Aangespannen Welsh

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Aangespannen Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-02 22:33

Omdat ik zelf niet meer op de rug van een paard zit Haha! zit ik er aan te denken weer aangespannen te gaan rijden, wat me echt heel leuk lijkt is een Welsh voor de wagen te hebben lopen. Welsh A of B, daar ben ik nog niet uit. Wat zijn jullie ervaringen ermee? Kan je ook met een kleine Welsh (A) een afstand afleggen? Waar moet ik aan denken? En zou je met twee volwassen mensen op de kar kunnen? Misschien zijn er zelfs tips waar ik het beste kan gaan kijken voor een aangespannen Welsh?


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 02:23

Welke afstand denk je aan bij je vraag ? Ik heb al twee keer een avondvierdaagse gelopen met een A-welsh. En inderdaad + twee volwassen mensen. Zorg wel voor een kar die licht is en natuurlijk moet de pony redelijk goed getraind zijn, maar dat spreekt vanzelf. Oh ja.. die vierdaagse was telkens zo tussen de 20 en 30 kilometer per avond.

Ook samengestelde menwedstrijden zijn goed te doen.

Bertus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 09:00

Het is mijn drooom om ooit nog eens een Welsh A voor de kar te hebben! Ben ik echt helemaal weg van. En goed getraind kunnen ze alles! Lovers

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 10:24

wij hebben 2 welsh a voor de kar! ze lopen super en we kunnen er zelfs marathons mee doen! zorg er voor dat ze een goede conditie krijgen, daar worden ze ook sterk van! Ze lopen bij ons voor een marathonwagen voor 2-span paarden. en er kunnen makkelijk 3 volwassenen op en dan kunnen ze het nog makkelijk trekken!

officieel stender van het beukenpoortje!


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 14:02

Mijn welshje van ruim 3 staat nu een half jaar in het tuig en doet het perfect. Omdat ik een vrij hoger (niet te zware) wagen heb neem ik meestal maar 1 iemand mee als we verder gaan rijden. Gewoon uit voorzorg want ik weet dat hij veel meer kan.
Afstanden stelt niet voor voor hem, natuurlijk wel met vantevoren opbouwen maar 2 weken geleden liep hij net zo ver als de fries en een d pony en hij keek nog het fitst Knipoog

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-02 21:07

WOW deze antwoorden heb ik wat aan. Ik was zelf bang dat een Welsh A net te klein zou zijn. Het is de bedoeling dat ik regelmatig met iemand ga rijden en ja de afstand....nou als 20 tot 30 kilometer geen probleem is...trouwens wat was dat voor avondvierdaagse Verward Begrijpelijk dat je daar voor trainen moet, maar ik neem liever een wat grotere pony als zo'n "kleintje" bij de straat uit rijden al het lootje legt Haha! Hier in de buurt zijn twee Welsh fokkers, de één fokt A's en de ander B's. Ze zijn zo totaal verschillend van type. 6 july is er hier een Welshkeuring daar kan ik ze mooi allemaal bekijken...maar goed, dat is niet voor forum geschikt. Trouwens, Pinkyn Girl, heb jij niet een Welsh B? en Bertus...ik dacht zelf aan een...soortemet Concourwagentje....licht genoeg?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-02 21:18

Ods schreef:
WOW deze antwoorden heb ik wat aan. Ik was zelf bang dat een Welsh A net te klein zou zijn.


Ik rij (als volwassene) met een tweespan (grote maat) shetlandpony. Kleiner dan een Welsh A dus, dus over dat te klein zou ik me als ik jou was maar geen zorgen maken hoor!

Vorige week zijn we met 1 shet in het enkelspan weggeweest met 3 man erop en dat trok ze met gemak. Als ze idd maar getraind zijn. Ik rij zelf ook lange afstanden met de meiden...en dat kunnen ze prima aan, zowel in enkel- als dubbelspan.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 00:03

Hoi Buitenzorg, bedankt voor je leuke reaktie!

Maar met ALLE respect naar de Welsh.....denk je niet dat een grote maat Shetlander sterker is dan een Welsh? Ik vind het zo vrezelijk moeilijk inschatten maar het is wel belangrijk om te weten...anders heb ik er straks één en die krijgt de kar niet van zijn plaats.... Bloos

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 08:01

De shet is in verhouding sterker (zeggen ze), maar een over een goed getrainde welsh zou ik me niet zoveel zorgen maken. Zoals je schreef een concourswagen (zijn idd vrij licht) en 2 volwassenen trekken ze bij mijn weten makkelijk hoor.

En als het voor jezelf een beter gevoel is ga je toch voor een Welsh een slagje groter?

Ik denk persoonlijk dat het het idee is, een Welsh A is natuurlijk niet overdreven veel groter dan een shet, maar wel luxer en slanker en misschien 'oogt' het dan minder sterk?
(Ik heb zelf geen ervaring met Welshjes....)

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 09:05

het oogt minder sterk, maar het zijn vechters!

Gister ben ik voor het eerst in de sloot beland met de 2 welsh a-tjes....

officieel stender van het beukenpoortje!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 14:57

Kennissen van de menvereniging hebben ook een tweespan Welsh A.
Ze hebben er een maratonwagen achter.
Deze twee welshjes lopen iedere rit mee en doen niet onder voor onze twee kwpners (tuigers), die bepaald niet langzaam of lui zijn.
Ze houden ons met gemak bij, echt, die beestjes kunnen lopen.
Ze hebben echt een ijzersterke conditie, ze kunnen harder lopen en het langer volhouden dan de meeste andere paarden die met zulke ritten meelopen. Ik moet zeggen dat de twee welshjes er ook nooit moe uitzien. Ze staan altijd vrolijk rond te kijken en geen spoor van vermoeidheid.
We rijden zelf veel samen met die mensen, meestal zitten er 3 of 4 mensen op de kar. Deze welshjes kunnen zeker 35 km op een dag rijden. We zijn vorig jaar namenlijk met de menvereniging op kamp geweest en de heenreis was 35 km. Dit hebben ze ook prima volgehouden.
Wel moet ik erbij zeggen dat deze ponies dan ook behoorlijk goed getraind worden. Ze komen zeker 4 per week voor de wagen en rijden dan ook een behoorlijk aantal kilometers.

groetjes Patricia

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 17:13

sjefke schreef:
Gister ben ik voor het eerst in de sloot beland met de 2 welsh a-tjes....


Het is wel te lezen hoor! Haha!
Vertel!?

sorry, off topic!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-02 21:35

Oke Oke, ik ben overtuigd!!! Eerlijk, het gaat er steeds beter uit zien, WOW ik krijg er nu echt zin in..... Nu zou het aan moeten komen waaien....pony, karretje en tuig.

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties! Ik hou jullie op de hoogte!!

JA Sjefke VERTEL VERTEL!!!!

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:04

Buitenzorg"]
[quote="sjefke schreef:
Gister ben ik voor het eerst in de sloot beland met de 2 welsh a-tjes....


Het is wel te lezen hoor! Haha!
Vertel!?

sorry, off topic!
[/quote]

Tja, de linker die heeft moeite met stilstaan en dat waren we aan het trainen.... Hij duwde met zijn kont de recter pony de sloot in en de kar kwam daar achter aan... ging allemaal (gelukkig) heel zachtjes, maar ik voel nu wel mijn spieren!
De pony's mankeren niks, hebben zich geen pijn gedaan, wij trouwens ook niet!

Zondag doe ik een wedstrijd met die 2, dressuur en vaardigheid, hopelijk blijven ze stil staan, zo niet springt de groom eraf (ook al kost me dat punten) en leert hem terplekke stil staan!! Ze mogen het niet winnen!

Toch ben ik blij dat ik deze ervaring rijker ben!!

officieel stender van het beukenpoortje!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-02 22:28

Gelukkig dat het allemaal meegevallen is, misschien heeft die pony nu wel geleerd als ie niet stil staat dat ie dan een nat pak krijgt! Knipoog

Veel succes zondag (ik moet zaterdag, indoor-marathon)....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 18:48

Mijn Welsh B verzorgpony stond altijd voor een karretje...totdat er een ongeluk kwam Scheve mond sinds die tijd heeft ze er niet meer voor gestaan best wel jammer!!
Maarja misschien binnen kort ff voor de sulky

22 Januari verwachten we ons kleintje

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-02 21:38

Ods schreef:
Trouwens, Pinkyn Girl, heb jij niet een Welsh B?

Pinky is 1.13 dus hij haalt de B net niet Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-02 17:17

Ik (eigenlijk wij de het hele gezin) heb ook a-welshjes, ze zullen op termijn voor de wagen moeten !!!!!!!!!!!!!!!
Mijn persoonlijk advies, zoek een pony die bij je past (betuigd of laten betuigen) en kijk dan pas naar het ras en maat.
Wil je toch kijken naar een bepaald ras en type, ga dan kijken en informeren bij fokkers van beide types (in het geval van welshjes)
Een mooie a-welsh is inderdaad "sjieker" dan een shet, alhoewel daar ook sjieke types te vinden zijn, of de welshjes minder sterk zijn geen idee, ik denk dat het komt omdat er veel verschillende pony's zijn in die maat, maar "rastypische" (zolas je ze ziet op de sites van welshfokkers en op keuringen) minder te zien zijn en dan "stereotype" shetpony (en daar zullen ongetwijfeld ook a-welshjes tussen zitten) De meeste denken bij een pony rond 1 meter aan een shet, heeft hij/zij een arabieren hoofdje, dan is hij/zij gekruist met een arabier............ Schijnheilig

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-02 13:08

Pinky_girl"]
[quote="Ods schreef:
Trouwens, Pinkyn Girl, heb jij niet een Welsh B?

Pinky is 1.13 dus hij haalt de B net niet Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken
[/quote]

Hoi hoi,

Het verschil tussen een A en een B welsh zit hem toch niet alleen maar in de maat? Ook in het type?

Groetjes,
Judith


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers