Schurft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jinkiepinkie

Berichten: 144
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Rijkevorsel,in de Kempen(Belgie)

Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 19:46

Heykes iedereen,ik verzorg en berijd dus friesjes en sommige hebben schurft.We zijn ze aan het behandelen maar ons probleem is dat we maar 1 poetszak ter beschikking hebben voor 8 paarden en ik heb gelezen dat 't op de borstels overgaat.Dus heb ik dit meteen tegen de eigenaar gezegd maar zonder resultaat. Boos! Nu is mijn vraag of het eigenlijk met de schurft zal beteren of weg zal gaan nu we toch nog met 1 poetszak zitten! Scheve mond

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:02

Het kan bijna geen schurft zijn, dit is n.m. zeer zeldzaam.(zij onze DA)
Het is heel goed dat de paarden een schimmel hebben en die kan je behandelen met imaverol.
Als je het niet zeker weet, kun je beter even de DA bellen en niet zelf expirimenteren.
En als je 8 paarden hebt, zijn een paar borstels toch niet een hele grote uitgave?? succes!

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:09

Het kan volgens mij inderdaad overgaan via de borstels. Ik had een verzorgshetje die het ook had. Ik heb toen mijn eigen borstels gekocht. Ik moest ook altijd mijn handen wassen voordat ik andere paarden/dieren ging aaien.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:29

Denk ook aan schimmel en dan kan je blijven behandelen.... Het is heel besmettelijk en je moet dus steeds na het behandelen van je paard alle borstels/dekjes/halsters enz. wassen met dat spul om herbesmetting te voorkomen. Met dezelfde poetspullen voor alle paarden kan je dus wel aan de gang blijven. Zou ze goed schoonmaken (ontsmetten) en toch zorgen dat ieder paard zijn eigen borstel heeft (dan maar een maar middelharde bij kopen en alleen daarmee poetsen (naam paard erop). Ben bang dat je de schimmel anders niet onder controle kan krijgen. Je kan tegen de eigenaar zeggen dat de imaverol veel duurder is dan een paar borstels, dus dan is ze uiteindelijk veel goedkoper uit.

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 19:51

Schuren die friezen aan hun manen en staart? Dan is het geen schurft maar eczeem. Sommige mensen zeggen inderdaad zomerschurft, maar het is zomereczeem. Schurft is iets heel anders. Zomereczeem is niet besmettelijk, en het gaat ook nooit meer helemaal over, maar als je wilt weten hoe je het kunt behandelen dan moet je even op de sticky "zomereczeem" klikken.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:34

Citaat:
Het kan bijna geen schurft zijn, dit is n.m. zeer zeldzaam.(zij onze DA)


mijn paard heeft schurft gehad afgelopen voorjaar.
de ene dag borstel ik het haar van zijn benen (bleef bloot vel achter) de dag erop liep het bloed eraf!

Hij is ingeent voor schurft en de gevolgen van die enting waren bij mijn paard nogal heftig! Hij is zeker 8 weken ataxtisch geweest Boos! Hij viel gewoon om tijdens het rijden en was erg ongecoördineerd in zijn bewegingen.

het is nu een aantal maanden geleden en al die dingen zijn gelukkig overgegaan.

Tegen de schurft heb ik de plekken moeten wassen met betadinescrub en 2 weken met CTC-spray moeten inspuiten, erg leuk: smurfenblauw spul op witte benen Scheve mond

Jinkiepinkie

Berichten: 144
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Rijkevorsel,in de Kempen(Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 11:32

De friesen hebben een soort van schurft,zei de DA.Ze hebben zomereczeem maar schurft ook zei de DA.Wij behandelen momenteel met sanaturan maar ik zie echt geen verbetering!De eczeem wordt behandeld met een ander spul en ze worden op tijd binnengezet voor de mugjes.

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:43

hoe ziet schurft er uit? ik denk dat mijn pony het misschien ook heeft..
groetjes roelinda

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:53

daar heb ik toevallig nog foto's van:

niet echt smakelijk, maar goed

Afbeelding

Afbeelding

dit zijn achterbenen 1 dag nadat ik het haar eraf viel (spontaan) en 5 minuten voor de DA kwam om het te behandelen

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:55

kan het ook op de staartwortel voorkomen?

yanthee101
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 12:13

Hoi,
Ik heb ook een fjordje en die heeft mijten.
dat is natuurlijk weer wat anders als dat wat jie zeiden, maar het schijnt dat friezen ook vaak mijten hebben.
Je kan het beste naar een fatsoenlijke paarden arts bellen en vragen of die een stukje huid willen afschrapen. Zo weet je teminste zker wat het is en wat je er tegen kunt doen. Wij hebben zo´n gif gekregen waar we haar 4x mee moeten wassen. Dan moet hebt weg zijn.

danny2000
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:53

mijt komt heel veel voor en is goed te behandelen. Apparte borstels en elk paard eigen dekens is raadzaam

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:57

Friezen zijn gevoeliger voor schurftmijten. Op grote Friezenstallen heb je hier idd veel mee te maken.
Mijten kunnen idd overgaan via borstels, je kunt deze gewoon ontsmetten natuurlijk.

Ws. zul je het overigens blijven houden, op een stal waar veel verloop is ligt de gem. weerstand lager waardoor paarden gevoeliger zijn voor mijten.

Mijn merrie is er ook heel gevoelig voor, ik spuit haar iedere 3 maanden hiertegen en dat werkt super.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:36

Dit is een heel oud topic, daarom een slotje.