Western rijden met een New Forester

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ponylady

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Western rijden met een New Forester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 00:05

Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Mijn New Forester is 14 jaar. Ik wil graag weten of het mogelijk is om hem, naast de Z-dressuur die hij loopt, ook western te scholen. Ik kan me zo voorstellen dat een ander "soort" hulpen hem in verwarring zou kunnen brengen, of valt dat wel mee? Verward
Ponylady


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:56

Ik ken een new-forest pony die word gebruikt voor western en dat gaat best goed. Ik weet niet of hij eerst dressuur is bereden, maar volgens mij kan je elk paard wel omscholen naar western. Een echt toppaard zal het denk ik niet worden, dan heb je toch een quarter of paint nodig, maar ik denk wel dat je met andere rassen behoorlijk ver kan komen. En de hulpen zijn denk ik niet zo heel erg verwarrend, want de meeste dingen lijken wel op elkaar, ik zou het gewoon proberen.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:59

Je hebt 't zeker over Jimmy (:+:)? Die kon echt keihard spinnen en super stoppen..., die heeft geloof ik maar kort dressuur gelopen en was dacht ik op 5-jarige leeftijd omgeschoolt, maar ik kan me vergisen. Je kunt 'n paard beter van dressuur omscholen naar western dan andersom.
Natuurlijk zal het paard het eerst verwarrend vinden, vooral achterwaarts, maar het is wel mogelijk. We zijn nu ook bezig 'n shetlander om te scholen en die doet 't heel erg goed, alleen verzamelen snapt ie niet Verward Dan moet je echt druk uitoefenen op z'n mond, maar zodra je dat niet meer doet strekt ie zich weer uit Frusty
Suc6 ermee Knipoog

It never eats, it never sleeps, it never stops...


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:17

ja die bedoel ik idd. Heb ooit mijn eerste westernwedstrijd op hem gereden............toen wou die dus alleen maar rennen, rennen en nog eens rennen *LOL*
maar verder wel een leuke pony hoor, in de lessen was ie altijd heel lief. Lovers (oeps wel heel erg off-topic Schijnheilig )

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 21:10

hoi ponylady, gewoon doen.
ikheb het zelf nl. ook gedaan mijn paardje ( een kwpn-er met nog wat nrps bloed erin) was z-dressuur en heb ik ook omgeschoold naar western. en weet je, het niet meer snappen van de hulpen valt heel erg mee. tenminste voor die van mij.

dus veel plezier met westernrijden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

omscholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 00:13

Hoi,

wij hebben er meerdere omgeschoold... ook dressuur gereden paarden.... de ene begon ik mee op 15 jarige leeftijd, had M-dressuur gelopen (een kr.kwpn-er), de andere een NRPS-er met veel bloed, ook M-dressuur, maar was al over de 20 jaar... deze pony was altijd erg "heet" met rijden, totdat hij omgeschoold was Cool toen werd hij heerlijk relaxed, hij hield zijn 'karakter' maar was duidelijk relaxter... Party!!

Dit met echt heel veel succes, ze vinden het ongelooflijk leuk, is onze ervaring Cool

Maar wil je hem omscholen, of wil je beide doen? Het laatste lijkt me idd wel verwarrend, om met je Z-pony ook western te gaan rijden (als je bijv. allebei op hoog/goed niveau wilt doen)...

Veel succes en veel plezier (pleasure Haha! ) in ieder geval !!!!

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 08:25

ik heb western gereden met een new forest van 24 jaar.Dat ging heel goed en daar heeft hij ook prijzen mee gekregen.Dus ik vind het kunnen en alles is mogelijk.Dus gewoon ervoor gaan Lachen

Jewel... :+:

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 09:53

Uit het berichtje maak ik op dat ze 'm niet wil omscholen , maar zowel dressuur wil blijven rijden als western beleren.

Het hangt ook een beetje van je pony af denk ik of hij het begrijpt en kan verwerken als je de ene keer ZO en de andere ZO iets vraagt.

En hoe ver je wilt komen.

Wil je gewoon naast de dressuurtrainingen op buitenrit aan een lang teugeltje wat oefeningetjes doen dan is het prima te combineren volgens mij.

Wil je in beide disciplines het wedstrijdgericht hogerop zoeken dan zal je pony al een stuk meer moeten kunnen behappen om niet in de war te raken .

Maar de 2 manieren verschillen echt niet zo gek veel van elkaar hoor ,
een goede dressuurruiter zit ook niet de hele tijd te plukken aan z'n paard en wil net als de westernruiter dat het paard lekker licht in de hand is , goed z'n rug gebruikt en ontspannen loopt op de lichtste hulpen.

Het kan een fijne afwisseling zijn hoor om eens ergens anders aan te werken.

Wat je in het western leert kun je handig toepassen op de dressuur en andersom ,
dus het kan zeker een goede aanvulling zijn op je training , leuk hoor Party!! *LOL* .

Ponylady

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Steeffie, Kais en alle anderen die reageerden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-02 11:36

Knipoog Allemaal bedankt voor de reacties, afgelopen vrijdag hebben we weer met western rijden geoefend, hij vindt het gaaf!!!!! Hij snapt inmiddels best wel veel en het verzamelen gaat hem goed af, dat moet hij in de "gewone" Z-dressuur ook, dus daarom gaat het waarschijnlijk zo goed.
Kusje Groetjes Ponylady Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 18:33

Hoe lap je 'm dat qua hoofd/halshouding dan? In de Z wordt immers een flinke oprichting gevraagd, die in de western weer totaal ongewenst is.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 23:43

Sonja schreef:
Hoe lap je 'm dat qua hoofd/halshouding dan? In de Z wordt immers een flinke oprichting gevraagd, die in de western weer totaal ongewenst is.


Dat vraag ik me nu eigenlijk ook af... Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Ponylady

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-02 11:07

Hoi,

Dat is heel vreemd bij Eksel, op de een of andere manier heeft hij daar geen problemen mee. In de Z loopt hij keurig zoals het moet en met het western loopt hij keurig zonder (al te veel) oprichting. Misschien door andere inwerking van zit- en beenhulp. Anders zou ik het ook niet weten.
Groetjes Ponylady

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 11:50

Ik zou het graag eens zien, is dat te regelen? Ik woon ook in Alphen. Keertje meeten?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-02 16:03

Ponylady schreef:
Misschien door andere inwerking van zit- en beenhulp. Anders zou ik het ook niet weten.
Groetjes Ponylady


Hoi,

Mijn kr.kwpn-er heeft M-dressuur gelopen, ik denk dan M2 ofzo omdat ze al bezig geweest waren met aanleren v. piaffe, passage e.d. maar hij
heeft hier dus ook geen problemen mee !

Ik denk idd dat het komt dat je een duidelijk verschil kunt leggen tussen de verschillende zit- en beenhulpen van wat je op dat moment gaat doen...

Er zijn mensen die zeggen dat je dan dus geen "western" rijdt... maar toch meer "engels" ... ('t is niet goed of 't deugt niet Lips are sealed Knipoog )
Heb hier ook mijn twijfels over... hij kan toch écht "engelse" verzameling & oprichting tonen... om vervolgens over te gaan op een ontspannen "jog" Cool

Wat ik wel merk, is dat hij western veel leuker vindt en als ik hem even "engels" oppak, wordt hij wat fanatieker/heter....

Hij werd ook gebruikt als 'les/leerpaard' en kan me geen betere voorstellen Haha!
Een engelse ruiter bijvoorbeeld doet idd de dingen veel "engels" zoals meer aanleuning... hij vindt western echt leuker en doet het dan dus gewoon niét... pas als je de juiste hulpen geeft, wordt hij ontspannen en zo licht als een veertje....
Met mij erop gaat het best... maar ik doe het niet te lang... (omdat ik het zelf ook niet zo leuk meer vindt.... Schijnheilig )
Tevens gebruik ik hem nog om mensen het oh zo duidelijke verschil te laten zien !!! Lovers

Wat leuk, om nog iemand te treffen die dat ook doet !!!!
(keep up the good work Knipoog )

Groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers