Hoe moet ik deze kleur noemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Hoe moet ik deze kleur noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 20:05

Mijn WelshCob Taran staat als zwart ingeschreven. In de winter is hij ook echt zwart en is er eigenlijk geen bruin te zien.
Ik het voorjaar zodra hij buiten staat gaat hij erg verkleuren. Dit vooral op de zweetplekken, maar uiteindelijk over zijn hele lichaam. Hij wordt dan helemaal lichtbruin. In het najaar krijgt hij weer zwarte stippen (appeltjes op zijn vacht). En zodra het weer winter wordt begint het verhaal weer opnieuw.
Ook lijkt het of hij elk voorjaar een lichtere kleur bruin krijgt. Wel blijft hij in de winter echt zwart.
Ik heb er even een een paar foto's bijgedaan voor de duidelijkheid. Ik heb geen foto van hem lichtbruin zal even moeten kijken of ik die ook nog heb.

Dit is een foto van alweer een paar jaar terug aan het begin van de zomer.
Afbeelding


Hier een foto van de zomer vorig jaar.
Afbeelding


Dit is een foto van het najaar. Hij staat er niet mooi op, maar de kleur is duidelijk.
Afbeelding

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 20:19

er is geloof ik zo'n bepaalde kleur zwart die verkleuren in de zomer, weet nou alleen ff niet meer hoe die heet. Koolzwart was geloof ik als ze niet verkleuren of amper, dus dat is het niet... Frusty nou jah mischien dat iemand anders hier het weet Verward Wel grappig dat ie zoveel verkleurd, heb je elk seizoen een ander paardje *LOL*

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 20:26

Het is wel leuk, maar zorgt nogal eens voor verwarring. Want dan denken ze dat ik een andere heb. Zelfs mensen hier in de buurt dachten het weleens. Maar ook pas toen ik mee geweest was op kamp was hij zwart. En ik ging mee op strandrit en toen dachten ze dat ik een nieuwe pony had gekocht.

Maar ik zal nu eindelijk weleens willen weten welke kleur het is en of iedereen hetzelfde denkt.
De eerste jaren verkleurde hij wel minder en ik zei toen weleens koolzwart, maar ik weet het ook niet meer Verward Verward
Het wordt elke zomer erger.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:05

Die kleur heet smokey (ofzo iets) en is een verdunningsfactor van zwart, net zoals valk een verdunning van bruin is en palomino een verdunning van vos.
Komt redelijk vaak voor bij cobs, Albert rijdt er ook een paar in die kleur.
Ik zal wel eens op het papier kijken hoe het ook al weer precies heet.

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:27

bij onze piraat is het net andersom.... in de winter is hij bruin..... en in de zomer is hij zwart...
maar ik denk dat dit eerder aan zijn wintervacht is....die is echt onzettend dik... net een teddybeertje....
toen wij hem kochten was hij geschoren.... en leek hij ook zwart te zijn...
maar toen het winter werd.... was hij ineens bruin van kleur... Verward
nu weet ik ook waarom ze hem geschoren hebben... hij leek op die manier slanger en mooier van bouw...als je hem nu ziet lijkt het een afgekeurde dikke fries...... maar toch blijft hij ontzettend mooi... hij heeft zon barokke uitstraling...

maar goed ik ga weer erg of topic Lips are sealed

volgens mij is het ook smoky kleur........

je bent altijd nieuw ,je laatste hinnik was altijd het vriendelijkst. Je laatste kroel was altijd het warmst. Je laatste beweging het sierlijkst.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:36

Ilindra schreef:
Die kleur heet smokey (ofzo iets) en is een verdunningsfactor van zwart, net zoals valk een verdunning van bruin is en palomino een verdunning van vos.
Komt redelijk vaak voor bij cobs, Albert rijdt er ook een paar in die kleur.
Ik zal wel eens op het papier kijken hoe het ook al weer precies heet.


Smoky is inderdaad een verdunning van zwart. De meeste paarden zijn dan in de zomer donkerder (zomerzwart) en in de winter lichter. De meeste paarden zien er dan uit als bruinzwart. Een echte smoky is vaak antracietkleur met een rode of grijze (zilversmoky) gloed, vaak hebben deze paarden dan ook nog lichtbruine ogen.
De meeste buinen worden ook vaak lichter met het ouder worden. Heeft vaak ook te maken met hormonen e.c. en hoe het paard op dat moment in zijn vel zit.

Als je echt de kleur wilt weten, dan moet je even snuffelen in de kleuren van de voorouders. Daar kan je een hele hoop uithalen. Daarom is een bruin paard ook nooit saai.
(zie ook http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=61552 )


pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:45

zo'n pony heb ik ook gehad,wij noemden hem chocolade bruin,omdat hij swinters ook bij zijn flanken ietsje lichter was...
smokey zou daar best de naam voor kunnen zijn...

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 23:04

Mijn ouder verzorgpony was heeeeel donker (tegen zwart aan) in de winter en een appelschimmel in de zomer Verward

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 23:45

Als je denkt dat hij Smokey-black is, dan MOET een van zijn ouders Palomino, Valk of Smokey zijn. Anders is dat niet mogelijk.

Je hebt inderdaad non-fading en fading blacks. Fading blacks kunnen in de zomer aardig lichter worden, maar hun snuit moet zwart blijven.

Bij jou paard is het duidelijk dat de snuit lichtbruin wordt. Ik zou dan toch zeggen dat hij een bruine is, weliswaar een donkerbruine.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 06:36

pebblientje schreef:
zo'n pony heb ik ook gehad,wij noemden hem chocolade bruin,omdat hij swinters ook bij zijn flanken ietsje lichter was...
smokey zou daar best de naam voor kunnen zijn...


Ik ken ook zo'n pony die bij de flanken lichter is. Maar Taran wordt wel evht zwart in de winter en ook in de zomer kan ik hem wel iets zwarten houden door hem direct af te spruiten en onder een deken te zetten, maar met mijn andere pony in het land gaat het niet. Die bij de deken helaas stuk. En ik vind het ook wel leuk zo'n toverpaard.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 06:42

De vader van Taran was bruin, maar niet zuiver bruin, want die zijn ouders waren bruin en vos.

De moeder van Taran was bruin roan, met als ouders bruin en vos.

Als jullie meer willen weten om er duidelijk wat over te zeggen dan moet ik het even opzoeken. Ik weet het wel verder.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 11:16

Mijn draver had hetzelfde, in de winter pikzwart en in de zomer bruiner. Ze had alleen een beetje een kopersnoet en op de flanken was ze iets lichter. Volgens het stamboek was ze zwartbruin, dan geloven we dat maar hè Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 13:54

de zon kan de vacht verkleuren.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

ha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:41

Hoi,

Als een zwart paard zomer's buiten staat worden de meeste bruin.
De friese paarden die bij ons stonden hadden dat ook.

gr

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:54

ik heb weleens gehoord dat ze die kleur kopersnoet noemen, maar of dat opgaat voor een paard dat zo bruin opkleurt in de zomer weet ik niet.

vooral rand de snoet geloof ik.

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-02 06:43

Hij heeft geen echte andere kleur bij zijn neus. Hij heeft op dit moment een beetje rara kleuren. Hij is heel donker, maar op de plekken waar hij zweet lichtbruin, dus de zadelplek, de flanken, de borst, de plekken bij de oren en bakstukken.

Friesen worden ook bruin, dat weet ik, maar Taran wordt echt heel licht en dan ben ik altijd bang dat hij niet meer zwart word, gelukkig wordt hij het elke keer wel weer. Ik vind zwart zelf het mooist. Maar zo'n toverbal is ook leuk.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, Vinny12511 en 92 bezoekers