Engelsvolbloed x KWPN-hengst, hoe te registreren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Engelsvolbloed x KWPN-hengst, hoe te registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 23:06

Ik heb een Engels Volbloed merrietje op het oog, maar ik wil in de toekomst graag met haar fokken. Wie heeft er enig idee of de veulens van deze merrie in het gewone veulenboek van het KWPN terechtkomen als er een KWPN-hengst op gaat. De merrie heeft zelf NDR-papieren. Ik kan er niet veel over vinden in de stamboekrichtlijnen en van het KWPN heb ik nog geen reactie gehad. Wie weet hier iets meer over?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:54

Dan wordt het een Register A veulen. Op zich geen problemen hoor, in het veulenboek komen alleen paarden met een KWPN vader en een KWPN moeder. Bij Register A is of de vader of de moeder een KWPN paard en is de ander een bij een andere europees stamboek ingeschreven merrie of hengst.

In het Register B komen paarden waarvan 1 van de 2 helemaal niet ingeschreven staat.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:59

Zolang NDR een officieel erkend stamboek is kun je in het A-register van het KWPN komen mits je ook met een erkende hengst fokt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:40

Je kan de merrie eventueel ook nog aanbieden op een kwpn-fokdag. Wellicht dat opname in het stamboek gewoon in de pen kan zitten...kwestie van even bellen met het kwpn.....
Maar register A kan eigenlijk altijd, en dat is ook prima hoor, dat doet niets af aan je veulen. Sterker nog, wat volbloed van moederskant is soms erg wenselijk!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:41

Je kan de merrie eventueel ook nog aanbieden op een kwpn-fokdag. Wellicht dat opname in het stamboek gewoon in de pen kan zitten...kwestie van even bellen met het kwpn.....
Maar register A kan eigenlijk altijd, en dat is ook prima hoor, dat doet niets af aan je veulen. Sterker nog, wat volbloed van moederskant is soms erg wenselijk!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 23:12

Bedankt voor de reacties. Ik heb vanmiddag toch ook nog even contact opgenomen met het KWPN. Het veulen kan idd gewoon geregistreerd worden, alleen de moeder moet in haar eigen stamboek blijven. Het veulen wordt in het normale veulenboek opgenomen (dus niet reg. A), omdat het NDR idd een EU erkend stamboek is. Ik begreep dat de merrie niet KWPN-geregistreerd mag worden omdat ze 100% engels volbloed is. Beetje krom, want waarom mogen hengsten dat na keuring/onderzoek dan wel, merriediscriminatie Haha! .

Ik heb de huidige eigenaar vanavond gebeld en gezegd dat ik haar heel graag wil kopen, mits ze klinisch goedgekeurd wordt. Dus dat wordt duimen *LOL* .

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 10:10

Raar van het KWPN. Ik heb een Engelse volbloedmerrie die opgenomen is in het trakehner hoodstamboek. Die zou ik dus wel in het KWPN kunnen laten inschrijven met haar trakehnerpapieren want trakehners worden dan wel weer aanvaard. Wat denken jullie? (niet dat ik dat van plan ben)

Succes met je merrie!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:02

Wat maakt het je uit in welk stamboek de merrie staat?
Als je gaat fokken met een KWPN-hengst, komt het veulen automatisch in aanmerking voor het KWPN-papier...

Ik heb een sBs-merrie uit Belgie. Ze kan worden opgenomen als ik haar laat onderzoeken op cornage ed, maar waarom zou ik? die onderzoeken zijn duur, en mocht ik er een kwpn-hengst op zetten dan heb ik nog steeds een kwpn papier bij het veulen en mag ik met veulen gewoon de fokdag bezoeken.
Dat is het enige nadeel van het hebben van een buitenlands gefokte merrie, je kan er eigenlijk niet mee naar de keuring. Een retourtje Belgie is mij echt te veel moeite...
Maar kwa fokken, maakt het geen biet uit. Een goed paard is niet grensgebonden, die komen ook echt wel eens uit het butenland.

Het is wel zo, mocht ik een Zweedse hengst op mijn Belgische merrie zetten, geeft dat wel een papieren chaos...bij wie moet ik me dan aanmelden met het veulen? Ik spreek geen frans (bij het sBs spreken ze dus niets anders!) en ook geen zweeds...