ijzers eraf --> kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

ijzers eraf --> kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-02 12:46

omdat ik mijn paard aanstaande zomer niet op de concoursen ga uitbrengen ivm tijdsdruk krijgt hij zomerverlof

de ijzers heb ik eronder weg laten halen en wat nu...hij loopt mega slecht

heel kort ;-( zijn kogels en pezen zijn opgezwollen ;-(

wat is wijsheid..ze eronder laten zetten of moet hij hieraan wennen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:51

Tja, het is het zelfde als dat jij nu ineens op je blote voeten gaat lopen. Is het al lang zo, want anders zou ik ze er weer onder slaan. Maar als het pas sinds een paar dagen is, zou ik een paar dagen wachten.

In het land is het niet fijn als een paard ijzers onder heeft, helemaal niet als hij in een kudde staat, zullen de andere paardeneigenaren niet blij mee zijn.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 12:55

ik weet niet hoe oud hij is,maar als hij altijd op ijzers heeft gestaan,moet hij idd wennen...
gewoon genoeg beweging geven en veel afspuiten.
zijn kogels zijn waarschijnlijk opgezwollen doordat hij net even iets anders op zijn voeten staat dan hij jaren gewend is.
veel stappen en vooral niet teveel over de harde weg!
ook zou ik ff de hoefsmid bellen...maar jij kent je paard het beste,dus oordeel en beslis zelf.
oja,als het over 2/3 weken nog niet over is:bel dan direct je hoefsmid/veearts,er kan iets mis zijn met zijn hoef/beenmechanisme...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 14:08

Sommige paarden reageren sterk op het eraf halen van de ijzers. Jouw paard heeft in elk geval moeite met de verandering van de stand vande voet vandaar de opgezwollen kogels en pezen. Daarbij hebben ook veel paarden last van hun voeten omdat het ijzer het hoefmechanisme beperkt en nu wordt dat ineen keer volop gebruikt en komt er een (te) sterke doorbloeding in de ondervoet, hierdoor krijg je een tijdelijke ontstekingsreactie. Ik zou veel koelen en vaak kleine stukjes stappen. Als het na een dag of 5 niet verbeterd is dan even met je smid overleggen.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 15:23

Ik persoonlijk zou meteen de smid erbij halen! Benen, gewrichten, pezen enz... zijn allemaal zo gigantisch gevoelig en kwetsbaar. Daar moet je echt mee oppassen. Je smid is de enige die je goed advies kan geven, achter een pc scherm kunnen wij dat echt niet.