tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Yesterday
Berichten: 2600
Geregistreerd: 16-06-05

tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-11 18:27

Hallo bokkers,

Ik zit nu in klas 4havo, en er zijn momenteel bij ons op school erg slechte roosters.
Het eerste half jaar heb ik elke dag tot 16.05 opschool gezeten, met 10 tussenuren per week. ik was zeker niet de enigste van mijn school.
Nu hebben we sinds 3 weken geleden een nieuw rooster, ondertussen al 4 x veranderd omdat leraren het niet eens waren met hun hoeveelheid tussenuren.
Opzich logisch van die leraren, maar nu komt het erop neer dat ik een rooster heb waarbij ik op vrijdag maar 1 uurtje les heb, en zou ik dus voor 50 minuten 2 uur moeten fietsen, of 60 minuten op de scooter zitten. zijn daar officiele regels voor dat je dan niet naar school hoeft te komen? of is dit een typische ongeschreven regel?

Hoe zit dat op andere scholen? Ook zoveel gedoe met de roosters? Vele tussen uren en de ene dag zit je van half 9 tot 16.05 opschool en de andere dag 50 minuutjes?
is er een klacht over in te dienen bij de directie van school, waar wat aan gedaan moet worden?

<3


Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:29

Hier heb ik ook last van.. Vooral op vrijdag.. eerst hebben we 3 lesuren van 45 min.. dan 90!! Min pauze.. dan weer een korteles van 45 min.. en dan WEER 45 min pauze. .. Hier hebben we ook wat van gezegt. maar ze kunnen het niet verhelpen./

Dunja

Marielle_93
Berichten: 2126
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:31

Onze school kan er ook wat van met de tussenuren hoor.
Onze lesuren duren ook nog eens echt een uur lang, dus mensen die bijv. 3 uur tussenuur hebben en vervolgens nog 1 les waardoor ze om 20 voor 5 vrij zijn, die zijn écht niet blij. En heb idd mensen in de klas die op vrijdag alleen het eerste uur les hebben.
Je hoort wel altijd zoiets, als je reistijd langer zou zijn dan dat je op school zit dat je niet hoeft maar of dat een officiele regel is :+

Corelli

Berichten: 9991
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:32

Ik zou dat even op je school navragen, want als er al zulke regels bestaan, dan zijn ze vast school-afhankelijk :j
En is er bij jullie op school een klankbordgroep of een leerlingenstatuut o.i.d? Zo ja, dan zou ik het daar ook even aankaarten, die hebben namelijk ook nog wel invloed op dat soort dingen (spreek uit ervaring, zat zelf in de klankbordgroep :j) Succes ermee!

Cchanny

Berichten: 8800
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:33

Zelfs op de hoge school kan je er last van hebben.
Ik had een keertje het eerste uur les en het 7e ur pas weer.
Het is gewoon lastig.
Maar net als hier boven gezegt word, dat het niet te verhelpen is.

Marielle, dat als je reistijd langer is dan je schooltijd, is niet waar. ;) Als je te vaak afwezig bent, ongeacht je schooltijden, pakken ze je er op.
als je ouder dan 18 bent, korten ze je studie financiering in.

Het is lastig, maar wel te overleven :)

ThinkAgain

Berichten: 2925
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: Dublin, Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:34

hier zelfde verhaal, ik heb op donderdag maar 2 uur les en dan 4 tussenuren (!) en dan nog 1 uur les. Heb dus met de leraar afgesproken dat ik die les niet hoef te komen. Ik stel dus voor dat je in elk geval met de leraar overlegt en anders evt. met je afdelingsleider of weet ik veel wie er bij jullie daarover gaan ^^

Ik heb zelf *even tellen* 8 tussenuren tegenover 20 uur les.. dat lijkt natuurlijk ook nergens op. Maar er kan volgens mij heel weinig aan gedaan worden, je zult een klacht in kunnen dienen maar nieuwe roosters maken kost ontzettend veel tijd en je kunt niet iedereen tevreden houden natuurlijk

I'll always be a living nightmare, from the cradle to the grave.

You don't know what I had to give to walk away and live again. I'm the living proof that you can turn around and say "it's me again". I've got the scars to prove it: only the strong survive.

Xhiske
Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:34

bij ons is dat op vrijdag ook zo.. ik heb 2 uurtjes les, en als er iets uit valt dan ga ik gewoon niet naar school. meestal moet ik dan "naar de dokter,tandarts, etc" maar laatst had ik geen briefje of wat ingeleverd en toen kon ik voor dat 1ne uurtje wel 2 uur nakomen :S. er is dus geen regel voor, maar om het nou elke vrijdag met een briefje ofzo te doen is ook wat te gek.. dus soms ga ik naar de stad of leren ofzo..

Djulitaa

Berichten: 1868
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:34

Bij ons wás het zo, dat als je langer onderweg was, dan dat je naar school moest, dat je dan thuis mocht blijven. Dit is nu wel afgeschaft, want het was niet eerlijk tegenover andere leerlingen, en er werd veel mee gefraudeerd, dus dat anderen ook thuis bleven, wat natuurlijk heel logisch was. Ik denk dus dat dit aan je school ligt, en het per school geregeld is. Bij ons ligt het aan je profiel hoeveel tussenuren je hebt, ze beginnen met de roosters te maken bij C&M dan E&M dan N&G en dan N&T, dus N&T heeft de meeste tussenuren. Er zijn wel eens klachten ingediend door anderen, maar er is nooit wat aan veranderd, wel kunnen we bij ons vaak wat regelen met de leraar zelf, dat je bijvoorbeeld op een ander tijdstip komt bij een andere klas zitten, of je huiswerk maakt zodat je bij bent enz. Misschien kun je dus een andere keer het uur volgen, zodat je vrijdags vrij bent?
Ik heb zelf weinig tussenuren, maar ik heb dan ook C&M.
Succes ermee, snap dat je er flink van baalt..!

Nicole21

Berichten: 1952
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:36

Bij ons op school is het volgens mij wel zo dat als je 2 keer zo veel moet reizen (alleen voor heen) dan een lesuur is je niet op school hoeft te komen. Maar ik weet het niet zeker, de ene zegt dat het wel zo is en de andere niet.. Dat zouden we dan weer uit moeten vechten bij de roostermaker.. Anders moet je eens naar die regel vragen bij de directeur oid?

06-07-09 Never give up as you still wanna try!

www.nicoleswaving.nl *-:)

Sky

Berichten: 5067
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:39

Op onze school heb je ook roosters met heel veel tussenuren. Het is hier echt geluk hebben, ik heb bijvoorbeeld geen enkele dag tot later dan 14.20 les, terwijl sommige van mijn vriendinnen elke dag tot 16.10 op school zitten. Verder heb ik in het totaal 3 tussenuren, maar ik woon 10 minuten van school af, dus niet zo'n probleem. Bij ons kan je aan het begin van het schooljaar als je je rooster hebt gekregen zelf vragen aan de roostermaker of je naar het andere cluster mag, als dat past. Dus misschien even zelf gaan vogelen met je rooster en dan je 'betere' rooster aan de roostermaker voorstellen? :) Ik zit trouwens in 4 gymnasium. Dus qua uren net zo veel als jij denk ik.

judith__

Berichten: 1817
Geregistreerd: 13-09-09
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:43

bij ons op school zijn de roosters erg goed, als lessen niet door kunnen gaan ivm bijv ziekte van een leraar of iets anders, proberen ze dat uur eerst op te vullen met een andere les of leraar, kan dit niet gaan ze kijken of de lessen allemaal vanaf dat uur een uur eerder kunnen plaats vinden, mocht dit ook niet kunnen ja dan hebben wij pas een tussen uur, dit komt dus echt maar zelden voor,

verder geld bij ons de regel maar 1 uur les op een dag? dan is iedereen die op een straal van 7km buiten de school woont vrij. en hoeft dus niet naar die les. verder maakte ze er geen probleem van waneer de anderen binnen de straal van 7 km niet kwamen.
dat is ook wel iets wat voorspelbaar is.

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:49

Balen is dat. Wat wij nog wel eens deden is bv afspreken met de leraar dat als we het werk voor de les afhadden en laten zien, we dan niet hoefden te komen :)
Of kijken wanneer die docent een tussenuur heeft, en vragen of hij je dan wil helpen met dingen die je niet snapt, ipv in de les.

[o]

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 18:51

Als ik maar voor één uurtje LES moet volgen op school, dus niet wanneer ik een afspraak heb, of boeken in moet leveren, dan hoef ik niet naar school, want dan zou ik(als ik rustig aan doe :o ) twee uur aan het fietsen zijn, en dat is het niet waard :o

Yesterday
Berichten: 2600
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-11 20:15

verootjoo schreef:
Balen is dat. Wat wij nog wel eens deden is bv afspreken met de leraar dat als we het werk voor de les afhadden en laten zien, we dan niet hoefden te komen :)
Of kijken wanneer die docent een tussenuur heeft, en vragen of hij je dan wil helpen met dingen die je niet snapt, ipv in de les.

dat is ook wel een goed idee ja :)

<3

Niki_

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:19

Op onze school is dat ook zo. Je kunt ook aan een leraar vragen of hij niet ergens ook een tussenuur heeft en dan dat ene uurtje les doen? Vaak kan dat bij ons namelijk wel! Of vragen of je dan niet hoeft te komen, maar als het standaard je rooster is dat je maar 1 uurtje les hebt die dag vrees ik dat dat niet werkt om dan gewoon maar niet te komen, daar krijg je dan wel problemen mee denk ik.

this little light of mine, I'm gonna let it shine

mlc

Berichten: 1127
Geregistreerd: 01-07-10

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:20

Ik had iets van 5 tussen uren en 2 eerste uren vrij, maar dat is nu gelukkig teruggelopen naar één tussenuur en twee keer de eerste 2 uur vrij. (wat ik niet erg vind) Ik heb geen enkele dag waar ik maar één uur heb, maar vrienden van me hebben soms: eerste 2 uur vrij, één uur les, tussenuur, één uur les, 2 tussenuren, één uur les. Vind ik belachelijk, ík zelf zou de moeite niet nemen naar school te gaan op zo'n dag.

Het leuke bij ons is ook nog dat wij 9 van de 10 keer niet in de studieruimte terecht kunnen als we een tussenuur hebben, omdat die gereserveerd is door leraren die er les willen geven. Leuk en aardig, maar daar heb je lokalen voor, sorry hoor.
Met als gevolg dat wij nergens terecht kunnen tijdens onze tussenuren en deze uren, die we nuttig zouden kunnen besteden, gewoonweg niet nuttig kúnnen besteden. We eindigen in de gangen, schoolplein of aula om te kloten. Want ja, wat moeten we anders?

Are we getting closer, or are we just getting more lost?

Te koop: Ariat Western Boots maat 40 z.g.a.n.


_biondaa

Berichten: 1847
Geregistreerd: 30-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:28

Ik kan je niet helpen, maar je misschien kan de directeur je helpen?
Bij ons op school zijn de lessen altijd gewoon achter elkaar,
maar als lessen uitvallen telt maximaal 120 minuten tussenuur minstens 40 :')

Zie het leven als eenspelletje ,alleen heb je nu maar één leven in plaats van drie.

Rebel_Jits

Berichten: 5629
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:18

Och, van 8.50 tot 17.30 van 1 leraar les hebben (met 3 tussenuren) is ook niet alles..

Praat er met je mentor oid over, die kan het dan uitzoeken voor je.

09/10/2023 <3

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 15:37

Bij ons op school is het volgens mij redelijk goed geregeld. Heb wel eens gehoord dat als je reistijd langer is dan je lestijd dat je niet naar school hoef te komen, of dit echt zo is geen idee.. ;)
Ik heb zelf een fijn rooster, veel eerste uren vrij maar 0 tussenuren. Vriendin van mij had eerst 6 tussenuren. En als je 5 of meer tussenuren hebt moet je bij ons naar de roostermakers gaan en die moeten wat anders verzinnen. Aangezien 6 tussenuren eigenlijk een complete dag is bijna. Bij haar hebben ze nu wat omgegooid in het rooster en heeft ze minder tussen uren :)

lovebelly

Berichten: 1114
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:10

Bij ons is het zo dat je minimaal 2 lesuren per dag moet hebben ;)

Jaduuh

Berichten: 9407
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:12

Het blijft een eeuwige strijd die roosters.. ik had ook altijd dramatische rooster op de middelbare school en was in de veronderstelling dat dat op de universiteit wel beter zou worden, maar helaas. ;)

Bij ons was er de ongeschreven regel dat je vond dat je niet hoefde te komen voor één uurtje (ik zat heen en terug 2,5 uur op de fiets), een enkele keer kon ik wat regelen met de leraar (misschien kun je dat lesuur op en ander uur meedoen bij een andere klas?/gewoon bij die leraar in de les eraan werken), andere keren regelde ik wat met mijn ouders. ;)

When you feel like giving up, remember why you held on for so long in the first place.

Anoniem

Re: tussenuren middelbare school, hoe zit dat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:14

Bij ons was het zo dat op het moment dat je reistijd langer was dan je lestijd, je niet naar de les hoefde te komen. Maar ik denk niet dat dit echt een regel was, dit was meer een heel redelijk 'aanbod' van de school, er zaten veel kinderen uit dorpen in heel Zeeuws-Vlaanderen op die school.

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:18

Bij mij was er nogal een relaxte sfeer op school, wij vroegen de docent om de les te verplaatsen soms kwam dat voor hem/haar ook beter uit.
Er kan in een leerlingenstatuut of de schoolregels wel het e.e.a. staan maar dat hoeft lang niet altijd.
Informeer even bij de leerlingenraad (als jullie die hebben) die zoeken het meestal wel voor je uit :)

Massie <3

ielsjj_

Berichten: 2587
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:23

Nu vraag ik mij ook wel af, toen ik op een nederlandse middelbare school zat (inmiddels al wel weer 4 jaar geleden), hoe het kan dat ik zo veel tussen uren had maar ook veel uitval.
Hier in Hongarije eigenlijk niets, noppes! Ja zo af en toen dat het laatste uur uitvalt ofzo... maar echt niet midden op een dag ergens.
Elke klas (hebben we van elke klas ook nog eens 2 groep, groep is gemiddeld denk ik 25 personen) heeft ieder zijn eigen les op elk uur. Wanneer er uitval is? dan komt er een andere leraar invallen en geeft gewoon een les waarin hij zelf leraar is of wordt de les gedaan die we op dat uur zouden hebben.

Op mijn vorige school hadden we huiswerkuren, dus kon je in die tussentijd naar het huiswerkuur gaan waar iemand oplet. Daar was verder ook geen andere optie, je kon niet zomaar een uurtje vrij nemen als je geen les had. Sowieso had je er weinig aan, omdat je middenin het bos zat, maar goed. Maar daar maakte iemand een rooster en ben ik ook wel eens aan de haal gegaan met een lerares en met de andere studenten (heb je een eigen vakkenpakket) en kijken of we het uur eerder konden plannen. Maar dan hadden we maar 3/4 leerlingen in de klas :+

En dus op mijn nederlandse school daarvoor, was er ook wel eens uitval en vroegen we of de leraren hun lessen evt. konden verschruiven zodat wij (en misschien zij) ook eerder naar huis konden. Maar verder was het ook een beetje de situatie als bij jou.
En mijn moeder belde gewoon op, als mijn reistijd langer was, dat ik ziek was. Maar goed, dat was dan geen vast rooster.

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:24

Onze roosters zijn echt fijn, voor de onderbouw proberen ze de tussenuren te beperken/helemaal te voorkomen en voor de bovenbouw is het nog wel mogelijk. Maar sowieso, als er hier een les uitvalt wordt er eerst gezocht of een les eerder kan, dus of iets verplaatst kan worden. Kan dat niet is er zelfstudie. Fijne regeling. :)

Concentrate, it's in your reach


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers