Ik ben het echt zat! Pjelk en hoefijzers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Ik ben het echt zat! Pjelk en hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 10:14

Pjelk staat nu zo`n zes weken op ijzers en ik heb de hoefsmid tot nu toe zo`n zes keer moeten bellen of hij er een verloren ijzer onder wilde zetten. Dan kwam hij een paard dagen later en kon ik weer een tot drie dagen genieten van een paard op vier ijzers.
Dat was allemaal nog tot daar aan toe maar gisteren was ik het echt zat. Maandag was hij nog geweest om er een verloren ijzer onder te zetten en ik zei dat er achter ook eentje los zat. Nou hij slaat de nagels nog even wat krommer boven de hoef en hoopt dat het zo wel weer even twee week goed zit. Not Gisteren(dinsdag dus) wilde ik weer gaan rijden maar toen zat het achterijzer echt half los. Aan een kant zaten de nagels er nog maar in en omdat ik geen nijptang bij de hand had heb ik het er zo maar een beetje afgewrikt waardoor er hele delen van de hoefwand scheuren en brokkelen Frusty . Eer zaten nog een stel hoefnagels in en ik heb eve in de wei gereden maar Pjelk liep totaal niet lekker.
Ik moet nuecht OF een andere hoefsmid OF hoefschoenen bestellen want zo kan en wil ik het niet meer. Best jammer want de hoefsmid doe ik tot nu toe had was een leuke man en kwamaltijd binnen een paar dagen...


ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 18:07

Als techneut wil ik altijd weten waarom. Het heeft een reden waarom dit gebeurt, zie daar achter te komen en neem er actie op.
Ga niet zelf aan een ijzer zitten prutsen, tenzij je het juiste gereedschap bij de hand hebt, of als laten zitten grotere risico's geeft.
Ik ken hoefsmeden die zijn niet in staat om er een ijzer onder te leggen dat langer dan twee weken eronder blijft hangen. Maar het kan ook zijn dat het paard zichzelf op de hoefrand trapt en daarmee het ijzer lostrapt. Andere mogelijkheid is dat de hoeven zacht zijn, zodat de nagels geen vaste grip hebben en het ijzer niet op z'n plaats houden.
Zomaar wat voorbeelden die kunnen spelen, onderzoek de oorzaak, sluit niets op voorhand uit, en neem die oorzaak weg. Dat is de enig juiste oplossing.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 19:07

Ik zou zeggen.. probeer het eens bij een andere hoefsmid!! en beslaat ie warm of koud?
Met Evita hadden we eerst ook zo'n hoefsmid, ijzers zaten er 2 weken onder en dan klapperden ze alweer. Ze werd toen (meestal koud) beslagen bij een hoefsmid. Toen zijn we naar een andere gegaan die bij ons aan stal komt, en ze zitten er zo 2 maanden onder! Die beslaat wel warm, dat scheelt ook. Maar dit is een hele goede hoefsmid die we nu hebben, hij zag ook meteen dat ze niet goed op d'r voorhoeven stond (te ver "ingezakt" zeg maar) en nu is ze al een heel stuk voruit gegaan.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 10:40

Ik denk dat het ijzers verliezen van Pjelk verschillende oorzaken heeft. Ten eerste zijn het altijd de voorijzers die hij verliest dus hij trapt ze er onder weg. Ten tweede heeft hij ook een `losse hoefwand` of zachte hoeven. Na een paar dagen al zie je dat de hoefnagels gewoon weggezakt zijn. Ze zakken gewoon recht naar benenden en trekken zo een scheurtje door de hoef dus Pjelk heeft sowieso niet zulke beste hoeven. De hoefjes van mijn Shet zijn heel anders, erg hard want als die een ijzer verliest gaat er ook geluk een stukje hoefwand mee.
Hijwordt trouwens wel warm beslage. Hij doet met het onderslaan ook al heel moeilijk en daardoor is hij ook eens kreupel geweest omdat er een hoefnagel te dicht bij het leven kwam.

bless
Berichten: 6
Geregistreerd: 20-06-02
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:59

veel hoefsmeden beslaan niet meer warm omdat het funest voor je longen is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:23

Bij mijn vorige smid ging Kawa elke 6 weken naar toe.
Kawa had hele zachte hoeven en omdat zijn hoeven ook nog eens heel langzaam groeien kwamen de nieuwe nagels maar een heel klein sukje boven de oude gaatjes te zitten.
Dit scheurde dus steeds naar elkaar toe en zijn hoeven werden nog slechter.

Ik vond dat die smid de ijzers er te krap onder zette, waardoor het wel leek na 2 weken alsof hij hoognodig naar de smid moest.
Kawa had dus ook steeds zijn ijzers eraf liggen.

Nu heb ik 3 jaar een andere smid.
En de allereerste keer is hij hem na een week of 4 kwijt geweest, daarna nooit meer.
Hij geeft kawa ook net iets meer ruimte op het jzer zodat Kawa niet elke 6 weken naar de smid hoeft maar pas om de 10 weken.
Voor Kawa veel beter met zijn zacht groeiende hoefjes.
Nu scheuren de gaatjes niet naar elkaar en blijft de hoef ook sterker.
En ik heb op aanraden van hem Keratex hoofhardner gaan gebruiken en dit spul werkt ook heel goed.

Dus al met al heeft een andere smid bij mij veel ellende weg gehaald, dus misschien ook iets voor jou?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 20:02

Om te beginnen, ga nooit een ijzer van een hoef sjorren, maar gebruik daar het juiste gereedschap voor. Je kun je de hoef zo mee beschadigen dat het straks nog moeilijk wordt om er een ijzer onder te krijgen. En verder, er zijn verschillende oorzaken waarom paarden geen ijzers kunnen vasthouden.

Als Pjelk ze zelf aftrapt met zijn achterbenen, dan kun je daar met het kappen en beslag wat aandoen. Laat de takken wat korter. Op deze manier hebben de hielen wel minder support, maar als ie ze iedere keer aftrapt is ook niet alles. Verder kun je de teen van de achterhoeven wat korter maken. Ook kun je ijzers met 2 klippen aan de voorhoeven gebruiken. Ga je veel met Pjelk het water in? Dat kan in extreem droog en warm weer namelijk funest zijn voor hoeven. Dan weer gortdroog maakt dat de hoeven inkrimpen, dan weer zeiknat maakt dat ze uitzetten. Op deze manier gaan de nagels erg snel loszitten en door de droogte krijg je dan weer extra scheuren. De hoefwand is alleen maar zwakker geworden doordat je hoefsmid tot 6 keer toe er opnieuw een ijzer onder heeft moeten slaan. Al met al kan het dus verschillende oorzaken hebben en de fout hoeft niet altijd bij de hoefsmid te liggen.


Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-02 14:47

Ik ga eigenlijk nooit met Pjelk het water in maar hij staat wel in de wei waar hij van de dauw natte hoeven krijgt die bij warm weer weer opdrogen, misschien is dat een oorzaak? De takken van de voorijzers zijn al korter gemaakt en bij de volgende keer nieuwe ijzers (over een week of twee) krijgt hij ook dubbele lippen voor. Ik hoop dat dit helpen gaat.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 18:15

Ik ken het hoefsmid drama, en heb sinds kort ook een andere smid. Mijn paard heeft ook echte probleemhoeven en loopt altijd kreupel als hij net beslagen is. Ook brokkelen ze af, en gaan er stukken uit. Maar nu met de andere smid staat hij steiler op zijn hoeven, (alleen voor, omdat achter zo slecht was dat er helemaal geen ijzer meer onder kon) en zijn de hoeven ronder. Ziet er veel mooier uit.
Ook kreeg ik van de smid cornestine (of zoiets) dat is een zalf, hebben ze ook bij de paardendrogist, en ik moet zeggen dat het echt helpt!!
De laatste keer toen hij achter ijzers had, hebben we ze er ook zelf onderheen moeten halen, omdat het nog maar vast zat met 1 nagel ofzo!!!
Gelukkig is er iemand bij ons op stal die dat kan, ik zou er zelf niet aan beginnen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, Geertema, KirstenHorse, MirjamRobin, Pierus, Spaansepony en 116 bezoekers