Vaste martingaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Vaste martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 14:55

Wat vinden jullie een vaste martingaal? Op dit moment springen een aantal mensen van onze stal daarmee. Het is zegmaar 1 riempje die aan de neusriem gaat ipv twee losse die an de teugels gaan.

Ik horode laatst ook dat die martingaal verboden is op wedstrijden Verward Hoezo is dat eigenlijk? Wat vinden jullie het voor en nadeel ervan?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 15:06

een martingaal is altijd verboden op wedstrijden, of bedoel je springwedstrijden?
en de vaste martingaal is toch afgeschaft Verward
ik vind er absloluut geen voordelen aan en een het nadeel dat zn hoofd gewoon vast zit.
en ermee springen? arm paard....

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 18:38

een paard kan met een vaste martingaal zn hoofd echt niet omhoog doen, dus de ruiter kan net zo hard in de mond trekken als ie wil, maar t paard kan toch geen kant op. Ik vind t een gebrek aan rijkunst als je zo'n ding gebruikt. Staat voor mij op hetzelfde nivo als rijden met strakke slof...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:33

Ik vind een vast martingaal een uitstekende hulpteugel mit, daar gaan we weer, goed gebruikt. Op de goede lengt ingesteld voorkomt hij alleen dat het paard zijn hoofd te hoog in de lucht gooit en werk hij het paard niet naar beneden. Helaas zie je meestal dat de martingaal te kort zit maar dit zie ik ook met een gewone martingaal erg vaak. Een ander voordeel is dat de vaste matingaal aan de neusriem vastzit waardoor de ruiter een goed gevoel met de mond blijft bewaren. In Amerika wordt er heel veel mee gereden op de juiste manier in Hunter classes en deze ruiters leren denk ik een goed gevoel in de hand te hebben.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:34

veel mensen weten het niet, maar een vaste martingaal is hetzelfde als een stootteugel.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:58

Stootteugel zit toch aan het bit vast en heeft geen halsband om.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 12:15

yep klopt, maar een vast martingaal zie je ook zonder halsband.
Een stootteugel aan neusriem komt ook voor en een vaste martingaal aan de neusriem ook.
Je kunt van 1 bijzetteugel een stootteugel of vaste martingaal maken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 13:03

Een vaste maringaal zit altijd aan een (brede) neusriem. en zonder halsstuk is hij veel te lang, als het paard in de goede positie loopt, om mee te springen.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

vaste martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 18:04

hoi een vaste martingaal is idd verboden zowel op wedstrijden als in heel nederland staat ook in een aantal paardenboeken. zolang je een hulpteugel maar als een hulpteugel ziet en hem op d ejuiste manier gebruikt is er niets mis mee. je bevordert ook niet echt hals en ruggebruik volgens mij bij het springen met een vaste martingaal lijkt mij.