Titels in het hoger onderwijs

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 14:24

Ik ben een beetje in de war qua het gebruik van de ir. en ing.

Als je wetenschappelijk/universitair opgeleid bent mag je toch de ir. gebruiken en als je HBO hebt ing.?
Of zit ik daar nu helemaal fout in.

Mijn vriend mag ir. gebruiken, hij heeft een universitaire studie + master.
Maar iemand die HBO studie heeft gestudeerd voert ook de ir. titel.
Die laatst genoemde is dan toch niet lekker bezig?
Lees net op wikipediia zelfs dat het strafbaar is om de verkeerde titel te gebruiken http://nl.wikipedia.org/wiki/Titulatuur ... _onderwijs

Kan iemand mij het goede antwoord geven?

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn


Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:27

Het juiste waterdichte antwoord staat op je diploma of getuigschrift!

Momenteel wijken de nationale titelrichtlijnen af van de internationale gewoontes, dat veroorzaakt veel verwarring. Met het BA/MA stelsel is het niet veel beter geworden.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:27

ing. is inderdaad voor bepaalde HBO studies.
ir. enkel voor WO dus je hebt helemaal gelijk.

Ik ben ook een ing, maar ik heb het nog nooit gebruikt. :')

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:29

Biskwie schreef:
Het juiste waterdichte antwoord staat op je diploma of getuigschrift!

Momenteel wijken de nationale titelrichtlijnen af van de internationale gewoontes, dat veroorzaakt veel verwarring. Met het BA/MA stelsel is het niet veel beter geworden.


Uhh, wat zij zegt dus.
Ik was nog de laatste lichting van mijn opleiding die ing. kreeg.
Nu is het voortaan bsc. achter de naam. Ik mag nog beiden gebruiken, dus zowel ing als bsc.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-11 14:29

Ken iemand die heeft op zijn visitekaartjes Ir. gezet maar heeft alleen maar een HBO studie afgerond :+ zal hem eens vertellen dat hij strafbaar is :+ Diploma mag hij over 3 weekjes ophalen ofzo, dus welke titel daar op staat :? geen idee

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:31

Het wordt trouwens nog leuker als je en HBO en WO titels hebt gehaald, het liefst nog in verschillende sectoren en ba-ma... Ik denk dat momenteel zelfs de hogescholen en de universiteiten niet precies kunnen aangeven, welke titel waarvoor staat.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:32

Ze maken het er hier inderdaad niet makkelijk op met minors en majors, bachelors en masters.
Apart schoolsysteem hebben we nu eigenlijk op HBO/WO gebied. :)

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:39

Ik heb 2 papiertjes, een NL met een ing. titel en een engels met een Ba titel :=

Toos Onderschriftloos :D

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:40

Klopt dat we een heel raar systeem hebben. Ik heb zowel op het hbo als op het wo best een aantal jaar fanatiek gestudeerd en heb ook dubbele opleidingen en minors-majors van andere opleidingsprogramma´s gevolgt. Ik heb best een mooie verzameling aan titels, en weet sinds kort ook hoe en in welke volgorde ik ze mag gebruiken. Ik heb ze enkel op mijn cv staat, omdat dat formeel leuk staat, maar verder doe ik er geen hol mee.


Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:35

Nadia schreef:
Ik heb 2 papiertjes, een NL met een ing. titel en een engels met een Ba titel :=


Apart.. ik heb een ing. en een Beng op mijn diploma staan ('oude' hts gedaan). Instellingen moeten aangeven welke dublin descriptoren op het hbo zij volgen, waaruit dan een bachelor titel vloeit. De Nederlandse titels zijn beschermd en die mag je ook nog voeren :) Overigens moeten officieel je hbo titels achter je naam en je WO titels voor je naam.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:07

Ik geloof dat onze lichting diploma's de eerste waren toen de BA/MA titels ingevoerd werden. Wij hebben gewoon nog les gehad volgens het ing. principe zeg maar.

Toos Onderschriftloos :D

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:28

Ik ook, dat principe is namelijk nooit veranderd :), maar in het begin van de BaMa structuur was het voor veel opleidingen onbekend onder welke Ba ze zouden gaan vallen. Er moesten ook nog 'nieuwe' titels verzonnen worden. Het idee achter de BaMa structuur is/was dat je makkelijk van het hbo naar het wo kan overstappen. In de praktijk blijkt dit alleen niet het geval. En dat je een internationale titel hebt omdat BaMa in Amerika en de rest van Europa ook bekend zijn.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:29

Marieke_K schreef:
Overigens moeten officieel je hbo titels achter je naam en je WO titels voor je naam.


Maar de ing. hoeft toch niet achter mn naam? Van de Bsc. wist ik het wel.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:31

Jep ing. moet officieel achter je naam. En Ir./drs./Dr./Mr. voor je naam. En officieel vervalt je bachelor titel als je eenzelfde titel hoger haalt. Als je een wo en hbo titel hebt mag je wel Drs.ing. voeren bijvoorbeeld voor je naam.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:33

:') Nou gelukkig dat ik m dan nog nooit gebruikt hebt, want dan had ik het dus verkeerd gedaan.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:34

Veel doen het verkeerd hoor :D En je hebt ook van die pippo's die alles voeren, dan krijg je visitekaartjes onder ogen met: Ir.ing. huppeldepup. Beetje dubbelop zeg maar.

Maar een titel voeren die je niet hebt behaald is strafbaar: titels zijn wettelijk beschermd en je kan bij universiteiten/hogescholen opvragen welk diploma iemand heeft behaald.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:09

De enige dubbele titel die ik graag zou willen is Prof. Dr. maarja, dat zal er niet in zitten. :')

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:31

Hihi.. Die wil ik ook wel, maar denk niet dat het m gaat worden :')

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Titels in het hoger onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:27

Oh joh, ik zet mijn ing. ook voor m'n naam, dacht dat ie daar hoorde :o

Toos Onderschriftloos :D

Elanor

Berichten: 6767
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:31

Ik ken volgens mij een "Prof. dr. mr." Beetje eng als je bedenkt wat die allemaal niet gestudeerd heeft. :P

Lola. <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers