Wat kan je bij een konijn zetten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Wat kan je bij een konijn zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 22:35

Wij hebebn een ren (20m2) waar 4 kippen en een knijn inzitten.
de 4 kippen gaa over 2 weekjs naar een boer hiervlakbij, en voorlopig komen er geen nieuwe kippies.
Opzich vind ik dat egen probleem maar ik zit met me knijn.
Het is een 5 jarig vrouwtje, nog springlevend, en echt een knuffelbeestje (je komt de ren in, en het liefst springt ze op schoot! Lovers )
Ook zit ze altijd de kipjes te pesten, en gaat ze vaak tussen de veren liggem...

Ik ben bang dat als de kippies weg zijn, ze eenzaam zal zijn (zit alweer bijna 3 jaar met kippies)

Wat kan je bij een vrouwtjes konijn zetten?
Een mannetje lijkt me geen slim idee Haha! en vrouwtjes samen gaan toch vechten?

de ren is overdekt en met gaas van 2x2(de gaatjes dan he) cm... dus echt kleine dieren kunnen er niet in...

wie weet een leuk gezeldsschapsdiertje voor me knijn?
(wat die veltmuisjes, waar ze altijd mee speelt, die komen ook alleen in de winter...)

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:40

Ik heb ook twee vrouwtjes-konijnen en die vechten echt niet hoor. Die zijn elkaars beste vriendinnen *LOL* We hebben altijd 2 vrouwtjes gehad (een keer mannetje-vrouwtje maar dat was een vergissing, toen hadden we een mannetje maar laten castreren) en er nooit problemen mee gehad.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:02

Vroeger had ik als speelmaatje voor mijn konijn een cavia erbij!!! Die combinatie is echt super!! Waren onafscheidlijk!!! Heel leuk om te zien. Ze waren zelfs zo close dat toen het konijn GEJAT(!!) werd de cavia een maand later overleden is uit eenzaamheid. Maar het is dik 4 jaar super gegaan met die twee! De cavia lag altijd bovenop het konijn!! Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:02

of een cavia erbij, dat deden wij ook altijd!

gr linda

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:42

Cavia's gaan idd echt super goed samen met nijntjes.
Maar vrouwtjeskonijnen kunnen ook prima samen hoor. Mannetjes gaan juist vechten.
Vrouwtjes in het begin natuurlijk ook wel even, maar dat is zo over.
Wij hebben ook een ren met 6 vrouwtjes, maar dat gaat prima!

Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 07:37

mijn konijntje zat ook altijd bij de kippen en toen die weg ginnen heb ik er een vrouwtjes konijn bij genomen, een groot drama ze bleven vechten was dus niet de oplossing je hoort het vaker dat 2 vrouwtjes konijnen niet samen kunnen. daarna een cavia erbij, gaat ook niet Boos! .
ligt mischien wel aan ons konijn, maar wees voorzichtig Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:53

Cavia's met konijnen, dat gaat niet. Ja, het kan soms goed gaan, maar ik zal zelf het risico niet lopen. Konijnen hebben ander voedsel nodig dan cavia's en konijnen dragen bacterieen met zich mee die giftig zijn voor cavia's.

Een konijn kan s winters makkelijk buiten blijven, terwijl een cavia bij een temperatuur van minder dan 10 graden naar binnen moet. (ze komen oorspronkelijk uit Peru = lekker warm daar)

Daarnaast, een konijn is veel sterker dan een cavia. Het cavie beestje hoeft maar 1 beste knal met zo'n achterpoot te krijgen en dan is het gebeurd...

Je kan proberen er een jong vrouwtjes konijntje bij te zetten. Op www.konijnen.nl staat precies beschreven hoe je ze aan elkaar kunt laten wennen. Dan gaat het meestal wel goed. In het begin zal het ff vechten zijn misschien, maar dat duurt maar even. Een konijn alleen is idd niet leuk.

Ik heb zelf een vrouwtje met een gecastreerd mannetje ook in de kippenren! met 2 kipjes erbij.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:34

een Cavia dr bij, bij ons in de winkel zit bij elk konijn een cavia, ook als ze elkaar nog nooit gezien hebben komen ze bij elkaar...
Ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat het verkeerd ging (ja we hebben in de winkel een mannetjes cavia bij een vrouwtjes konijn, die cavia verkracht dr alleen maar hoor, maar ze geeft er niks om..)
Het is heel lief altijd! Bij 2 van de 3 konijnen ligt de caiva altijd op hun rug te slapen Lovers
Dus een Cavia, de ideale oplossing Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:35

Wat voedsel betreft, wij doen cavia korrel en konijnenkorrel door elkaar!
Bij ons op de etens bak staat: 2x cavia, 1x konijn
Dus meer cavia korrel ivm met de vitamine C, het konijn eet goed, de cavia eet goed!

Verder is het geen goed plan om bij een 5 jarig vrouwtje een konijn erbij te zetten als zij nog nooit eerder met een ander konijn heeft geleeft..
Mijn konijn is ook 5 en ook zo lekker knuffelig en echt een schatje (bij mij dan }> ) Maar als die een ander konijn ziet dan vliegt ze hem aan en gaat ze doen aslof ze een mannetje is enzo.. Net zolang tot dat andere konijn weg is!
Dus konijn is geen optie, vind ik!
Een cavia en een konijn kunnen heel goed samen leven en als je voor 's winters een binnenhok hebt voor beiden of een buitenhok op staanders die warm genoeg is kan het altijd!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:27

Waarom zou een konijn die 5 jaar alleen is geweest wel met een cavia overweg kunnen en niet met een ander konijn?
Ik heb ook een vrouwtjes konijn van een jaar of 6 en die heeft ook altijd alleen gezeten. Die kan ik echt niet bij een ander zetten, dat heb ik wel eens geprobeerd, maar die maken elkaar af.

Een konijn die al 5 jaar alleen heeft gezeten, en vooral een vrouwtje, daarbij kan eigenlijk alleen met een gecastreerd mannetje. Ja, het is moeilijk, ik weet zo ook niet wat je moet doen. Maar ik vind het onzin dat hij dan wel met een cavia zou kunnen leven en niet met een konijn. In de dierenwinkel zitten alleen maar jonkies, die kunnen het niet zoveel schelen, dus die kunnen wel bij elkaar.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:12

je kan er een cavia bij zetten!! *LOL*
ik zelf heb ook een knijn en een knaaf in 1 hok en dat geeft gelukkig geen problemen! Party!! Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 15:17

wij hebben een buiten wei.
Hier lopen/liepen
2 kippen
6 cavia's
2 konijnen.
Helaas zijn de konijnen om onverklaarbare wijze uitgebroken en weg gelopen.
Maar verder ging het super.
Wat nou een konijn moet ander voer?
De knijnen aten gewoon met de cavia pot mee hoor, niks aan de hand.
En in dat vitamine C verhaaltje, weet niet wat ik daarvan moet denken.
Wij hadden vroeger een cavia, kreeg geen speciaal voer, is toch oud 5 of 6 ofzo geworden, dus tja.
Konijnen kunnen ziektes overbrengen. kan, je kan ze ook inenten

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 16:50

Konijnen moet je ook geen 'normaal' knaagdieren voer geven, want het zijn geen knaagdieren. Ze horen tot de haasachtigen.

Nouja, iedereen zijn mening erover, wat maakt het uit.

Mijn konijnen krijgen het beste voer, het konijn van mn vader krijgt al 6 jaar gewoon knaagdierenvoer en daar is nog nooit wat mee aan de hand geweest

(met die van mij ook niet trouwens)

Ik weet ook niet hoe dat zit hoor.

Maar ik ga weer lekker offtopic

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:35

Meerdere konijnen samen gaat vaak niet goed, tenzij ze elkaar al van jongsaf aan kennen. 2 vrouwtjes gaan ook vechten, net als 2 mannetjes. De beste oplossing is waarschijnlijk toch om er een gecastreerd mannetje bij te zetten.

Cavia gaat soms goed, maar niet altijd, ligt aan het konijn en aan de cavia (ook niet alle mensen gaan goed samen toch Lachen ) Dat moet je gewoon even uitproberen, ik weet niet hoe dominant jouw konijn is.
Shaienne heeft wel gelijk dat een cavia 's winters binnen moet en een konijn buiten kan blijven. En een konijn 'praat' gemakkelijker met een konijn dan met een cavia.
Ik zou dus voor een konijn gaan.

Nog even over dat voer. Caviavoer en konijnenvoer is bijna hetzelfde met het verschil dat caviavoer er vaak gewoon 'kleuriger en vrolijker' uitziet, omdat daar de stukjes niet zijn fijngemaald tot brokjes. Je kunt konijnen en cavia's gewoon hetzelfde voer geven, het evt tekort dat de cavia dan misschien zou hebben, is makkelijk aan te vullen door ze groente/fruit en hooi te geven.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 19:38

mijn konijn dus een uit zondering zij kan dus niet opschieten met de twee cavia's die ik heb. die waren alleen maar aan het vechten

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-02 23:42

Ik weet nog niet...
Dadelijk wordt het vechten... Scheve mond

Maar over dat knaagdieren-gedoe
Ik heb altijd zakken: 'knaagdieren..blablabla...' en daar staat een hamster. cavia & knijn op!
En me knijn eet ook altijd sneaky kippe voer mee, duwt ie de kips weg, gaat in de bak zitten en eet alles waar hij op zit op...
Vork Is wel slim! Lovers

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 12:24

Cavia's hebben veel kans het onderspit te delven bij een konijn. Het beste is een gecastreerd mannetje, van ongeveer dezelfde keeftijd. Ga eens bij een asiel of opvang kijken, daar zitten er zat. Houd er wel rekening mee dat een mannetje na de castratie nog een paar weken vruchtbaar is.
Op www.konijnen.nl kun je inderdaad veel info vinden.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 13:13

Wij hebben een konijn (vrouwtje) en toen hadden we nog een nieuw konijn gekocht (ook vrouwtje) om later ze bij elkaar te kunnen zetten. Dat probeerde we maar ze vielen elkaar aan dus kregen ze allebei een apart hok.
We hadden ook een cavia binnen staan en als het lekker weer was dan gin de cavia in de zandbak (=deel van het hok van het konijn). Het konijn kwam eraan en liep weg. De cavia erachteraan en het konijn weer een stukje weg, enz enz. Dat was echt lief om te zien. Het konijn kon er best goed mee overweg.
Ik denk dat het gewoon aan het konijn ligt. Bij die van mij ging het met een cavia beter maar bij andere kan het beter gaan met een konijn.
Succes ermee.

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 13:38

een vrouwtjes konijn erbij gaat goed.
maar met cavia's moet je soms opletten want een konijn is veel sterker dan een cavia vooral met zijn achtervoeten. en een cavia in een ren gaat soms niet of de cavia moet een schuilplekje hebben waar het konijn niet bij kan. veel succes. Haha!