Zaagsel/krantensnippers of stro,en waarom?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Zaagsel/krantensnippers of stro,en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 19:08

Wat hebben jullie liever,stro,zaagsel,of krantensnippers? En waarom?

Mijn voorkeur gaat uit naar stro,omdat het goed absorbeert,het plakt niet aan de wondjes en je ziet goed wat vies is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 19:27

Persoonlijk vind ik stro dus helemaal niet goed absorberen.
Het helpt naar mijn idee hoog uit voor verveling omdat ze kunnen knabbelen.

Ik heb mijn paard op beukenzaagsel staan.
Dit is absoluut stof vrij en absorbeert heel goed.
Ik ken veel paarden die erop staan en geen van deze paarden hebben met deze soort zaagsel hoef problemen.

Het mest ook nog eens makkelijk uit en je hebt weinig hoeveelheid en het composteerd ook nog snel.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:14

Ik heb die van mij al zowat 7 jaar op hennep staan. Minder zwaar uitmest werk, wel vaker even drollen wippen. 1x per week natte plak (was elke dag tot je enkels door de smeerboel waden, hij had een zoutblok-verslaving). Echt ideaal. Neemt vocht op als de beste, is goed stofvrij (ivm paard dat dampig was). Niks te klagen!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:38

Bij ons staan ze op zaagsel, omdat Chico met stro zijn hele stal leeg eet en meteen koliek krijgt en omdat hij er allergisch voor is en dan gaat lopen hoesten.

Toen we die wedstrijd in Frankrijk hadden stond hij daar op Ecolit en het viel me op dat hij (terwijl hij in Fra. de hele dag op stal stond..thuis alleen 's nachts) zijn stal kei schoon hield!!!

We waren daar 5 dagen en ik heb alleen maar de drollen eruit hoeven te halen, geen vieze natte plekken, zoals hij dat thuis al na 1 dag heeft...
Het was wel vrij duur...20 euro voor 2 pakken.
Weet iemand of je dit in Nederland ook kunt krijgen en hoe duur het dan is??

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 23:27

Over het algemeen ben ik voor stro. 2 van mijn paarden staan op vlasleem en koolzaadstro, de andere op stro. Dit omdat ze vorig jaar beide problemen met de luchtwegen hebben gehad. Nu gebruik ik vlasleem en koolzaadstro als voorzorgsmaatregel. In de trailer strooi ik zaagsel, dit omdat vlasleem en koolzaadstro sneller glijdt. In de stallen gebruik ik geen zaagsel omdat dit sneller brokkelhoef zou kunnen veroorzaken.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 11:35

Ik heb niet de kans om elke dag zaagsel te pakken,en aangezien jamey enorm veel plast en mest,moet dat eigelijk wel.Nu ze op stro staat (wat ik WEL elke dag kan pakken) gaat alles heel goed.Ik vind het persoonlijk hygiƫnischer.Trouwens,wij hebben op de manege gewoon zaagsel wat je ook in de kooi van je hamstertje gooit Sigaar

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:43

Bij ons staan ze alleen in de winter op stal, en dan ligt er stro in of overjarig hooi. Stro omdat het gewoon makkelijk is en er geen problemen mee hebben. Ilana kreeg af en toe overjarig hooi in haar stal omdat ze het stro vaak opat. ten eerste is dat niet gezond en ten tweede harstikke duur Haha! 's Avond kon je de stal volgooien en dan was ie 's ochtends heel mooi leeg... Vaak gooiden we ook wat overjarig hooi achterin de stal, omdat ze daar het vaakste plassen en dit absorbeerde het wel goed.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:44

Ik zeg maar 1 ding:

VLAS

Meer weten? pb me maar...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:52

Stro: zit mij te veel stof in.... Slecht vochtabsorberend... Wel lekker om te knabbelen en goedkoop
Zaagsel: redelijk absoberend, redelijk stofvrij, als je ze te droog zet, krijgen ze droge hoeven: regelmatig natmaken en invetten
Papiersnippers/vlas/hennep/oid: stofvrij (voor zover als dat kan) dus goed voor luchtwegprobleempaarden, goed absorberend (het ene beter dan het ander), sommig spul is lekker om te eten het andere niet.

Voor een paard met luchtwegproblemen of als je ze voor wilt zijn: zaagsel of vlas oid. Sommige paarden kunnen niet zo goed op vlas. Mijn bijrijdpaard staat ivm zijn hoeven beter op stro. Maar zodra hij gaat hoesten moet ie er wel af... Voor het paard vind ik vlas en papier enzo beter.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-02 11:54

Hebben jullie foto's van vlas/hennep of iets dergelijks?