ratten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hedwig

Berichten: 56
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Rotterdam

ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-02 20:58

Hey mensen,

ik vroeg me af wie hier allemaal een rat heeft.
Ik krijg namelijk ook een rat en wil graag info,
over de aankoop.Graag zou ik ook de volgende dingen
willen weten:

*Wat eten ze?
*Moet ik er 1 of 2 kopen?
*welk geslacht kan dan bij elkaar?

Weten jullie ook een goeden ratten site??

Bedankt he!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 21:10

Hoi,

Tsja eigenlijk hoort dit op algemeen, maar vooruit Knipoog

Ik heb zelf al een aantal jaren ratten.
Je kan het beste twee ratjes van hetzelfde geslacht nemen, persoonlijk heb ik een voorkeur voor mannetjes, die zijn in mijn ervaringen altijd rustiger en knuffeliger, vrouwtjes zijn meer actief (uiteraard heb je er uitzonderingen in). De ratjes kun je het beste uit hetzelfde nest halen, als je geen ervaring hebt met ratten is het vaak iets moeilijker om twee vreemden bij elkaar te zetten (ook ik heb er af en toe moeite mee).

Het is trouwens een fabeltje dat mannetjes niet bij elkaar kunnen, dat kan absoluut wel, en ook vrouwtjes kunnen gewoon samen.

Ratten eten rattenvoer, dat is gewoon in de dierenwinkel te koop, je hebt mengvoeders en labobrokken (geloof dat dat zo heet). Mengvoeders bestaan uit verschillende dingen en die andere zijn brokken waar alles gewoon inzit. Voor de rat zijn de alles in een beter omdat ze dan alles in een keer krijgen maar ik voer het zelf alleen tussendoor. Ik voer aan mijn ratten Bas de Rat. Als ze nog klein zijn kan je ze af en toe een beetje brinta in kattenmelk geven maar pas op ze worden er erg snel dik van.


Als ik je verder nog een paar tips mag geven.
Gebruik als bodembedekking GEEN zaagsel, ratten hebben erg zwakke longen en zaagsel is veel te stoffig. Het beste kan je een mix nemen van beukensnippers en kattenbakkorrel. Let wel, korrel, het grit kunnen ze inslikken, je hebt van die kattenbakkorrels gemnaakt van oud papier, die gebruik ik en het absorbeerd goed. Ikzelf haal dagelijks de keuteltjes uit de kooi, en de natte korrels, dan blijft het ook fris ruiken.

Als je nog meer vragen hebt zie ik je pb graag verschijnen.

Groetjes Renee