Wie heeft z'n paard dag en nacht binnen staan ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Wie heeft z'n paard dag en nacht binnen staan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 14:47

Hoi

Ik heb een dilemma met Mirage en ik zit er sterk over te denken om haar per 1 juli weer naar binnen te halen. Dat is dan een gewone prive-stal waar ze hogstens 1/1,5 uur per dag naar buiten kan,als ze geluk heeft.

Ik voel me hier erg rot om. Ik vind dat paarden buiten horen, al kan dat hier in de randstad dan niet in de winter, dan in ieder geval in de zomer.
Maar de reden is wel goed denk ik, maar toch vind ik het heel erg rotidee dat ze binnen staan met dat mooie weer!!!!

WIe heeft z'n paard nu gewoon binnen staan en komt er ook niet echt veel uit in het land en hoe gaan jullie daar zelf mee om, voelen jullie je daar rot om of niet????????


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 14:55

Mijn paarden staan nooit langer dan 4 uur per dag op het land. Niet omdat het niet zou kunnen maar omdat ik vind dat presteren en de hele dag op het land staan niet samen gaan. Dus staan ze niet langer dan 4 uur per dag op het land. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. In de "natte" maanden kunnen ze helemaal niet op het land dan staan ze 1 tot 2 uur los in de bak. Ligt er helemaal aan wat je verder nog doet op een dag met een paard of het "zielig"is of niet.

UniferB

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:01

Onze paarden staan ook zomer en winter een paar uurtjes buiten. Als het heel mooi weer is soms een halve dag maar daar heb ik het dan ook wel mee gehad. Volgens mij doen ze het prima en als ze verder ook nog gewerkt worden dan moet het volgens mij genoeg zijn.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:06

hoe bedoel je dat?

de mijne staan de hele dag buiten van 8 uur 's ohtends tot 10 uur 's avonds ofzo
ik vind dat beesten lekker buiten moeten zijn! is toch nix voor zo'n beest om dag en nacht op stal te staan!ik zou dat echt heel slecht vinden![/quote]

Ik geloof niet dat ik heb geschreven dat mijn paarden de hele dag op stal staan. Wat betreft de hele dag op het land staan/presteren. Gezien mijn paarden dan in krachtvoer terug moeten houden ze te "weinig" over om te kunnen presteren. Overigens vind ik paarden die op een bloedhete dag de hele dag in de brandende zon moeten staan zielig. Maar meningen verschillen....

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:07

Helaas het quoten is mislukt....

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:09

Mijn paard kan helaas niet meer dan zo'n 3 uur per dag ( soms misschien wel 4, maar vaak ook minder) op de wei, en 's winters en in het voor en na jaar gaat ie eigenlijk alleen naar buiten als ik er ben. Af toe voel ik me daar idd behoorlijk banketstaaf over. ER is misschien wel een mogelijkheid dat ik een stal kan vinden die ik ook nog kan betalen, maar dat heb je weer het geval dat er geen bak of manege ofzo in de buurt is. Nou, elke dag langs de weg hobbelen word je ook wel zat!

Toch, Tiko is gezond en vrolijk, dus hij lijdt er niet onder, en soms als hij zo'n 3 uurtjes buiten heeft gestaan *soms nog eerder* heeft hij geen zin meer en staat hij alleen maar bij het hek. Na het rijden wil hij sowieso altijd naar stal, zet ik hem dan in het land, is het ff rollen en dan bij het hek staan hinniken. Toch denk ik dat het beter, en iig natuurlijker zou zijn als ik hem meer op het land had staaan, maar daar zie ik nu geen mogelijkheid voor.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:14

Mijn ene paard heeft ook een klok....na een uurtje of drie heeft ie het wel gehad. Ze gaan eigenlijk altijd bij het hek staan zeuren als ik aan kom op stal. Als het warm is willen ze graag naar binnen, als we op wedsrtijd zijn geweest gaan ze ook altijd nog fff maar dan heeft mijn ene paard er na een kwartier al genoeg van. Tja, te gecultiveerde paarden????

UniferB

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:16

tja ik heb hetzelfde dilemma.ik woon nu in de achterhoek en ben gewend dat tink zomer en winter iig een paar uur per dag buiten komt.ik verhuis straks naar simonshaven met haar en tja dan kan ze alleen de zomer de wei op en de winter alleen paddock,stapmolen of rijden.tuurlijk vind ik dat een paard altijd veel moet kunnen bewegen en buiten hoort,maar het is gewoon niet anders,ik wil haar op een goede stal met alle faciliteiten hebben en dan is het niet altijd mogelijk om weidegang te geven in het westen.....dan is het afwegen de voor en tegens.
en in veel gevallen moet je altijd wel iets inleveren.....in dit geval de winterweidegang en dat vind ik ook rot maar ik zie het ook zo:ik ben verder goed voor mijn pony,ze komt dagelijks uit haar stal,krijgt een buitenbox en andere paarden om zich heen,haar gezondheid word goed in de gaten gehouden en ik doe mijn best om haar het beste te geven......er zijn ook genoeg paarden in nederland die de hele dag alleen in hun eentje op de wei staan,en tegen slecht weer geen stal ter bescherming hebben.dat zijn ook weer dingen die gebeuren.vaak moet je iets inleveren en kies zelf dan voor het beste wat je kunt bieden.

soms is het beter om te zwijgen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 15:20

sanderijn schreef:
k verhuis straks naar simonshaven


Ja, dat wordt dan meeten hoor. Ik ben geboren en getogen in Zuidland, het dorpje ernaast. Jemig dat je daarnaartoe verhuisd......

[quote="Sanderijn]
In dit geval de winterweidegang
[/quote]

Ja, dat is rot omdat jouw paardje het gewend is en jij hebt het altijd gehad, maar de winter vind ik zelf nog tot daar aan toe.....
het gaat nu om de zomer...............in mijn geval

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:23

en 3 keer raden waar ik dan ga wonen???
juist zuidland ja
tinkie gaat op simonshaven wonen en ik op zuidland
ach ik kom uit het oosten dus ben niet in de roddelpers van zuidlands verleden te vinden hahahahaha

soms is het beter om te zwijgen

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:31

mijn paard zou er niet tegen kunnen om 24 uur per dag op stal te staan (bij wijze dan) als de eigenaar 's ochtens een kwartier te laat is met hem naar buiten zetten trapt hij zijn halve stal al aan gort (leuk als hij kreupel is Scheve mond ) ik zou er dus altijd voor kiezen om mijn paard op het land te laten. al moet ik zeggen dat ik paarden die 4 uur per dag op het land staan niet zielig vind zeker als je erbij nog gewoon rijd zijn ze ook 7 uren onder de pannen ja toch. Paarden die de hele dag op stal staan ach die zijn het vaak gewend en missen het dus ook niet. ik zou er zelf niet zo gauw voor kiezen omdat ik mijn paard zijn pleziertje gun.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:46

die van mij lopen in principe 24 uur buiten. Zeker bij jonge dieren met veel energie vind ik het belangrijk dat ze ruimte hebben!
Tevens als ze zolang op stal staan gaan ze stalondeugden ontwikkelen.

Groetjes Anke

p.s. waarom haal je der weg?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:51

Anke schreef:
waarom haal je der weg?!


Anke, zie het topic van Ingrid van een paar dagen gelden: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=61003

En Ingrid: ik zou haar echt terug naar stal halen. Is ook niet ideaal, maar beter dat, dan wanneer het constant gevaarlijk is. Dan komt Mirage er toch nog ongeveer anderhalf uur uit, en jij geeft haar daarnaast ook nog beweging. Is echt niet zo slecht, hoor. Het kan toch ook even niet anders?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:58

Die van mij lopen 24/24 7/7 buiten, ze kunnen schuilen in hun stallen als ze willen maar dat doen ze eigenlijk nooit...
In de winter staan ze wel eens binnen (als de grond keihard bevrozen is ofzo) maar dan gaan ze uiteindelijk toch altijd nog even naar buiten...

Ik vindt het dus eigenlijk geen goed id die stal, met moeite een uurtje buiten kunnen is niets voor je paard....

Een uurtje rijden een een uurtje weidegang..dan staat ze zich nog 22 uur te vervelen op stal...zijn er geen andere mogelijkheden?
Weidegang van een uur of 4 (iedere dag dan) is wel goed, maar een uurtje is echt te weinig vindt ik....Eigenlijk ben ik zowiezo niet voor het gedacht van je paard in een stal houden tis nou omdat ik de mogelijkheid heb om ze altijd buiten te laten lopen, maar ik zou het zeker niet anders doen als ik kon....
Ik zou persoonlijk niet naar deze stal gaan..

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:59

Anke schreef:
die van mij lopen in principe 24 uur buiten. Zeker bij jonge dieren met veel energie vind ik het belangrijk dat ze ruimte hebben!
Tevens als ze zolang op stal staan gaan ze stalondeugden ontwikkelen.

Groetjes Anke

p.s. waarom haal je der weg?!


Ik vind ook dat de jonge paarden veel buiten moeten kunnen daarom gaan die ook naar een opfokbedrijf.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:03

Je kunt haar ook laten dekken...?! hihi
Maar ja dat is natuurlijk niet de bedoeling om een klein anglo-arabiertje te fokken?!
Mijn haflinger had dat ook bij een ruin....die dekte haar ook gewoon (wel veilig zo) Het was inderdaad in het begin moelijk om d'r weg te krijgen met rijden, maar toen ze door had, dat we toch weer terug kwamen, ging het steeds beter.

Veel succes ermee

en denk eraan veiligheid gaat altijd voor!

Groetjes anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:41

Wat zijn jullie allemaal in een luxe positie zeg!
Mijn paard staat dag en nacht op stal, om de simpele reden dat er hier( Den Haag) geen stukje land te bemachtigen is.
Wel hebben we de beschikking over 2 paddocks, dus als het mooi weer is en ik heb extra tijd,laat ik hem daar zo,n 1 a 11/2 uur in staan.( wij moeten er dan bij blijven).
Dus dat is ook niet elke dag haalbaar met naast m'n paard nog 2 kinderen die ook veel tijd kosten.
Tuurlijk vind ik het ook het mooiste als m'n poepie lekker op de wei zou kunnen, maar wat niet kan dat kan niet, dus voel ik me daar niet echt schuldig over, hij krijgt verder alles wat z'n hartje begeerd.
Misschien als ik ooit nog eens rijk ben en een grote boerderij kan kopen....

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 17:59

mystery staat nu van 7 uur s'ochtends tot 6 uur s'avonds buiten. ik wil hem over 4 weken dag en nacht hebben omdat hij zich dood verveeld op zijn stal (stalondeugden aan het ontwikkelen) ik merk meteen als hij niet zo lang heeft buiten gestaan dat hij vervelend en gevaarlijk begint te worden. in de winter kunnen ze bij ons ook niet naar buiten maar zorg ik ervoor dat hij 2 uur in de bak kan loslopen zonder dat iemand daar last van heeft.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 19:13

Pipi schreef:
Wat zijn jullie allemaal in een luxe positie zeg!
....


Ja, er wordt zo makkelijk gereageerd he.
Ik woon vlak bij jou dus (delft) en dat kan hier nu eenmaal niet.
Wij weten ook wel dat (jonge) paarden het beste buiten moeten lopen, maar ja, als dat nu eenmaal niet kan....... Verward
Ze moeten dus niet zo snel oordelen.

Bovendien was de vraag niet wat de mensen ervan vinden, maar hoe zij zelf ermee omgaan, met hun gevoel als hun paardjes buiten staan.
Ik begriijp uit jouw verhaal Pipi, dat het bij jullie nu eenmaal ook niet anders is...........tja, soms is het nu eenmaal zo he........

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:45

Marena staat bij een woonboerderij waar totaal 2 Shetlanders , 4 grote pony's en een paard staat. Verder nog wat manegepaarden die af en toe eens een paar uurtjes komen.

De wei is in verschillende stukken gedeeld zodat ieder paard of setje paarden een eigen stukje heeft van zo'n 2000 m2 schat ik.

Ik zet Marena altijd 's ochtend buiten met haar ochtendvoer ,
om ongeveer kwart voor 7 .

Dan gaat ze 's avonds na zessen / voor half 9 wer naar binnen en krijgt daar het laatste deel avondvoer.

Na het rijden 's middags krijgt ze al een deel van het avondvoer ook.

In het begin was ze het ook zo zat , even rollen en wat grazen en maar bij het hek staan pruttelen.
Zeker als het ging regenen dat vond ze maar niks en ze was ook nog niet erg water-proof Knipoog

Da's nu gelukkig een stuk beter , ze is echt een PAARD aan het worden.
Lekker op het land banjeren , zich flink vies maken enz.

Ik zou haar ook liever nog langer in de avond buiten laten maar dan zijn alle omringende paarden al naar binnen dus is ze zo alleen ,
dan is ze blijer op stal.

Ze heeft een mooie grote boom om onder in de schaduw te staan en als het van dat warme beestjes-weer is krijgt ze haar vliegenmasker op.

Ik had nooit een paard gekocht als ik het bijna de hele dag op stal had moeten zetten !

Vind ik niet goed voor het paard (zowel lichamelijk als geestelijk) en daarbij wordt zo'n dier ook veels te afhankelijk van wat ik ermee ga doen !

Nu geeft ze zichzelf wel beweging dus hoef ik me niet schuldig te voelen als ik maar zin heb in een kort ritje of even longeren ofzo.

Paarden zat die het niks erg vinden om de hele dag op stal te staan ,
maar ik wil mijn paard toch gewoon vrijuit kunnen laten rondscharrelen. Lovers

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 20:11

Bij mij loopt alles van april t/m september buiten. s'Winters komen ze elke dag een paar uur buiten. Een paard hoort buiten, maar niet iedereen heeft die luxe helaas. Zolang het paard vrolijk is op stal, moet het kunnen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:24

Zeker in de zomer gaat mijn paard van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat naar buiten.
En als het mooi weer is, dan mag hij ook gerust 's nachts buiten blijven.
Klinkt misschien vreemd, maar op een of andere manier geeft hij zelf altijd aan wat hij wil.
Soms zet ik 's avonds het hek open terwijl hij in de wei loopt, en dan komt hij achter me aan en gaat lekker in z'n stalletje staan.
Prima, ik vind het allemaal best.
's Ochtends wil ie dan wel weer naar buiten, ook dat is allemaal prima.
Mits het weer en de conditie van het weiland het enigzins toelaten uiteraard.

In de winter is het allemaal wat lastiger.
Het weiland is dan een grote kleipuin, en soms kan het echt niet anders dan dat ik hem binnen moet houden.
Ook met strenge vorst moet ie helaas binnen blijven, want het weiland is dan meestal zo vertrapt (voetstappen van een hoef diep) dat het gevaarlijk is om hem dan buiten te zetten.

Dan voel ik me soms best wel schuldig dat ik niet "aan zijn wens kan voldoen", want dan staat meneer echt te trappelen om naar buiten te gaan, maar ik kan helaas niet anders.
En wat niet kan, kan niet.
Heel erg sneu voor hem, maar ik kan er ook niks anders van maken.

Dus op de vraag of ik me er weleens rot onder voel, kan ik inderdaad wel stellen dat het me soms wel dwarszit dat ik hem buiten kan zetten als hij dat graag wil.
Ik troost mezelf dan maar doordat ik zeker weet dat ik alles voor hem doe wat ik kan, en hoop erop dat het snel weer zomer gaat worden zodat hij z'n goddelijke gang weer kan gaan Haha!

Siera
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 21:51

mijn paard gaat ook niet de hele dag naar buiten hoor en dat vind ik ook echt niet erg en zij zelf ook niet want ze wodt gek van de horzels en vliegen en muggen, en dan nog niet te spreken over de warmte waar ze niet echt aan gewend zijn nee, mijn paardje staan na een paar uur echt te kijken van waar blijven ze nou om mij weer lekkr op stal te komen zetten.
Want met die hitte van afgelopen week is ze vrolijker als ze lekker koel op stl staat.

Maar dat kan per paard ook weer verschillen.

Maar mijn paard ook last van heeft zijn eiwit bulten, en dat is ook natuurlijk geen goed teken, en ze krijgen ook een ongelooflijke grasbuik van al dat gras.

Nee, ik vindt het prima zo, een ochtend buiten en smiddags lekker met haar prullen en doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 43 bezoekers