dazen steken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

dazen steken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 09:40

wat doen julie als je paardje geprikt is door van die horzels?
en hoevaak geven jullie een wormenkuur inc horzeleitjes?

ik heb in februari een met horzeneitjes gegeven (wist niet of de oude eigenaar dat gedaan had) wanneer kan ik het beste er weer eentje geven in horzeleitjes? (heeft tussendoor een andere zonder horzeleitjes gehad)

Ok, ik bedoel DAZEN! Haha!
Laatst bijgewerkt door Ethelate op 19-06-02 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 10:59

Misschien een beetje off-topic, maar ik wil even wat rechtzetten.

Horzels steken niet, dat doen dazen. Dazen prikken een gaatje om bloed te zuigen.

Horzels hebben een legboor waarmee ze eitjes aan de haren van dieren plakken. Horzels steken NIET. Dat paarden er vaak bang voor zijn is omdat 't wat kriebelt en ze 't niet kunnen wegmeppen.

De duurdere merken wormenkuur met als werkzaam bestanddeel ivermectine (Eqvalan) of moxidectine (Equest) werken ook op horzellarven.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:01

Ja idd, het zijn de dazen die steken. Jurga wordt er helemaal door vermoord, heel erg. Ze komen niet op andere paarden die naast haar lopen, maar met zijn alleen op Jur die er allergisch voor is.... Huilen

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 11:08

Bloos verbeterd...

Die horzeleitjes die krijg je er zo af (maar nog niet veel gezien...) met het borstelblok in de aanslag...
maar zondag (na het mennen) zat Tos helemaal onder het bloed,... zo zielig!
Op zijn neus en in zijn nek...

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 11:16

Ethelate"]
:o verbeterd...
[/quote]

Geeft niet hoor, maar ik kan er zo slecht tegen dat dat zo vaak fout wordt gezegd. Is een tik van mij Bloos , ik weet 't Haha!.

[quote="Ethelate schreef:
maar zondag (na het mennen) zat Tos helemaal onder het bloed,... zo zielig! Op zijn neus en in zijn nek...


Ik heb laatst voor mensen vliegendekens gemaakt voor 't koetsen. Patroon stond volgens mij in IDS. Is heel eenvoudig. Neem een vliegendeken gewone maat voor je paard, haal de voorsluitingen eraf en maak er veters aan zodat je ze vooraan aan de D-ringen van 't borsttuig kunt vastmaken en achteraan aan de broek. Maak verder gaten voor de leidselringen en de ringen op 't schoftje (weet niet hoe die dingen heten). In IDS waren ze afgezet met biaisband, ik heb er een stuk spijkerstof onder gezet en grote knoopsgaten gemaakt. Is net wat steviger.

Voor de hals neem je een wat kleinere maat vliegen deken (1 of 2 maatjes kleiner). Die knip je open langs de rugnaad (wel even zigzaggen tegen 't rafelen) en zet je met de onderkanten tegen elkaar. Dan heb je al bijna een soort halsdeken. Veter midden boven om aan 't kopstuk vast te maken, weer (knoops)gaten maken voor alle ringen en nog 2 veters om onder de hals dicht te knopen en klaar is kees.

Ze hebben 't uitgeprobeerd en 't werkt super Knipoog

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 15:37

ik heb zo'n gehele deken, zitten geloof ik niet op die plekken naden ofzo...
Maar me mammie is wel creatief genoeg om de deken te verbouwen.
Waarschijn hoeven er alleen gaatjes in waar de ringen doorgaan, waar we de teugels doorhalen...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 16:05

maar.... die pokkedazen steken door mijn dikke rijbroek heen, steken ze dan ook niet vrolijk door de mazen van een vliegendeken?

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 17:25

Over het ontwormen met spul tegen horzellarven: In principe hoef je dat alleen maar in oktober/november te doen (tijdens opstallen) omdat dan de horzellarven in de maag van je paard (kunnen) zitten en je ze dan dus kunt bestrijden. Eventueel kun je, als je al horzeleitjes aan de benen van je paard hebt gezien al eerder een wormmiddel tegen horzellarven gebruiken (als je toch weer gaat ontwormen), maar het hoeft niet.

En idd als je met furexel oid ontwormt, die helpt altijd tegen horzellarven.