kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-11 18:42

Hallo lieve Bokkers

Een maandje of drie geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad nadat mijn kies gevuld was en ontstoken was geraakt. Dit was een erg pijnlijke gebeurtenis, hoop dat ook echt nooit meer mee te maken!

Nu is het zo dat gisteren de vulling van die kies eruit viel *plop* toen ik met een borsteltje tussen mijn tanden wilde poetsen, crap }:0 . Terug naar de tandarts, die melde even dat mijn kies niet meer te redden valt en hij er door de kaakchirurg uit gehaald moet worden. Nu poep ik al alle kleuren van de regenboog als ik alleen al voor controle moet, dus dit gaat echt NIET leuk worden.

Heeft er iemand ervaring mee? Als het goed is zit er geen gevoel meer in de kies maar ik ben toch bang dat het echt pijn gaat doen!


swoeky

Berichten: 1357
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Veldhoven

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:44

heb dit vorig jaar gehad...je word gewoon verdoofd en voelt er niks van. ik tenminste niet

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:37

Ik had ook een wortelkanaalbehandeling gehad, maar dat hielp niet omdat ik scheuren tot in de wortels had, dus moest die kies er ook uit.
Alleen bij mij werkt de verdoving vaak niet, en dus had ik 5 keer zo veel verdoving nodig als normaal, maar na 3 pogingen was ie er eindelijk uit.
Ik hen nu een implantaat.

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:39

Wiebke ik heb pas mijn tanden en kiezen laten trekken bij de kaakchirurg en ik vind dat hij het beter doet dan de tandarts!
Je wordt gewoon verdooft hoor en hij is er zó uit, gaat echt meevallen.
Succes ermee!!

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-11 23:12

ik hoop echt dat het mee gaat vallen.... en dan is nog de vraag of dat gat dan nog met een brug ofzo opgevuld kan worden, want het is echt de eerste kies aan de rechter-onderkant... nu moet ik echt nog een maand in de zenuwen zitten, ben meer iemand van de 'hoe eerder hoe liever, dan ben ik ervan af!'

Moet ook nog terug naar de tandarts, want ik had ook weer drie gaatjes... drie gaatjes in drie maanden!! Kan toch bijna niet.. en ik poets netjes, flos netjes.. alles erop en eraan. En toch vallen mijn tandjes uit elkaar

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:15

Geen ervaring met de kaakchirurg nog, maar ook ik mag binnen kort heen.
Laatste verstandskies eruit laten trekken en waarschijnlijk de kies ernaast, want die wortels zitten tegen elkaar. Maar kan ook zijn dat ze die 1 na laatste kies nog proberen te redden door een wkb, maar dat is nog afwachten. Brrr, hou d'r ook niet van hoor ;)

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:24

Jaa de KCH is vaak veel handiger dan een tandarts! Ze maken soms eerst een foto (denk het niet wan je tandarts heeft vast al foto's gemaakt) dan verdoven ze het gedeelte van je kaak waar ze gaan trekken. En plop voor je het weet ligt ie eruit!!

zaury
Berichten: 54
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 20:58

Oehh mijn verhaal is zowat precies hetzelfde als die van jou, na een nieuwe vulling een ontsteking gekregen,daarna een zenuwbehandeling gehad.
nu is de vulling eruit gevallen en een stuk kies afgebroken, ik heb morgenochtend een afspraak bij de tandarts om hem eruit te laten halen, ik hoop dat het haar gaat lukken en dat ik niet naar de kaakchirurg hoef pfff, zie er onwijs tegenop.....

[IM] Bedankt meisje voor alles wat je me hebt gegeven...

Toen ik de mensen leerde kennen, kreeg ik de dieren lief

Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-11 12:34

haha zaury.. lekker he.. als ze een zenuwbehandeling moeten doen als de zenuw ontstoken is. Dat kunnen ze mooi niet verdoven! Ik heb echt ZO veel pijn gehad! Toen ie klaar was zei ik : ik laat nog liever mijn HELE rug tattoeren dan dit nog een keer mee te hoeven maken! En het banketstaaf is.. de rekening van de zenuwbehandeling moet ik nog betalen ( alla 450 euri's ) en da;s toch best zuur nu die kies eruit moet.

zaury
Berichten: 54
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:51

Ja die zenuwbehandelingen zijn geen feestje (en de rekeningen ook niet)
Ik had al eens vaker een zenuwbehandeling gehad maar toen was de zenuw al afgestorven dus die was niet zo pijnlijk,maar voor dat hij afgestorven was oeiiiiiii........
Ik ben net bij de tandarts geweest om de kies te laten trekken en dat ging helemaal mis, de kies is afgebroken en nou moet ik morgen naar het ziekenhuis om de wortels er nog uit te laten halen pfff het wil maar niet opschieten met dat kl*te ding

Ben jij dat niet verzekerd voor de tandarts?
Mijn verzekering dekt de meeste kosten wel.

[IM] Bedankt meisje voor alles wat je me hebt gegeven...

Toen ik de mensen leerde kennen, kreeg ik de dieren lief

Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-11 19:53

ja, ik ben wel verzekerd, maar ik was twee jaar niet geweest omdat ik echt te bang was, en daar betaal ik nu de ' boete' voor lijkt het wel. Mijn verzekering dekt tot 500 euro per jaar geloof ik.. naast de standaard dingen. Lekkah.

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:05

De kaakchirurg is fijn hoor :) Ben er twee keer geweest om kiezen te laten trekken en twee keer om een ontsteking na een wortelkanaalbehandeling te laten behandelen. Beide chirurgen verdoofden de boel prima, degene die mijn ontsteking heeft behandeld zelfs een beetje te goed.

In het trotse bezit van een Wilhelmina-pepermunt etende Wilhelmina-kat
Living is easy with eyes closed.

Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-11 20:15

ik hoop echt ZO dat het geen zeer gaat doen...

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:29

Nee joh, ze verdoven het heel goed en je kunt natuurlijk gewoon om een extra dosis vragen, dan voel je er al helemaal niets van. Het enige waar ik last van heb gehad was de hechting, die zat te strak maar dat was een paar dagen na de behandeling.

In het trotse bezit van een Wilhelmina-pepermunt etende Wilhelmina-kat
Living is easy with eyes closed.


QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:34

Ik heb (gelukkig) nog nooit een kies of tand hoeven laten trekken, maar dat van die tanden uit elkaar vallen herken ik. De laatste 2 jaar niet meer, maar daar voor zat ik elke maand bij de tandarts (ongeveer). In veel kiezen en 2 tanden (1 omdat ik er vroeger op gevallen ben) hebben ze wortelkanaalbehandelingen gedaan, alleen nooit last van gehad (altijd zonder verdoving gedaan, op de 1e na).

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je tanden het straks beter volhouden. :D

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:37

ik heb ook zo'n gebit dat uit elkaar valt, mag dinsdagavond nar de tandarts om 2 afgebroken kiezen te laten oplappen.

Hij wil heel graag 4 kiezen trekken, maar de enige die mijn kiezen mag trekken, is de kaakchirurg. Die verdooft stukken beter en het is zo klaar, weet ik helaas uit ervaring.
Dingen als kronen, bruggen en impanten zijn aan mij niet besteed: ik knars ze er in no time weer uit :+

Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-11 10:29

jeetje morrie.. dat is ook niet lekker dan... ik heb gisteren kalk tabletten gekocht omdat ik denk dat het aan een kalktekort ligt, heb ook al vanaf mijn 10e geen glas melk meer aangeraakt . Want ook mijn nagels zijn een ramp, alles breekt / bladdert eraf. Dus hopelijk gaat me dat helpen. Wel vreemd hoor... ik heb straks aan de rechteronderkant nog maar één kies staan! Toen ik een beugel kreeg zijn er kiezen getrokken, mijn verstandskiezen waren ook verrot en nu moet die andere kies er ook uit! ik zei tegen de tandart.. als het zo doorgaat heb ik op mijn 30e een kunstgebit (men, wat moet dat een zegen zijn!) Hij dacht van niet natuurljik, maar vond het vreemd dat ik zulke zwakke tanden heb..

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:50

Ik heb dan toch een andere ervaring. Ik ga echt nooit meer naar een kaakchirurg. Als er nog een kies uit moet dan gaat de tandarts dat maar lekker zelf doen. Die is een stuk rustiger en professioneler, en kan veel beter verdoven. En dan heb ik dus la een paar kaakbeulen meegemaakt

Ik heb ook een kies gehad die een wkb en een apex r. heeft gehad. Ook scheuren onderin de wortel dus hij moest eruit. Om die kies te trekken was overigens niet zo'n probleem, dat ging echt heel vlot.

Skip_Bo

Berichten: 290
Geregistreerd: 24-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:01

wiebke schreef:
ik hoop echt dat het mee gaat vallen.... en dan is nog de vraag of dat gat dan nog met een brug ofzo opgevuld kan worden, want het is echt de eerste kies aan de rechter-onderkant...


Ik heb afgelopen dinsdag de eerste kies aan de linker-onderkant laten trekken, krijg helaas niks vergoed van de verzekering, dus er is niets voor in de plaats gekomen, maar als ik lach zie je geen gat. :)
Bij mij deed het wel erg pijn, maar dit kwam ook doordat mijn wortels muurvast zaten, zelfs de tandarts had het zweet op zijn voorhoofd staan, kan je nagaan hoeveel moeite het heeft gekost.
Ook heb ik een keer 4 kiezen laten trekken, hier had ik helemaal geen pijn aan. :)
Ik denk dat het er maar net aan ligt hoeveel zin de kies zelf heeft haha!

Succes, en niet gaan stressen!

Bonita:B+11-L1+13-L2+12-M1+13-M2+10-Z1+4
Chanell (v. Vivaldi): B+6 - L1+11 - L2+11 - M1+7

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:12

wiebke schreef:
jeetje morrie.. dat is ook niet lekker dan... ik heb gisteren kalk tabletten gekocht omdat ik denk dat het aan een kalktekort ligt, heb ook al vanaf mijn 10e geen glas melk meer aangeraakt . Want ook mijn nagels zijn een ramp, alles breekt / bladdert eraf. Dus hopelijk gaat me dat helpen. Wel vreemd hoor... ik heb straks aan de rechteronderkant nog maar één kies staan! Toen ik een beugel kreeg zijn er kiezen getrokken, mijn verstandskiezen waren ook verrot en nu moet die andere kies er ook uit! ik zei tegen de tandart.. als het zo doorgaat heb ik op mijn 30e een kunstgebit (men, wat moet dat een zegen zijn!) Hij dacht van niet natuurljik, maar vond het vreemd dat ik zulke zwakke tanden heb..


Je kunt ook fluor tandpasta proberen. En ik zou wèl iets nemen (brug o.i.d.) om dat gat op te vullen, die laatste kies wordt straks enorm overbelast. Hoeft niet meteen, maar neem bijvoorbeeld een tandartsverzekering en laat je tanden eens goed nakijken waar de oorzaak zou kunnen liggen. Kan ook een begin van parodontose zijn, in een vroeg stadium nog goed te behandelen maar als het proces eenmaal in gang is gezet lastig om te keren.

Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: kies trekken na wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-11 16:16

para wattes??? Ja, die kies zal wel overbelst gaan worden .. maar geld voor een brug heb ik ook echt niet!

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:36

wiebke schreef:
para wattes??? Ja, die kies zal wel overbelst gaan worden .. maar geld voor een brug heb ik ook echt niet!


Dan zou ik je laten bijverzekeren en dan met je tandarts kijken wat de opties zijn, er zijn ook uitneembare oplossingen maar een brug is wel heel duurzaam.
Laat je tandarts gewoon offertes maken en declareer eerst aan het eind van 2011 en dan aan het begin van 2012 doe je de rest. Kun je optimaal gebruik maken
van je zorgpakket!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:44

Fred_Kroket schreef:
wiebke schreef:
jeetje morrie.. dat is ook niet lekker dan... ik heb gisteren kalk tabletten gekocht omdat ik denk dat het aan een kalktekort ligt, heb ook al vanaf mijn 10e geen glas melk meer aangeraakt . Want ook mijn nagels zijn een ramp, alles breekt / bladdert eraf. Dus hopelijk gaat me dat helpen. Wel vreemd hoor... ik heb straks aan de rechteronderkant nog maar één kies staan! Toen ik een beugel kreeg zijn er kiezen getrokken, mijn verstandskiezen waren ook verrot en nu moet die andere kies er ook uit! ik zei tegen de tandart.. als het zo doorgaat heb ik op mijn 30e een kunstgebit (men, wat moet dat een zegen zijn!) Hij dacht van niet natuurljik, maar vond het vreemd dat ik zulke zwakke tanden heb..


Je kunt ook fluor tandpasta proberen. En ik zou wèl iets nemen (brug o.i.d.) om dat gat op te vullen, die laatste kies wordt straks enorm overbelast. Hoeft niet meteen, maar neem bijvoorbeeld een tandartsverzekering en laat je tanden eens goed nakijken waar de oorzaak zou kunnen liggen. Kan ook een begin van parodontose zijn, in een vroeg stadium nog goed te behandelen maar als het proces eenmaal in gang is gezet lastig om te keren.


Parodontose is toch de Duitse naam voor parodontitis?

Gaatjes ontstaan niet zomaar, dus ergens gaat er iets mis. Ga eens bijhouden hoe vaak je iets eet/drinkt op een dag en hoe je dat doet (dus bv glas cola, drink je dat in 1x op of neem je af en toe een slok).

Don't dream your life, live your dreams!

Bo_Y

Berichten: 4513
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:24

wiebke schreef:
Hallo lieve Bokkers

Een maandje of drie geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad nadat mijn kies gevuld was en ontstoken was geraakt. Dit was een erg pijnlijke gebeurtenis, hoop dat ook echt nooit meer mee te maken!

Nu is het zo dat gisteren de vulling van die kies eruit viel *plop* toen ik met een borsteltje tussen mijn tanden wilde poetsen, crap }:0 . Terug naar de tandarts, die melde even dat mijn kies niet meer te redden valt en hij er door de kaakchirurg uit gehaald moet worden. Nu poep ik al alle kleuren van de regenboog als ik alleen al voor controle moet, dus dit gaat echt NIET leuk worden.

Heeft er iemand ervaring mee? Als het goed is zit er geen gevoel meer in de kies maar ik ben toch bang dat het echt pijn gaat doen!



heb ik ook gehad, alleen viel bij mij de vulling er niet uit, maar de kies brak zelf uit. Hij is is door tandarts zelf getrokken, en goed verdoofd en deed geen pijn en ook geen napijn gehad. het trekken van mijn verstandskiezen deed zeerder...

ღ Bo! ღ 16-05-05 —- 28-08-2020
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 12:09

gabyfedde schreef:
Fred_Kroket schreef:

Parodontose is toch de Duitse naam voor parodontitis?

Gaatjes ontstaan niet zomaar, dus ergens gaat er iets mis. Ga eens bijhouden hoe vaak je iets eet/drinkt op een dag en hoe je dat doet (dus bv glas cola, drink je dat in 1x op of neem je af en toe een slok).


ose staat voor aandoening en itis betekent ontsteking. Het gaat over hetzelfde euvel.
Paro = rondom dont = tand itis = ontsteking en ose = aandoening

Dus of rondom tand ontsteking of rondom tand aandoening.

Gaatjes ontstaan meestal tussen het tandvlees of doordat het tandvlees is teruggetrokken door tandsteen waardoor je tandbeen (wat veel zachter is dan glazuur) bloot komt te liggen. De bacterië gaat dan lekker verder feesten naar je bot (parodontitis) waardoor je tanden los komen te staan. Als dat proces eenmaal gaande is moet je naar een parodontoloog en veel (meestal pijnlijke) behandelingen doorstaan. En is dat proces moeilijk te stoppen, laat staan terug te buigen in een gezonde mondhygiëne.

Dit vervelende verhaal voorkom je door 2 maal daags goed te poetsen en 3 a 4 keer per week te flossen. Stokeren is de gemakzuchtige variant maar dan komt je niet echt tussen je kiezen. en tanden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, dolor, IASCrawler, Lalidan, Zebrastreep en 68 bezoekers