longeren zonder hulpteugel: pro en contra?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Qiana

Berichten: 63
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Pellenberg (Leuven, Belgiƫ)

longeren zonder hulpteugel: pro en contra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 16:03

Naar aanleiding van het topic van Jippie, vroeg ik mij af in welke mate dat je een paard goed kan trainen (of wat je juist traint/en wat niet) indien je je paard longeert zonder hulpteugel (wel met hoofdstel en/of zadel).

Ik longeer vaak ook even voor ik erop kruip zonder hulpteugel gewoon om de eerste zottigheid/loperigheid er uit te hebben, en dan maakt het me niet uit dat ze geen huplteugel aanheeft.

Als je echt enkel longeert zonder daarna te rijden, kan je wel via overgangen het achterhand gebruik stimuleren en gehoorzaamheid trainen, maar je kan het paard niet echt 'sluiten'. Sommigen zeggen dan ook dat het paard op deze manier niet echt 'werkt'. Anderzijds kan het paard niet gaan hangen enzo....

Daarom volgende topic: in welke mate kan je een paard goed trainen indien je je paard longeert zonder hulpteugel. Wat train je wel en wat train je niet?

Opmerking; ik wil nog het ene noch het andere verdedigen, maar gewoon eens horen hoe jullie hierover denken...

Bedankt voor jullie reacties!
Joke


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:08

Zoals ik in het andere topic ook had geschreven, ik denk niet dat je ze traint, je geeft ze beweging, en als je ze 6 dagen per week traint, is het lijkt mij gewoon lekker voor ze om effe zonder iets te lopen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: longeren zonder hulpteugel: pro en contra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 17:47

Het ligt er maar net aan wat je doel is met het longeren.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 18:37

Het is heel simpel, je geeft de antwoorden zelf al.
Je kunt een paard longeren zonder iets behalve een halster, dat valt bij mij onder vermaak en beweging.
Je kunt een paard longeren met alleen een hoofdstel, dat is al minder vermakelijk, maar nog steeds beweging.

Om je paard te trainen of te verbeteren, heb je in mijn ogen wel nog een hulpteugel nodig. Om wat je zelf al oppert, je kunt m ermee sluiten en je maakt het mogelijk om een werkhouding op te zoeken waarin ie kan verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 19:08

Pipo schreef:
Zoals ik in het andere topic ook had geschreven, ik denk niet dat je ze traint, je geeft ze beweging, en als je ze 6 dagen per week traint, is het lijkt mij gewoon lekker voor ze om effe zonder iets te lopen.

Hier ben ik het (weer Haha! ) mee eens.
Waarom moet alles wat we doen trainen zijn.

Verder als je het in ruil voor een dag rijden doe kan het wel zinvol zijn met hulpmiddelen.
Maar...Alleen als je weet wat je doet.
En ik denk echt dat er over longeren met hulpmiddelen te licht nagedacht word.
Iedereen knoopt maar wat raak, zonder daad werkelijkte zien wat er gebeurt.

Raar eigenlijk, mensen willen wel les omdat elk paard anders is ook met elk paard lessen, maar met longeren hoeft dat allemaal niet.
Terwijl ik zelf als ik erop zit beter voel of hij goed loopt dan wanneer ik er langs sta, zullen vast meer mensen hebben.

Ik zelf al vele jaren aktief in de paarden heb nooit goed geleerd om te longeren met hulpteugels, vandaar dat ik ondanks mijn paardenervaring er niet aan begin.
Dan zou ik eerst goede les daarin gehad willen hebben, met mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-02 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 19:24

Hmmm ik keek er ook zo naar, pipo Lachen
Tot mijn paardenfysiotherapeute me vertelde dat het zonder ze ook maar enigzins te begrenzen dmv hulpteugel het juist vragen om blessure is...
zij raadt aan er bijvoorbeeld een touwtje als soort van stootteugel te maken, zodat het paard zich wel vrij kan bewegen maar niet de neus in de wind kan gooien.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 19:32

orri schreef:
Hmmm ik keek er ook zo naar, pipo Lachen
Tot mijn paardenfysiotherapeute me vertelde dat het zonder ze ook maar enigzins te begrenzen dmv hulpteugel het juist vragen om blessure is...
zij raadt aan er bijvoorbeeld een touwtje als soort van stootteugel te maken, zodat het paard zich wel vrij kan bewegen maar niet de neus in de wind kan gooien.

Hoezo orri, meer kans op blessure?
Als je paard speelt in de wei gooit hij toch ook wel eens zijn hoofd omhoog.
Dus hoe verklaarde zei dit verder, ben wel nieuwschierig.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 20:50

[quote="runningkawa
Raar eigenlijk, mensen willen wel les omdat elk paard anders is ook met elk paard lessen, maar met longeren hoeft dat allemaal niet...........
Dan zou ik eerst goede les daarin gehad willen hebben, met mijn paard.[/quote]

Helemaal mee eens, ik neem ook af en toe longeerles, bij ons op stal is het een volstrekt normale afwisseling in het werk. Onze fysio heeft me geleerd hoe ik moet longeren met een pessoateugel. En nog vraag ik hem soms hoe ik d'r moet instellen en hoe lang dit en hoe lang dat. Ik ben niet zo'n geweldige ruiter, maar heb ondertussen redelijk goed leren longeren. Voor mij is het dus ook een manier om mijn paard fit en gezond te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 23:21

Het verschilt ook een beetje per paard. Mijn 3-jarige is bijna ideaal gebouwd in zijn bovenlijn en bovendien gezegend met een van nature uitermate flitsend achterbeen, dus die hoef je maar amper te begrenzen. Nescio is wat minder ideaal gebouwd, en heeft toch echt wat meer hulp nodig om zijn lijf goed aan het werk te zetten.

Longeren als puur beweging geven ben ik totaal van afgestapt sinds Nescio's benen weer weiland-proof zijn verklaard, en ik een paard-proof weiland heb.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 07:18

Op het moment dat paarden in de wei spelen en rennen, controleren ze iedere beweging zelf. Op het moment dat wij ze aan een lijntje laten rondrennen, lopen ze op een volte (wat ze in de wei niet doen, althans niet constant), en belemmeren wij ze door die volte en het lijntje in hun bewegingen, vandaar dat je meer kans op blessures hebt. Wij longeren altijd bijgezet, en eigenlijk altijd met de dubbele longe. Zelfs loswerken doen we op die manier, niet eerst zonder iets.

Lammert Haanstra heeft ooit gezegd dat dat ook helemaal geen zin heeft, met longeren probeer je immers een paard te trainen en hem in de meest ideale houding te laten lopen. Als je hem dan eerst in zijn eigen lichaamshouding laat lopen is dat qua trainingsopbouw niet logisch. Vergelijk het met een schaatser: die begint zijn training ook niet rechtop, achteroverhellend op zijn schaatsen, maar altijd gebogen. Naarmate de training vordert, gaat hij dieper zitten, worden de bewegingen vloeiender doordat de spieren opgewarmd zijn etc. Zo werkt dat met paarden ook in zijn en onze optiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 08:04

Ten eerste wil ik zeggen, zonder iets longeren, is bij mij ook zonder longe!!, de paarden die ik heb doen dat ( niet allemaal, maar ik heb geen tijd om het ze allemaal te leren, en als de longeerbak klaar is)

Ze lopen gewoon lekker in de volte om mij heen, stap draf galop. Daarbij ben ik net zo verwend als zep, de mijne heeft een goed model en een flitsend achterbeen, die hoef je niet bij te zetten. Kan hem ook zonder bijzet of iets dergelijks longeren, en hem ook nageeflijk krijgen.

En als je paard lekker in de wei loopt, dan zou ik ook niet zo'n dag inlassen, maar als je die mogelijkheid niet hebt ( tussen de jaarlingen en veulens lijkt mij niet verstandig) dan is een dagje gewoon beweging prima.

Verder over het les hebben in longeren, toen ik nog op de manege werkte gaf ik dus heel regelmatig les in longeren, stelde het voor bij de mensen, die waren vaak enthousiast. In deurne leer je bijhoorlijk veel over het longeren met verschillende hulpteugels, in veel stages ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 08:07

abby schreef:
Op het moment dat paarden in de wei spelen en rennen, controleren ze iedere beweging zelf. Op het moment dat wij ze aan een lijntje laten rondrennen, lopen ze op een volte (wat ze in de wei niet doen, althans niet constant), en belemmeren wij ze door die volte en het lijntje in hun bewegingen, vandaar dat je meer kans op blessures hebt. Wij longeren altijd bijgezet, en eigenlijk altijd met de dubbele longe. Zelfs loswerken doen we op die manier, niet eerst zonder iets.


Ik ben het met lammert haanstra eens, wat betreft training aan de longe, dus als je ipv rijden gaat longeren, maar op die ene vrije dag dat hij heeft train ik hem niet. Dus hoeft hij niet aan de bijzet ed. Kun je zeggen waarom gooi je hem niet los. Nou het slopen van de bak, de zwepen door de hele bak heen slingeren, zandkastelen bouwen, gaten graven, de bak gewoon open maken na een kwartiertje. Dit zijn redenen waarom ik hem niet los gooi, ik doe het met sommige anderen wel.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 08:25

Verschilt ook wel weer per paard hoe en met wat je hem longeerd.

Mijn vorige paard, hoefde ik enkel met een halster of hoofdstel te longeren, en kon hem dan al lekker trainen. Hij ging zelf lekker nageeflijk en door de rug lopen, en af en toe eens lekker met z'n neus over de grond.

Pompidou is weer anders. Die longeerde ik eerst zonder toestanden, omdat het me toen puur om de gehoorzaamheid ging.
Nu heb ik haar zover, dat ze super luisterd, keurige overgangen maakt en braaf loopt.
Toen ik haar net had, kon ze n.l alleen maar heel hard scheuren om je heen. Scheve mond
Nu ben ik zover dat ik haar met een losse slof longeer. Die zit zo, dat wanneer ze sterren wilt kijken, ze 'teruggeroepen'wordt. *LOL*
Ik vind dit heel ontspannen gaan. Ze gaat meer over haar rug lopen, en loopt er erg prettig bij.
Zo gaat ze dat een beetje snappen.

Ze wordt opnieuw ingereden( doorgereden) omdat ze door de vorige ruiter erg slordig is ingereden. Harde mond, niet evenwichtig lopen enz.
Met longeren heb ik al een hoop bereikt vind ik zelf.
Ze loopt nu lekker ontspannen over die rug, leert zef nageven, want ze wordt niet naar beneden getrokken of zo (slof erg los). Dus omdat ze lekker over dr rug gaat lopen, geeft ze zelf ook meer na.

Ik vind het longeren een uitkomst om te trainen met haar, aangezien ik haar zelf niet kan rijden wegens omstandigheden.

Gisteren ging het longeren echt super. Ik zie echt dat ze met sprongen vooruit gaat.
En ik kan goed zien wat ik met haar doe, hoe ze zich ontwikkeld enz.

Ik vind het heerlijk zo te kunnen werken met haar, zo heerlijk ontspannen en gehoorzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 08:26

Abby, als ik aan de dubbele longe werk, dan zet ik hem niet bij, dat is dan niet nodig want hij loopt in mijn hand en daar kan ik dan met hem werken.

Een paard los longeren is gewoon leuk om te doen, maar de trainingswaarde is echt 0. Zolang als je een paard niet bijzet, is de trainingswaarde 0.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 09:37

Als ik 'longeer' doe ik dat dus helemaal los, geen hulpmiddelen, geen longeerlijn. De trainswaarde daarvan is inderdaad niet veel, hoewel hij wel altijd hel lafe ronde opzoekt, hij loopt niet met zijn hoofd in de lucht. De lol die we ervan hebben is erg groot, we spelen echt, en er gaan weer wat calorietjes af en komt weer een beetje conditie bij. Dus ook als hij in het land staat moet hij 's avonds even in de benen.
Als ik langere tijd niet kan rijden, longeer ik wel eens met touwtjes, maar als het niet hoeft doen we het voor de beweging en de lol. (en de speklaag Haha! )

Navragen is beter dan afvragen.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:08

Ik logeer mijn paarden als training altijd met hulpteugel omdat longeren op dat moment een vervaning van het rijden is. Maar op vrijdag neem ik lekker een dagje vrij en mijn paarden ook, ondanks dat ze elke dag loslopen en op vrijdag ook wil ik ze toch even de benen laten strekken. Ik laat ze los en ga in het midden staan en laat ze lekker een poosje om me heen lopen op die manier kunnen ze lekker ontspannen draven en galoperen. Heeft als training niet veel functie misschien maar het geeft mij wel veel informatie. Ik kan dan goed beoordelen in welke positie een paard zelf wil lopen of hij naar binnen gesteld loopt en of hij even graag links een rechtsom loopt. Deze info kan ik weer in mijn training gebruiken en het is leuk om te zien dat paarden die in het begin alleen met hun neus in de lucht lopen na verloop van tijd ook zonder hulpteugel lekker gaan zakken op deze manier zie ik resultaten in mijn training en kan ik zien wat er beter kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:21

Katja schreef:
Ik logeer mijn paarden als training altijd met hulpteugel omdat longeren op dat moment een vervaning van het rijden is. Maar op vrijdag neem ik lekker een dagje vrij en mijn paarden ook, ondanks dat ze elke dag loslopen en op vrijdag ook wil ik ze toch even de benen laten strekken. Ik laat ze los en ga in het midden staan en laat ze lekker een poosje om me heen lopen op die manier kunnen ze lekker ontspannen draven en galoperen. Heeft als training niet veel functie misschien maar het geeft mij wel veel informatie. Ik kan dan goed beoordelen in welke positie een paard zelf wil lopen of hij naar binnen gesteld loopt en of hij even graag links een rechtsom loopt. Deze info kan ik weer in mijn training gebruiken en het is leuk om te zien dat paarden die in het begin alleen met hun neus in de lucht lopen na verloop van tijd ook zonder hulpteugel lekker gaan zakken op deze manier zie ik resultaten in mijn training en kan ik zien wat er beter kan.


Bingo, dat is ook een van de redenen waarom ik het doe, het heeft geen trainingwaarde, maar wel lekker voor je paard.

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:41

Een goed gelongeerd paard zonder hulpteugels loopt voorwaarts neerwaarts om je heen, kan je aan beide kanten in het voorwaarts neerwaartse goed inbuigen, loopt taktmatig etc. Hier wordt het paard lekker los van en dat is naar mijn idee ook training.
Oprichting vraag ik alleen onder het zadel, nooit aan de longe.

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 19:57

Ik longeer niet vaak vanwege niet geweldige longeerplek...
Weiland , nou je kent het wel Knipoog en net aangelegde nog zware bak met
pootafdrukken van tot 20 cm diep Haha!

Dus om op zo'n bodem van haar te verlangen dat ze ontspannen , geconcentreerd en gelijkmatig gaat lopen is in mijn ogen niet eerlijk.

Dus daarom zet ik haar niet bij met touwtjes of whatever ,
maar laat haar gewoon aan het halster aan de longe ,
of los door de bak om me heen lopen.

Wel stap draf en galop , halt en wat verruimen of verkorten .
Ze zoekt zelf graag de weg voorwaarts/neerwaarts op en loopt af en toe zelfs bijna met haar snuf op de grond.

Ik wil haar wel graag met touwtjes soepel en geconcentreerd longeren
omdat ik daar absoluut het nut van inzie.
Maarja niet op een oneerlijke bodem....

Ik neem haar wel regelmatig mee naast de fiets , da's ook een goeie trainingsmethode , en lollig !
Lekker onbelast vrijuit lopen , tempowisselingen alles kun je doen.
En je zit niet de hele tijd op dat rondje Schijnheilig

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 15:06

Ik probeer ook dat rondjes werk te vermijden.. dus neit op 1 plek blijven staan maar de hele bak een beetje benutten... De bak vindt het namelijk zo fijn telkens op 1 plek...

Ik longeer ook zonder gedoe 's ochtends... lekker bewegen en de over energie eruit... half uurtje longeren, dik 20 minuten los daarna. Soms touwtjes eraan, maar eigenlijk nooit... Gewoon lekker lopen, misschien morgenochtend maar weer eens touwtje erbij...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers