Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monteaura

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 15:13

Hoiii, ik en mijn vriendin zijn dus van plan, om ons ruiterbewijs te gaan halen, maar wat kunnen we nou verwachten, de moeilijkheidsgraad bedoel ik dan. En watvoor vragen krijg je bijv. theoretisch?

Tnx alvast

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:25

ik vindt zelf de vragen best pittig je moet heel wat leren over een paard maar krijgt wel ruim de tijd ervoor en het zijn meerkeuze vragen.
maar je moet er wel voor leren anders haal je het echt niet

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:26

volgens mij zijn er ook wel proef examens op internet te vinden

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:26

Je krijgt de meeste vragen over rijden in het algemeen en rijden buiten, hoe je kan zien of je paard wel gezond (niet kreupel ofzo) is en dat z'n zadel en hoofdstel goed zitten enzo, ruiteretiquette, verkeersregels en voorbeeldjes waarbij je moet zeggen wie er voorrang heeft

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:27

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 17:28

jah er zijn sites, met proefexamens, allen die zijn nie zo moeilijk als op je echte examens, praktijk vonsd ik zelf niet zo heel moeilijk..

nikitalover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:39

hoi
je bent niet de enigste ik en me zus willen ook heel graag onze ruiterbewijs halen en wij zijn ook nieuwschierig wat we dan allemaal moeeten doen !!!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:43

Gewoon goed leren en dan is het echt wel goed te doen!
Ook het Vragenboek maken, en je gezonde verstand gebruiken.

Persoonlijk vind ik het Ruiterbewijs nergens op slaan, ik heb het al 3 jaar maar er is nog nooit naar gevraagt!

nikitalover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:48

me zus rijd ook al 9 jaar paard en er is ook nog nooit er naar gevraagt !!

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 19:59

Ik heb het gehaalt en bij ons waren het geen meerkeuzevragen!
je krijgt een boek mee waarin alles staat, wat voor hindernissen, delen van het paard, verkeer,..
ik moest ook een parkoertje afleggen en een dressuurproefje rijden.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 23:06

Wat is er nou precies de bedoeling van dan? Waar is het nuttig voor? ja, als je een paard wilt huren. maar verder?

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 23:11

Ik had de vragen van die site allemaal goed, zijn dat nou vragen die je bij het examen krijgt?

5. Waarvan hangt de hoeveelheid voer die je een paard geeft af?

Ahoe groot hij is, hoeveel ie werkt en of ze drachtig is
B hoeveel geld je hebt
C hoe lief het paard is

Goh,,, c?

8. Waarom geef je een paard geen kort gemaaid gras uit siertuinen?

Ahet geeft snel proppen, die slokdarmverstoppingen kunnen geven en er kunnen makkelijk giftige bladeren tussen zitten
B dan moet je het helemaal meeslepen naar de manege in een zak, dat ziet er ook zo achterlijk uit
C paarden lusten het niet

Ehm.. b?

17. Hoe groot moet een paardenstal minimaal zijn?

A2,5 bij 2,5 meter
B de lengte en de breedte 2 keer de schofthoogte van het paard
C maakt niet uit, als er maar genoeg stro ofzo inligt

C! De 'ofzo' gaf de doorslag!

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:21

Ik had die van mij maar net gehaald Haha! 1 foutje meer en ik zou 'm nie hebben gehad.
Bij mij mochten we wel eerst een proeftoets doen een paar weken van te voren. Als je het boek gewoon goed kent is het heel makkelijk. (Ik kreeg zelfs d vraag waarom draag je een cap? een van de antwoorden waar ik uit kon kiezen was omdat het zo mooi staat Verward )

[PP] Wel of geen ruiterbewijs

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 23:48

Allejezus, kost dat ding 300 euri ? Hoorde ik net van stalgenootje van vriendin. Nou laat dan maar zitten

bianciej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:30

Nou ik heb mijn ruiterbewijs al 4 jaar
Maar toen waren de vragen ook al moeilijk
Dus gewoon goed leren! Lachen

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:52

monteaura schreef:
Ik had de vragen van die site allemaal goed, zijn dat nou vragen die je bij het examen krijgt?

5. Waarvan hangt de hoeveelheid voer die je een paard geeft af?
Ahoe groot hij is, hoeveel ie werkt en of ze drachtig is
B hoeveel geld je hebt
C hoe lief het paard is
Goh,,, c?
8. Waarom geef je een paard geen kort gemaaid gras uit siertuinen?
Ahet geeft snel proppen, die slokdarmverstoppingen kunnen geven en er kunnen makkelijk giftige bladeren tussen zitten
B dan moet je het helemaal meeslepen naar de manege in een zak, dat ziet er ook zo achterlijk uit
C paarden lusten het niet
Ehm.. b?

hier geef je wel de meest foute andwoorden hoor

maar het echte examen is iets lastiger dan je hier voorgeschoteld krijgt maar iedereen kan het halen gewoon ff leren
en netjes rijden komt t goed

Niety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:14

Ik heb mijn ruiterbewijs een half jaar geleden in Belgie gehaald. Ik kreeg een ontzettend groot en dik boek mee. En nee ik had geen meerkeuzevragen .... Je had het A brevet en B brevet en samen heb je dan je ruiterbewijs.. Maar overal schijnt het anders te zijn ook hier al zegt iedereen weer wat anders. Bij A brevet moest ik met 4 mensen tegelijk hoeflag figuren laten zien en een mini sprongetje. Bij B brevet moest ik alleen een hele dressuurproef afleggen en een springparcours van 80 cm. Ik heb voor beide theorie vragen gehad. Ik dus helemaal blij enzo toen ik het had gehaald Haha! .... Verder heb ik het met manege ponys gewoon af mogen leggen Cool

Nu ben ik dus sindskort naar een andere manege gegaan. Bestaat er weer wat nieuws.. een KHNS paspoort waarbij je F-proeven kunt afleggen en dat heb je voor dressuur springen en buitenrijden. n elke keer als je een F hebt krijg je een stempel. Als je alle stempels hebt, heb je ook je ruiterbewijs. Toen ik vertelde dat ik mijn ruiterbewijs al had hebben ze me daar verteld dat ik dit opnieuw moet halen maar dat dit paspoort internationaal geld Verward Ik snap er dus niks meer van en ik zou gewoon eens bij jouw manege informeren hoe het zit *LOL* . Ik heb trouwens 10 euro voor mijn A brevet betaald en 15 euro voor mijn B

Niety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:15

En dat khns paspoort ga ik nu in nederland halen... was ik er even vergeten bij te zetten Haha!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 21:36

Dit vind ik nerges opslaan:

Mijn vriendin is bijrijdster/verzorgster van een Fjord
Nou zegt het baasje: Je moet een ruiterbewijs halen om buiten te mogen rijden, omdat dat veiliger is als je een ongeluk oid krijgt. Vind ik egt abnormaal. Ze mag dus niet buiten rijden van dat baasje zonder ruiterbewijs!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:50

euh hele ruiterbewijs word omgegooid. Ik heb hem 4 maand geleden gehaald, en vond het overigens niet moeilijk de vragen vind ik alleen maar logisch.
Nou kreeg ik een blaadje van het ruiterbewijs. Daar staat in dat je in 2005 3 onderdelen hebt.
Het ligt eraan of je een eigen paard hebt of niet. Heb je die wel krijg je voor de eerste 2 onderdelen vrijstelling zo niet dan moet jeze alle 3 doen.

En het stomte is nog tussen alle 3 de onderdelen zitten zo'n 3 maand dus je bent heel lang bezig!!

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:30

develsgirl schreef:
hier geef je wel de meest foute anTwoorden hoor

maar het echte examen is iets lastiger dan je hier voorgeschoteld krijgt maar iedereen kan het halen gewoon ff leren
en netjes rijden komt t goed

Ik denk dat ze het nogal sarcastisch bedoelde Knipoog

Ik heb mijn ruiterbewijs ook gehaald.
Vond de vragen alles behalve pittig.
Goed leren, netjes rijden en logisch nadenken Lachen

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 12:23

Ja, dat was sarcastisch om aan te geven hoe idioot die vragen waren. Maar ze waren ook niet officieel..

Jeaninee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:01

nikitalover9 schreef:
me zus rijd ook al 9 jaar paard en er is ook nog nooit er naar gevraagt !!

Ik ken iemand die op een politiepaard mocht zitten als ze haar ruiterbewijs kon laten zien. Ze zei dat ze hekm thuis had maar ze had hem helemaal niet Tong uitsteken de agent ter paard trapte er niet in maar ze mocht wel als ze hem bij zich had Cool

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:49

Hmmz ja toen ik examen deed was het wel erg moeilijk, maar das zon 5 jaar terug.... toen stelden ze ook echt vragen over al die ziekten enzo... ik vond het wel moeilijk en er waren er best veel gezakt...

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:25

Als je je ruiterbewijs gaat proberen te halen krijg je vaak van te voren een aantal lessen (afhankelijk van waar je heen gaat) waarin je proefexamens gaat maken en waar ze je vertellen waar je op moet letten en hoe de vraagstelling in elkaar zit. Ik heb mijn ruiterbewijs een aantal jaar geleden gehaald en de vragen waren echt wel anders dan die hierboven neergezet zijn. Ik kreeg verschillende vragen over beenstanden, ziekten, verkeersregels en voeding en ze waren echt niet allemaal heel makkelijk, maar als je gewoon het theorieboek een beetje geleerd had was het prima te doen. Het rijgedeelte was niet moeilijk; je moest eerst een beetje in de wei rijden en een paar opdrachten uitvoeren en als je genoeg controle over je paard/pony had moest je een wegproef afleggen die ook niet moeilijk was, zolang je de verkeersregels maar goed kent en heel overdreven om je kijkt en je handen uitsteekt. Als je redelijk kan rijden is het wel te halen. Succes in elk geval.