de gogue

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

de gogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 11:46

wie legt mij het werk van de gogue uit?
hoe ziet een gogue eruit en hoe maak je hem vast?
iedereen hemelt de gogue op,en ik gebruik altijd een slof,nu wil ik weleens weten hoe die gogue werkt{en maybe ook een plaatje ervan kan laten zien?}

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:51

Dit staat op de site van Divoza.nl

Gogue Oxford (bst.nr.: 11046)
Topkwaliteit teugel van Engels leder. Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen.Door het rondlopen van de teugel, blijft het paard een constante aanleuning houden met het bit, hierdoor wordt het paard nageeflijk. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. Kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt. Zeer geschikt voor het africhten van jonge paarden.
Euro 74.87 - NLG 165.00


Afbeelding

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:55

Sorry, ik heb geen scanner dus een plaatje kan ik je niet geven. deze beschrijving van de gogue staat in Ruiters en Rechters:
De gogue is uitgevonden door de fransman Gogue in 1949. Hij heeft het effect dat, wanneer het paard het hoofd omhoog brengt en de rug wegdrukt, het zichzelf een storende druk in de mond en achter de oren toebrengt. Zodra het paard het hoofd voorwaarts-neerwaarts brengt vindt het zelf een uitweg om de hinderlijke druk te ontwijken. Hierop volgt, door het dalen van de hals een blijvende ontspanning, omdat het paard ´wijs´ genoeg is zichzelf de onaangename spanning te besparen. Daarentegen kan het paard, in tegenstelling tot een bijzetteugel, nu hoofd en hals geheel strekken, hetgeen wij ook met het oog op de gymnastisering nastreven.

het is een bijzetteugel die vanaf de singel via een kopstuk door de bitringen heen weer terug naar de singel een driehoek vormt (dit is vast nodeloos ingewikkeld uitgelegd).

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Siera
Berichten: 28
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:56

hier is een plaatje van een Gogue, ik hoop dat het plaatje duidelijk genoeg is anders moet je zelf maar even kijken bij

http://www.divoza.com

[img]
http://www.divoza.com/isroot/DivozaStor ... .jpg[/img]

Hier even wat uitleg van de gogue:

Er wordt veel ruggebruik gevraagd, daar het paard met zijn hoofd voorwaarts wordt gedwongen. Bij opwaartse beweging wordt druk achter de oren en in de mondhoeken verkregen. Bij het zoeken naar een uitweg voorwaarts en neerwaarts zal de Chambon zachter worden en tenslotte niet meer inwerken en de druk achter de oren en in de mond verdwijnen. Het paard heeft zelf de oplossing gevonden. De paarden werken diep en ontspannen; hierdoor worden de rugspieren verder ontwikkeld. De Chambon kan zowel tijdens het rijden als bij het longeren worden gebruikt.


Ik hoop dat je er wat aan hebt

xxx

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 12:01

ojah,oke
maar:als hij zijn hoofd omhoog doet,drukt het achter de oren en in zn mond:als hij zijn hals helemaal strekt,krijgt hij die druk toch ook?hij trekt dan als het ware toch alsnog aan de singel,daardoor wordt er toch weer druk achter de oren gelegd?

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:45

Nee, gebeurd niet.
Als het paard het hoofd naar beneden brengt en gaat ontspannen stoort er niks meer in zijn mond, achter de oren of waar dan ook. Vraag eens of je eens naar iemand mag kijken die de Gogue gebruikt.
Zelfs in de proffesionele paardenwereld vinden ze het een van de paardvriendelijkste middelen.
Dit hulpmiddel word niet "opgehemeld" (erg belachelijke benaming) het is gewoon een goed product dat prettig werkt voor dier en mens.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:00

Toch zijn er ook paarden die er niet lekker mee lopen, ik ken eentje die gaat lekker halsstrekken, dan is immers de druk weg. Dan moet je al erg veel moeite doen om het paard van achteren uit weer aan werk te krijgen en van voren weer omhoog. DAn maar gewoon bijzetteugels.

Je kunt het rustig proberen zo'n gogue, het is een redelijk vriendelijke hulpteugel voor het longeren. Je kunt er weinig fout mee doen. En gelukkig is het voor de meeste paarden een prima hulpmiddel

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:13

germie schreef:
Toch zijn er ook paarden die er niet lekker mee lopen, ik ken eentje die gaat lekker halsstrekken, dan is immers de druk weg. Dan moet je al erg veel moeite doen om het paard van achteren uit weer aan werk te krijgen en van voren weer omhoog. DAn maar gewoon bijzetteugels.

Je kunt het rustig proberen zo'n gogue, het is een redelijk vriendelijke hulpteugel voor het longeren. Je kunt er weinig fout mee doen. En gelukkig is het voor de meeste paarden een prima hulpmiddel


Dat is helemaal geen punt en is een goed teken, er word op zo'n moment echt wel contact gehouden en de gehele bovelijn van een paard ontspant zich. Dat wat men juist wil. Dat een paard niet van achter uit mee werkt ligt aan jezelf. Daar kan je heel wat aan doen.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:19

van alleen halsstrekken wordt een paard ook niet beter hoor. Je moet gewoon per paard kijken of het goed op de gogue reageert of niet. Dit kan af en toe erg wisselen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 13:26

idd,van hals strekken worden sommige echt niet beter...
daarom heb ik dus altijd de slof gebruikt,je kunt ze hals laten strekken,je kunt ze op richten,je kunt ze gewoon goed rond zetten...
mjah,ik sta voor alles open...
oja:als een paard halsstrekt,wil dat ook niet gelijk zeggen dat het goed over de rug gaat enzo,sommige paarden gooien die achterbenen er dan juist lekker uit,en lopen heerlijk op de voorhand.
of zie ik dat verkeerd?
ik ga idd vragen of ik een keer bij iemand kan kijken,terwijl die met de gogue werkt

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:37

Pebblientje, het probleem van die voorhand komt niet zozeer door die gogue.
Je kunt het beter als ruiter oplossen, door overgangen te maken enz. waarbij gebruik van achterhand juist gevraagd wordt.

Dankzij die gogue kun je een paard wél vragen de achterhand te gebruiken, maar mocht hij/zij zijn hoofd/hals omhoog gooien omdat hij voorwaarts gaat, dan houdt de gogue dit op vriendelijke manier tegen.

Bijv. van halthouden naar draf, dan hoop je niet dat eerst dat hoofd in de lucht gaat, een huppeltje en hup hij is in draf...
Dan hoop je dus dat hij vanuit de achterhand dit doet, dat de achterhand als het ware afzet en nageeflijk en wel... gaan met die banaan... *LOL*

Met Cerise is het nog een hoop gestuntel, maar dankzij gogue tijdens het longeren gaat ze al steeds beter lopen! Lachen

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 15:42

ow,aha...
jah,idd zo wil ik een paard hebben,lekker nageefklijk vanuit de achterhand.
enne,het was nie zozeer antw.op die gogue,maar op het lang en laag...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:52

Ik had die goque in het begin te los (touwtjes zijn gewoon te lang terwijl ik toch geen kleine paardjes heb), waardoor Kaminka er met haar voeten bijna in belandde toen ze braaf ging stofzuigen...

Uitkijken dus in dit soort gevallen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 21:39

Als je er goed mee kan omgaan is het een zeer goed middel (en een van de vriendelijkste plus dat het echt niet moeilijk in gebruik is)en nogmaals het is juist goed als je paard over de rug gaat lopen. Als je er oog voor hebt kun je zien als een paard goed over de rug gaat. Kijk als je wilt dat je paard gelijk in de krul schiet moet je dit niet gaan gebruiken. Jij moet er voor zorgen dat een paard zijn benen niet uit gooit en ook niet op de voorhand gaat lopen. Ik werk er al jaren (op een goede manier) mee en ik kan er alleen maar lovend over spreken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 143 bezoekers