Medisch rekenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-11 18:57

15 maart heb ik een intake van de opleiding Medische Hulpverlening. Ik krijg op die dag een rekentoets. Op internet heb ik geen duidelijke uitleg gevonden, dus nu vraag ik het aan bokt :D

Weet iemand van jullie de meest voorkomende vragen die je krijgt en hoe je die vragen kunt oplossen?
Of handige formules etc. Ik mag trouwens een rekenmachine gebruiken.
Ik kom er niet uit met Google, er staat te weinig uitleg.


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:58

ik zou het niet weten, maar ik verwacht vragen als verdunningsreeksen etc

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:58

Waarom vraag je niet op school een voorbeeld? Ik heb geen idee wat ik mij erbij zou moeten voorstellen. Het lijkt me ook niet echt logisch/eerlijk dat je een toets krijgt, terwijl je niet eens weet wat erin voor kan komen..

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:59

via de google ads staat een link, daar zou je iig oefensommen op kunnen maken :)

Verder zou ik eens zoeken op pabo entree rekentoetsen, kan je iig de sommen oefenen zonder rekenmachine :)

:+: Kevin :+: Z1+3 :D We zijn nu echt Z :D Joehoe :D
Dexter (SamarantxResort) B+10, L1+10

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:00

ooit, long time ago, heb ik wel medisch rekenen gehad. Het gaat dan vnl om (graaf graaf) procenten qua oplossingen, het miligrammen optellen, druppelduur berekenen etc.

Ik denk niet dat het zinvol is om je te druk te maken, het is een intake dus ze zullen alleen willen zien of je de basis van het rekenwerk beheerst en enig inzicht hebt. De uitleg zal in de opdrachten zelf ongetwijfeld komen. Wil je toch graag e.e.a. doen maak dat wat basissommen over procenten en deelsommen.

:)ddd Wie laat zich niet koeioneren :)ddd

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:01


"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:02

de eerste vraag is idd een verdunningsvraag

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:03

Bij medisch rekenen moet je denken aan dingen als:

Het bereiden van medicijnen: mengen, oplossen, verdunnen.
Bereiden van infuusvloeistoffen.
Berekenen van infuussnelheid.
Opmaken van een vochtbalans.
Berekeningen gerelateerd aan voeding (bv. BMI, koolhydraten of kilojoule per maaltijd).
Berekeningen medicatie op basis van lichaamsgewicht.
Omrekenen van eenheden (°C → °F, μg → mg, mmol/l → mg/l).

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

Anoniem

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:19

Ik zou zeggen, leer het kruistabelletje kennen.. Het gaat er gewoon om dat je verhoudingen uit kan rekenen.. Dus als je aan 100 ml water 1 gram poeder (= medicijn) toevoegt, wat is dan de verhouding van het drankje.. En als je er nog 5 gram bij doet, wat wordt dan de verhouding.. Bijvoorbeeld ;)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:21


[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-11 20:30

Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Er hangt ook niets vanaf van die toets maar ik wil het graag goed doen. Ik zal de eenheden wel goed uit mijn hoofd leren. Het zou voor mij wel handig zijn als iemand een simpele uitleg van iets heeft. Zonder uitleg is het een stuk moeilijker.

Jestek

Berichten: 32
Geregistreerd: 03-02-11

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:31

PB Pasamba eens die heeft afgelopen jaar ook intake gedaan voor Medische Hulpverlening.

    Olifant; 'HAHA! Jij hebt twee tieten op je rug!'
    Kameel; 'En dat zegt iemand met een l.u.l op zijn gezicht?

Pasamba
Berichten: 17692
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Friesland

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:54

Klopt. :) Ik heb vorig jaar de intake gedaan. Ik moet zeggen dat ik het niet meer heel goed weet maar ik moest vooral dingen omrekenen. In ieder geval heel moeilijk, ik snapte er niks van haha.

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:20

het lijkt mij idd dat je wel goed moet weten hoe het zit met centiliter, mililiter, liter ed ;)


Ik heb voor mijn paborekentoets toen het boekje basisvaardigheden rekenen gekocht, was speciaal voor pabostudenten. Koste nog geen 20 euro geloof ik ;) Ik heb er veel profijt van gehad, veel kennis is toch weggezakt, al was ik altijd best goed in rekenen :) door dat boekje door te nemen heb ik alles heel makkelijk weer opgehaald :)

:+: Kevin :+: Z1+3 :D We zijn nu echt Z :D Joehoe :D
Dexter (SamarantxResort) B+10, L1+10


_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-11 21:37

Pasamba schreef:
Klopt. :) Ik heb vorig jaar de intake gedaan. Ik moet zeggen dat ik het niet meer heel goed weet maar ik moest vooral dingen omrekenen. In ieder geval heel moeilijk, ik snapte er niks van haha.


Okee dat klinkt niet erg hoopvol, haha :+ Ik probeer de omrekeningen wel goed uit mijn hoofd te leren, hopelijk snap ik er dan iets van..

Pasamba
Berichten: 17692
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Friesland

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:42

Als je een beetje goed bent in wiskunde dan moet het wel goedkomen denk ik. Ik had zelf 1 vraag goed van de 8 ofzo dus had ook een negatief studie advies gekregen. Al zit ik er nu wel weer aan te denken om het dit jaar nog een keer te proberen.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:51

Heb die opgave uit het andere topic gemaakt en ze zijn goed ;)
Wat een handige formule is voor concentraties te bereken is deze
C1 x V1 = C2 x V2
Om even het voorbeeld uit dat andere topic te halen:
2 mL Zantac 25 mg/ml en 48 ml NaCl
C1= 25
V1= 2
V2= bij deze 48+2 = 50
Invullen:
2x25 = 50xC1
C1= 50/50 = 1 mg/mL

Ik denk trouwens niet dat je moet kunnen omrekenen van mmol naar mg. Daarvoor heb je de molmassa's nodig en dat is wel erg veel van het goede om uit je hoofd te kunnen. Heel veel succes iig

Laura1589
Berichten: 1363
Geregistreerd: 04-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:52

Ik heb wel een oefentoets van verpleegkundig rekenen voor je... PB me maar even als je m wil hebben.

Wat houd de opleiding medische hulpverlening trouwens in? *nieuwschierigheid*

Never change a winning team

Pasamba
Berichten: 17692
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Friesland

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:03


_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-11 14:27

lucifertje schreef:
Heb die opgave uit het andere topic gemaakt en ze zijn goed ;)
Wat een handige formule is voor concentraties te bereken is deze
C1 x V1 = C2 x V2
Om even het voorbeeld uit dat andere topic te halen:
2 mL Zantac 25 mg/ml en 48 ml NaCl
C1= 25
V1= 2
V2= bij deze 48+2 = 50
Invullen:
2x25 = 50xC1
C1= 50/50 = 1 mg/mL

Ik denk trouwens niet dat je moet kunnen omrekenen van mmol naar mg. Daarvoor heb je de molmassa's nodig en dat is wel erg veel van het goede om uit je hoofd te kunnen. Heel veel succes iig


Waar staat die C en V voor?

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Re: Medisch rekenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:11

mmol hoef je niet te kennen als het om bijv. verpleegkundig rekenen gaat. Dat is vooral omgaan met milliliters, centiliters, milligrammen, mg/ml etc.

Voorbeeld: patiënt moet 2 mg dormicum hebben. Een ampul bevat 15mg/3ml, hoeveel ml moet je dan spuiten?

En ik neem aan ook oplossingen klaar maken. Een patiënt met een pijnpomp mag 1 mg morfine per uur hebben, hoe maak je voor 24 uur de oplossing klaar (opgelost in NaCl tot 50 ml oplossing totaal). Je hebt morfine ampullen van 10 mg/ml.

Follow your dreams. They know the way.

_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-11 18:23

kay27 schreef:
mmol hoef je niet te kennen als het om bijv. verpleegkundig rekenen gaat. Dat is vooral omgaan met milliliters, centiliters, milligrammen, mg/ml etc.

Voorbeeld: patiënt moet 2 mg dormicum hebben. Een ampul bevat 15mg/3ml, hoeveel ml moet je dan spuiten?

En ik neem aan ook oplossingen klaar maken. Een patiënt met een pijnpomp mag 1 mg morfine per uur hebben, hoe maak je voor 24 uur de oplossing klaar (opgelost in NaCl tot 50 ml oplossing totaal). Je hebt morfine ampullen van 10 mg/ml.


Ja zulke vragen zal ik krijgen, maar ik krijg er geen uitleg voor. De vragen zijn niet moeilijk als je een formule weet, maar ik weet dus geen formules.

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:45

Vereenvoudig het tot simpele rekensommen.
2 mg dormicum heb je nodig. Een ampul bevat 15mg/3ml, dat is dus 15 mg in 3 ml. Per milliliter is dat 15/3=5 mg. Dan heb je 2/5 ml nodig = 0,4 ml.

De pijnpomp: 1 mg per uur, voor 24 uur kom je dan op 24 mg. De ampullen bevatten 10 mg/ml, dus je hebt 24/10=2,4 ml morfine nodig om 24 mg te hebben. De oplossing moet in totaal 50 ml zijn, dus dan maak je een oplossing van 2,4 ml morfine en 50-2,4=47,6 ml NaCl.

Hier zijn niet echt formules voor, probeer het te vereenvoudigen. Snap je het een beetje zoals ik het heb uitgelegd? Ik zal eens kijken of ik nog meer voorbeelden kan bedenken of vinden.

Follow your dreams. They know the way.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:49

Ik heb nu ook medisch rekenen op school (doe HBO-verpleegkunde) als je wilt kan ik wel een paar sommetjes uit mijn boek overtypen zodat je die kunt oefenen? :)

Hier zijn alvast een paar 'vaste' regels:

een 1% oplossing staat voor 10 mg opgelost in 1 ml. (of dus 1 gram in 100 ml)
een 5% oplossing is dan dus 5 mg opgelost in 1 ml (of 5 gram in 100 ml) etc.

1 ml staat gelijk aan 20 druppels (mocht je er een vraag over krijgen)

Weet niet of je ook moet rekenen met zuurstofcilinders? Maar daar staat deze formule voor: Aantal Liters zuurstof = druk(in bar) X de inhoud van de cilinder.

Bij een medicijnpomp stand 1 is 1 ml per uur, stand 2 is 2 ml per uur. etc

Dat zijn een paar regels, weet niet of je nog een paar specifieke dingen wilt weten? ( ik ben verder niet echt een bepaald rekenwonder, dus kan niet garanderen dat k alles weet :P )

I've tried so hard to keep you safe... Romy 15-06-'92 / 02-08-'12 ;(


_Rapido_

Berichten: 1481
Geregistreerd: 17-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-11 20:59

kay27 schreef:
Vereenvoudig het tot simpele rekensommen.
2 mg dormicum heb je nodig. Een ampul bevat 15mg/3ml, dat is dus 15 mg in 3 ml. Per milliliter is dat 15/3=5 mg. Dan heb je 2/5 ml nodig = 0,4 ml.

De pijnpomp: 1 mg per uur, voor 24 uur kom je dan op 24 mg. De ampullen bevatten 10 mg/ml, dus je hebt 24/10=2,4 ml morfine nodig om 24 mg te hebben. De oplossing moet in totaal 50 ml zijn, dus dan maak je een oplossing van 2,4 ml morfine en 50-2,4=47,6 ml NaCl.

Hier zijn niet echt formules voor, probeer het te vereenvoudigen. Snap je het een beetje zoals ik het heb uitgelegd? Ik zal eens kijken of ik nog meer voorbeelden kan bedenken of vinden.


Heel erg bedankt, ik snap het nu beter. Ik heb nu een paar sommen gedaan en die had ik goed.
Alleen de sommen over verdunningen en de pompstand snap ik niet. Dan vragen ze bijvoorbeeld: hoeveel ml van glucose 5% heb je nodig?
Kan iemand mij dat uitleggen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers