Longeren , hulpteugels aan Hackamore ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Longeren , hulpteugels aan Hackamore ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 14:22

Hoe denken jullie erover ?

Kan het goed om een paard met hoofdstel te longeren , bijgezet met touwtjes , maar dan ipv een bit een Hackamore in ?

Of beter aan het halster ?

Ik ga zelf dus voor het halster....

Maarja waarom eigenlijk niet gewoon , moet in principe best kunnen toch Verward



germie

Berichten: 25879
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 14:44

als je zonder bit wilt longeren, dan zou ik voor een kaptoom gaan. Aan een halster heb je niets als je met hulpteugels wilt werken.
En longeren met een hackamore lijkt mij erg pijnlijk op het neusbeen, maar ik heb er eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 19:37

Tja , als een paard hulpteugels aan het bit heeft en daarop gaat hangen
dan trekt dat bit in z'n bek en sleurt aan z'n mondhoeken ,
da's imo toch zeker niet minder pijnlijk dan druk op het neusbeen....

Ook op de Hack staat geen druk als het paard niet op de teugel hangt en de teugel losjes contact heeft .

Allen met evt. wegspringen / gek doen vind ik het een onprettig idee ,
maar weer : een bit hetzelfde.

Misschien probeer ik het eens voorzichtig , als ze de hulpteugel "los" laat dan kan ik het wel doen.

Natuurlijk maak ik de longe niet vast aan de Hack , maar dan het halster eroverheen en daaraan.

Om longeren nu met bit te doen en rijden zonder is ook niet alles natuurlijk.

Kaptoom heb ik een pesthekel aan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 19:42

Vraag je altijd af: wat wil ik ermee bereiken. Waar gaat het je nu eigenlijk om?

Je ben bang dat je je paard pijn doet in zijn mondhoeken als hij gaat hangen in de hulpteugel?
1) als het pijn doet dat is dan zijn probleem, moet ie maar niet gaan hangen!
2)kies evt een andere hulpteugel/andere manier van longeren (zie recent topic van Jippie voor tips)
3) een hackamore werkt volgens precies hetzelfde principe, alleen werkt op een andere plaats in. Maar onderschat de inwerking niet, door de kinketting. Je kunt er zijn neus mee absoluut niet mee breken, zoals wel eens beweerd wordt, maar het werk best pittig in.

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 20:48

Huh ??

Leescursusje misschien , Zep ? Schijnheilig

Eigenlijk heb ik helemaal niks aan dit laatste antwoord ,
Krijg er alleen een beetje een naar gevoel van ....?

Zep"]
Je ben bang dat je je paard pijn doet in zijn mondhoeken als hij gaat hangen in de hulpteugel?
[/quote]

Heb ik niet gezegd .

Met een Hack je paard pijn in z'n mondhoeken doen valt nog lang niet mee trouwens Clown , dus daar heb ik al helemaal geen moment angst voor gehad .

[quote="Zep"]
als het pijn doet dat is dan zijn probleem, moet ie maar niet gaan hangen!
[/quote]

Idd een paard dat niet hangt op de hulpteugel heeft ook geen last van de druk daarvan , da's heel simpel , ze hebben het zelf in de hand .
Zo denk ik er ook over dus die uitleg was eigenlijk overbodig ....

En dit punt had ik zelf ook al naar voren gehaald ,
ik schreef hierboven in reactie op het antwoord van Germie ,
als het paard gewoon losjes contact houdt is er niks aan de hand.


[quote="Zep"]
kies evt een andere hulpteugel/andere manier van longeren (zie recent topic van Jippie voor tips)
[/quote]

Ik ben niet op zoek naar een andere manier voor longeren of andere hulpteugels , de vraag is puur wat jullie ervan denken om hulpteugels bij het longeren te bevestigen aan je Hackamoortje.
(maar bedankt voor de off-topic tip Knipoog !)

[quote="Zep"]
een hackamore werkt volgens precies hetzelfde principe, alleen werkt op een andere plaats in. Maar onderschat de inwerking niet, door de kinketting. Je kunt er zijn neus mee absoluut niet mee breken, zoals wel eens beweerd wordt, maar het werk best pittig in.
[/quote]

Dit zeg ik zelf al Knipoog , uiteraard is de inwerking anders.
De Hackamore heeft een knijpend effect door de kinketting.
Je moet idd wel heel bizar bezig zijn wil je je paard zijn neus/kaak ermee in stukken trekken , denk niet dat ik dat met mijn kippekracht red Haha!

Maar Zep , waarom nu gelijk zo'n belerend toontje ?

Afijn ik ga er maar vanuit dat het goed en informatief bedoeld is ,
maar ik vond het eerlijk gezegd toch een beetje een minachtend toontje hebben.... ik wist dit allemaal zelf al en heb je geen reden gegeven om te denken dat dat niet zo was , toch Verward

[quote="Zep schreef:
Vraag je altijd af: wat wil ik ermee bereiken. Waar gaat het je nu eigenlijk om?


Maar je hebt de vraag niet echt beantwoord , zou je zelf een paard dat je op Hack rijdt ook aan de Hack bijzetten of iets dergelijks ?

En verder nog iemand aparte inzichten hierover ?

Tja is ook wel weer zo'n onderwerp waarvan je niet echt weet wat je ermee aanmoet Bloos , sorry daarvoor .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 23:04

Sorry hoor, ik kwam misschien anders over dan ik bedoelde. Lachen (en ik zie nou dat ik idd niet goed gelezen heb)

Maar wat zijn nou je redenen om je paard aan een hackamore bij te zetten??

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 05:43

Okee ! Knipoog

Nou zoals je misschien al elders gelezen hebt ben ik gezegend met een lekker voorwaartse pony die graag zelf al voorwaarts-neerwaarts loopt.

En met geen fijne bodem om te longeren Boos! waardoor ik haar sowieso nog niet meer laat doen dan zelfstandig wat rondjes hobbelen aan het halster , of los in de bak alleen op m'n stem.

Maar ik wil haar niet per-sé zonder bit longeren hoor , dat maakt me niet uit. En ik longeer dus niet bijgezet , is meer een geinteresseerde vraag , nieuwsgierig als ik ben , hoe mensen hier over denken.

Ik rijdt haar alleen altijd op Hackamore en als je dan als training wilt gaan longeren , geconcentreerd en bijgezet alsof het paard teugels voelt ,
tja zou je dat dan maar gewoon vastmaken aan de Hackamore , net als dat je met een bit zou doen ?

Ik ga het in de toekomst wel eens proberen om te kijken hoe dat gaat.
Maar met longeren is mijn enige doel eigenlijk : beweging , lekker losjes en vrij door het lijf lopen met een ontspannen koppie en achterbenen eronder.
En in Marena haar geval gaat dat in principe prima aan het halster ! Lovers

Alleen met haar stelling nar binnen heeft ze nogal eens moeite dus daarvoor zou ik haar evt. een beetje kunnen verleiden tot netjes inbuigen.

Wat met een Hack misschien wat onduidelijker overkomt , het sturende effect is toch minder je moet het erop ook vooral van je hele houding hebben en meer met neckreining werken , teugel van de hals af komt veel beter door dan teugel een stukje terug , alhoewel ik nu onder het zadel ook de fijninstelling erop krijg , gelukkig !

Daarom had ik gehoopt op een paar verrassende inzichten eigenlijk ,
in de trant van , nee moet je niet doen , want Hack zakt scheef als er druk op komt , of paarden geven niet om de druk en gaan erop hangen , waardoor ze langzaam maar zeker ook ongevoeliger worden als je erop zit , zulk soort dingen.

Maar ik zal het gewoon eens moeten proberen hoe het gaat , of alles netjes blijft zitten en niet irriteert.
Of ze er absoluut niet op hangt want dat wil ik ook niet , dat heb ik er net uit en hierop moet ze heel fijngevoelig blijven , dus de druk zo min mogelijk voelen.
Als ze 'm zelf los laat is dat geen probleem , als ze eraan gaat trekken en dat blijft doen , dan wel natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 10:22

Mij lijkt het gewoon redelijk omslachtig. En ik denk dat je wat je wilt bereiken net zo goed op trens voor elkaar kunt krijgen. zoniet beter! Maar je kunt het gewoon proberen natuurlijk.

Daarom stelde ik eerder: vraag je af wat je ermee wilt bereiken, en zoek daar je optoming/hulpteugels bij. Op zich maakt het niet zoveel uit namelijk, of je wisselt in optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-02 14:57

BTW, zou je niet een stukje van de wei kunnen gebruiken om te longeren oid?? (Ivm je bodem)

pmarena

Berichten: 47925
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-02 19:09

Ja , ik zit er ook al aan te denken om een longeercirkeltje / round-penn
te maken in de wei , die dan meteen dienst kan doen als paddockje in de winter !

Maar er wordt nog zoveel opgeknapt hier en dan moet ik het nog even overleggen of het mag .
Ik wil het dan gelijk goed doen en hoop eigenlijk ook een loopstalletje van Rena haar stal te mogen maken.
Eerst moet er nog een betonpad aangelegd worden vanaf haar stal naar de wei , en nou zat ik eigenlijk te hopen dat ik meteen van looppad naar de wei een ringetje kon afzetten met een fijne bodem van een snipper-vezel .

Dat lijkt me wel wat ! Party!! Party!!

De wei heeft overal van die fijne hoefafdrukken , sommige vrij diep.
Vind ik betrouwbaar genoeg voor een beetje braaf rondjes laten lopen
maar echt trainen met veel overgangen enzo vind ik wat te eng.

Ook steeds precies een dikke bonk distels of ander onkruid in het deel met de beste bodem Clown .

Nu is er gemaaid en ziet het er al weer heel anders uit , maar die oneffenheid blijf je houden , en als ze zich daarop verzwikt kan dat nog knap akelig uitpakken.
Longeren blijft een geforceerde houding natuurlijk op dat rondje...

Als dat longeercirkeltje doorgaat , weet je toevallig nog een fijne snippervezel waarvan ik een laagje erop kan gooien ?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers