wat voor bit gebreuken jullie voor een welsh cob

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-01 15:31

ik zou graag wil weten wat voor bit jullie gebreuken voor een welsh cob

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 15:48

Ik denk dat je niet specifiek voor een bepaald paard een bit hebt, maar meer voor de manier waarop hij te rijden is. Jonge paarden rijd ik altijd met een dubbelgebroken trensje, terwijl ik Muzefee met een enkelgebroken bustrens rijd.
Emansie wordt daarentegen met een D-trens gereden.
Het ligt er helemaal aan hoe het contact tussen de mond en de hand is en hoe het paard reageert op aanwijzingen die de hand geven.

Wat voor Welshcob bedoel je? Als het een jong dier is, zou ik in elk geval met een dubbelgebroken trens beginnen omdat dit vrij zacht is in de mond.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 16:18

Ik rijd met enkelgebroken bustrens

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 20:13

Ik denk niet dat je een bit aan kunt passen aan het ras. Het gaat er meer om wat voor type mond het paard heeft, en hoe jij met je handen bent. Als je daar eerst even over vertelt, kan ik je veel advies geven omdat ik veel ervaring met verschillende bitten heb.

suc6

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-01 20:56

het zit zo ik hem 3 weken in me bezit .
hij heeft bij de oude eigernaar met een liverpool stang voor de kar gestaan, en daar voor stond hij in wales en daar werd hij met een stangbit gereden dus hij is altijd met stang gereden .
ik rij hem nu met een enkel gebrokken koper bitje .
hij is er wel heel strek op maar het gaat beter .

ik wil gewoon graag weten met wat voor bitje de meest welsh-cob gereden

groetjes francien

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 21:36

ben je morgen ook weer op de manege? Ik in iedergeval wel! Moet ff joshua rijden *LOL*
Kwam de veearts nog op tijd? Zal wel niet..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:10

Hoi Francien, probeer zelf niet sterk te worden. Je ziet nogal veel dat wanneer een paard op het bit hangt of hem vastpakt, dat mensen terug gaan lopen trekken of stug vasthouden. Hier win je het natuurlijk nooit mee. Maar zo te lezen ben je al aardig op de goede weg, hou gewoon je simpele trensje en zorg voor goede instructie!

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 10:23

Menno is erg sterk maar ik probeer dat op te lossen zonder een ander bit te gebruiken. Ik rijd met een enkel gebroken watertrens.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 12:57

Nou voor een welsh cob, volbloed of shetlander zou ik misschien wel hetzelfde bit gebruiken (ok voor een shet een kleinere uitvoering haha) Het ligt niet aan het ras wat voor bit je moet hebben!!!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:00

onze welshcob heeft een K&K bitje van aurigan, dubbelgebroken watertrensje, vrij dik.

Iris

Berichten: 2048
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 13:08

En wat ik al zei het is ook belangrijk om je problemen niet op te lossen met een ander (scherper bit)En dit is trouwens niet speciaal voor iemand hier bedoeld Lachen maar gewoon in het algemeen.

_________________
You and me
used to be together
every day together
always...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Iris op 2001-05-16 13:09 ]</font>

siouxsie

Berichten: 575
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 18:47

als je nu een scherper bit gebruikt luistert ie over een poosje hier ook niet meer naar.
en dan ga je maar zo door
( tip van mijn mama)
groetje en bokje

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 22:41

siouxie, dat is een misverstand waar ik het nie mee eens ben.
Je kunt een paard prikkeldraad inhangen maar als rustig en zacht met je handen bent word hij niet harder.
En je kunt er een dubbelgebroken bitje inhangen waar je aan gaat hangen en je hebt een paard die hard in zijn bek is.

jessjuh

Berichten: 89
Geregistreerd: 02-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:06

ik rij met enkel gebrooken watertrens

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: wat voor bit gebreuken jullie voor een welsh cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:19

Een stang is vaak vriendelijker dan een enkel gebroken bit, het ligt geheel aan jezelf of jij met een bit kan rijden, hoe harder je hand hoe sterker het paard , niet omdat hij sterk wil zijn , maar niet anders kan dan er tegen in gaan.
Dus miss is het zelfs een optie om eens bitloos te gaan rijden en aan je eigen techniek te werken en dan pas weer een bitje in doen, word bewust van het bit gebruik en leer waarvoor een bit is.
Er is niet speciaal voor een paard een speciaal bit, het gaat er om hoe jij het bit gebruikt,

meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:29

@ siouzie: hier ben ik het niet mee eens.
Dit ligt zoals al gezegd aan hoe jij met je handen omgaat. als je inderdaad gaat lopen trekken in de mond krijg je inderdaad een steeds sterker paard.
doe je dit niet wil een scherper bitje misschien nog wel eens helpen.
Meisje wat ik ken gebruikt een enkel gebroken watertrensje, hier loopt hij erg goed op!