Leerbit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Leerbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 11:10

Ik zag vorig jaar ofzo met een of andere show een paard met enkel en alleen een leerbit rijden. Geen hoofdstel of iets.
Nu vraag ik me af, hoe blijft dat bit dan in de mond? nu zit er wel een kinriempje bij een leerbit, maar dat lijkt me erg strak moeten om een bit op zijn plaatst tehouden


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:15

En daar zaten ook geen bakstukken aan?

Alhoewel, de indianen hadden ook geen bakstukken....
mmm.... ik ben ook nieuwsgierig......

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:17

Klopt, dat heet een Meroth-bit. Het riempje moet wel strak zitten want als het losser zit kan het om de kin heenkomen en dus uitvallen.
Een nieuw leren bit is alleen niet zo zacht in de mond (harde leren randen), dit moet eerst wat 'uitgekauwd' worden of soepeler gemaakt dmv olie.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 21-06-02 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:47

ik heb er een paard mee gereden die erg last had van het kopstuk en het beviel mij prima met hem. Ik bewaarde het bit in zonnebloemolie en haalde er een doekje over voor het rijden. Ik sprong met hem in het Z en kon er daardoor ook mee op concours rijden maar dat heeft wel voor de nodige vraagtekens gezorgd bij omstanders.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 12:49

ja ik vind dat toch zo gaaf staan, alleen zo leren bit en verder niets om het hoofd! Ik heb het ook eens gezien.

Het wordt ook wel veel bij endurance gebruikt, dan rijden ze er 160 km mee. Bij endurance willen sommigen zo weinig mogelijk poespas om hem hoofd, zoor zweten, schuren enzo en dan gebruiken ze zo'n bitje.

Ik vind het echt hardstikke cool staan, maarja, het gaat natuurlijk om het functioneren

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:42

Zo vriendelijk is een leren bit niet hoor:
Vergeleken met metalen bitten is het leren oppervlak ruw, vooral als de vleeszijde van het leer op de tong en de lagen komt te liggen. In contact met speeksel wordt leer slap en zet het uit. En van de ruwe kant scheiden zich afzonderlijke leervezels af. Er ontstaan dan al snel schaafwonden in de mond, vooral aan de binnenkant van de lippen.

2e posting verwijderd door Sugarmis

Nulla tenaci invia est via


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:52

ja, je hebt gelijk Margreet. Ik had wel vaker gehoord dat die bitten wel scherp kunnen zijn.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 13:59

Margreet schreef:
Zo vriendelijk is een leren bit niet hoor:
Vergeleken met metalen bitten is het leren oppervlak ruw, vooral als de vleeszijde van het leer op de tong en de lagen komt te liggen. In contact met speeksel wordt leer slap en zet het uit. En van de ruwe kant scheiden zich afzonderlijke leervezels af. Er ontstaan dan al snel schaafwonden in de mond, vooral aan de binnenkant van de lippen.


Een keer is wel genoeg, hoor Schijnheilig

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 10:49

Margreet schreef:
Zo vriendelijk is een leren bit niet hoor:
Vergeleken met metalen bitten is het leren oppervlak ruw, vooral als de vleeszijde van het leer op de tong en de lagen komt te liggen. In contact met speeksel wordt leer slap en zet het uit. En van de ruwe kant scheiden zich afzonderlijke leervezels af. Er ontstaan dan al snel schaafwonden in de mond, vooral aan de binnenkant van de lippen.
[/i]


Je moet natuurlijk wel zorgen dat je een goed leren bit hebt dat op een speciale manier is gelooid. Als ik het bit uit de mond van mijn paard haal voelt het helemaal niet scherp of ruw aan, maar meer als een zeem.

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 13:54

Odi"]
[quote="Margreet schreef:
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je een goed leren bit hebt dat op een speciale manier is gelooid. Als ik het bit uit de mond van mijn paard haal voelt het helemaal niet scherp of ruw aan, maar meer als een zeem.


Ik dacht dat looien helemaal niet meer mocht (milieu).
Maar zijn er dan meerdere merken dan de enige echte Meroth en is een Merothbit dan verwoorden tot een denkwijze in een bepaalde richting.

Ik bedoel iedereen noemt het aspirientje van Bayer, maar bedoeld eogenlijk een hoofdpijnpilletje van welk merk dan ook Haha! .

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 15:54

[quote="Sugarmiss"Ik dacht dat looien helemaal niet meer mocht (milieu).
[/quote]

Hoe het looien werkt weet ik niet, wel dat het meestal chemisch gebeurt. Als het goed is moet een leren bit met "natuurlijke" middelen worden gelooid (anders kunnen er schadelijke stoffen in zitten voor het paard). Met leerbewerken kun je vaak wel merken op welke manier het gelooid is, de stempels blijven in chemisch gelooid leer niet zo mooi zitten.
Tja, hoe het met de milieu eisen zit, geen flauw idee.

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

leren bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 15:55

Bij mij op stal zijn er een aantal die hier mee rijden. En niemand heeft ooit last gehad van pijnlijke plekken in de mond. Het blijkt dat juist deze paarden een zeer zachte mond hebben. Je moet wel je bit soepel houden als het niet in de mond van je paard zit.

mijn dieren zijn me heilig, mijn dieren zijn me alles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers