Open zak brok; hoe lang houdbaar??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Open zak brok; hoe lang houdbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 20:38

Ik heb zo'n 3 weken geleden een nieuwe zak brok geopend en in een andere bak gestort, zonder deksel (niet mogelijk)
Omdat ik nu haast niets meer voer en dus eindeloos met die zak doe, rees bij mij de vraag hoe lang dat eigenlijk houdbaar is, iemand een idee?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23493
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:39

staat op de zak maar als je die niet meer hebt Verward
Ik ben nu mijn muesli maar op de wei aan het voeren maar ga het weggooien, er lopen beesjes in....

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:44

op mijn zak brokken staat bij voorkeur 4 maanden zoiets.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 00:30

ik heb vanmiddag nieuwe bix gehaald, en daar stond een datum op van 2 september geloof ik, dat is dus ongeveer 3 maanden en ik denk dat dat bij de meeste soorten bix wel hetzelfde zal zijn.
op de zak van mn musli stond een houdbaarheidstijd van 5 maanden.
maar zou het eigenlijk kwaad kunnen als het over de datum is?? Verward

Jet

Berichten: 12044
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 07:26

Volgens mij is de datum op de zak de houdbaarheidsdatum als de zak dicht is, maar als de zak open is, of de biks open bewaard wordt, is de houdbaarheid aanzienlijk korter. ( Op bv. melk staat ook een houdbaarheidsdatum, maar als je zo'n pak open hebt, geldt die ook niet meer.) Je moet in elk geval goed opletten dat je het niet te vochtig bewaard, dan gaat het schimmelen en kunnen ze er koliek van krijgen. Ook gaan de voedingsstoffen sneller eruit als je het open bewaart. Hoe lang je er mee mag doen weet ik ook niet echt, maar ik zou zelf uit gaan bij droge opslag van ongeveer een maand. Als je er langer mee wilt doen, zou ik het toch ergens in doen waar je het droog en dicht kan bewaren.
Misschien weet de zaak waar je het hebt gekocht wel hoe lang je het open kan bewaren.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:08

Je merk het ook wel gauw, als het eten niet goed meer is.

Het is dat wat muffig en je kan het gemakkelijk platduwen, zo'n korreltje. Wij hebben het één keer meegemaakt, toen we nog maar 1 pony hadden.
Het voer zat toen in kratonnen zakken en maakt toch wel veel. Het karton slorpt water op en dat is volgens mij nefast.

Nu zit ons voer in van die na-maak jutte zakken: plastig gevlochten en daarin nog eens een doorzichtige plastiek zak. Dat is beter, naar mijn idee.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132141
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:52

Guidolover schreef:
Citaat:
maar zou het eigenlijk kwaad kunnen als het over de datum is??


Nee, in principe kan dit geen kwaad.
Mits het voer droog bewaard wordt, en er geen sprake is van schimmelvorming.

De houdbaarheidsdatum geeft in principe alleen aan tot welke datum het voer de aangegeven hoeveelheid vitaminen bevat zoals aangegeven op de verpakking.
Vitamines hebben de eigenschap om te "vervliegen" (even simpel uitgelegd Haha! ); het betekent dat de hoeveelheid vitamines steeds iets minder wordt.
Dit houdt ook in dat in een recent geproduceerde zak paardenbrokken iets meer vitamines zitten dan op de verpakking staat.
Dit is om het "vervliegen" te dekken totaan de houdbaarheidsdatum, zodat er op deze datum altijd nog de hoeveel inzit zoals aangegeven is.

Een overschrijding van de houdbaarheidsdatum wil dus niet automatisch zeggen dat het voer onbruikbaar is, hooguit dat er misschien iets minder voedingswaarde inzit als aangegeven op de verpakking.

Of het voer werkelijk nog eetbaar is, kun je vrij gemakkelijk controleren.
Voer met schimmel is automatisch: niet meer voeren !
Even aan de brokken ruiken geeft je vaak al genoeg info.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-02 11:01

je hebt wel kans dat er muizen in komen dus je kunt er bijv ook even een jutezak over heen leggen dan wordt de kans al kleiner maar wat hier boven al wordt gezegd als je het maar droog bewaard!