Paard braaf tot aan de hoek , wat doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Paard braaf tot aan de hoek , wat doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 20:02

Ok , ik ga nu al 3 jaar naar Faust . Het is een Merens en hij is best wel koppig !!! Spijtig genoeg mag ik niet gaan buitenrijden . Heb dat al wel paar keer gedaan , maar ik geraakte nooit ver . Faust was tot aan de hoek va nde straat braaf , maar als je de hoek omslaat ... dan ondergaat hij een hele gedaanteverwisseling. Hij wordt eerst heel kijkerig en loperig . Dan probeert hij om te draaien om terug te rennen . Als hij ook dat niet mag (logisch!) begint hij zooooo hard te bokken tot je hem terugdraait . Dan is alles weer gedaan . Wil je dan terug omdraaien , begint alles weer opnieuw . Heeft er iemand tips ?? Want ik zou echt doodgraag met Faust buiten gaan rijden , maar als hij zo doet ...
Misschien is hij bang van iets , ik weet het niet . Kan iemand me helpen ?

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 21:05

ik heb je een PBtje gestuurd....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 21:08

Of met een goed begeleid-paard, die wel bekend is met buitenrijden (en zich daarbij weet te gedragen), of evt iemand mee op de fiets. Of als dat ook niet lukt, afstappen en aan de hand verder, terug naar stal mag ie in elk geval niet, dan heeft ie weer in zijn protest gewonnen.

In elk geval rustig opbouwen, de eerste keer een blokje om is al ruim genoeg. Als dat goed gaat nog een straatje extra meepakken, en zo uit proberen te bouwen naar een ëchte" buitenrit.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 21:09

Hartstikke bedankt voor je PBtje !!
Maar die bokken zijn zo ontzettend smerig he . Hij blijft maar doorgaan en doorgaan en op de duur kan je gewoon niet meer blijven zitten .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 22:22

Dit deed mijn verzorgpony ook. Die ging tot het eind van de weg en niet verder. draaide zich keihard om en ging er in volle galop vandoor. ik ben op een gegeven moment weer naar het eind van die weg gereden en op het punt dat ze zich altijd omdraaide, heb ik haar zo'n ongelovelijk harde tik met die zweep op d'r reet gegeven, dat ze voorruit schoot en voorbij die hoek was. Ze had dus al een tik gekregen, voordat ze ook maar om kon draaien om er vandoor te gaan. hierna beloond en sindsdien loopt ze braaf langs.
Als ze eenmaal in de gaten hebben dat je er niets tegen in hebt te brengen, dan blijven ze je in de zeik nemen.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 09:10

Citaat:
Of met een goed begeleid-paard, die wel bekend is met buitenrijden (en zich daarbij weet te gedragen), of evt iemand mee op de fiets. Of als dat ook niet lukt, afstappen en aan de hand verder



Faust staat bij zijn eigenaar en daar is hij helemaal alleen . Na zen geboorte stierf zen moeder , en tot nu (hij is 7j) heeft hij nog nooit een ander paard gezien . Ik heb dus ook geen idee hoe hij daarop zal reageren . En ik weet niet echt iemand in de buurt die mee kan rijden .
Met de fiets gaat alles perfect . Maar zodra die fiets weg is , begint ie weer ... Zelfs al gaat die fiets mee tot voorbij de hoek en gaat ie dan weg . Dan probeert faust gelijk hetzelfde . Als je ernaast loopt ,doet ie ook weer hetzelfde . Maar dat doe ik niet meer , want hij rukt gelijk die teugels uit je hand , en dan gaat ie lopen . Ik heb dat 1 keer gedaan en heb geluk gehad dat ik hem nog kan pakken .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:15

Precies de mijne, en het enige wat gewerkt heeft is echt grof zijn, ik weet niet hoeveel tikken ik mijn paard heb gegeven. Hoevaak ik hem de oorlog verklaard heb, maar het is vaak, ik wist niet dat het in met zat. maar bij hem was het duidelijk klieren ik weet niet of dat bij faust ook zo is, is hij nergens bang van? Misschien kun je vaak met hem gaan wandelen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:23

ik ken het probleem, met Tos ook gehad, niet zozeer om de hoek, maar die keerde gewoon ineens om en zette het op een lopen. Ik heb er toen een scherper bitje ingehangen zodat ik hem makkelijk kon houden, en hem een paar keer flink omgetrokken en zijn kont blauw gemept, en nu bednekt hij zich wel!
Je moet als hij gevaarlijk begint te worden, niet zachthandig blijven vragen, maar gewoon een keer flink meppen! *klinkt erg hard*

Wat ook helpt, is iemand op de fiets mee, die er gewoon langs fiet, klets rustig en stel je pony op zijn gemak (eventueel een halster touwtje aan het bit en de fietser houdt dit vast)
Is hij bang voor de fiets, vraag dan iemand te wandel mee...

Ik heb met Tos ook op het punt gestaan van "ik ga nooit meer naar buiten" en nu is hij er helemaal overheen, en heeft die streken niet meer!

succes

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 09:24

Citaat:
Misschien kun je vaak met hem gaan wandelen.



Dan geraak ik ook niet verder dan de hoek . Dan doet ie juist hetzelfste . (lees even hierboven , daar heb ik dat al geschreven Knipoog ) .
Ik zou niet weten wat er zo eng is aan die hoek !! Het is een doodgewone hoek , maarja ... dat vind hij blijkbaar niet . En geweld helpt dus niet , dan doet ie alleen nog meer lastig . Hij zal dan misschien wel bang zijn , maar ikweet echt iet van wat !!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 09:33

Citaat:
Wat ook helpt, is iemand op de fiets mee, die er gewoon langs fiet, klets rustig en stel je pony op zijn gemak (eventueel een halster touwtje aan het bit en de fietser houdt dit vast)
Is hij bang voor de fiets, vraag dan iemand te wandel mee...



Ja , met de fiets ist ie braaf . In het begin is ie wat lastig , maar dat is al snel over. Maar ik kan moeilijk elke keer iemand met de fiets naast laten rijden he . Want die fiets moet dan naast hem blijven , en als ik dan ga galopperen ofzo , dat gaat dan niet he . Hij moet zonder fiets ook kunnen . Maar als die fiets weg is , dan freakt ie weer totaal .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 09:33

hij is niet bang ,tis een zg klever (zo heet dat ,niet kwaad bedoelt) tis eigenlijk onzekerheid, of je kunt ook zeggen hij blijft t liefst bij de kudde /stal ,leider of iets anders waar ie bij hoort.
het enige is heel hard optreden en zelf zijn leider worden en als je dat niet kunt ,niet gaan anders wordt t steeds erger (iedere keer dat t mislukt ,heeft ie gewonnen) en kan iemand anders t later ook niet meer goed krijgen,
sterkte .

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 09:51

Ik ga vandaag nog eens proberen . Wens me sterkte !!!
Ik zal jullie allemaal laten weten wat er gebeurt is .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 18:14

Hey iedreen !
Ik ben dus vandaag geweest , maar het is me weer niet gelukt . Ik ben echt keihard geweest , zen kont blauw gemept ... maar dat helpt allemaal niet !!!! Zal ik het dan maar opgeve ??

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Zinja
Berichten: 8
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:38

Hmmm, als zijn kont blauw meppen ook al niet lukt, dan kan je iemand mee laten lopen met een longeerzweep. Als ie weer zo gaat flippen, dan geeft diegene een ongelofelijke knal met die zweep. (op z`n kont of achter z`n kont op de grond)
Is het niet mogelijk om een andere route te nemen?

Het leven is 1 grote grap Haha! Haha! Haha! *LOL*

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:44

elke keer dat je terug gaat heeft hij gewonnen en dan komt er elke keer weer extra moeite. Hoe lang ben je bezig geweest? Ik heb dagen achter elkaar gestaan en elke keer een half uur/ 3 kwartier niet anders doen dan meppen en schoppen.

pmarena

Berichten: 47930
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 18:47

Waar je nu mee bezig bent dat werkt iig niet.
Hij weet nu al dat als hij omdraait of whatever jij nooit van hem zal winnen , dat heeft 'ie al heel goed geleerd.

Dus blijven proberen heeft echt geen zin. Hij wint elke keer , en elke keer
maak je het daardoor erger.....

Je moet het anders aanpakken als je echt naar buiten wilt later.

Om te beginnen moet hij eens manieren krijgen aan het halster , dus veel gaan wandelen en gehoorzaamheidoefeningetjes doen.
Dan zal hij ook mee moeten voor een fijn rondje buiten wandelen , geen gezeik van mijn part neem je 2 kilo biks mee die je 'm onderweg voert als dat de enige manier is waarop het lukt om 'm dat rondje mee te krijgen Haha! !

Of laat 'm grazen en zo stiekum aan steeds verder van huis , als hij maar
voorbij die hoek komt.

Zorg dat het leuk is om te gaan wandelen.
Als hij dat nog niet doet zul je het in jouw geval erop nooit winnen .....

Probeer het zacht , zelfverzekerd en simpel en als dat niet werkt gewoon blijven wandelen en zonder verder te zeuren meteen als hij wat aarzelt een flinke pets met een zweepje die je meeneemt.

Zodra hij door de hoek is belonen , als het kan laten grazen een stukje voorbij die hoek , en de dag erna weer een stukje verder.

Gewoon veel mee naar buiten nemen dan is het niet meer bijzonder en eng voor 'm.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-02 20:17

Faustie schreef:
Citaat:
Wat ook helpt, is iemand op de fiets mee, die er gewoon langs fiet, klets rustig en stel je pony op zijn gemak (eventueel een halster touwtje aan het bit en de fietser houdt dit vast)
Is hij bang voor de fiets, vraag dan iemand te wandel mee...



Ja , met de fiets ist ie braaf . In het begin is ie wat lastig , maar dat is al snel over. Maar ik kan moeilijk elke keer iemand met de fiets naast laten rijden he . Want die fiets moet dan naast hem blijven , en als ik dan ga galopperen ofzo , dat gaat dan niet he . Hij moet zonder fiets ook kunnen . Maar als die fiets weg is , dan freakt ie weer totaal .


Ik zou de eerste keren niet verwachten dat je al kunt gaan galoperen, als je de hoek nog niet om kunt (niet l*llig bedoeld, maar je moet niet meteen het beste verwachten)
Vraag iemand mee op de fiets, en fiets gewoon een rondje, zolang het goed gaat prijs je hem de hemel in.
dag later weer...
neem af en toe een andere route
en de fietser gaat er soms voor, soms achter...
en neem zo steeds meer afstand.
Tot dat je met bv de fiets 20 meter achter je zelfstandig ene vreemde weg in kan...
(dit kost tijd, misschien wel maanden)
Maar je paard moet het gewoon leren.

En dat hij nog nooit met andere paarden heeft gestaan, zet er een keer een paardje bij! Tos heeft ook tot zijn 5e alleen gestaan, toen kwam er een jaarling bij en meteeen dikke vriendjes.
Je paard is misschien eenzaam (jij geeft hem een paar uur aandacht per dag, maar die andere uren staat hij alleen) en daarom onzeker...

Ik zou het uitproberen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-02 20:57

Citaat:
Ik zou de eerste keren niet verwachten dat je al kunt gaan galoperen, als je de hoek nog niet om kunt


Ja , dat was mn bedoeling ook niet . Ik wil gewoon even aantonen dat een fiets ook niet alles oplost . Misschien wel veel , dat wel . Maar als er een fiets meegaat , doet ie alsof er niets aan de hand is en gaat ie om de hoek !! Zodra de fiets een paar meter achter hem is , is alles weer verpest .
Maar ik heb een tip van een vriendin gekrege (bedankt daarvoor Karo !!) , ze zei dat ik hem dan maar voor de hoek moest laten staan . Hem 2 kansen geven : oftwel blijft ie staan oftewel loopt ie door . Als ie blijft staan , dan blijft ie daar zo lang staan tot ie het hartstikkebeu is . Wat is jullie mening daarover ? Ik vind het alleszins het proberen waard .

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 17:18

Die tip heb ik gegeven omdat ik weet van haar dat het een heel slim beestje is Haha! ,dat heb ik dan ook gevraagd.Ik was met haar aan het chatten op msn,en echt,alles te bedenken,en ineens kwam ik daarop!
Faust is slim genoeg,(soms heb je echt van die niet snuggere pony's,die heel hard hun best doen,maar er echt niet veel van terecht brengen)die zal het wel doorhebben.
Dus eerst gewoon doen alsof er niets aan de hand is,wilt hij niet door, niet erg,draait hij om,even aanpakken,zodat hij terug op de plaats staat vanwaar hij begint te blokkeren.Dus er is géen weg terug,maar hij móet ook niet door.Vanaf dat hij dan(hopelijk!) de hoek door is,direct belonen, met eten of wat dan ook.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-02 17:22

Ja thx Angelke !
Mor zoas kik derjust hem gezee gon ik eerst zen vertrouwe nog wa meer probere te winne . En dan zal k wel zien !
Iedreen is alvast bedankt voor de tips !

(hmm ja , sirry voor het dialect , maar ben van Belgie eh !! En Karo zal da wel verstaan Knipoog !)

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 20:42

Hij mag inderdaad in geen geval terug naar huis.
We hebben dit met Tiko ook heel lang gehad, met de fiets ging het prima (of met een ander paard), maar alleen wilde hij echt niet weg. Dan draaide hij ook om en rende dan terug naar huis.
We zijn eerst een paar keer met de fiets weg gegaan, en toen de fiets er steeds verder achter. Nu kan hij helemaal alleen, zolang je geen 'vreemde' weg in gaat. Maar goed, dan kent hij de weg in ieder geval, als hij dat leuk gaat vinden krijg je hem misschien ook makkelijker daarheen.
Ik heb nu precies hetzelfde probleem met Ranita (paard dat ik voor iemand rijd). Ze wil absoluut niet bij huis weg, gaat dan staan steigeren en springen en die zweep interesseerd haar echt niet. Ik heb haar één keer terug op stal gezet, ik was alleen en vond het best gevaarlijk worden. Daarna heb ik een paar keer iemand mee genomen zodat ik in ieder geval meeer door durf te slaan, omdat er iemand bij is als er echt wat gebeurt. Maar goed, ze wil nog steeds niet altijd weg, maar ga nu weer alleen, bij haar helpt het trouwens beter om heel hard tegen haar te gaan schreeuwen dan om te gaan slaan.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers