zelf nog verder wil zal ik voor een vervanger moeten zorgen. Ik heb wel een beetje een luxe-situatie want ik heb nog een 2e en straks nog een 3e paard. Dus ik denk dat ik mijn ruin naar de Z probeer te rijden en hem dan terugtrek. Tegen die tijd lopen mijn 2 andere paarden ook al in de sport en kan hij als leerpaard voor anderen worden gebruikt.
Ik vind het natuurlijk niet leuk maar het is zeker niet het einde en we kunnen gerust nog 5-10 jaar fanatiek door blijven rijden.
Als je bedenkt dat hij al 2 jaar loopt zonder spuit zonder al te veel problemen dan verwacht ik wel van hem dat we dat nog wel even kunnen doorzetten. Het is een ongeloofelijk harde werker en geeft nooit op.
Dus we gaan gewoon lekker door.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 15:47

Ha die zwelgje. Jouw hele verhaal wat hiervoor zit, is ook van toepassing van mij en iones hoor. en nu heeft hij ook een gewrichtsinspuiting gehad. EN dan moet je d.m.v. rijden een bespiering aankweken die het goed kan opvangen. het werkt wel in ieder geval.

De hond is de betere mens

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 15:57

Klopt Desiree. Dat zei mijn veearts ook al. Als het proces al erger wordt zal dat resulteren in een stijver rechter achterbeen en die stijfheid kan je dan weer compenseren door een goede spieropbouw. Dus daar gaan we aan werken. En je ziet het ook echt niet aan hem, dus als hij blijft zoals nu dan teken ik ervoor!
Heeft Iones ook osteo artritis dan? Het komt schijnbaar vaker bij grote paarden voor omdat ze soms te snel groeien en dan gaat het wel eens mis in dat proces.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 08:30

Gelukkig in ieder geval geen heel slecht nieuws, wel heel jammer van de toekomst van jullie samen. Maar goed, wie weet komen jullie toch nog heel ver, goed en gedoseerd trainen en luisteren naar wat je paard aangeeft, meer kun je niet doen.

Even rustig alles wat je te horen hebt gekregen laten bezinken en proberen er wat van te maken!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:45

Fijn dat het in ieder geval geen heel erg slecht nieuws is Zwelgje!

Hopelijk helpen die gewrichtsinjecties goed genoeg.

Succes.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 11:30

Dank jullie wel voor de reacties. Het is inderdaad niet het nieuws wat ik wilde horen en het rotte is dat hij verder op de benen en hoeven allemaal nulletjes heeft en alleen daar in dat kleine rotbeentje artritis heeft! Daar baal ik wel van eigenlijk. Maar het is zeker niet het einde.
Ik ga ook Primeval bijvoeren om dat gewricht goed soepel te houden. Ik moet zeggen dat ik nu niet echt veel aan hem merk, hij heeft er nl nooit kreupel door gelopen. Hij loopt als een trein maar de veearts zei wel dat als je er helemaal niks aan doet dat het dan gaat 'roesten' en dat hij dan steeds stijver wordt en moeilijker zal opwarmen. Dit wil ik voorkomen maar in ieder geval tot een minimum beperken door gewrichtsinjecties in combinatie met Primeval en goede en gedoseerde training.
Mijn eerst volgende wedstrijd heb ik in ieder geval al weer gepland op 3 augustus. Dus ik heb weer even een maandje de tijd om rustig op te bouwen want na zo'n spuit mag hij 2 weken niet lopen dus dan staat hij ondertussen al weer 3 weken stil.
Over 2 weken mag ik weer rijden op hem en dan werken we lekker naar 3 augustus toe met zijn tweeen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed komt. Haha! Knipoog Cool

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 12:23

weidegang schijnt ook heel goed te zijn;
gedoseerde beweging, de hele dag door om het maar zo te zeggen!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 12:58

Tender schreef:
weidegang schijnt ook heel goed te zijn;
gedoseerde beweging, de hele dag door om het maar zo te zeggen!


Klopt, maar hij stond al de hele dag buiten. Ik denk dat ik daarom ook nooit veel aan hem heb gemerkt. Hij kreeg al ruim voldoende beweging.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:10

fijn dat je er zo optimistisch over bent. je hoort zoveel mensen van nou als ik dat er niet meer mee kan gaat ie weg.
top dat je hem ook houd als je er niet verder meer mee kunt.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 14:09

phoenix4ever schreef:
fijn dat je er zo optimistisch over bent. je hoort zoveel mensen van nou als ik dat er niet meer mee kan gaat ie weg.
top dat je hem ook houd als je er niet verder meer mee kunt.


Ben ik het helemaal mee eens. Als het paard iets mankeert en hij kan niet meer mee op concours elk weekend dan moet hij maar weg. Ik vind dat zo oneerlijk. Ik besef ook wel dat het met mijn ruin niet eeuwig gaat duren in de sport, misschien houdt hij het nog 1 jaar vol maar misschien nog wel 10 jaar. Ik zie het wel maar om zoiets stoms gaat hij in ieder geval niet weg.
Er zijn nog genoeg mogelijkheden daarna, lekker recreatief rijden. Mijn vriend wil ook leren rijden en daar zou hij nog heel geschikt voor zijn. En ik kan er kinderen op les geven en ze kunnen hem meenemen op concours. Dus, er is nog zoveel anders mogelijk.
Ik heb nog twee andere paarden die de sport in moeten dus genoeg te doen. Maar ik zeg, zolang hij met gespitste oortjes en een blije kop nog door de bak hobbelt met mij dan ga ik gewoon door.
Hij zou ook een heel geschikt weidevriendje zijn voor mijn andere paarden, dus lekker als gezelschapsdier.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, Laj1, Lanoca, mino1, Pellelilly en 42 bezoekers