Wie gebruikt er kuil voor paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Wie gebruikt er kuil voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:16

Heb info opgevraagd voor kuilgras voor paarden. Blijkt anders te zijn dan voor koeien. Ik kwam een advertentie op internet tegen van baaltjes.nl. De prijslijst opgevraagd en ik schrok nog al van de prijs. 1 baal van ong. 40 kg kost 7 euro ex. btw, 15 baaltjes per pallet en per pallet 50 euro bezorgkosten. Hooi (geen gewicht, dus schat 20 kg) 3,25 euro ex en ook 50 euro per pallet (15 stuks) bezorgkosten.

Wat betalen jullie voor hooi per pak in de zomer? zomerprijzen liggen toch lager?

Ik wilde kuil vanwege het makkelijke opslaan en stofvrij zijn. Maar begin nu toch wel te twijfelen want ik vind het nogal prijzig.

Ik woon in Noord-Brabant, dus ben benieuwd of er bokker zijn uit brabant die mij adressen van hooi/stro leveranciers kunnen bezorgen, maar svp wel goede kwaliteit. Ik dacht aan tarwestro en goed hooi (nauwelijks stof, langstelig en groenig van kleur wat ook nog naar hooi ruikt, dit omdat ik van de winter hopeloos was met het hooi wat ik had.)

Fourage handelaren kan ik wel uit het telefoonboek halen, maar ben op zoek naar goede handelaren, dus jullie ervaringen/referenties.

Als de bezorgkosten redelijk zijn, kan het ook buiten brabant, ben in de gelegenheid om ook zelf een partij op te halen.

Alvast bedankt en groetjes.


Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:38

Vorig jaar zomer betaalde ik per grote baal hooi (ong. 10-15 kg) fl.5,50 en per baaltje kuil (20 kg) fl. 12,50,-. Onlangs had ik een pakje Golden Green (kuilgras) gekocht en dat koste om en nabij de 8 euro.
Wij wonen in NH. Ik vind 7 euro (ex. btw) wel meevallen hoor voor een baal van 40 kg.
Ik heb ook altijd hooi opgeslagen, maar vind dat zwaar waardeloos. Bij ons bleek de opslag te vochtig waardoor we halverwege de winter steeds schimmel op de balen kregen. Vandaar het kuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:47

Nou precies ik had dus ook last van schimmel en vreselijk stoffig hooi, vandaar dat ik over wil stappen op kuil.
Heb jij kuil voor paarden? Hoorde nl. dat dat op een andere manier wordt gewonnen dan kuil voor koeien. Tegen deze kuil kan mijn paard niet.


Misschien heb je voor mij het adres. 7 euro ex is misschien niet zoveel, maar 50 euro per pallet en ik heb wel 2 pallets nodig vind ik wel veel. is toch wel dik 220 gulden extra. Dan nog het stro, ook daar komt dan weer per pallet 50 euro bij.

Ik betaalde vorige winter f 5.00 per baal hooi (20kg) en zomers wordt dat dan f 4.50. Vandaar dat ik het duur vond, maar de kwaliteit vind ik ook belangrijk, dus als het wat meer per baal kost vind ik niet zo erg.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:58

Tegenwoordig sta ik op een pensionstal, maar voorheen bestelde ik gewoon mijn eigen hooi etc. bij de hooiboer (mijn grote vriend Lovers )

Koeienkuil is "anders", dat wordt gefermenteerd. Paardenkuil is droger, het is net ingepakt hooi, wel stofvrij, vaak ook wat stengeliger.
Ik zou toch niet bezuinigen op die kwaliteit. Wij konden afgelopen winter ong. 1/5 van ons hooi wegkinkelen door schimmel, zonde. Daarna zijn we over gestapt op de kleine baaltjes kuil. Qua ruwvoer prefereer ik nog steeds hooi, mits het stofvrij is. Van kuil werden ze bij ons erg snel dik Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 21:07

Wij geven ook kuil ivm stofallergie. Ze vinden het nog veel lekkerder dan hooi ook nog! Dus keuze is niet zo moeilijk. Ik betaal voor een baaltje kuil 7,30 euro. Hooi ongeveer 6 gulden. Dus valt wel mee. NRPS-paardje, niet te dik, krijgt het onbeperkt (kuil) en kan met 2 baaltjes 6 dagen. Is dus helemaal niet zo duur vind ik.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 21:44

Wij voeren ook kuil, maar dat wordt van ons eigen land gemaakt zeg maar dus ik kan je niet vertellen wat dat kost..

no panic

Berichten: 282
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 10:07

ik voer ook zelf kuil aan panic en heb baaltje van 30 tot 40 kg die kosten bij de boer waar ik ze dus zelf ophaal 5 euro prijzig? mwah dat valt wel mee vind ik .aangezien de kwaliteit van het kuil.nee hoor die van mij krijgt geen hooi meer beter ietsie meer nu uitgeven dan later stoflongen of weet ik het wat hij doet er zelf een moord voor die panic Knipoog Haha!

No Panic
*05-03-1995/*24-9-2018
Dirk
*01-06-2008
Camilla Caballo
*15-04-2014
Tamañana
*04-04-2023

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 13:52

Bij ons in de buurt betaal je ongeveer €3.50.- per baaltje hooi.
voor zon grote rol kuil betaal je ongeveer €35.-

komt het vandaag niet, dan komt het morgen

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 16:18

Wij voeren onze paarden hetzelfde kuil-gras als de koeien. Ze zijn er gek op. Er zijn meer paarden-eigenaren in de buurt die kuil bij ons kopen.

Er zijn wel verschillende manieren om kuil te maken. Het ligt aan de grassoort, hoe droog het gewonnen wordt etc. Sommige pakken of rollen zijn erg groot, dan moet je wel met een bepaalde snelheid voeren (dus meerdere dieren) anders gaat het schimmelen.
Vaak wordt "natuurland"-kuil verkocht als "paarden-kuil". Dat gras mag pas na een bepaalde datum gemaaid worden, en is dus erg lang en stokkerig. Er zit dan minder voeding in dan in normaal gewonnen gras.
Onze paarden lusten dat dus niet.
Op dit moment voeren we weer hooi, omdat ze overdag in het land staan en het te lang duurt voor de kuil op is.

Je kunt via www.ziezo.biz wel zoeken naar leveranciers. Voor info over het gehalte droge stof en voedingswaarde (vem) moet je gewoon een boer bij je in de buurt vragen om info. Dan weet je wat je koopt.

Hooi is stoffiger dan kuil, maar je kunt hooi ook op de grond voeren en desnoods besprenkelen met water. Is dat een idee??

succes

fryslân boppe

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 16:34

wij hebben zelf kuil van ons eigen weiland, maar dat geef ik mijn paard niet.
ook het kuil dat vrij droog is niet, alles wat in/onder plastic verpakt is, is kuil en dat krijgt de mijnes niet als hoofdvoer.

de ph-waarde is niet goed en er zitten ook teveel eiwitten in, dit in tegenstelling tot hooi.

Chriss loopt hele dagen op het land en hoeft niet zoveel bijgevoerd te worden, ze krijgt stro als buikvulling zonder dat ze daar zoveel dikker van wordt (als voer dus, stalbedekking is krullen), eventueel met heel iets kuil er door heen, maar niet veel.
soms ook een hand of wat pas gemaaid gras.

maar ik ga gewoon voor het hooi, bestel liever zelf hooi (kosten per baaltje, geen idee, bij ons geen bezorgkosten) en betaal dus ook vele keren meer dan als ik voor kuil zou kiezen, want dat zou ik gratis en voor niets kunnen voeren.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 13:05

Bedankt voor jullie reakties. De baaltjes kuil valt nog wel mee, maar de vervoerskosten maken het wel duur vind ik. 50 euro per pallet van 15 baaltjes. Als ik een baaltje per week voer heb ik toch 52 baaltjes nodig, dus 4 pallets is 200 euro voor het brengen. slordig uitgerekend komt dit ongeveer op 24 gulden per baal.

Misschien overdrijf ik wel hoor, maar dat vind ik veel geld als 2 pakken hooi per week op 10 gulden komt.

groetjes russel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frummel01, Lynn_Nikita, Myrthe1, Ymediem en 27 bezoekers