Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:52

Citaat:
De spaanse, andalusische en portugese levade's lijken veel op elkaar.
De franse "levade" is totaal anders.

Logisch ook eigenlijk. De paarden die de franse rijschool gebruikt zijn vaak bloed-paarden (frans volbloed) en de andere scholen gebruiken de Iberische paarden.
En daarvan is natuurlijk bekend dat de Iberische paarden veel beter kunnen verzamelen.

Wanneer u hier niets over begrijpt leest u eens Pessade en Levade, misschien dat uw grijze cellen dat kunnen opnemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:55

Professor schreef:
Citaat:
De spaanse, andalusische en portugese levade's lijken veel op elkaar.
De franse "levade" is totaal anders.

Logisch ook eigenlijk. De paarden die de franse rijschool gebruikt zijn vaak bloed-paarden (frans volbloed) en de andere scholen gebruiken de Iberische paarden.
En daarvan is natuurlijk bekend dat de Iberische paarden veel beter kunnen verzamelen.

Wanneer u hier niets over begrijpt leest u eens Pessade en Levade, misschien dat uw grijze cellen dat kunnen opnemen.

PROFESSOR, wanneer ga je eens stoppen met dat sneren, dit is echt niet leuk, hoor ;(

Levade staat bij de franse niet voor niets tussen aanhalingstekens. De bloedpaarden van de fransen kunnen veel minder goed verzamelen, dus zullen meer met rechte achterbenen de "levade" laten zien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:01

Citaat:
Levade staat bij de franse niet voor niets tussen aanhalingstekens. De bloedpaarden van de fransen kunnen veel minder goed verzamelen, dus zullen meer met rechte achterbenen de "levade" laten zien.

Dat is onzin er zijn tallose paarden halfbloeds die een Levade kunnen.
Daar zijn afbeeldingen van en ook mooie, helaas denkt men wat u schrijf altijd maar dat is niet zo.
Oscar M. Stensbeck kon dit met elk paard.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:29

Ik ben blij, Professor, dat u, althans gedeeltelijk, een uitleg hebt gegeven van het stanggebruik. Ik leer daar heel veel van. Het is alleen als u om uitleg van anderen vraagt, is dat natuurlijk vragen naar de bekende weg. U weet toch zelf als de beste hoe de werking is, dus als het u blieft, verrijk ons met uw kennis, zodat wij betere ruiters en amazones kunnen worden. Want openstaan voor de echte meesters, daar leer je in mijn ogen toch echt het meest van.
Moll, als dit uw enige typefout zou zijn, zou ik het u kunnen vergeven. Maar van iemand die zo op de puntjes is als u, zoals u ongetwijfeld een perfecte kennis hebt van de klassieke en de academische rijkunst, kan ik maar moeilijk geloven dat deze zo slordig met de Nederlandse taal omgaat. Het stoort mijn leerproces en dat is onzettend zonde.
Tja, dus als men de levade doet, zit men toch naar voren. Interessant. Hoe verhoudt zich dan tot het zwaartepunt en de balanslijn? Je zou toch verwachten dat die lijnen dan in evenwicht met elkaar zijn?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:31

vur schreef:
Moll, als dit uw enige typefout zou zijn, zou ik het u kunnen vergeven. Maar van iemand die zo op de puntjes is als u, zoals u ongetwijfeld een perfecte kennis hebt van de klassieke en de academische rijkunst, kan ik maar moeilijk geloven dat deze zo slordig met de Nederlandse taal omgaat. Het stoort mijn leerproces en dat is onzettend zonde.

mijn excuus dat ik lees blind ben, en er mijn besat doet, worden in de juiste verwoording neer te zetten, plus ik inderdaad soms meter moet kijken wat ik type alvoords ik het plaats ik neem daar niet altijd de tijd voor, tussen mijn andere werkzaamheden door

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:37

vur schreef:
Tja, dus als men de levade doet, zit men toch naar voren. Interessant. Hoe verhoudt zich dan tot het zwaartepunt en de balanslijn? Je zou toch verwachten dat die lijnen dan in evenwicht met elkaar zijn?

in prencipe niet het lichaam van de ruiter is gelijk aan die van het paard, ook zo in de pessade, echter zoals de franse het doen zou ik het niet willen uitvoeren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:42

Moll schreef:

mijn excuus dat ik lees blind ben, en er mijn besat doet, worden in de juiste verwoording neer te zetten, plus ik inderdaad soms meter moet kijken wat ik type alvoords ik het plaats ik neem daar niet altijd de tijd voor, tussen mijn andere werkzaamheden door[/quote]

Hé wat jammer zeg van uw handicap. Dat zal erg lastig zijn in het dagelijks leven. Ik ken een aantal mensen die leesblind zijn en dat is voorwaar niet gemakkelijk. Ik zal u in het vervolg niet meer zo lastigvallen. Excuus. :o

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:48

Moll schreef:
vur schreef:

in prencipe niet het lichaam van de ruiter is gelijk aan die van het paard, ook zo in de pessade, echter zoals de franse het doen zou ik het niet willen uitvoeren.

Hoe zit de Franse dan ten opzicht van het paard? Meer naar voren of meer naar achteren of zitten zij evenwijdig aan de loodlijn? Want in principe zou je toch loodrecht op het zwaartepunt moeten zitten en zo evenwijdig aan de balanslijn zitten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:58

Afbeelding
Een warmbloed/halfbloed in de Levade.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:03

vur schreef:
Hoe zit de Franse dan ten opzicht van het paard? Meer naar voren of meer naar achteren of zitten zij evenwijdig aan de loodlijn? Want in principe zou je toch loodrecht op het zwaartepunt moeten zitten en zo evenwijdig aan de balanslijn zitten.

Afbeelding

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:06

Ik weet niet wie er om vroeg, waarom de ruiter juist naar voren moet zitten in de Levade maar toch maar even mijn visie.
Afbeelding
Als je een lijn trekt door de ruiter naar beneden dan zie je dat de ruiter inprincipe loodrecht boven het paard zit. Als de ruiter dus niet naar voren was gaan zitten dan hing hij achterover waardoor de zwaartepunten zich niet meer gelijk boven elkaar bevonden. Dat verstoort ook weer het balans van het paard. Zit ik nu een beetje in de juiste richting te denken of sla ik nu compleet de plank mis?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:07

Ziet dan niemand dat het achterbeen bij de pessade nog lang niet onder de massa grijpt, het richt het paard op het is een soort gecontrolleerd stijgeren.
Bij een Levade gaat het paard veel langzamer als het ware zitten, alle hoeken van de achterbenen zijn gesloten, het omgekeerde bij de Cadre Noir waar alle hoeken geopend zijn.

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:09

de plaatsing van het achterbeen in levade is centraal onder de massa dus ook onder de ruiter.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:10

Bij een Levade:
De lijn achterhoofd ruiter, schouders en heup is loodrecht.
Dus diegene die zeggen men gaat wat naar voren met het bovenlichaam hebben wel gelijk, maar het is minder dan men denkt, dat is mijn ervaring.
Dat doet men automatisch omdat men recht op het paard wil blijven zitten, wanneer men het op het beeld ziet dan trekt men die lijn maar eens denkbeeldig.
Voorover is eigenlijk het woord niet, men doet dat met zijn hele lichaam, dus is het eigenlijk recht, tegenover de bodem.
Laatst bijgewerkt door Professor op 21-02-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 17:10

Uit mijn voorbeeld plaatje dan een Levade of Pessade? (ik denk een Levade?)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:11

dat is een levade, marlies ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:17

ja zo is de ruiter recht,als je het paard onder m weghaalt landt de ruiter van de spaanse rijschool op zn voeten..de fransoos op zn gat\rug

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:06

Moll schreef:
vur schreef:

Afbeelding

he, daar hebben we die gefotoshopte Giorgio Mereu Pes uit italië weer, van die "klassieke italiaanse rijschool"

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:05

Airborn schreef:
Ok, had geen idee wie het is dus ff filmpje van alexandra korelova opgezocht: http://www.youtube.com/watch?v=4cE_O9tKnCA
Geprobeert zo kritisch mogelijk te kijken: Ik zie idd in de piaffe het verschil, de achterbenen gaan verder onder de massa. In de passage echter zie ik geen verschil, naar mijn idee ziet dat hetzelfde eruit als bij totilas. Heb de pirouettes heel goed bekeken (4 keer ofzo) en vond het heel moeilijk te zien of het 3 of 4 takt was, volgens mij 4 takt. Vond hierbij ook heel mooi om te zien dat het paard netjes van lengte buiging wisselde steeds

Ik zie hier toch dat het voor en achterbeen in de piaffe erg dicht naar elkaar toe gaan. Een soort "goat on the mountain" wordt dat meen ik wel eens genoemd. Het voorbeen zou haast loodrecht met de grond moeten blijven en wordt hier naar achteren gezet.

Philippe karl, vanuit piaffe naar levade http://www.youtube.com/watch?v=sXUa92Sx4HM dat zal wel met Odin zijn

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:36

ART_UMA schreef:
Airborn schreef:
Ok, had geen idee wie het is dus ff filmpje van alexandra korelova opgezocht: http://www.youtube.com/watch?v=4cE_O9tKnCA
Geprobeert zo kritisch mogelijk te kijken: Ik zie idd in de piaffe het verschil, de achterbenen gaan verder onder de massa. In de passage echter zie ik geen verschil, naar mijn idee ziet dat hetzelfde eruit als bij totilas. Heb de pirouettes heel goed bekeken (4 keer ofzo) en vond het heel moeilijk te zien of het 3 of 4 takt was, volgens mij 4 takt. Vond hierbij ook heel mooi om te zien dat het paard netjes van lengte buiging wisselde steeds

Ik zie hier toch dat het voor en achterbeen in de piaffe erg dicht naar elkaar toe gaan. Een soort "goat on the mountain" wordt dat meen ik wel eens genoemd. Het voorbeen zou haast loodrecht met de grond moeten blijven en wordt hier naar achteren gezet.

Philippe karl, vanuit piaffe naar levade http://www.youtube.com/watch?v=sXUa92Sx4HM dat zal wel met Odin zijn

Blijkbaar kan een paard dus wel echt goed verzamelen met het voorbeen wat terug geplaatst in de piaffe?
Ik zie in dat filmpje het paard van Philippe Karl ook dichter bij elkaar komen voor hij over gaat naar de Levade..
(of zie ik dat verkeerd? ik heb nl geen verstand van het rijden van een Levade..)

Mijn instructeur vertelde over een "4 slag" en een 4 takt in de pirouette... dat het bijna niet mogelijk is om die helemaal in 3 takt te rijden en bij 4 takt het achterbeen een fractie eerder aan de grond komt, dus taktverlies, maar in de verzameling en bij een "4 slag" het voorbeen een fractie eerder dan het achterbeen aan de grond komt, dan is er ook geen ware verzameling meer aanwezig.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:11

zo heb even 20 bldz terug moeten lezen , en ben blij dat de laatste paar bldz inhoudelijk weer ergens over gaan .
de discussie klassiek versus gp is een twee jaar terug al uitvoerig gevoerd hier op bokt en zou zonde zijn als dat de toon word van dit topic want dat het twee totaal verschillende takken zijn dat mag duidelijk zijn.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:24

knollentuin schreef:
ja zo is de ruiter recht,als je het paard onder m weghaalt landt de ruiter van de spaanse rijschool op zn voeten..de fransoos op zn gat\rug

belangerijk , de zit word echter vaak verward met de houding.Als we de zit als een houding gaan zien lopen we het risico dat de zit als iets statisch te gaan zien.
het resultaat hiervan is een rechtop zittende ruiter die stijf is en niet met de beweging meegaat.
het streven moet zijn een dynamische zit.we zoeken dus naar een efficiente zit die afhankelijk is van het type lichaamsbouw de ruiter heeft het paard en waar de loodlijn zich bevind.

de ruiter moet 3 bewegingsdemensies uit kunnen voeren:

latero-flexie nodig om de rotatie van het paard te volgen
rotatie nodig om de latero-flexie van het paard te volgen
flexie/extentie nodig om de flexie extentie van het paard te volgen dit zijn de absolute bewegingen van het paard.

relatieve bewegingen moeten ook gevolgd worden denk hierbij aan een paard dat versnelt of went , een ruiter moet boven het zwaartepunt centrum van het paard blijven.Ik vind het al eerder aangehaalde voorbeeld van de fiets een sterke vergelijkking met deze , echter is het op het paard nog moeilijker omdat deze niet wil omvallen en dus gaat compenseren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:43

Mooie foto's van de Levade, maar het filmpje is helemaal top. Dat doe ik ze niet na. Trouwens een mooie piaffe voorafgaand aan de Levade. Is dat nu academische rijkunst of klassieke? Ik vind trouwens de gefotoshopte foto wel grappig. Die man zit volgens mij inderdaad loodrecht op zijn paard. De rest zit volgens mij beter om zo de balans van het paard te helpen. Meer in de richting van de achterbenen of is dat nu de balanslijn?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 21:46

Philippe Karl is Klassiek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:47

xmarliez schreef:
Philippe Karl is Klassiek.

maar wat is dan academisch?
iemand die klassiek gestudeerd heeft?