waar van drinken jullie paarden water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

waar van drinken jullie paarden water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 22:02

bij ons op stal is er aan paard en die heeft last van z'n nieren er zijn al allerlei DA enz bij geweest en ze zeggen dat het komt,omdat z'n nieren zijn vergiftigd. nou heeft de vader van m'n stal genoot een monster meegenomen om te laten testen of het sloot water wat eigenlijk alle paarden op stal zomers drinken er iets mee te maken heeft.
De vader is er helemaal ver overtuigd dat het daardoor komt. ook omdat noord-holland een bollenstreek is en dus ook veel gif onder de weilanden wordt uitgereden.
nou vragen wij ons af drinken jullie paarden ook uit de sloot? zo ja hoelang al? zijn er veel paarden kreupel op stal? en zo nee hoe geven jullie je paarden dan te drinken,want als dit echt waar is(uitslag over 1 week) dan moeten we dus maatregelen nemen en ik ga niet elke dag met heel veel gieters/emmers water slepen om het water op het land bij te vullen.Graag oplossingen waar we wat aan hebben. een tuinslang van heel veel meters is een optie,maar ja waar haal je een tuinslang van ong. 200M vandaag?En waar kun je badkuipen kopen om water in te doen?

Wodan en ik onderweg in de M2


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:09

Ze drinken allemaal uit de sloot (ook in NH)
Zowel mijn eigen paardjes als die op mn werk, en nog NOOIT eentje ziek daardoor geworden..
Bij mij thuis kunnen ze uit de sloot drinken, maar ook uit een verse bak met water, maar ze drinken liever uit de sloot.. Zal wel een apart smaakje aanzitten ofzo..
Op mn werk halen we water uit de sloot en dan in een kuip, dan krijg je veel sneller vies water (met bacterien etc.) maar ook nog nooit een paard ziek geworden..
Die van mij drinkt nu denk al zo'n 5 jaar (zomers) uit de sloot.. *LOL*


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:13

Wij hebben op de wei zo´n grote "cement-ton" uit de bouwmarkt. Omdat de wei nogal ver weg ligt, hebben we ook eens even goed na moeten denken, hoe we dat water er naar toe kregen... We hebben de oplossing: We hebben van iemand een 60 liter jerrycan gekregen. Als mijn vriendin en ik de paarden naar de wei brengen, neemt één van ons de paarden en de andere de jerrycan met de kruiwagen mee naar de wei. Werkt perfect Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:15

Mijn paardjes drinken uit de sloot en (tot nu toe) nergens last van.
Heleboel stalgenoten hebben echter landjes die omheind zijn en waar de paarden dus niet bij de sloot kunnen. Hier staan van die grote plastic bakken (specie-bakken geloof ik), deze worden gevuld door met een kruiwagen vol water er heen te rijden en daar om te kiepen. Sommige zie ik ook met emmertjes lopen, maar dat lijkt me zwaar vermoeiend.
Het grote land waar de paarden wel uit de sloot kunnen drinken maar sommige eigenaren het prettiger vinden om toch bakken met water neer te zetten heeft ook van deze bakken en die worden gevuld met een een hele lange slang vanaf de poetsplaats.
Beetje creatief zijn en je komt een heel eind Haha! . Veel succes, en sterkte met het zieke paard.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:17

bij ons op stal hebben ze zo n slang die op de sloot is aangesloten, maar dan gaat het eerst door zo n zeeefie zodat er geen kroos of modder bijkomt en die slang gaat dan naar een oude badkuip in de bak. noeska drinkt liever uit de sloot dan gewoon drinkwater

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:18

o ja ik woon ook in nh
en mijn pony staat bij een bollenboer

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23410
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:19

Mijn pony staat in Enkhuizen (dus redelijk in de buurt) en momenteel drinken ze nog uit de sloot (emmers water uit de sloot in de speciekuip).
Als het al te ranzig wordt gaat mijn weidegenoot met jerrycans met leidingwater slepen (leuk die haf gooit het toch weer om). Het land verderop halen ze water bij het benzinestation maar das voor ons te ver. Waar ik vorig jaar stond dronken ze in principe ook leidingwater tot de eigenaar het zat was om 2x per dag met een aanhanger vol jerrycans naar het land te rijden en toen hebben ze een filter gekocht en het slootwater gefiltert. Heb het idee dat Polly het wel lekker vind, dat kroos Vork

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:24

toen hebben ze een filter gekocht en het slootwater gefiltert

ja die hebben wij ook

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Re: waar van drinken jullie paarden water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:25

wodan schreef:
Graag oplossingen waar we wat aan hebben. een tuinslang van heel veel meters is een optie,maar ja waar haal je een tuinslang van ong. 200M vandaag?En waar kun je badkuipen kopen om water in te doen?


Je kan meerdere slangen aan elkaar koppelen. Zo doen wij het ook.
De meeste van onze paarden drinken gewoon uit een badkuip met slootwater (gaat erin met pomp) maar de pony's die achter de manege staan krijgen kraanwater uit cementkuipen. Dat gaat dus via een stuk of wat aan elkaar gekoppelde (brand)slangen.
Met de slootwaterdrinkende paarden hebben we trouwens nooit problemen gehad, en wij zitten ook in NH.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:27

Tos drinkt uit de blubberigste plasjes... (nouja, speelt met het water en slurp wat op)
Maar in de wei vertikt hij het (voor de drinkbak (automatisch, zo;n grote emmer met pomp *voor Koe Koe *) is het helemaal blub en een grote plas) om uit die plas te drinken. Dus hebben we er maar een grote emmer neergezet... en daar drinkt hij dan uit...

maar met de pomp spoel ik hem altijd af (koud grondwater dus) en dat drinkt hij ook...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:31

Mijn pony's drinken ook uit de sloot (ik zit in Ouderker aan de Amstel). En ze hebben nog nooit ergens last van gehad.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 22:40

Op onze vorige stal haalden we ook emmers water uit de sloot, ook voor op stal (was geen wateraansluiting in de buurt) en midden in de bollenvelden (Z-H) en ze heeft ook nooit ergens last van gehad. Op de nieuwe stal drinkt tijdens de weidegang ook uit de sloot, weer tussen de bollenvelden en ook hier is niets aan de hand.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 23:25

bij ons is de wei ong. 500 meter van de stal. We hebben in de wei 2 grote speciekuipen staan en zo'n bad. 1x in de 3-4 dagen gaan we het bijvullen met kraanwater. We doen bij stal de aanhanger achter de auto, Grote voerton erop (voor 60 kg voer) en die wordt helemaal gevult. halverwege de ton zit een gat met een oude stofzuigerslang. we rijden naar de wei en hangen de slang in de waterbak. het water loopt er automatisch in. tot ong. het midden van de ton en de rest van het water halen we met een emmer eruit.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 23:32

Mijn paarden hebben een automatische drinkbak in de wei maar als er plassen liggen geven ze daar de voorkeur aan. Ik heb geen sloten rond de wei liggen dus die keus heb ik ook niet. Wel wil ik eigenlijk een nieuwe waterput laten slaan. In de oude staat groen water, dat lijkt me niet echt gezond.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 00:28

Percy schreef:
Mijn paarden hebben een automatische drinkbak in de wei maar als er plassen liggen geven ze daar de voorkeur aan.


guido ook, als er plassen liggen drink hij daar uit. handig hoor, zo is mn wei ook sneller droog!!! Haha!

verder kan je makkelijk aan 200 meter slang komen. ik heb een waterslang (dus geen tuinslang maar een slang voor vloerverwarming) naar mn drinkbak liggen, dat is ook een heel eind. je kan ze uiteraard ook aan elkaar koppelen als het te kort is.
verder heb ik naar mn wei een slang liggen van een blushaspel van de brandweer voor mn watertoevoer.

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 01:43

Hier drinken ze uit badkuipen, de slang komt in verschillende delen, waarvan een aantal al bevestigd zijn langs het hek zodat je hem alleen hoeft aan te sluiten en in de badkuip leggen moet.
Grondwater is hier zout en een echte sloot is er niet.
Het is denk ik minstens 200 mtr. in totaal.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:30

Toontje's weilandje ligt aan een sloot waar het water behoorlijk doorstroomt. Daar drinkt hij uit.

Kaminka's weilandje ligt aan een stilstaande sloot. Ik wil dus niet dat ze daaruit drinkt, zeker niet met deze vrij hoge temperaturen (bovendien is ze helemaal niet handig met uit een sloot drinken, dat komt er ook nog bij) Dus ik heb een niet zo heel grote speciekuip gekocht en vul deze om de dag met leidingwater. Ik doe hem in een kruiwagen, leg een tuinslang erin en laat hem voor driekwart vollopen met water. Daarna rij ik de kruiwagen naar haar weitje en til (jaja, bijna bodybuilder) de kuip er uit. Omdat dit niet zo'n hele grote kuip is is dit te doen, anders natuurlijk niet!

Maar goed, jullie hebben natuurlijk meerdere paarden in een landje staan, dus met 1 stuckuip schiet het niet op natuurlijk, dan moet er haast wel een slang aan te pas komen. Toen ik nog bij Theo stond vulde ik Kaminka' ton altijd met volle jerrycans, die ik op zo'n soort strobalenkruiwagentje (plat ding) vervoerde.

Bij een stal in Egmond hadden ze automatische drinkbakken in de weilanden, dat was heel handig.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 10:35

wat me opvalt is dat er nog veel paarden zijn die dus slootwater(wel iets gezuiverd) drinken. De vader van m'n stalgenoot zei dat er bijna geen paarden meer uit de sloot drinken(zeker niet in noord-holland) en ze ook niet meer bij de sloot kunnen komen. Jullie bewijzen het tegendeel. Ik ben wel benieuwd naar de uitslag van het onderzoek,maar denk niet dat er iets schadelijks in zit. ik hou jullie op de hoogte!

Wodan en ik onderweg in de M2

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:00

Bij ons krijgen ze grondwater, en in het land hebben ze geen water. Daarom moet ik haar tussendoor altijd even laten drinken.(en dat doe ik bij de sloot, die 1 meter van het hek van het land af is.)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:10

regenwater loopt zo de ton in en we hebben een pomp voor grondwater

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:12

Bij ons drinken ze óf leidingwater, uit de bakjes bij de stal, óf putwater. We hebben een grondwaterput en daar pompen we dan water uit. Op de een of andere manier vinden ze dit nog lekkerder als kraanwater ook Verward
Als ze achter het bos staan hebben we zo'n koeiendrinkbak waarvan je de slang in de sloot kan leggen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:26

wij hebben een bron op het erf
in de wei krijgt ze dus bronwater
en in haar stal krijgt ze leidingwater
simpelweg omdat ik te lui ben om helemaal naar de wei te lopen met water
terwijl de bron dichterbij is
Haha!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:36

uit een badkuip en nog een andere bak.
ik heb geen idee wat voor soort water het is

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:45

uit zo'n elektrisch waterding zoals in de stal.de (manege he)pony's staan wel vaak in de sloot te kijken naar een andere wei,of van die struiken eten ofzo Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 bezoekers