Ik heb een nieuw truukje ontdekt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Ik heb een nieuw truukje ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 07:18

Ik ben dus net enige maanden bezig met een draak van een 8-jarige merrie, die dus 3/4 veulens gehad heeft, nu dus dominant is en erg taai in de mond.
De eerste 3 weken heb ik haar letterlijk vooruit moeten slaan met inrijden, mevrouw vond stijgeren leuker. Dan de zweep erbij om haar voorwaarts te houden. Na 3 weken was het over, nu rij ik dus zonder zweep en sporen.
Maar mevrouw had nog meer in petto, scheef lopen, het bit niet aannemen, en vooral hard aan het bit hangen.
Met rijden schudt ze dus enorm, ik heb vaak blaren (rij met rubberen tuegels), en met longeren heeft ze m'n mooie dure lederen longeersingel gesloopt door met bijzetteugel of gogue gewoon keihard te gaan hangen in de mond en desnoods alles maar stuktrekken.
Dit zijn geen problemen die bij de ruiter liggen, maar echt bij het paard. ZE heeft namelijk de eerste 8 jaar van haar leven haar zin mogen doen en moet nu opeens aan het werk. De ruiter mag het probleem 'eventjes' oplossen zeg maar, oftewel het paard aan het werk krijgen op de juiste manier.

Gisteren wilde ik weer longeren, ik ben dus wel een enorme voorstander van bijzetteugel, omdat die niet meegeeft en paarden dan vanzelf gaan nageven (zie ook het boek van E. van Loon voor argumentatie), en van de gogue. Maar dit paard wil dit gewoon niet.
Dus tijd voor iets anders dacht ik maar: 5 meter touw. Ik begonnen met vanafr de longeersingel (horizontaal) naar het bit en dan tussen de voorbenen door. Ik heb dit touw erg kort gezet zodat de merrie alleen achter de loodlijn kan lopen.
En het werkte, mervrouw krulde haar hals, gooide de druk van het touw en liep heerlijk ontspannen.
Hierna het touw wat langer, en ja hoor, weer lekker door de hals. Vervolgens het touw wat hoger vastzetten, en ik ben geeindigd met het touw boven de longeersingel vast te zetten, en geen touw meer naar beneden te laten lopen, dus net zoals je zelf als ruiter de teugels vasthoudt. En mevrouw liep nog aan de teugel. Ik zie het nu weer helemaal zitten met die paard. Haha! Haha!

Dus het kan zijn dat een te kort bijgezet touw aan het paard ook nog wel eens kan helpen, misschien een idee voor anderen. Bedenk echter wel dat het ook averechts kanwerken en dan ontwikkel je een onderhals. Ook moet je niet vergeten om het touw steeds weer langer te maken, zodat het paard ook leert om op de goede en normale wijze in balans te lopen.
Laatst bijgewerkt door germie op 21-06-02 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 07:27

Ik hou niet van negatief reageren op berichten, maar ik denk dat mijn reactie nu toch niet zo positief over gaat komen. Is niet zo bedoeld, ben gewoon erg benieuwd:

Als eerste snap ik niet waarom een achtjarige merrie die drie of vier veulens gehad heeft DUS hard in de mond is Verward Ik zou zo zeggen dat die een mondje als boter moet hebben, omdat er nog nooit een ruiter in heeft zitten plukken???

Ten tweede vind ik het nooit normaal om een paard heel kort achter de loodlijn vast te knopen. Ik begrijp de redenering van een niet meegevende bijzet, omdat je wilt dat het paard zelf los gaat laten. Klopt inderdaad, is een veelgebruikte methode (bij sommige paarden ook door mij) -> laat het dier maar tegen zichzelf vechten, dat wint íe nooit en blijkt vaak heel leerzaam. Maar om dat dan meteen maar heel kort te gaan doen.... nee, dat gaat me echt te ver. Persoonlijk zou ik liever een andere positie voor je "hulpteugel" gekozen hebben, waardoor het paard gedwongen voorwaarts/neerwaarts gaat lopen. Je kunt dit bijvoorbeeld bereiken door het gebruik van een stootteugel.

Als laatste vraag ik me af waar je laatste opmerking op gericht is: dat je het touwtje steeds langer moet maken zodat het paard ook normaal opgericht gaat lopen. Verward
Ik ben van (hoogst onbescheiden) mening dat een paard ook met longeren in een "normale" houding moet (kunnen) lopen. Maar ik vraag me ook af waarom je in vredesnaam al aan oprichting denkt bij dat dier. Als ik zo de rest van je problemen eens lees, zou ik me eerder druk maken over het lopen op vier benen met het juiste ruggebruik, en ontspanning. Die oprichting komt later wel; waarom denk je dat daar pas vanaf de M2 op gelet wordt in de dressuur....


Dus nogmaals, ik plaats dit NIET om je af te zeiken, maar omdat ik totaal andere meningen heb en de jouwe niet kan volgen.


germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 07:34

GOEd:
Ten eerste is ze niet hard, dat heb ik ook niet gezegd!!! ik heb TAAI gezegd, daarmee bedoel ik dat ze een verwend paard is. Ze is 8 en moet nu aan het werk, dat betekent dat ze gewoon dominant is. Merries die al een paar veulens gehad hebben voordat ze onder het zadel moeten zijn vaak lastiger, laten zich minder makkelijk overhalen.
Die mond is vast wel gevoelig, daar twijfel ik niet aan, want er is NIET 1 PAARD met een harde mond.


TEN tweede, ik zeg zelf ook dat ik dit normaal niet doe, maar deze merrie trekt alles aan gort. GEwoon gogue eraan en hannessen maar met het hoofd. Met als gevolgd dat de singelstoten zijn gescheurd van m'n dure longeersingel, en ze houdt niet weer op. Want ook een normaal op maat gemaakte gogue is zo kort dat een paard er aan kan trekken!!! anders had je niets aan een hulpteugel.
Verder vind ik een touw horizontaal naar het bit en dan tussen de benen van het paard door wel erg diep. Dus hoezo meer neerwaarts? DAt kan volgens mij echt niet hoor.

Daarom een keer KORT vastgezet, IK WEET WEL DAT het niet gebruikelijk is, en als ze door zou blijven vechten was ik direct gestopt, MAAR het wonder gebeurde: MEVROUW GAF NA!!!!!! ZE HAALDE DE DRUK VAN HET TOUW, en daar was alles om te doen.
Daarna het touw weer langer maken, want TE DIEP LOPEN is niet goed, en doordat het touw langer wordt, krijgt het paard meer halsvrijheid en kan het zich weer gaan oprichten in plaats van opkrullen. En het paard is dus niet gaan trekken

duidelijk?
Laatst bijgewerkt door germie op 20-06-02 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:09

Waarom schreeuw je zo? Ik zeg toch dat het niet banketstaaf bedoeld is??? Als je met je paarden net zo communiceert als nu met mij, dan snap ik dat ze een beetje 'taai'worden van je *LOL*

Achtjarige trouwens idd niet, de mijne was 7 toen ik haar inreed Schijnheilig

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:13

Rustig met die caps zeg...

Ik kan wel zeggen dat ik het met Sonja eens ben. Zoals ik in een eerder berichtje typte, is het inderdaad wel eens nodig om een paard strakker bij te zetten om erdoorheen te laten komen. Iwaldo is daar een wandelend voorbeeld van. Maar wanneer ik strakker bijzet, doe ik dat pas op het laatst. Ik begin los (je moet je paard ook een beetje de kans geven om warm te lopen) en ga dan geleidelijk aan wat strakker. Oprichten hoef je inderdaad nog niet aan te denken op dit moment!

Verder krijg ik een beetje kriebels bij het idee dat enkel het paard weer schuldige is. Ik snap ook niet hoe een paard dat nog nooit bereden is taai in de mond kan zijn. Okee, eigenwijs dat kan ik me voorstellen, maar taai in de mond? Weet je dan zeker dat dat paard dat bedacht heeft, en dat het absoluut niet aan de ruiter ligt? Schijnheilig

Ook vind ik het een beetje vreemd als je eerst vanalles mepen en prikken moet, en zodra dat niet meer zo nodig is, er meteen niks meer wordt gebruikt. Sporen en zweep zijn niet zielig, mits goed gebruikt. Waarom ineens zo rigoreus weer eraf? Voor de eigen gemoedsrust ofzo?

Citaat:
ZE heeft namelijk de eerste 8 jaar van haar leven haar zin mogen doen en moet nu opeens aan het werk.
Ik denk dat je moet oppassen met teveel vragen van dit paard. Ookal is ze 8, beschouw het als het inrijden van een jong paard. Die zet je ook niet ineens aan het werk. Wanneer je meteen teveel wil (en die neiging heb je sneller omdat het paard ouder is) vergeet je vaak dat het paard er geestelijk ook aantoe moet zijn. Inrijden is niet niks, en uit jouw berichtje blijkt dudielijk dat ze aan het staken is... misschien meer tijd gunnen in plaats van vastknopen en vooruit slaan.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 08:17

Schreeuwen, nee hoor, maar ik kan er gewoon niet over als mensen beweren dat een 8-jarige een boterzachtmondje moet hebben. Dat heeft het paard vast wel, maar helaas laten oudere merries dat vaak niet merken, dus dan moet je bij mij niet aankomen dat taai hetzelfde is als hard.
Ik had namelijk express taai gebruikt i.p.v. hard. Haha!
En ik bedoel het niet kwaad hoor, maar alles dat een keertje anders is dan standaard wordt vaak niet getolereerd hier. en daar wordt ik wel eens moe van. Ik heb dacht ik duidelijk uitgelegd waarom ik dit een keer geprobeerd heb, en dan heb je direct mensen die met een wijzend vingertje aankomen dit is niet goed, dat is niet goed enz. Maar zelf hebben ze er de ballen verstand van. Ik heb ook duidelijk gezegd in het eerste stuk dat als je het zelf gaat proberen dat je moet oppassen voor een onderhals enz. Ik bedoelde het alleen maar als idee hier, want er zijn echt wel meer mensen die dezelfde problemen hebben met hun paard. En een keer iets totaal tegenstrijdigs doen kan helpen.

En inrijden? dat heb ik dus al met meer dan 20 paarden gedaan, ik wil niet arrogant doen maar het komt over alsof ik totaal geen ervaring zou hebben, en dit is de eerste die zo vervelend is. Helaas wel.
En of het niet aan de ruiter ligt? dat dacht ik toch echt niet. Hoe kan een paard een longeersingel aan gort trekken als dat de schuld van de ruiter is die er niet eens opzit?
Dit is een enorm lastige merrie, haar moeder was nog veel erger, daar is nooit op gereden, dat lukte gewoon niet.
Ik doe er ook echt neit te veel mee, 2 keer in de week rijden ofzo, rustig aan. Longeren als afwisseling. Met inrijden was het dus een erg lastig paard, ze staakte volledig. Dit heb ik er op een zachte manier niet uitgekregen, wel met de zweep dus. Dit is ook het eerste paard dat ik met zweep heb ingereden. Ze was namelijk gevaarlijk, ook aan de hand al: steeds omhoog, desnoods achterover vallen.
Er zit wel verbetering in, maar ze is dus lastig in de mond, steeds schudden, contact met de hand proberen te verbreken. Niet alleen met ruiter, maar ook aan de longe.
Ik heb dus nu ontdekt hoe ik haar in stap en draf naar beneden krijg aan de longe, de galop laat ik nog wel even rusten. Heel langzaam zit er vooruitgang in. We oefenen gewoon verder
Laatst bijgewerkt door germie op 20-06-02 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:25

ik denk niet dat je Sonja kunt vwerwijten dat ze er niets van af weet. Ik ken haar niet persoonlijk maar uit haar berichten spreekt m.i. een hoop kennis en ervaring. Haar reactie was goed beargumenteerd, en netjes geformuleerd, ik snap niet waarom je daar zo heftig op reageert.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 08:38

Ik verwijt niemand iets hoor, maar ik heb dacht ik mijn reden ook beargumenteerd, en ook dat je hiervoor moet oppassen, dus even goede vrienden hoor.
Ik kan gewoon fel reageren, om duidelijk te maken wat ik bedoel gebruik ik wel eens hoofdletters, niet om te schreeuwen hoor. Bijvoorbeeld TAAI is wat anders dan HARD. Hier bedoel ik dan alleen maar mee dat de woordkeuze van belang is. Haha! Haha!

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:44

Hoor eens, je kunt natuurlijk niet verwachten dat men het altijd met je eens is. Als jij zelf achter je manier van longeren staat, waarom plaats je dat topic dan? Ik snap wel dat je soms moe word van de reacties als je iets niet op de standaard manier doet, maar het staat natuurlijk iedereen vrij te reageren. Het is gewoon moeilijk te beoordelen vanaf een scherm en dingen kunnen ook anders geïnterpreteerd worden dan je ze bedoelt.

Even een kleine tip: pas je profiel aan, want daaruit valt niet op te maken dat je veel ervaring hebt met het zadelmak maken van paarden. Dat kan ook verklaren waarom je reacties krijgt alsof je niet weet waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:45

Dan mag jij me het verschil tussen hard en taai uitleggen want persoonlijk heb ik nog nooit van een taaie mond gehoord.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 08:46

profiel? ik kijk nooit in iemands profiel hoor voordat ik reageer. En dan staat het natuurlijk opschepperig als ik alle namen van paarden opschrijf die ik ingereden heb of bereden heb Schijnheilig Schijnheilig

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:49

Ik kijk wel vaak in iemands profiel. En het staat helemaal niet opschepperig als je daarin vermeld dat je jonge paarden inrijdt. Daar is dat profiel toch voor? Verward

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:02

Citaat:
En inrijden? dat heb ik dus al met meer dan 20 paarden gedaan, ik wil niet arrogant doen maar het komt over alsof ik totaal geen ervaring zou hebben, en dit is de eerste die zo vervelend is. Helaas wel.


Maar dat betekent dan toch niet dat je het ook kunt? Als manegemeisje heb ik zelfs wel een paar pony's ingereden, maar achteraf denk ik toch dat dat ook niet helemaal op de juiste manier gedaan is.
Niet dat ik jou hiermee voor het hoofd wil slaan, maar je beredenering klopt niet echt.

Nu weer ontopic: met longeren zorg ik ervoor dat het paard in eerste instantie de ruimte heeft om voorwaarts te gaan, om los te worden. Na een tijdje doe ik de bijzets of touwtjes of wat dan ook een stukje korter.

Tja, op sommige stallen binden ze paarden zelfs met hun hoofd richting hun borst om de spieren maar te leren aan te spannen. Is een beetje extreem maar heeft wel wat weg van jouw manier van longeren, zoals ik het lees. Misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind, maar zo klinkt het wel.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 09:07

Ik werk ook ALTIJD eerst los zonder touwtjes of andere hulpteugel.
En inrijden niet goed gegaan? Dan kom je maar langs zou ik zeggen. Ik wordt geregeld gevraagd of ik niet 'even' weer een paard wil doen. Ik demonstreer het graag hoor, de eigenaar mag er altijd bij zijn als ik met hun paard bezig ben Haha! Haha!
Ik heb niet veel lesgehad, maar wel altijd bij mensen gereden die veel wisten. Voor keuringen ben ik altijd meegeweest met iemand die precies zei hoe het moest, ook het vlechten heb ik zo geleerd. Verder heb ik bij de eerste keer inrijden alle aanwijzingen gehad van een man van over de 80!!!! die heeft veel verteld.
Inmiddels ben ik natuurlijk mijn eigen manier gaan ontwikkelen, maar ik ben niet iemand die het zomaar zelf geprobeerd heeft.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:27

Ik snap wel een beetje wat voor problemen deze merrie geeft. Zelf heb ik ook een merrie die met longeren een aantal longeersingels aan gort heeft getrokken of over haar schoft heengetrokken heeft, ondanks dat ik hem aangesingeld had.

Twee bijzetteugels werken bij haar ook niet, daar gaat ze vrolijk aan hangen, een begrenzende ruiterhand werkt bij haar ook niet. Sorry Ernest van Loon, mijn Kaminka is waarschijnlijk heel apart, maar niet volgens uw systeem af te richten.

Het was dus erg zoeken met haar, nu blijkt een buitenbijzet met daarbij een longe die door de binnenbitring naar de singel gaat, wel te werken. Hier gaat ze niet op hangen, ze geeft eindelijk eens gewoon na en vindt longeren ineens ontzettend leuk! Maf paard.

Ik snap ook wel wat je bedoelt met een taai paard, mij merrie voelt ook zo aan. Het zit alleen waarschijnlijk niet in de mond, maar in de rest van het lijf, wat niet los wil laten.

Er is niet 1 systeem wat werkt voor alle paarden, daar ben ik allang al over uit, bovendien moet je steeds weer je systemen aan blijven passen aan africhtingsniveau e.d. Dat is ook het leuke aan de paardensport. Knipoog

Mijn ervaring is wel dat je dit soort paarden door middel van dwang helemaal NERGENS krijgt.... dat is wel een aandachtspuntje denk ik... Knipoog Succes verder.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 09:32

dwang is ook wat anders dan slimmer zijn Haha! Haha!
Als je na vanalles geprobeerd te hebben eindelijk een nagevend paard hebt (en dan misschien niet op de 'juiste' manier) dan ben je dus slimmer dan het paard Haha! Haha!
Eigenlijk 'dwing' je het paard wel, maar het paard heeft dit gevoel niet en gaat meewerken.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:36

Citaat:
Ik snap ook wel wat je bedoelt met een taai paard, mij merrie voelt ook zo aan. Het zit alleen waarschijnlijk niet in de mond, maar in de rest van het lijf, wat niet los wil laten.

Daar zat ik dus op te wachten, maar dan van Germie Haha!
Ze heeft het alleen maar over de mond, dus ik dacht laat haar maar eens verklaren wat ze bedoelt maar helaas dus.

Dus met rijden meer been erbij en lenget buiging vragen, dit kun je al in de hoeken doen als het in andere wendingen nog te moeilijk is.
Maar een paard waar nog niemand op heeft zitten trekken kan niet hard/taai whatever, in de mond zijn, of je moet het hem zelf aangeleerd hebben met zadelmak maken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:51

Wou ik net zeggen; is zo goed als onmogelijk en dat geen een paard hardin de mond is klopt ook niet. Die zijn er nl wel degelijk (hard gemaakt door de ruiterhand)!
Verder denk ik dat geduld een schone zaak is bij dit paard en dat dit dier gewoon met respect wil behandelt worden (zoals bij elk paard hoort te gebeuren). Zorg eerst dat je haar soepel, ontspannen in haar lichaam krijgt en kijk dan eens verder.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 20-06-02 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:56

Een paard is net zo hard in de mond als jij haar vast houd.

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 10:09

Goh, ik zal nog 1 keer reageren.....................
wie heeft het over geen respect? ik niet hoor, ik leg alleen uit waarom ik iets doe en opeens moet ik een paard met respect gaan behandelen? nou dat doe ik wel hoor. Dan heb je mij verkeerd begrepen.......................
En dat een paard hard in de mond kan zijn: een paard blijft gevoelig in de mond. Er is geen paard dat eelt ofzo heeft, een paard kan alleen enige vorm van acceptatie van getrek ontwikkeld hebben door de ruiter. De gevoeligheid blijft wel, maar het paard voelt hard aan. Dit is wel op te lossen door anders te gaan rijden, meer been minder hand. Maar daarvan is hier geen sprake. Hier is sprake van een paard dat geen respect had voor een (bijzet)teugel. Het paard wil onder het werk uit, gaat zich dus dominant gedragen (dat heeft immers al 8 jaar gewerkt?) en gaat schudden met het hoofd en hangen en trekken enz.
Als blijkt dat een paard dit ge-etter met het bit ook met longeren doet, ook met rijden, ook met bijzet, ook met gogue enz, dan ga je toch iets meer proberen om die ontspanning te krijgen. Ontspanning kun je niet afdwingen, maar je moet als africhter/trainer slimmer zijn dan het paard.
Ik rij nooit met hulpteugels of touwtjes of wat dan ook, maar longeer er wel mee. Dit paard loopt graag, maar niet op de juiste manier (geen ruggebruik, hals erop enz). Zodra je er bijzet of gogue aanhangt, ook al is het erg los, dan gaat mevrouw aan de haal ermee (dit duidt eerder op geen respect voor de hulpteugel dan op geen respect bij de ruiter).
Ik was hier zo zat van, een dure longeersingel gesloopt, dat ik het dan nog maar eens anders wilde proberen. 99% van de paarden geeft na als je ze bijzet. Dus als het op normale lengte niet wil, dan maar een beetje korter dacht ik. Met uiteraard in m'n achterhoofd dat als ze nu weer zou gaan trekken dat het probleem niet opgelost zou worden en misschien wel erger zou worden..
Het paard gaf echter volledig na, liep dus achter de loodlijn, maar zonder druk op het touw.
Aangezien ik een paard ook graag in zn waarde laat heb ik de touwtjes dus al snel langer gemaakt met als doel de ontspanning en nageeflijkheid te bewaren. Het touw liep toen nog diep, tussen de benen langs en horizontaal, maar het paard had normale halsvrijheid.
Maar een paard moet ook nageven op de ruiterhand, dus dan eindig ik met touwtjes op de schoft naar de mond toe, op normale lengte.
Ik heb geen galop meegenomen omdat het paard hierdoor altijd gestressd raakt.
Ik wilde dat ik jullie kon laten zien wat ik precies doe en wat de merrie doet. Dan zul je zien dat het echt allemaal wel vriendelijk is en niets met geen respect hebben voor te maken heeft. Dan zul je ook zien dat het werkt .

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:34

Citaat:
En inrijden niet goed gegaan?

Dat hoor je mij niet zeggen (...dat zie je mij niet typen Haha! )

Dat kan ik vanaf hier niet beoordelen hoor. Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat het niets zegt of je nou 20 paarden beleerd hebt of slechts één.

Maar goed, dit is dus way off-topic. Knipoog

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:41

er is al veel gereageert,en toch reageer ik ook nog ff:
ik ben het eens met germie:als ze alles aan gort trekt en overal in gtaat hangen,kun je idd naar iets anders gaan kijken,en uitproberen.{een paard kort vast maken is soms echt niet erg hoor,hierdoor gaan ze de derde/vierde nekwervel buigen,en laten ze sneller los,wel eerst opwarmen natuurlijk}
ook ben ik het met sonja eens:waarom denk je aan oprichting???
je moet denken dat het een jong paard is...
en tot slot mijn eigen mening:waarom maak je je druk dat ze scheef loopt?
ieder paard is in meer of mindere mate scheef,en een net beleerd paard zal alles doen om haar evenwicht op te zoeken,door voorwaarts te rijden,en op de binnenhoefslag te rijden,wordt ze vanzelf weer recht.
de merrie moet wel weten dat er gewerkt moet worden,en dat kun je dus doen door haar een enkele keer "strak"bij te zetten,en onder het zadel lekker voorwaarts en op eigen benen te laten gaan.
ze is wel al 8,en je hoeft je geen zorgen te maken dat ze het geestelijk niet aan kan,je kunt met haar dus al wel sneller gaan beginnen met het oprichten etc.
oja:een paard gaat meestal hangen omdat het op de voorhand loopt,en achter loopt te duwen: je zou kunnen proberen haar achter er heel veel bij te laten komen?ook aan de longe kun je haar laten sluiten enzo{maar dan niet aan de hele korte bijzet}

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:30

germie schreef:
Het paard gaf echter volledig na, liep dus achter de loodlijn, maar zonder druk op het touw.


Het paard heeft zo dus ook geen aanleuning, schiet je daar wat mee op?

Ehm, tja. je hoeft me echt niet uit te leggen hoe alles in zijn werk gaat. Kijk, het is me al vaker in je berichten een beetje opgevallen. Hoe kan je nu van een paard verwachten dat net word aangereden dat ze al los door het lijf is. Ik zou al helemaal niet gaan nadenken aan bijzetten, blijkbaar is ze er nog niet aan toe en misschien heeft ze wel pijn ( er is ook nog zo iets als spieren creeëren). In een ander topic stak je het er op omdat er Purioso bloed in zat Verward
Hoe lang laat je haar eigenlijk met dat hoofd op diezelfde plek naar beneden lopen?

lieverd
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:31

Sorry Germie ik wil niet grof zijn, maar zo zal het wel overkomen.

Nadat ik al vaker berichten van je heb gelezen kom je bij mij over als een net iets verder gevorderde manege ruiter.
Maar eigenlijk dus iemand die niet weet waar ze mee bezig is.
De meest rare vragen en stellingen gaan rond op bokt en dan zet ik altijd grote vraag tekens bij je kunde.

Verder te gaan op dit topic
Citaat:
Het paard gaf echter volledig na, liep dus achter de loodlijn, maar zonder druk op het touw.


een paard is dan ook niet nageeflijk maar achter de teugel Haha!
Dus ook niet het gewenste resultaat.

Verder vind ik dit een grove en niet paardvriendelijke manier om op deze manier je paard af te dwingen in hoe ze moet lopen.

Geduld is een grote zaak. En goede les nog belangrijker.
En het aller belangrijkste een goed verstand dat op zijn plek zit!

parnassia
Berichten: 815
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:40

Ik heb ook zo'n donkerbruin vermoeden dat het paard achter de teugel gaat, maar oke...

Pebblientje:
Citaat:
ze is wel al 8,en je hoeft je geen zorgen te maken dat ze het geestelijk niet aan kan,je kunt met haar dus al wel sneller gaan beginnen met het oprichten etc.


Germie:
Citaat:
Schreeuwen, nee hoor, maar ik kan er gewoon niet over als mensen beweren dat een 8-jarige een boterzachtmondje moet hebben. Dat heeft het paard vast wel, maar helaas laten oudere merries dat vaak niet merken, dus dan moet je bij mij niet aankomen dat taai hetzelfde is als hard.


Ik snap eigenlijk niet wat de leeftijd er mee te maken heeft, beschouw een niet ingereden achtjarige als een driejarige! Vaak heb je nog meer tijd nodig omdat ze juist niet geleerd hebben om hun lijf op de juiste manier te gebruiken en zijn ze wat stijver.... so be patient!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers