(on-)zichtbare onregelmatigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

(on-)zichtbare onregelmatigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 12:39

ik zie vaak onregelmatigheid in een gang van een paard, terwijl anderen dat niet zien. ik begin sterk aan mijzelf te twijfelen. ik zie duidelijk dat een paard niet goed loopt, terwijl anderen - meerdere personen - niks zien. wie herkent dit???


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:50

paar weken terug d8 ik ook ff van hoe kan dat nou Verward
ik reed op Boefje, hij sterrenkijken, liep zo scheef als ik weet niet wat.
toen ben ik naar de bak gegaan eff voor de instructeur gedraafd.
"hij loopt gewoon goed hoor!" zei hij..
nou ik d8 ben ik nou zoo scheef!!?? maar na de rit voelde ik aan zn rug, bleek dat hij erg pijn aan had.
en gister had hij een ander zadel(wist meteen als dat dat ene nergens naar lag, bijna geen ruimte op zn ruggengraat) en toen bleek dat iedereen zei dat hij kreupel was.


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:57

ach veel juryleden zien ook geen onregelmatigheden terwijl ze er wel zijn. Of je ziet het van nature, zoals jij en ik misschien, of je moet het echt leren zien. Dat echt leren zien leren veel mensen helaas niet.
Tijdens de cursus beoordelen kwam dit ook ter sprake, zie ik iets en de instructeur ook, maar de rest ziet niets. GA je uitleggen wat ze moeten zien, dan blijkt dat het uitleggen al lastig is en dat je uiteindelijk maar ee ndeel van de mensen meekrijgt die het ook zien.
Kijk eens naar gewoon mensen. Hoeveel mensen lopen niet een beejte scheef, lopen met ongelijke stappen enz. En toch wordt dit ook niet opgemerkt. Deze 'scheve' mensen hebben er vaak ook geen last van.
Het paard HOEFT er geen last van te hebben, maar ook een lichte onregelmatigheid kan problemen geven.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 12:57

Ja, ik heb dat ook vaak en dan snap ik niet dat andere dat niet zien.
Ik heb veel pech met mijn paarden gehad vooral betreft kreupelheden en ben daar zo op gefixeerd dat ik denk ik daar gewoon veel meer op let dan andere.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 13:07

ben blij dat ik niet de enige ben. wordt nu wel wat voorzichtiger met mijn uitspraken, want je krijgt zo wel rare situaties. het laatste wat ik wil is iemand ongerust maken als daar geen aanleiding toe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:08

Ik!!!, ik zie paarden op wedstsrijden, waarvan ik ze echt kreupel/niet rad vind. Terwijl de jury er niets van zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:11

Maar is het dan kreupel of spanning.
Doordat ruiters op concours wat meer gespannen zitten kan het zijn dat de hand iets minder nageeflijk is dan anders.
Sommige paarden reageren daar heel heftig op.

Het verdient dan uiteraard geen hoge punten, maar het paard is dan niet echt kreupel.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:18

Toch zie ik ook veel paarden die echt niet zuiver lopen op concours alleen is de vraag natuurlijk waar je de grens trekt. Ik heb zelf vaak meegemaakt dat ik een paard onzuiver vind lopen en de DA er niets aan ziet en ben ook vaak naar huis gestuurd met een paard die niet zou mankeren. Tot nu toe heb ik op dat punt achteraf altijd gelijk gekregen en ben ik blij met wat ik zie. Gelukkig heb ik inmiddels een praktijk gevonden waar ik echt serieus genomen word.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:06

Dat probleem ken ik ook jaren aan het tobben geweest met mijn paard en werd steeds terug naar huis gestuurd door verschillende dierenartsen. Terwijl ze in mijn ogen toch echt onregelmatig was. Na een hele tijd Bioscan gedaan en toen hadden we het probleem; de schouders.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 15:48

ik heb dat inderdaad ook vaak. ik heb al een paar keer mensen over de zeil geholpen en ben nu wat voorzichtiger met mijn uitspraken. laats nog zak ik tijdens het springen een haffie echt kreupel lopen toen ik dat zei kreeg ik als antwoord zo loopt hij altijd? en dat is na een kwartiertje weg. okay dat kan sommige paarden hebben nu eenmaal wat opstart problemen maar na een uur liep hij nog niet goed Verward en zei zegt heel lief zie je nu wel dat het weg is?

ik voel het trouwens ook heel gauw bij paarden. ik vraag regelmatig aan mensen of ze even willen kijken maar meestal zien hun dan niets? soms inderdaad wel lastig want wat moet je hier dan mee? maar ja soms ook wel handig want voorkomen is nog altijd beter dan genezen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:04

Katja schreef:
Toch zie ik ook veel paarden die echt niet zuiver lopen op concours alleen is de vraag natuurlijk waar je de grens trekt. Ik heb zelf vaak meegemaakt dat ik een paard onzuiver vind lopen en de DA er niets aan ziet en ben ook vaak naar huis gestuurd met een paard die niet zou mankeren. Tot nu toe heb ik op dat punt achteraf altijd gelijk gekregen en ben ik blij met wat ik zie. Gelukkig heb ik inmiddels een praktijk gevonden waar ik echt serieus genomen word.


Dat heb ik dus ook vaak, ik zie ze slecht lopen, maar ben een van de weinige die het ziet, tot ze een paar maanden later nog slechter gaan lopen, en dan worden afgekeurd. Heb tot nu toe ook altijd gelijk gehad wat betreft paarden die ik niet goed vond.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:31

Pipo"]
[quote="Katja schreef:
Toch zie ik ook veel paarden die echt niet zuiver lopen op concours alleen is de vraag natuurlijk waar je de grens trekt. Ik heb zelf vaak meegemaakt dat ik een paard onzuiver vind lopen en de DA er niets aan ziet en ben ook vaak naar huis gestuurd met een paard die niet zou mankeren. Tot nu toe heb ik op dat punt achteraf altijd gelijk gekregen en ben ik blij met wat ik zie. Gelukkig heb ik inmiddels een praktijk gevonden waar ik echt serieus genomen word.


Dat heb ik dus ook vaak, ik zie ze slecht lopen, maar ben een van de weinige die het ziet, tot ze een paar maanden later nog slechter gaan lopen, en dan worden afgekeurd. Heb tot nu toe ook altijd gelijk gehad wat betreft paarden die ik niet goed vond.
[/quote]

Ja dat is echt zoooo frustrerend. Ik heb een keer met een paard op de Uithof gestaan wat echt niet goed liep maar DA A zag het niet dus gaf de eigenaar mij nog een kans en we gingen naar Utrecht. Daar zagen ze niets en begon de DA een heel betoog tegen de eigenaar dat je dat wel vaker zag, als de ruiter het niet kan oplossen met rijden dan gaan ze zeggen dat het paard niet goed loopt. We werden naar huis gestuurd en ik kreeg nog fijntjes de opmerking mee dat ik wel terug mocht komen als het paard echt niet goed liep. Uiteindelijk is gebleken dat dit paard een OCD had in de sprong die op een standaard foto bijna niet te zien was, hij is nu geopereed en loopt bijna 100% goed. Toch was ik bijna een grote klant kwijtgeraakt door de ongelooflijke botte opmerking van de DA ik begrijp opzich wel dat er ook mensen komen met een paard dat niets mankeert maar om daar nou standaard vanuit te gaan als zij het niet gelijk zien vind ik wel een beetje kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 16:39

Waar ik vroeger werkte, die bedrijfsleider had er een handje van om slechte paarden voor veel ( tussen de 15.000 en 20.000 gld) te verkopen aan klanten die bij ons op stal stonden, hij deed net alsof ie je beste vriend was. Maar toen de paarden kwamen, zei ik altijd tegen hem, hoe is dat dier goedgekeurd, want er zat altijd een goed keurings rapport bij. Ik had er geen verstand van volgens hem. Toen de boel crasste, heb ik een aantal klanten naar de veearts gestuurd. ze liepen echt van begin af niet goed, maar niemand geloofde mij. Want volgens de bedrijfsleider was er niets aan de hand. Liepen ook niet allemaal kreupel, maar op zo'n manier dat je toch het gevoel hebt dat er iets aan de hand was.

Na 2 jaar, stonden 12 van de 13 paarden die hij had verkocht bij de slager. Maar ik had het verkeerd gezien. Knipoog nu verteld hij door het hele land dat ik zijn handel heb verpest......................heb gezegd dat de feiten op tafel liggen. Dat hij zijn eigen glazen heeft in gegooid, en gebruik heeft gemaakt van het goede vertrouwen die zijn klanten in heb HADDEN!!! pff.........als ik er aan denk word ik weer heeeel boooos. Boos!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 17:42

het lijkt me juist fijn om daar oog voor te hebben, ik denk niet dat ik het zo snel zou zien als een paard kreupel loopt, om over voelen als ik erop zit maar te zwijgen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maartje_M, Ubermetrics, xJurdyWonanx en 43 bezoekers