Jerai update(s)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Jerai update(s)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-02 17:36

Ik ben een tijdje niet online geweest, omdat ik het erg druk had met Jerai en haar medische toestand. Verdrietig

Ze was dus eerst kreupel door een ontsteking, dat was genezen, maar toen liep ze in een keer kreupel op allebei haar voorbenen. De VA vermoedde artrose en ik moest 2 weken met haar gaan stappen en dan kijken of er verbetering inzat. Ze leek zowaar vooruit te gaan in haar lopen, maar ze bleef erg sip en ze viel heel snel af. Verward

Er werd gedacht aan stress door de verhuizing, tot ik dinsdag op mijn werk werd opgeschrikt door het volgende smsje:
"Hoi, het gaat vrees ik niet goed met Jerai, ze liep kreunend het weiland uit, waar ze al de hele tijd lag; ze kwam d'r stal binnen en liet zich zo vallen en ze reageert niet tot nauwelijks, wat moet ik doen * Bernadette" Huilen Huilen

Bernadette is het meisje wat bij ons de stallen uitmest. Ik kreeg natuurlijk een stuip en barste in tranen uit, het eerste waar ik aan dacht was een zware koliekaanval. Ik ben meteen door mijn bazin naar stal gebracht Lovers en heb de veearts ingschakeld. Jerai ging wel staan toen ik haar riep, maar ze had duidelijk pijn en ze had het erg benauwd, ze stond helemaal te pompen.

De veearts was onderweg naar een andere afspraak, maar ze zijn omgedraaid en naar ons toegekomen. Ze bleek een temperatuur van 39,6 te hebben, een pols van 48 en een ademhaling van 40. Allemaal veel te hoog dus. Toen gingen ze in Jerai's keel knijpen, om te kijken of ze daarop als reactie ging hoesten (palpatie noemden ze dat geloof ik). Ze reageerde inderdaad heftig, ze begon zo hard te hoesten dat er etensresten mee kwamen.

Ze bleek dus een beginnende bronchopneunomie te hebben (bronchitus). Ze heeft daarna een catheter gehad waar 4 enorme spuiten ingingen en ze heeft weer antibiotica.

De volgende dag had ze ook nog een bloedneus uit 2 gaten, maar dat was niks ernstig, dat kwam door de zooi die vrijkomt door de medicijnen.

De afgelopen dagen was ze nog wel wat hangerig, maar het ging al iets beter, vandaag leek ze weer de oude Jerai te zijn. Ze begint zelfs weer te gillen, iets waar ik me eerst enorm aan ergerde, maar vandaag was ik heel blij dat ze het weer deed. Ze krijgt tot dinsdag nog antibiotica en dan moet dit als het goed is over zijn.

Zodra ze weer beter is, wordt er verder gekeken naar haar kreupelheid, maar omdat ze nu niks doet, moet ik dus eerst weer gaan stappen.

Al met al is ze alweer vanaf 27 mei uit de running, maar ik ben in ieder geval blij dat dit geen koliek was of iets anders wat heel erg is. Ze heeft waarschijnlijk bronchitus gekregen, doordat haar weerstand door de ontsteking al slecht was en ook door de stress van de verhuizingen van de afgelopen tijd (twee in drie maanden). Ze is in ieder geval weer aan de beterende hand, maar ze ziet er wel vreselijk uit, ze is echt enorm mager geworden heel zielig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 17:47

Van koorts kunnen paarden er voor het oog ineens heel erg uit gaan zien, en als je vanaf eind Mei niets met haar hebt kunnen doen blijft er ook weinig spieren over. Ik kan me voorstellen dat je ontzettend bent geschrokken dat ze koorts had.

Ik hoop dat ze nu snel beter wordt, en dat de uitslag mbt haar voorbenen positief uitvalt. Al met al lijkt Jerai me een vechter, dus houd de moed erin...en verwen haar maar lekker.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 20:57

Ik ben blij te lezen dat het weer wat beter met haar gaat. Ik hoop dat ze snel weer wat aankomt in gewicht.

Kan ze op deze stal wel lang blijven, denk je?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 21:59

Nou jij maakt de laatste tijd ook wel wat mee Missy. Maar hou de moed erin Knipoog

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 22:52

Jeetje echt erg Verdrietig , ik wens je heel veel succes en sterkte met je paard.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-02 12:34

Hoi iedereen,

Heel erg bedankt voor de reacties. Jerai is inderdaad een enorme vechter, ze heeft al zo'n hoop over zich heen gehad en zich er steeds dapper doorheen geslagen. Daarom vind ik het ook zo banketstaaf dat ze dit er nu weer overheen krijgt, dat beestje heeft al zoveel pech gehad in haar leven.

Gwen. ik ben inderdaad van plan om op deze stal een hele tijd te blijven staan, mijn oude stal moest weg en de vorige stal was een noodoplossing. Ik zal binnenkort wel weer met een update komen, hopelijk een positieve.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 15:43

Tjee, dat is allemaal dubbel op he!

Wel zwaar balen, maar gelukkig is ze nu aan de beterende hand...
Succes en een dikke knuf voor Jerai!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 21:58

Wat erg allemaal...
Ik zat het echt met kippevel te lezen... bah...
Ik hoop dat ze weer helemaal beter word...
Geef Jerai maar een hele dikke knuffel Lovers