nier aandoeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

nier aandoeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 12:23

Bij mij op stal staat een paard die het waarschijnlijk aan zijn nieren heeft.
Nu zou ik daar wel wat meer over willen weten.
Iemand die info heeft, links of iets anders graag.

Mag vanalles zijn als het maar over nier aandoeningen gaat.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:26

Volgens mij las ik laatst een verhaal over een draver die het aan zn nieren had. Hij werd een keer in de zoveel tijd behandeld en hij bleef gewoon koersen lopen. Ik zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:21

Bij mij op stal staat een pony met nierproblemen, ik zal eens vragen wat ze daar aan gedaan hebben. Ik meen gehoord te hebben dat hij daar medicijnen voor krijgt, dagelijks door zijn voer.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 08:56

Oké, daar was ik weer: met nieuws over de pony met nierproblemen. (Cowgirl: jij kent de pony nog van vorig jaar, dat kleine vosje die samen met die mooie donkere pony in het land stond).

De pony werd steeds spierbevangen, raakte totaal verzuurd en bleek na controle van zijn bloed dus problemen te hebben met zijn nieren. Afvalstoffen raakte hij niet kwijt, dus die werden opgeslagen in zijn spieren, wat problemen gaf.

Na een tijdje Neutradex van de DA gehad te hebben, ging het wat beter, maar door de Neutradex nam de pony niet alle voedingsstoffen goed op en ging overdreven stro vreten met het risico op verstoppingskoliek.

Uiteindelijk zijn ze overgegaan op D-Tox van de paardendrogist en nu kan de pony gewoon werken, hele dagen op het gras etc. Wel passen ze dagelijks de hoeveelheid D-Tox aan, afhankelijk van hoeveelheid werk, voer, wel of geen weidegang e.d.

Deze pony stond dus al met 2 benen in het slachthuis...

Maar kreupel was hij niet, wel totaal verzuurd en kon nauwelijks meer 1 voet voor de andere zetten, maar het was niet zo dat hij kreupel was aan 1 been of zo. Deze pony staat de hele winter op stal bij een manege en alleen in de zomer in het land, dus ik denk niet dat slootwater hier een rol heeft gespeeld.

Meer weet ik verder ook niet!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:20

Bij spierbevangenheid krijg je vrijstelling van eiwit (spierafbraakprodukten) die de nierfilter verstoppen en ernstige nierproblemen kunnen veroorzaken (mensen moeten dan aan de dialyse). Ofwel gaan de nieren daardoor stuk ofwel herstellen ze zich weer normaal.
Het is dus niet omgekeerd dat spierbevangenheid wordt veroorzaakt door de nierproblemen.
Door de spierbevangenheid treedt ook de verzuring op (zuurstoftekort en celschade).
Proberen de spierbevangenheid te vermijden is dus de beste oplossing.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:05

Ja klopt Zannekin, je hebt gelijk, ik draaide de boel om, zat ik me later ook te bedenken, nadat ik klakkeloos het verhaal van de eigenaresse hier neer had gezet. Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 11:26

Bij ons op stal is een vrouw en die weet alles over allerlei planten...
Die blaadjes van zo'n soort bamboe struik helpen bij nierproblemen

Ik weet niet of het echt waar is, maar volgens mij helpt het wel