Z een must in de paardensport?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 16:52

Ik hoor iedereen hier zeggen dat ze heel graag Z zouden willen rijden. Nou zou ik ook geen nee zeggen als ik een goed paard had en zelf zover kon komen, maar toch.. ik heb het idee dat ik steeds vaker dingen hoor wat te maken heeft met Zrijden. Advertentie in de krant; bijrijder gezocht. Minimaal Z... Opleiding instructrice, M/Z met winstpunt...

Kom ik aan... ik heb dus alleen maar onderling een wedtsrijdje op een manege pony gereden! Ik zou dus bijvoorbeeld best graag willen werken op een bekende stal of een paard bijrijden, maar ben dus geen Zruiter. Wat dat betreft vind ik dat je een beetje gediscrimineerd word als je dat niet bent. Kijk, Iwaldo is niet van mij, en het is geen superpaard.(nou voor mij wel maar dressuurmatig niet) Appuyementen kan ik niet, galopwissels ook niet. Maar misschien kan ik juist wel heel erg goed en netjes die basisdingen rijden en weet ik heel veel af van de opbouw van de training oid. Dat is toch ook belangrijk. En hoe moet je nou ooit Z worden als je daar geen mogelijkheden voor hebt??

Ik ga misschien volgend jaar proberen met Iwaldo te starten. Dressuurmatig mankeert er nog heel wat hoor, maar je kan het altijd eens proberen, niet?

Ik heb heel erg bewondering voor mensen die hun eigen paardje helemaal naar de Z weten te rijden. Maar vind ook dat er rekening mee gehouden moet worden dat dit van een aantal factoren afhangt. Er zijn mensen die rijden misschien op hetzelfde niveau als ik maar hebben een paard met alle knoppen onder hun kont, tsja...

Ik weet eigenlijk niet wat ik hier nou mee wil zeggen Verward Haha! Maarja, ik moest het ff kwijt! Party!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 17:05

hoi
ik denk dat er in een advertentie m/z nivo neer word gezet omdat er anders van die ruiterjes op komen dagen die net 2x (bij wijze van spreken)op een paard hebben gezeten en daar hebben de meeste stallen het ook te druk voor om die allemaal te woord te staan.Het geeft bij m/z nivo een indicatie van wat de ruiter kan.Maar inderdaad zegt dit niet alles.Als je een braaf paardje hebt wat al z2 gelopen heeft is makkelijker daar weer naartoe te rijden als die moeilijke 4 jarige waar het misschien heel knap mee is dat je in de ring blijft Knipoog

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 17:07

Z rijden lijkt mij ook supergaaf,maar Ling is voor de dressuur ook niet zo'n perfect paardje.
Als iemand een bijrijder wil die Z rijd, kan die denk ik lang wachten.Iemand die Z rijd moet toch ook zijn eigen paardje trainen en verzorgen.
En je bent niet de enige ik rijd ook alleen manegewedstrijden.

En je kan het toch proberen om met Iwaldo dressuur te gaan starten.Ik denk dat jij zo iemand bent die het voor de lol doet(het is wel leuk om eerste te worden)
Doe het gewoon je leert vanzelf steeds meer bij!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 17:17

Z is niet zaligmakend hoor.Er zijn zat mensen die 1 of meer paarden in het Z hebben, maar vraag even niet hoe dat af en toe gaat.
Zelf heb ik op een stal gestaan waar er met een hele aparte manier mee om werd gegaan. Een manier die ik zelf gewoon pertinent niet toe pas.
gelukkig kan het ook normaal, dat zie je ook wel veel.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 20:24

tja het gevoel wat jij hebt ken ik wel laura,ik ben zelf een kind van gescheiden ouders,met heel weinig geld opgegroeid,en ik was al blij als ik 1 keer in de twee weken kon lessen.daarnaast reed ik op prive paarden en pony's maar er was nooit geld of vervoer om wedstrijden te gaan rijden.ik ben nu bijna 24,maar tot nog toe heb ik die kans om wedstrijden te rijden wegens financiele reden niet gekregen.toen ik 21 werd kon ik eindelijk een eigen pony betalen,en ik ben echt dol op haar.
inmiddels heb ik de waarde van paarden ingezien,en dat is voor mij het belangrijkste.als ik maar lekker met ze bezig ben,ik hoef niet eens perce te rijden,wedstrijden al helemaal niet.nee ik ben gelukkig zo,met mijn meissie om me heen,en elke dag geniet ik er weer van.dat geeft mijn leven inhoud,de paarden zelf.dan maar geen Z ruiter......LB

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 20:37

Ik ben pony gaan rijden toen ik 7 was. Toen keek ik heel erg op tegen Z ruiters. Daarvan komt denk ik ook bij veel mensen het ideaal ooit Z te rijden, ik bedoel omdat ze jong beginnen en dan denk je nog dat dat zaligmakend is. Later ontdek je dat het allemaal niet zoveel zegt, en eerlijk gezegd had ik toen ik mijn eerste winstpunt in de Z haalde echt een beetje een kater, zo van is dit het nou? Verward

Navragen is beter dan afvragen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 21:19

Ik geef eerlijk toe dat ik Z wil worden teminste dat is mijn streven haal ik het niet is het best haal ik het wel ben ik helemaal happy.
Ik wil gewoon plezier hebben met m'n paard en dat lukt aardig dan is het toch helemaal mooi als je dan ook nog goed gaat?
Ik vind wedstrijden erg leuk maar ik ben niet zo fanatiek dat ik zou zeggen paard weg want hij is niet goed genoeg en dan maar een duurder bloedpaard.Tja meeste adverentie's vragen om M/Z nivo inderdaad omdat je anders meisjes van 12 met 10 lessen krijgt en'tja in de B en de L sturen de meesten gekken rond.
Misschien toch eens reageren en zeggen dat je geen M/Z bent maar wel van een goed nivo bent maar noit mogelijkheden hebt gehad om te starten?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 21:20

In de praktijk blijkt, dat je een paard naar het Z kunt rijden door hem kunstjes te leren. Als je maar genoeg wedstrijden rijdt, haal je vanzelf hier en daar een winstpunt.
Het is dus geen garantie. maar de waarschijnlijkheid dat iemand die M/Z is kan rijden, is groter dan een ongeklasseerde ruiter, als je een bijrijder oid zoekt. (dit is abso niet negatief/discriminerend bedoeld hoor!)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 22:59

Z klinkt wel "magisch" en is ook een mooi doel maar een Z ruiter hoeft nog niet per definitie een goede ruiter te zijn. Je hebt hele getalenteerde ruitertjes op de manege die waarschijnlijk nooit een niveau in de wedstrijdsport zullen halen vanwege geldgebrek maar die wel 10 klasse beter rijden dan iemand die een voorgeprogrammeerd Z paard onder zijn kont krijgt en daarmee door 50 wedstrijden per jaar te rijden uiteindelijk in de Z belandt. Ik denk dat Z dressuur zijn weinig zegt over de kwaliteiten van de ruiter. Het is maar net HOE je die Z behaald hebt.

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 23:06

Laura, ik ben het met de meesten eens, dat Z-dressuur niet alles zegt. Je weet tenslotte nooit hoe een paard naar het Z gereden is. Op een eerlijk manier of door het betere ruk- en plukwerk.
Als ik echter een bijrijder zou zoeken voor mijn paard zou ik er ook een bepaald niveau bij zetten, tenslotte wil je toch dat je paard niet door je bijrijder een stuk slechter gaat lopen. Maar dat kan dan net zo goed een L-ruiter zijn die hem netjes over de rug heen werkt en hem mooi door zijn lijf laat lopen, daar heb ik dan persoonlijk meer aan, dan een Z-'ruk en pluk' ruiter.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 23:37

Op mijn 23e leste ik bij Jim Filz en Yvonne de Roos.
Jim reed heel hoog (Grand Prix?) en ik ben wel eens meegeweest naar zo'n wedstrijd.
Het was zo fantastisch, al die paarden die als ballerina's door de bak zweefden...
Ik leerde de beginselen van de dressuur en reed wel eens een B proefje.
En ik droomde er toen ook van om ooit eens met zo'n mooi hoedje en zo'n mooi knotje op mijn droompaard die bak door te zweven!
En dan maak je of je dromen waar, of het verwatert en je bent zoals ik gelukkig met wat je hebt en kan.
Maar ik kan me goed voorstellen dat, wanneer je het talent en de drive er voor hebt en de middelen niet te vergeten, je er helemaal voor gaat.
Jim en Yvonne hadden trouwens manegepaarden die changementen, de piaffe en de passage konden. Tijdens hun lessen werd je dus ook naar die dingen toegeloodst, en dat was een geweldige ervaring.
Hun manier van lesgeven was keihard (voor de ruiter) en superkritisch, maar je kon er zoveel leren...
Jammer genoeg heb ik na hun vertrek (Jim is overleden) nooit meer zulke goede instructeurs gehad!
In ieder geval: volg je hart maar met rijden, als het daar goed voelt is het goed!
Ik sluit me wat dat betreft helemaal bij Sanderijn aan!

Groetjes, Ada

*~`✿ .¸`☆¸ღ ¸.•°*”˜ƸӜƷ˜”*°•.•.¸ღ¸☆´¸.✿`~*
*22-6-1992…. Kingstone my love....RIP…+7-7-2022

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 07:53

Z lijkt mij ook helemaal het einde, maar ik weet gewoon dat ik het niet haal. Op wedstrijden klap ik af en toe gewoon dicht, ik weet niet wat het is.

Als ik in de L kom, ben ik al happy. Kan ik eindelijk de instructeurs opleiding volgen! Party!! Party!! Party!! Party!!!!!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 08:16

Het ligt er helemaal aan hoeveel geld je ouders hebben. Of niet soms?
Als je ouders rijk zijn, kunnen ze een goede pony voor je kopen en goede lessen betalen.

Ik ben 17, ik rij nu ook al 10 jaar en ik heb nog nooit een wedstrijd gereden. Omdat ik geen eigen pony heb.

Ik heb veel op verschillende paarden gereden en erg veel ervaring opgedaan, dat is net zo belangrijk. Okee, we hebben geen bewijs dat we op M niveau (ik zeg maar wat) rijden, maar misschien kunnen we dat best wel. Het ligt er maar net aan, op wat voor een paard je rijdt.

Op mijn school zei een lerares dat ik beter heel veel ervaring kan opdoen door te rijden op verschillende paarden en dan pas een eigen paard kopen, omdat je dan pas goed kan rijden en veel verschillende situaties bla, bla, bla heb meegemaakt.

Als je vanaf je 10e een pony hebt gehad en je hebt daarmee tot Z dressuur gereden, kan je waarschijnlijk heel goed rijden, maar als je diegene dan op een vreemd paard gaat zitten, bakt ie er misschien niets van, omdat ze maar 1 paard gewent is.


pfffff wat een verhaal, sorry hoor.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:45

ik rij geen wedstrijden, en het boeit me ook niet.
Iemand die Z rijdt kan misschien beter rijden dan mij, maar is verder nog niks meer of minder dan mij (hoewel er soms wel zo geredeneerd wordt hier in de omgeving).
Ik vind het leuk om te zien, wedstrijden, maar laat mij maar lekker aanrommelen

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:49

Precies, stef!
Ik rijd af en toe wel eens een proefje op een keuring of op een speciale cob-dag maar ik rijd nog maar een anderhalf jaar en ik vind het zo nog wel goed hoor.Wedstrijd rijden lijkt me wel hartstikke leuk, maar ik heb er niet zo veel tijd voor.Later wil ik het wel gaan doen!

Groetjes Dian

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 09:51

bekend "probleem" Laura! ik heb er ook wel eens wat moeite mee, wil mezelf zo graag promoten maar weet niet hoe! Als je het heel brutaal toch doet, krijg je van die zinloze discussies als destijds met topdrop, als je het niet doet, blijf je "de sukkel" om het maar zo te zeggen! Ik ben nog maar L-startgerechtigd, ook omdat ik nooit de kans heb gehad er meer van te maken helaas! Misschien wordt het ooit nog wat, misschien ook wel niet! Ik ben ook niet zo'n wedstrijdtype, meer een "africht"-type, heb er lol in het paard te trainen, nieuwe dingen te leren, zelfvertrouwen te geven, te werken aan "DE harmonie". Maar ook ik heb zat ruiters en amazones gezien in de Z, waarvan ik dacht: als het zo moet, dan laat maar!

dus: leven en laten leven, en probeer gelukkig te zijn met wat je zelf bent/doet/hebt!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:33

Het Z is wel mijn doel maar of alles er vanaf hangt? Nee.
DAt M/Z met wp is volgens mij om dezelfde reden als rk zegt. Je kunt het ook vergelijken met M/Z nivo maar wie zegt dat jij daarop zit?
Het is allemaal heel moeilijk maar het komt erop neer dat een wedstrijdklasse helemaal nix zegt.
Er zijn mensen in de L en die zie je rijden en je denkt. Woww kon ik het maar zo. Dan loop je een ring verder. Het is de Z ring en je zit een of andere muts die geld over heeft op een duur paard met een duur hoedje met duur jasje etc etc. Ze rijd met stang en trens. HEt paard heeft de mond open. Loopt over van de spanning etc etc. De oefeningen lukken niet.
Naja denk je dan.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 11:21

Ja, je ziet ze soms dat je denkt: als ik op een dag zo op m'n paard zit schop me er dan alsjeblieft meteen vanaf en dan verkopen we t hele spul, ga ik wel handballen of zo Haha!

Het is een stuk eenvoudiger als je altijd goede paarden en goede begeleiding gehad hebt, maar je moet het wel allemaal zelf doen!! Dat moet je nooit vergeten. Zit er niet ook heel klein beetje afgunst bij? }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 11:29

Overigens, om op een bekende stal te werken hoef je niet Z te rijden hoor! Misschien wil iemand wel tijd in je steken en krijg je de kans "leerpaarden" te rijden. Tis wel werken van 7 tot 7, 6x in de week, maar als je het echt graag wilt...
De echte talenten komen altijd wel bovendrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 12:46

Citaat:
Op 2001-05-16 09:16, schreef Shaienne:
Het ligt er helemaal aan hoeveel geld je ouders hebben. Of niet soms?


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk komt dat wel vaak voor hoor maar ik voel me door zo'n opmerking altijd een beetje aangevallen. Mijn moeder is weduwe en heeft het nooit superbreed gehad, wel was ze helemaal paardengek dus kwam er een pony waar ik ook op mocht rijden. En betaalde ze mijn paardrijlessen toen ik nog klein was. Verder heb ik heel veel altijd op andermans pony's gereden en ook nog gewoon op manegeponys. Als er een manegepony moeilijk deed stond ik altijd vooraan om hem even te rijden en dan leer je dus ook veel zonder geld. Maar voor mij scheelt het wel enorm dat mijn moeder paardengek was natuurlijk.
Nu heb ik dus een eigen paard, die in pension staat op een manege. En tegenwoordig betaal ik dus wel alles zelf. Ik studeer nog en vanaf mijn 18e betaal ik al mijn school en studiekosten zelf. Totdat ik vorig jaar het huis uitging kreeg ik van mijn moeder wel vaak opeens de helft van mijn stalgeld enzo want toen was Pablo ook nog voor de helft van haar maar zij durfde er niet op te rijden. Naast mijn studie heb ik dus altijd gewerkt, tijdens mijn stage 6 dagen per week 8 uur per dag. Dan had ik dus alleen 's avonds en zondag tijd voor mijn paard en voor de rest niks. Ik ben nu m1 met Pablo maar ik heb al een jaar niet gestart omdat ik hier nog geen vervoer heb naar de wedstrijden maar ik wil zeker verder. Maar als ik Pablo niet had zou ik net zo lief en shetlander hebben en daar veel lol mee hebben. Want plezier voor het paard staat bij mij voorop, als Pablo dresuur niet leuk zou vinden zou ik wel wat anders doen.
Sorry voor het lange verhaal, beet off-topic ook maar ik moest het effe kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:22

hoi Katrien
Wij hadden dus thuis ook weinig geld en ik kon dus paardrijden door op de manege stallen uit te doen en daar mocht ik dan een uurtje voor rijden. Ik was toen 12 maar had het er graag voor over.door ook dat geld gebrek als jij ben ik ook op men 16e fulltime gaan werken.En betaalde toen al alles voor mezelf en daar ben ik niet slechter door geworden en ik reed toen ook altijd op paarden van anderen mensen en heb denk ik daar meer geleerd dan als ik 1 paardje zelf gekregen zou hebbe. toen ik 21 was kon ik Kawa gaan rijden en die heb ik dus een jaar later ook gekocht.Dit is voor mij ook men eerst eigen paard en het eerste paard waar ik wedstrijden mee kon rijden.En om niet off topic te gaan hoop ik met hem het Z ooit te gaan bereiken.Ik blijf een gewone hobby ruiter en met af en toe een winstpunt ben ik al blij en mocht ik het Z niet halen word Kawa nooit ingeruild tegen een beter paard daar is ie me te dierbaar voor.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-01 13:30

Afgunst? Dat klinkt zo negatief. Ik heb best wel eens een tijd dat ik aan het rijden ben en zou willen dat Waldo zo zou lopen als sommige Z paarden, natuurlijk! Of dat ik kon rijden als sommige Zruiters!
Maar afgunst? Het is echt niet zo dat ik het mensen niet gun omdat ik er (op dit moment iig) niet kom.

Ik denk dat het gevoel bij mij kwam omdat ik iemand ontmoet heb die ook paardrijd, en het eerste wat die zei was 'rijd jij ook wedstrijden' waarop ik nee antwoorde, en hij zei 'Ik wel. Ik rijd Z' waarop ik echt zoiets had van, leuk... ben ik nou minderwaardig aan jou oid?
Ach ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:42

ARGHH, dat soort types ken ik wel. Er zat eens een meisje bij mij in de kas en die reed ook z en had 3 paarden. Ze stond op een hele dure pensionstal en haar ouders betaalden alles. En dan zat zij te piepen dat ze het zo zwaar had, de combi heao en paarden. En ze vond mij met Pablo wel schattig bezig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:47

ik zal maar niet typen wat ik hier nu achter men compu denk van zulke types Knipoog
want dan staan mijn woorden er toch niet maar allemaal die dingen als oliebol en zo *LOL*


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:51

Citaat:

Ik denk dat het gevoel bij mij kwam omdat ik iemand ontmoet heb die ook paardrijd, en het eerste wat die zei was 'rijd jij ook wedstrijden' waarop ik nee antwoorde, en hij zei 'Ik wel. Ik rijd Z' waarop ik echt zoiets had van, leuk... ben ik nou minderwaardig aan jou oid?
Ach ja...


Van zulke opmerkingen moet je je echt niets aantrekken. Lekkere opening trouwens!
Ik bedoelde het meer in het algemeen, er wordt zo gauw gezegd hij of zij krijgt het allemaal maar kado. dit is sport en daar krijg je niks kado.
Tuurlijk gaat het sneller en beter als je goede paarden en goede begeleiding hebt gehad (kijk naar een Marlies van Baalen bijvoorbeeld, naast dat ze gewoon heel getalenteerd is heeft ze altijd onder zeer deskundige begeleiding gereden, dan gaat het een stuk sneller en beter dan wanneer je zelf 10 keer het wiel moet uitvinden.)

Gewoon lekker rijden en blijven oefenen, dan kom je vanzelf waar je zijn moet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, ikkedus, Mark0919, Sterrenpony, VinandoW, xxIsaa en 36 bezoekers