Wat vinden jullie ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Wat vinden jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 18:28

Ik rijdt dus voornamelijk nog lol-ritjes met Marena omdat we nog geen fijne , betrouwbare plek hebben om wat technischer dingen te doen.

Maar buiten gaat het verder wel lekker hoor ! Knipoog

Nou heb ik niet echt een probleem , maar ben benieuwd naar jullie mening.

Marena luistert soms TE goed zeg maar.
Ik denk dat ik iets wil gaan doen ( bv. aandraven , halthouden , achterwaarts , aangalopperen , stappende wending om de achterhand ,
aandraven vanuit achterwaarts )

en nog NET voordat ik dat daadwerkelijk vraag doet ze het zelf al soms,
en dan heel netjes en braaf .

Aan de ene kant is dit natuurlijk super braaf omdat ze eigenlijk perfect reageert op wat ik wil.

Maar aan de andere kant doet ze iets zonder dat ik daartoe de opdracht gegeven heb , en dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk , dat ze voor zichzelf gaat beginnen.

Maar dan weer : misschien heb ik het haar onbewust al wel gevraagd
zonder dat ik het in de gaten heb , door bv. net m'n zit een beetje te verlichten of verzwaren vlak voordat ik de echte hulp geef .

En om haar dan te straffen is natuurlijk ook niet eerlijk ....

Wat vinden jullie hier nou van ?


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:44

Iwaldo heeft er een handje van om voor zichzelf te gaan denken. Voorbeeldje: als ik twee keer een volte bij de E rijd en op de hoefslag in middendraf vertrek, zal hij de derde keer precies hetzelfde doen. Niet altijd handig, want dan luistert ie dus niet naar mijn hulpen.
Nog zoiets: in de proef moet je soms eerst middendraf op de diagonaal. Dat oefen ik met losrijden een aantal keer, dan doe ik het in het proefje, maar daarna moet ie op diezelfde diagonaal halsstrekken. En meneer denkt alweer ' oh ik weet wel wat ik moet doen hoor!' En daar gingen we weer in middendraf Frusty

Laatst had ik er helemaal last van, ik wilde in de stelling blijven, de diagonaal oprijden, in stelling blijven, en voor de hoefslaf terug naar de draf. ' Oh,' dacht ie 'Ik weet het wel stelling betekent volte'. Woop, daar galopeerde ie de volte op. Verward Nog een poging: ' Oh' denkt Iwaldo, 'Ik moet natuurlijk omspringen!' Dus tadaa changementje.Hij verzint vanalles, maar luistert niet naar wat ik wil, omdat ie zo koppig wel denkt dat ie weet wat ik wil gaan vragen. Dat kan echt heel lastig zijn hoor, dus ik zou zoveel mogelijk proberen alles op jouw hulpen te laten doen!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Wat vinden jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 18:58

pmarena schreef:
Maar aan de andere kant doet ze iets zonder dat ik daartoe de opdracht gegeven heb , en dat is ook weer niet de bedoeling natuurlijk , dat ze voor zichzelf gaat beginnen.


Je zegt het zelf al. Je paard mag NIET wegwezen voordat jij je hulp hebt gegeven. Mirage heeft er ook een handje van. Als ik iets 2 keer ergens heb gedaan, weet ze het wel en denkt ze "o,ja, dat weet ik hoor vrouwtje" en vervolgens zal ze het wel even doen.

NOT.

Wachtoefeningen doen. Dus als zij bv. (in mijn geval) wil aangalopperen, neem ik haar DIRECT terug en mompel ik wat, en vervolgens moet ze nog even wachten, en nog even, en nog even, en dan gaan we wel OP MIJN MOMENT.

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Wat vinden jullie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 08:46

pmarena schreef:
Maar dan weer: misschien heb ik het haar onbewust al wel gevraagd zonder dat ik het in de gaten heb, door bv. net m'n zit een beetje te verlichten of verzwaren vlak voordat ik de echte hulp geef.


Hoogst waarschijnlijk is dit 't antwoord op je vraag. Je bedenkt zelf al van daar op dat punt ga ik aandraven en doordat je dat denkt verandert je zit al minimaal. Dat is voor je paard vaak al voldoende "hulp". Eigenlijk doet ie dus gewoon heel braaf wat je van 'm vraagt Knipoog. De mijne doet dat ook.

Als je dat wilt voorkomen, eerst zelf heel bewust volkomen ontspannen gaan zitten en pas echt op 't bewuste punt de hulpen geven. Maar dat is best wel moeilijk om niet onbewust al je zit te gaan veranderen.

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 08:48

eigenlijk vind ik dit een hele goede zaak. Dit HOORT namelijk zo. Een ruiter moet maar iets te hoeven denken en het paard hoort het al te doen. Hierdoor maak je de hulpen die je moet geven gering en dat is beter voor de harmonie. Je moet er dus niet ongerust over zijn, je moet er juist blij mee zijn.

De hond is de betere mens

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:05

Ik sluit me aan bij Desiree. Het is juist super als je je paard op je gedachten (en onbewuste hulpen daarbij) kunt sturen. Om te checken of jij echt degene bent die initiatief neemt moet je zorgen dat je vooral niet voorspelbaar bent. Dus niet steeds op dezelfde plaats dezelfde dingen doen, maar bijvoorbeeld halthouden en achterwaarts waar je normaal gaat galloperen. Zo houd je het ook spannend voor je paard.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 10:27

Ik geloof dat sommige mensen het verkeerd opvatten...

Ze zegt niet dat haar paard iets nog een keer doet nadat ze een paar keer iets heeft gedaan. Ze zegt dat ie het doet als zij het denkt... En dus niet dat ze het daarvoor al 2 x heeft gedaan....

Het is goed als je paard meedenkt, en ik denk inderdaad dat je zelf al een beetje de hulpen geeft en dat het paard die gewoon heel snel oppikt!!

Wees trots!! *LOL*

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 11:55

Kijk , daarom kaartte ik dit onderwerp nou aan , om eens te kijken wat voor reacties erop kwamen *LOL* .

De reacties hierop kunnen namelijk zijn :

1) je paardje luisterd juist super , dus goed !! Niet "straffen" ervoor .

2) paard mag niet reageren voordat je duidelijk de hulpen geeft ,
dus corrigeren en opnieuw doen .

3) fout van ruiter


Ik ga vooral voor 1 , maar dan controleer ik wel altijd even daarna of ze werkelijk goed luisterd.
Bijvoorbeeld we stappen en ik denk , goh ik heb zin een drafje .
Heb geen bepaald startpunt in gedachten maar krijg ineens zin im te draven.

En hopsa , paardje zit in een enthousiast braaf drafje (had er ook wel zin in Haha! )

Ergens is het toch niet goed want ik had nog niet het definitieve besluit genomen Bloos

Ik laat haar even braaf draven dan en na een stukje neem ik haar zachtjes terug en ga even achterwaarts ofzo , een oefeningetjes , en draaf weer aan , dan is het ook goed .

Ik doe expres al nooit dingen op dezelfde plek omdat ze dan gegarandeerd zo bijdehand is dat ze zelf wel weet wat de bedoeling is .

Is na 1 keer al , als we ergens gegaloppeerd hebben zie je dat koppie al zo van HA ! dit is een leuk stukje !


Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 13:55

Op de dag dat ik dit bereikt heb met Antoonio vier ik een feestje en heel bokt mag komen!!

Goed hoor!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 14:45

Hihi , ja ergens is het wel heel mooi natuurlijk en dat besef ik ook wel.

Maar soms zijn we ergens aan het stappen en denk ik met hart en ziel dat ik spontaan zo'n zin heb in een rengalopje Haha!
Dan ben ik toch blij dat ze het niet doet , want erachteraan denk ik nog
he jasses kan niet want het is te modderig , veels te gevaarlijk !

Het zou trouwens ook nog kunnen dat zij niet MIJN idee oppakt ,
maar ik het hare !

Dat ik onbewust voel dat ZIJ wil draven bijvoorbeeld Haha!
Of ga ik nu te ver denken Lips are sealed ? Knipoog

En Vanda's : Goed gelezen ! Party!!

Ik heb het dus niet over een pony die zelf maar wat gaat doen dat ik niet van plan was ,
dat mag natuurlijk absoluut niet.
Heeft ze ook wel een handje van hoor in haar onrust daarom moet ik hiermee ook oppassen.

Maar juist omdat ze zo onrustig en onzeker is vind ik niet dat ik haar mag "straffen" voor zo'n goed aangevoelde reactie als waar dit topic over gaat , daarmee bevestig ik haar vertrouwen dat ze nu aan het opbouwen is ook niet natuurlijk !

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 10:48

Hahaha.. komt me bekend voor, ik denk ´ga zo over in galop´ en mevrouw springt al keurig aan. Lovers Gister in het bos nog fijne bevestiging van gekregen: kwam een jogger achter me rennen en ik vertrouwde het niet helemaal, op het moment dat ik dacht ´wegwezen hier´ sprong Nikita al aan!
Het was eigenlijk helemaal geen geschikt pad, veel struiken over smal paadje, en normaal loopt ze daar erg voorzichtig omdat ze het zo spannend vind, maar gister waren we er snel doorheen!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 15:52

M'n verzorgpony doet precies hetzelfde: alvast gaan draven voordat ik de hulp gegeven heb, terwijl ik wel van plan was op dat stuk te gaan draven.
Ik heb het haar eigenlijk niet goed afgeleerd (vond ik niet nodig: ze is al 35 jaar en rijdt alleen recreatief) maar ik denk dat je het beste je hulpen iets kan aanpassen (iets meer teugel erbij als hij wil gaan draven) waardoor hij een beetje in de war raakt omdat je telkens iets anders doet.

Verder zou ik 'm hier niet voor straffen; dit laat alleen maar zien hoe goed je band is met je paard !

Succes ermee!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-02 16:31

Ik snap niet precies wat je bedoeld hoor ,

"hulpen iets aanpassen waardoor hij een beetje in de war raakt " ??:-?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 07:24

Ik bedoel eigenlijk dat je zo veel mogelijk moet afwisselen. In de bak is dat wat lastiger omdat er dan al heel veel afwisseling is, maar bij paarden die hetzelfde doen bij buitenritjes moet je niet telkens op dezelfde stukken gaan draven en zo.

Snappie ?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 07:54

Heel fijn dat je paardje zo goed luistert, is echt vrij ideaal idd Lachen

Maar toch een kleine kanttekening, je paardje behoort pas te reageren als jij de hulpen hebt gegeven.
Zorg dat je veel variatie rijdt om je paardje alert te houden.

Tenzij je hulpen geeft met minimale gewichtsverschillen e.d.
Als jij denkt ik wil in draf ga je onbewust anders zitten, het hoeft maar heel minimaal te zijn of het paard voelt het al.

Het ligt eraan wat je wilt met je paardje, te licht voor de hulpen staan kan ook lastig worden, dus ik zou persoonlijk kiezen om te werken met de normale hulpen, je moet er iig voor zorgen dat je paardje wel blijft doen wat jij wilt en niet uit zichzelf dingen gaat doen.

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-02 18:24

Maudje : ja nu snap ik wat je bedoeld.
Maar zoals ik al in een reactie een stuk hiervoor zeg , daar let ik al heel goed op dat ik geen vaste plekken heb om een bepaald iets te doen.
Dat is bij een Marena vragen om moeilijkheden namelijk Lachen

En Llewella , veel variatie rijden is precies wat ze nodig heeft , maar erg moeilijk in de praktijk als je eigenlijk alleen op de verharde weg kunt rijden..... alert houden hoeft sowieso niet , eerder kalm houden Knipoog .

Ik geef idd hele lichte gewichtshulpen waar ze al op moet reageren , maar omdat het nogal een nerveuzig typje is heeft ze her en der de neiging om wel erg vlot te reageren , en daar gaat dit topic dan ook over.

Straffen vind ik onterecht , maar moet wel even rechtgezet worden en
daarom vraag ik hetzelfde nog eens op een duidelijke manier.

Uit zichzelf dingen doen daar gaat het hier absoluut niet over !

Maar net als jij vind ik ook dat te licht aan de hulpen ook niet ideaal is voor een recreatiepaard.

Ik heb nu gelukkig een bak gevonden die ik mag gebruiken , superfijn ding , toppie bodem !!
Dan kan ze in de bak lekker aan het werk op minimale hulpjes ,
en buiten aan een los teugeltje relaxen , flinke ritten maken .

Het blijft voor mijn gevoel toch iets goeds dat ze op zo'n minimale hulp reageerd maar ik controleer haar daarna altijd wel door een extra oefening.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tango1979 en 9 bezoekers